LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
T.Hohner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2008 14:31

Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Ongelezen bericht door T.Hohner »

Ik heb op 7 september jl. een laptop bij het internetbedrijf Megasellers gekocht voor 1200 euro. Het gaat om een Lenovo Thinkpad T61p. De levertijd zou 2-3 weken zijn, maar ik kreeg de laptop pas 18 oktober. Iedere week hadden ze hetzelfde smoesjes 'dat hij volgende week komt'. Na een paar weken ermee gewerkt te hebben ging de laptop kapot. Hij crashte iedere keer na 10 minuten. Op 8 november heb ik de laptop op laten halen door het bedrijf. Inmiddels heb ik de laptop nog steeds niet terug, omdat ze aan het wachten zijn op een onderdeel dat vervangen moet worden en niet op voorraad is..
Gelukkig heb ik van IBM/Lenovo een vervangende laptop gekregen, maar deze is veel minder snel dan de andere.
Ik weet dat Megasellers 139 soortgelijke laptops op voorraad hebben (Staat op hun site). Ze willen mij geen nieuwe laptop sturen, en de oude innemen als deze gerepareerd is. Het lijkt me toch wel redelijk dat ze dit doen!?
De vraag is: Wat kan ik doen? Ik ben een informatica student op een universiteit, dus ik heb de laptop hard nodig. Hoe kan ik een nieuwe laptop eisen (zodat ze de oude daar kunnen laten als hij gerepareerd is)? Of kan ik op een andere manier vergoeding krijgen? Is het ook mogelijk het complete aankoopbedrag terug te krijgen? Megasellers wil vooralsnog nergens aan meewerken, en ik ben ten einde raad..
Kan iemand mij vertellen wat ik zou kunnen doen?

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Herstel of vervanging (in beginsel mag de consument hier uit kiezen) dient binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te gebeuren. Nu dit niet heeft plaats gevonden kun je de koop ontbinden en je geld terug eisen. Je kunt dit het beste via een aangetekende brief doen. Het bedrijf heeft daarbij geen inspraak.

Daarnaast heb je recht op schade vergoeding omdat het product ondeugdelijk is gebleken. Je kunt hierbij denken aan telefoonkosten, verzendkosten en ook incasso kosten.

Blijft het bedrijf dwars liggen dan moet je een rechtzaak gaan voeren. De kosten die je hierbij maakt kun je maar gedeeltelijk verhalen. Een alternatief is de geschillencommissie als het bedrijf daarbij is aangesloten.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html
Artikels 17, 18, 21, 22, 24 zijn van toepassing.

T.Hohner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2008 14:31

Re: Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Ongelezen bericht door T.Hohner »

Dus een brief als deze:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=33 ... howUid]=17
aangetekend versturen zou voldoende kunnen zijn?

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, maar dan met andere inhoud. In jouw geval staat centraal dat zij niet binnen een redelijke periode het product hebben herstelt.

Als je wilt kun je ook eerst proberen onaagetekent proberen, maar schrijf dan in de brief of ze een ontvangstbevestiging willen sturen of vraag ze iets zodat je achteraf kunt bewijzen dat ze de brief hebben ontvangen. Als ze niet reageren binnen een a twee weken dan kun je alsnog een aangetekende brief versturen.

rgmgiesen
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:23

Re: Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Ongelezen bericht door rgmgiesen »

Ik ken het probleem, maar dan met HP!! op 14 november opgestuurd en nog steeds niks terug. En bellen, ho maar.. je moet gewoon wachten.. ik ga deze week nog een aangetekende brief eruit sturen..mocht dat geen reactie opkomen, ga ik verdere juridische stappen ondernemen..

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=57457

mijn verhaal!

suc6 verder.,

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Advies gevraagd: Laptop al 3 maanden kwijt.

Ongelezen bericht door Fenkie »

Wanneer ik problemen heb met leveranciers/bedrijven die hun afspraken niet na komen neem ik contact op met de consumentenbond.

Vervolgens een aangetekende brief naar de winkel zenden met een afschrift van de brief die ik naar de consumentenbond heb gezonden en ik heb prijs.

Opvallende wat ik zie in mijn omgeving is dat er weinig mensen lid zijn van de consumentenbond (te duur, ze doen niets en nog meer van deze malle praat) en niet de moeite nemen om te reageren (het helpt toch niet, laat maar ziten en meer van die slappe taal).

Dankzij de bemiddeling van de consumentenbond zijn vele zaken opgelost en heb ik zelfs vergoedingen gehad (in vergelijking tot 10 maal mijn jaarabonnement).

Zoals ik deze raad jaren geleden van een vriend van mij kreeg wil ik dit advies ook aan jullie doorgeven. Doe er je voordeel mee.


Succes!

Gesloten