Beste lezers,
Op 29 juni 2010 heb ik een laptop HP G61-420SD gekocht bij de laptopschop.
Sinds enkele dagen geeft de laptop (gekocht voor € 529,-- incl sleeve) aan dat mijn accu aan vervanging is. Ik heb contact gehad met de laptopschop, en deze geven aan dat ik een nieuwe accu kan kopen voor € 139,00.
Ik heb terug gereageerd dat ik dat vreemd vindt. Ten eerste is de levensduur wel heel kort, en in mijn beleving heeft een laptop een gemiddelde levensduur van drie jaar. Beetje vreemd dat ik nu voor de volledige kosten moet opdraaien. Ik heb aangegeven dat ik ik wel 1/3 deel van dit bedrag wil betalen.
De laptopshop gaf de volgende reactie:
Het klopt dat er een regelling is betreft de economische levensduur van de laptop, dit is in dit geval 2 jaar. Echter valt de accu van de laptop hier niet onder deze regeling omdat deze als accessoires van de laptop word beschouwd en omdat de levenduur van een accu onmogelijk "gegarandeerd" kan worden, omdat dit te sterk afhankelijk is van het gebruik dan de laptop.
Hierdoor is er een verkorte garantieperiode en verwachte levensduur geldig voor de accu van 1 jaar.
Na het lezen van deze mail krijg ik het gevoel dat ik een miskoop heb gedaan. De accu is crusial bij een laptop, en als deze al na een jaar defect is, dan is het wel een hele dure laptop geworden.
Wie heeft ervaring met dit soort kwesties, en wie heeft tips om hier om een nieuwe accu te verkrijgen zonder dat het me erg veel geld gaat kosten.
Ik hoor graag
René
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Acca Laptop
Re: Acca Laptop
Accu's van laptops hebben standaard garantieperiode van 6 tot 12 maanden.
Na 6 maanden begint de accu langzaam af te takelen.
Gemiddeld gaan accu's 2 a 2,5 jaar mee. Maar dat is een gemiddelde.
Het is ook bekend dat accu's na 1 jaar al bezwijken.
Zeer belangrijk is hoe de accu gebruikt wordt.
In het begin goed laten opladen en ontladen. De accu krijgt dan na ongeveer 6 keer dat gedaan te hebben de maximale capaciteit.
Gedurende de gehele levensduur de laptop niet constant aan de netspanning houden, maar de accu goed laten opladen, en na het opladen de stekker uit het stopcontact en op de accu verder werken, totdat de laptop aangeeft dat de accu bijna leeg is en dan pas weer de netspanning erop.
Veel mensen gebruiken de accu totaal verkeerd en laten constant de netspanning op de laptop staan, waardoor de accu na verloop van tijd kaduuk gaat.
Na 6 maanden begint de accu langzaam af te takelen.
Gemiddeld gaan accu's 2 a 2,5 jaar mee. Maar dat is een gemiddelde.
Het is ook bekend dat accu's na 1 jaar al bezwijken.
Zeer belangrijk is hoe de accu gebruikt wordt.
In het begin goed laten opladen en ontladen. De accu krijgt dan na ongeveer 6 keer dat gedaan te hebben de maximale capaciteit.
Gedurende de gehele levensduur de laptop niet constant aan de netspanning houden, maar de accu goed laten opladen, en na het opladen de stekker uit het stopcontact en op de accu verder werken, totdat de laptop aangeeft dat de accu bijna leeg is en dan pas weer de netspanning erop.
Veel mensen gebruiken de accu totaal verkeerd en laten constant de netspanning op de laptop staan, waardoor de accu na verloop van tijd kaduuk gaat.
ReneC68
Als je de laptop niet bij een internetshop had gekocht maar in een vakwinkel, dan had je meer kans gehad, dat zij wel wilden bijdragen in de vervangingskosten.
Het grote probleem van deze tijd is, dat er steeds meer bij de i.shops gekocht wordt (zogenaamd lagere prijzen), maar men vergeet de aftersalesservice. Die heb je (meestal) nog wél bij de vakhandel en gegarandeerd niet bij de i.shops.
Maxiem.
Als je de laptop niet bij een internetshop had gekocht maar in een vakwinkel, dan had je meer kans gehad, dat zij wel wilden bijdragen in de vervangingskosten.
Het grote probleem van deze tijd is, dat er steeds meer bij de i.shops gekocht wordt (zogenaamd lagere prijzen), maar men vergeet de aftersalesservice. Die heb je (meestal) nog wél bij de vakhandel en gegarandeerd niet bij de i.shops.
Maxiem.
Al is de economische levensduur voor computer 3 jaar, dat wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek wat buiten de schuld van de koper ontstaat.
Ik denk ook niet dat Maxiem dat hier beweerd heeft in de post. Wat dat betreft ben ik het wel met dat punt eens. Vaak zie je als je in de vakhandel koopt je soms iets meer betaald (lang niet altijd overigens) maar dat de winkelier je in zo'n geval wel tegenmoet wil komen bij de aanschaf van een onderdeel zoals een accu terwijl de webwinkel in de meeste gevallen de volle mep wil hebben. Hoeft ook niet altijd veel te zijn of in grote sprongen maar gewoon het gebaar.BBCS schreef:Al is de economische levensduur voor computer 3 jaar, dat wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek wat buiten de schuld van de koper ontstaat.
Dat zie ik bij HP's wel erg vaak, zeker het programmaatje van HP (support assistant oid) die je een nieuwe accu wil verkopen
http://www.replacedirect.nl/apparaat/43 ... 410sd.html
Wellicht ook even kijken naar een alternatieve accu.
http://www.replacedirect.nl/apparaat/43 ... 410sd.html
Wellicht ook even kijken naar een alternatieve accu.