LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

In dit geval is het waarscheinlijk de werknemer van de fabrikant geweest die een onrechtmatige daad gepleegd heeft, omdat hij het eigendom van de ander heeft weggegooid.
Ik heb het al diverse keren aangegeven:

Als in de garantieperiode een product ter reparatie wordt aangeboden, dan worden de onderdelen die bij reparatie vervangen zijn eigendom van de winkelier.
Als het product vervangen wordt of dat de koop ongedaan wordt gemaakt (dus dat de klant zijn geld terug krijgt) dan wordt automatisch het product eigendom van de winkelier en is de klant geen eigenaar meer van het product.

Echter bij een normale reparatie buiten de garantieperiode en de wettelijke garantieperiode, dan alleen blijft de opdrachtgever de eigenaar van de onderdelen cq product.

Dus het is niet juist dat jij zegt dat het product eigendom blijft van de klant als het product vervangen wordt of koop ongedaan wordt gemaakt.

En de fabrikant voert gewoon de wettelijke regels na, dat hij het product moet repareren, en als dat niet kan vervangen of het geld terug.
Dus de fabrikant kan in dit geval nooit vervolgd worden dat hij eigendom van een consument heeft vernield.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus het is niet juist dat jij zegt dat het product eigendom blijft van de klant als het product vervangen wordt of koop ongedaan wordt gemaakt.
Dat geeft ik helemaal niet aan. Het is mij ook niet duidelijk waar je uit op zou maken dat ik dit zou vinden. Ik geef juist aan dat het product helemaal niet vervangen had mogen worden.

Overgens kan vervanging de consument niet ontzegt worden omdat herstel mogelijk is, omdat de consument daar een vrije keuze in heeft. Dat heb ik ook al diverse keren aangegeven en zelfs onderbouwd met citaten uit de memorie van toelichting.

En als ik schrijf 'werknemer van de fabrikant', dan bedoel ik de werknemer niet de fabrikant.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door queenfan »

AUB GA ELKAAR EEN PB-TJE STUREN.

WORDT LANGDRADIG ZO.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door Moppentappers »

moet die optie hier wel aanwezig zijn..

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat geeft ik helemaal niet aan. Het is mij ook niet duidelijk waar je uit op zou maken dat ik dit zou vinden. Ik geef juist aan dat het product helemaal niet vervangen had mogen worden.

Punt 1:

De TS gaat naar de winkelier toe met een defecte harde schijf en geeft aan dat op de harde schijf nog garantie zit.

Punt 2:

De TS geeft aan dat er nog gegevens op de harde schijf staat waarvan een backup gemaakt moet worden.

Punt 3:

De winkelier stuurt die harde schijf op naar de fabrikant, die vervolgens de harde schijf vernietigd en de winkelier die harde schijf crediteerd.

Punt 4:

Ik heb op internet gezocht naar de klachten van die harde schijf. En daaruit komt dat de meeste harde schijven van dat merk een hoge uitval hebben. Uit ervaring kan ik je zeggen dat het voor 95% zeker is dat die schijf zelf kapot is geweest.

Punt 5:

Als een product in de garantieperiode als garantieclaim aan de winkelier ter reparatie wordt aangeboden, beslist de winkelier cq fabrikant wat er gaat gebeuren. Dus of het product wordt gerepareerd, vervangen of dat de klant zijn geld terugkrijgt. De koper heeft hier totaal geen zeggenschap in. Omdat hij niet in de positie is om te bepalen wat er gaat gebeuren.
Dus hier wordt dan aan de wettelijke verplichting voldaan dat de winkelier het product dient te repareren, als dat niet kan vervangen of anders het aankoopbedrag te retouneren.

En van die gegevens:

Als de harde schijf zelf kapot is, heeft het geen zin om die terug aan de koper terug te geven, immers kan hij er zelf geen gegevens vanaf halen. En dat zeg ik uit ervaring.

Dus heel jammer voor de TS, maar ik ben er 95% zeker van dat de harde schijf zelf kapot was en dan is er in de garantieperiode maar 1 juiste handeling: Harde schijf vernietigen en de koper zijn geld terug. En laat de fabrikant dat nu juist gedaan te hebben, volgens het boekje, volgens de regels.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat geeft ik helemaal niet aan. Het is mij ook niet duidelijk waar je uit op zou maken dat ik dit zou vinden. Ik geef juist aan dat het product helemaal niet vervangen had mogen worden.
Dat recht heb je als koper in de garantieperiode niet.
Als je dat niet wilde, had de TS in de garantieperiode niet de garantieclaim moeten doen, simpel zat.

Overgens kan vervanging de consument niet ontzegt worden omdat herstel mogelijk is, omdat de consument daar een vrije keuze in heeft.
Een defecte harde schijf is niet te repareren. Ik kijk hierin niet naar de wet, maar ik kijk naar mijn eigen ervaring.
Die schijf was niet te repareren, omdat de schijf zelf kapot was.

Als herstel niet mogelijk is, blijft de optie van vervanging of geld terug. In de beide laatste gevallen wordt de defecte harde schijf vernietigd, omdat het dan niet het eigendom is van de koper, maar van de fabrikant.

Je vergeet in deze hele discussie één hele belangrijke factor alfatrion, namelijk dat er op die harde schijf naast de garantie van de winkelier zit, ook nog eens de garantie zit van de fabrikant.

En de winkelier stuurt die harde schijf in de garantieperiode op naar de fabrikant, omdat de winkelier daar dan ook recht op heeft.

Dus dat die verkopende partij de harde schijf naar de fabrikant op heeft gestuurd, is omdat er dan een beroep op de fabrieksgarantie wordt gedaan.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik kan er niet bij dat je ondanks een veroordeling van de rechter vol blijft beweren dat een winkelier geen informatie aan de klant geen waarschuwingen hoeft te geven en zich niets hoeft aan te trekken van de opmerkingen die de klant heeft gegeven bij het aanbieden van zijn eigendom. Wat je beweerd komt er op neer dat de verkoper struisvogel gedrag mag vertonen op het moment dat hij het woord 'garantie' hoort vallen.

Wat je hier beweerd is allemaal juridische onzin omdat het nergens op gebaseerd is.

Wat je doet heet een ad nauseam (misleidende herhaling). Je herhaald jou niet onderbouwde standpunt telkens zodat de indruk kan ontstaan dat het een overeenstemming over bestaat. Het weerhoudt de opponenten er van om met nieuwe argumenten te komen, omdat er telkens op het zelfde moet worden gereageerd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik kan er niet bij dat je ondanks een veroordeling van de rechter vol blijft beweren dat een winkelier geen informatie aan de klant geen waarschuwingen hoeft te geven en zich niets hoeft aan te trekken van de opmerkingen die de klant heeft gegeven bij het aanbieden van zijn eigendom.
Zelf waarschuw ik de klanten altijd dat er een kleine kans bestaat als ik bij een reparatie de gegevens moet veiligstellen, dat er gegevens verloren kunnen gaan.

Als een klant bij mij komt met een defecte harde schijf, extern of intern, dan geef ik de melding dat de klant rekening moet houden dat de kans bestaat dat de gegevens verloren zijn.

Als ik sterk het vermoeden heb (na het bekijken) dat de schijf zelf kapot is, geef ik aan de klant door dat de schijf defect is en dat de gegevens als verloren moet worden beschouwd. Ik zal dan proberen om zoveel mogelijk gegevens te redden.
Ik geef dan ook aan dat alle gegevens als verloren moet worden beschouwd en alle gegevens die toch gered zijn, is meegenomen.

Dit klinkt misschien heel hard, maar we moeten niet vergeten hoe teer een harde schijf is.

Daarnaast wil jij de verkoper verantwoordelijk en aansprakelijk stellen als de schijf kapot is en waardoor de gegevens verloren zijn.

Alleen een dwaas zal zoiets eisen.

En zoals ik ook al aangaf heb ik speurwerk gedaan naar de klachten zoals de TS had met de harde schijf. En uit mijn speurwerk kwam naar voren dat niet de behuizing van de schijf defect was (wat jij steeds naar voren brengt en dat er niks met de schijf zelf aan de hand was) maar dat het wel degelijk de harde schijf zelf was die defect was.

Als ik puur naar de aard van de klachten kijk, kan kan ik uit pure ervaring zeggen dat de schijf zelf kapot was.
Wat je beweerd komt er op neer dat de verkoper struisvogel gedrag mag vertonen op het moment dat hij het woord 'garantie' hoort vallen.


Helemaal niet.
Zoals ik ook al heel vaak heb aangegeven heb je met een bijzondere reparatie te maken, en wel IN de garantieperiode.
Dus dat betekent dat de koper een claim doet op de garantie en dat traject is netjes in gang gezet.

Nog iets:

De koper is zelf verantwoordelijk voor het maken van een backup. Dus als bij een defect van de harde schijf zelf gegevens verloren gaan is dat voor de koper inderdaad vette pech. De verkopende partij kan hier nooit voor verantwoordelijk worden gehouden en ook hier niet voor aansprakelijk zijn.

Tuurlijk is de verkopende partij verplicht om toch te proberen om de gegevens veilig te stellen.

Dit heeft niks met struisvogel gedrag te maken.
Want als een harde schijf zelf kapot is, en de verkopende partij heeft moeite gedaan om de gegevens veilig te stellen en het lukt niet, dan houdt het gewoon op. En dan heeft de koper inderdaad gewoon pech. Hoe vervelend dat ook is en klinkt.
Ik kan er niet bij dat je ondanks een veroordeling van de rechter vol blijft beweren dat een winkelier geen informatie aan de klant geen waarschuwingen hoeft te geven en zich niets hoeft aan te trekken van de opmerkingen die de klant heeft gegeven bij het aanbieden van zijn eigendom.
Dat zeg ik helemaal niet. Maar we weten allemaal niet of de verkopende partij dat wel geprobeerd heeft of dat de fabrikant pogingen gedaan heeft.

Je mag rustig weten dat ik ook eens klanten gehad heb die harde schijven hadden die kapot waren en ook nog zeer waardevolle gegevens op hadden staan. En als je dan deze mensen het slechte nieuws moet vertellen, is nooit leuk. Vooral niet als er ook nog hele emotionele gegevens op staan.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daarnaast wil jij de verkoper verantwoordelijk en aansprakelijk stellen als de schijf kapot is en waardoor de gegevens verloren zijn.
Je moet nu echt eens ophouden om mij steeds woorden in de mond te leggen.
Zoals ik ook al heel vaak heb aangegeven
Hoevaak je het ook aangeeft, mijn antwoord blijft dezelfde. Lees het stukje over ad nauseam uit mijn vorige post nog eens.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat je doet heet een ad nauseam (misleidende herhaling). Je herhaald jou niet onderbouwde standpunt telkens zodat de indruk kan ontstaan dat het een overeenstemming over bestaat. Het weerhoudt de opponenten er van om met nieuwe argumenten te komen, omdat er telkens op het zelfde moet worden gereageerd.
Wat had je dan gewild?
De winkelier aansprakelijk stellen voor vernieling van de eigendommen van de klant? Zelfs als die klant een beroep doet op de garantie?

De winkelier aansprakelijk stellen voor vernieling van de gegevens die eigendom zijn van de klant?

Want daar komt het wel op neer.

En inderdaad verhinder ik dergelijke disussies, puur omdat dit niet juist is en omdat het niet aan de orde is.

Ik laat hier mijn technische ervaring de boventoon voeren.

Jij hebt het steeds over het vernielen van de eigendom van de TS.

Laat ik dit zeggen:

De verkoper van de harde schijf van de TS kan alleen worden vervolgd als hij niks gedaan heeft in het proberen veilig te stellen van de gegevens en ook dat de fabrikant dit niet geprobeerd heeft. Echter moet het dan wel bewezen worden dat er met de harde schijf niks aan de hand was.
Na de externe schijf op meerdere pc's te hebben geprobeerd bleef deze op alle machines exact hetzelfde probleem te geven. Nader onderzoek leerde mij dat het niet de harde schijf zelf was welke defect is maar de electronice welke de interface naar usb geeft.
Heeft hij de behuizing zelf opengemaakt en die harde schijf er uit heeft gehaald en in de computer heeft gedaan en toen getest dat er niks met de harde schijf aan de hand was?

Of heeft hij maar aangenomen dat er niks met de schijf aan de hand kon zijn.

Nogmaals:

Als ik op internet zoek naar het merk van de harde schijf, dan kom ik zeer veel klachten zoals die van de TS tegen van het defect van de schijf.
Wat ik bespeur is dat deze schijven een hoge uitval hebben.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Moppentappers
Geplaatst op 21 Feb 2008 21:52
moet die optie hier wel aanwezig zijn..
Dan moeten ze maar snel elkaar mailadressen krijgen kunnen ze via MSN verder gaan met forumvervuiling.

Dit duurt nu zo lang niemand weet waar het nog om gaat.

:twisted: :twisted: :evil: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit duurt nu zo lang niemand weet waar het nog om gaat.
Het gaat erom dat de TS een harde schijf naar de winkelier terug heeft gebracht onder nom van de garantie en dat er op de harde schijf gegevens stonden waarvan de TS de winkelier opdracht heeft gegeven om daarvan een backup te maken.

Vervolgens is de harde schijf naar de fabrikant opgestuurd, die heeft de harde schijf gecrediteerd en vernietigd.

Nu is het zo dat de winkelier en fabrikant gewoon die verplichting van het consumentenrecht en garantieplicht netjes hebben uitgevoerd.

Echter zijn sommige mensen van mening dat die schijf niet vernietigd had mogen worden, omdat deze volgens hun nog steeds eigendom was van de TS en niet van de winkelier of fabrikant.
Ze willen iemand aansprakelijk stellen voor de schade. En de vraag bij hun is dat wie daarvan dan aansprakelijk is. De winkelier of de fabrikant.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door alfatrion »

queenfan,

Aangezien BBCS heeft aangegeven dat hij opzettelijke een inhoudelijke discussie verhinderd enkel en alleen omdat hij een afwijkende mening heeft zie ik niet niet in wat voor nut dat zou hebben.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door jor »

Misschien ( met alle respect voor jou ) dit alleen maar forum-vervuiling opleverd. Meer dan 90 reactie's welles/nietes. Daar schiet toch niemand wat mee op en de meningen van BBCS zijn zo star, die plaat is te dik. :wink:. Ik schreef al eerder, zou hij 42/7 met zijn zaak bezig zijn ( ipv van dag en nacht hier ) was het beter voor zijn klanten.

Mvg Jor.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door gravedigger »

Welk nut heeft het dan om dat 7 pagina's (en misschien meer) uit te vechten? Er zijn al 6 pagina's herhaling van zetten :|

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Omdat er steeds iets beweerd wordt wat niet van toepassing is.

In mijn ogen wordt er steeds iets aangedragen om de schade bij iemand te gaan verhalen. Of de winkelier of de fabrikant.
Daar schiet toch niemand wat mee op en de meningen van BBCS zijn zo star, die plaat is te dik.
Misschien wel eens nagedacht dat ik de waarheid zou kunnen spreken en dat ik gewoon gelijk zou kunnen hebben? :wink:

Ik begrijp heus wel waar alfatrion naar toe wilt en wat hij bedoelt, maar ik ben van mening: n.v.t..
Hoe vervelend dat ook kan zijn voor de TS.

Daarnaast spreek ik ook uit ervaring.

En ja, ik ben een computermonteur en ja ik kom vaak defecte harde schijven tegen en ja ik probeer altijd de informatie veilig te stellen.

En het probleem is dat veel van jullie spreken uit de theoretische kanten en ik spreek vanuit mijn eigen ervaring.

Je mag heus wel eens iets aannemen van iemand die met dergelijke reparaties te maken heeft en er ervaring in heeft gekregen. :wink:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 22 Feb 2008 18:27 door BBCS



Misschien wel eens nagedacht dat ik de waarheid zou kunnen spreken en dat ik gewoon gelijk zou kunnen hebben?

Is jou gelijk soms je geluk? Anders kan ik niet begrijpen dat je maar doorgaat met je gelijk te halen.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door queenfan »

maar als je na 6 a 7 pagina's er nog steeds niet uit bent moet je toch maar eens gaan nadenken of de discussie wel nut heeft.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik heb geprobeerd om alles zo duidelijk mogelijk aan te geven en uit te leggen.

En wat gebeurd er?

De winkelier wordt beschuldigd van diefstal en de fabrikant van het vernielen van de eigendommen van de consument.

Nu vraag ik je:

Hoe kom je erbij?

Want:

Hoe verzin je het om de fabrikant te beschuldigen van het vernielen van eigendommen van de consument.

Ik weet dat ik gelijk heb, maar er worden steeds niet ter zake doende zaken aangedragen om mijn gelijk te ondermijnen.

En dan wordt mij verweten dat ik een plaat voor de kop heb.

Had ik dan moeten zeggen dat de fabrikant fout zat?
Had ik dan moeten zeggen dat het verlies van de gegevens de verantwoordelijkheid is van de winkelier?
Had ik dan moeten zeggen dat zelfs in de garantieperiode het product eigendom blijft van de consument, ook al wordt het product vervangen of de koop terug?

Zeg het maar......

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Advies gevraagd : Defecte Harde schijf

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Begrijp ik iets goed (of niet goed??).

Ik begrijp.....................
Er gaat van iemand een harde schijf kapot binnen (of voor mijn part net buiten) de garantietermijn.

Op die harde schijf staat (zoals bij zovele PC-gebruikers) veel belangrijke zaken op die schijf.
Daar is géén backup van gemaakt.
Die gecrashte harde schijf wordt naar de winkel gebracht waar deze ook is aangeschaft.

Vraag........
Heeft de PC-gebruiker aangegeven dat die harde schijf veel belangrijke zaken bevat die onmisbaar zijn voor de gebruiker?

Als het antwoord JA is dan zou een beetje winkelier adviseren om die harde schijf dan op te sturen naar een specialistisch bedrijf die de meeste data op die harde schijf nog kan redden maar geeft dan wel aan dat dit niet goedkoop is.

Heeft die PC-gebruiker niets (of te weinig) aangegeven en de winkelier verzuimd om zijn advies tot redding van gegevens te geven dan gaat gewoon het geval als garantie gelden.

Dus; harde schijf inleveren en een nieuwe harde schijf terugkrijgen (eventueel tegen bijbetaling).
Gewoon de normale procedure.

NU begrijp ik dat die PC-gebruiker ook die harde schijf terug wil en dit nog steeds als zijn eigendom beschouwd.
Tsja, jammer dan!!
Eigen schuld, dikke bult!!
Géén backups gemaakt!!
Niet gevraagd of die gegevens op die harde schijf nog te redden zou zijn en dus die winkelier géén informatie gegeven (of veel te weinig!).

Dan verklaar ik hierbij dat de PC-gebruiker te weinig verstand heeft van PC's.
Zich te weinig heeft geïnformeerd op dit internet/kopen van PC-bladen/kletsen met kennissen-medePCgebruikers want anders had hij/zij kunnen weten dat voor het redden van gegevens op een gecrahte harde schijf er wel mogelijkheden zijn maar die kosten niet weinig!

Het is de winkelier, noch de fabrikant van die harde schijf aan te rekenen dat deze PC-gebruiker (door onkunde) geen gespecialiseert bedrijfvooraf heeft gevraagd die gegevens nog te redden.
Dus valt beiden niets te verwijten.

Aldus geschreven en geoordeeld op den 23-e februari in het jaar 2008.

Grootvader

Gesloten