LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB voor Personal Computers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Invoering van ANWB voor PC's zinvol?

Peiling eindigde op 17 nov 2007 16:55

ja
0
Geen stemmen
neen
8
100%

Totaal aantal stemmen: 8

aussienl

Re: ANWB voor Personal Computers

Ongelezen bericht door aussienl »

€ 35.00 per uur is voor iemand die vanuit huis werkt en geen pand e.d. hoeft te betalen zeker niet weinig. 35x40x4= € 5.600 per maand, aftrek belasting en sociale premies, geen huur voor pand e.d. is goed verdiend.
En dan tel ik niet eens de winst over verkochte materialen.
Je wilt de €35 vergelijken met bedrijven die panden, onderhoud, administraties e.d. hebben. Geen vergelijk,

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

€35,- per uur, en dat is dus ook €29,41 ex btw.

Daarbij moet je ook rekening houden dat niet alle gewerkte uren in rekening gebracht worden, puur omdat je nog veel andere zaken te doen hebt.

En voor de degene die denken dat ik dat allemaal voor €15,- of €20,- kan doen beseffen ook niet dat je zakelijk ook kosten hebt.

Daarnaast moet er dan van die €35,- ook per jaar de loonbelasting afgehouden worden.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik heb echt medelijden met je :cry:

BBCS
Contacteer:

Hoeft niet :lol:

aussienl

Ongelezen bericht door aussienl »

Ik verdien geen € 35 per uur en betaal ook loonbelasting en heb kosten om naar mijn werk te gaan e.d.
Wij vragen voor een service uur € 34.00 maar hebben wel een pand waar afschrijving en onderhoud aan zit. De kosten v.w.b. op en neer rijden van de monteur worden niet in rekening gebracht. Dus m.a.w. netto stukken minder dan die € 35/uur

honda

Ongelezen bericht door honda »

(Honda zegt:)Maar misschien is een ander idee beter realiseerbaar; zouden kleine computer-leveranciers, met een eigen lokale service en reparatie-voorziening, niet een soort vereniging/netwerk kunnen oprichten met betrouwbaarheids-/service-keurmerk.
Misschien zou er zelfs een inkoop-bundeling uit voort kunnen vloeien, waardoor de prijzen concurrerend kunnen worden tov de grote non-service-ketens en internetaanbieders.
Dus een KEURMERK VAN PC-SERVICE-LEVERANCIERS.

(BBCS meldt:)
Die is er.

En wel het NLCW (www.nlcw.nl)
Beste BBCS,

Dank nog voor jouw info, mbt NLCW. Op hun site staat niet zo heel erg duidelijk welke service-voorziening de leden minimaal moeten hebben.
Het NLCW zegt ook open te staan voor online-zaken in hun leden-bestand, waarbij het dan de vraag is inhoeverre die zaken ook echt plaatselijke lokale service en face tot face-advies ed geven.
De meeste aangesloten leden lijken trouwens wel het soort kleinere plaatselijke winkels te zijn, dat wellicht (?) ook een plaatselijke service-voorziening heeft. Wat dat betreft sta ik zeer sympathiek tegenover het NLCW en zal ik bij een volgende computer-aanschaf zeker ook eens gaan kijken bij NLCW-leden.

Wel jammer dat er bv in Zuid-Holand nog slechts 48 bij het NLCW aangesloten computer-winkels zijn, en in Rotterdam slechts 3.
Overigens denk ik dat het NLCW naar het kopers-publiek toe zeer onbekend is en te weinig aan de weg timmert. Er is in feite waarschijnlijk een heel grote onaangeboorde markt voor service-vriendelijke computer-leveranciers. Veel mensen hebben daar best wat extra geld voor over.
Groeten Honda
PS zie ook mijn forum-bijdrage over Postbank Computers

honda

Beste forum-lezer/deelnemer,
Ik heb het NLCW via haar eigen site gewezen op dit forum-onderwerp, en ik heb hen uitgenodigd om een reaktie te geven. Ze toonden zich duidelijk geinteresseerd. Jammer, dat ze op dit ANWB-forum nog niet gereageerd hebben. Maar misschien komt dat nog.
In ieder geval hoop ik, dat het NLCW naar het consumenten-publiek toe wat meer aan de weg gaat timmeren. Dat zou een hoop ellende kunnen besparen bij heel veel PC-consumenten, die nu nog denken hun PC te moeten kopen via schimmige service-onvriendelijke internet-verkoop en via onpersoonlijke grote bedrijven als de Postbank / Dixons / Media-markt enz.
Zalig Kerstmis en een Goed Nieuwjaar Heijn
PS Zie elders in dit forum mijn bijdrage over Postbank-Computer...

BBCS
Contacteer:

Dank nog voor jouw info, mbt NLCW. Op hun site staat niet zo heel erg duidelijk welke service-voorziening de leden minimaal moeten hebben.
Nog niet zo lang geleden stelden ze de eis dat de bedrijven die lid wilden worden dat ze een winkel (toonzaal) of een webwinkel moesten hebben. Ik heb beide niet, dus kon ik geen lid worden.

Daarnaast vind ik persoonlijk een contributie van €50,- per maand gewoon veel te duur.

honda

De meeste Fora staan vol met slecht nieuws, met negatieve ervaringen. Dat kan heel funktioneel zijn: het kan potentiele klanten waarschuwen om slechte service-onvriendelijke leveranciers te mijden en het kan wijzen op aandachtspunten.
Ik vind dat er in Fora te weinig positieve consument-ervaringen worden gemeld. Jammer ook, dat er tot nu toe nog geen positieve ervaringen gemeld zijn met PC-leveranciers die zijn aangeslotenj bij het NCLW.

Graag wil ik wijzen op een klein PC-bedrijf, wat zowel via internet als via een kleine winkel PC's e.d.levert. Misschien niet de allerlaagste nieuw-prijzen, maar wel goede spullen. Zij zijn niet aangesloten bij het NCLW, maar ze leveren echt goede service en advies. Als je PC ernstig crasht, gewoon niks meer doet, dan stop je de tower in een grote tas, je levert hem af en haalt hem de volgende dag op, tegen echt heel acceptabele prijzen: WWW.MAOCOM.NL.

Voor de duidelijkheid: ik heb echt geen belang bij of in dit bedrijf, ik ken hen gewoon als klant! Een forum moet natuurlijk geen reklame-site worden!
Vriendelijke Groet, Honda

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

prima ervaring met de postbank, heb daar ooit een compaq gekocht, nog met 550 mhz, 1x gerepareerd en draait al 8 jaar voro de rest foutloos. Heerlijk zo'n combinatie die service nog hoog in het vaandel hebben

honda

Beste rvkeuken,
Fantastisch, dat u 8 jaar lang een computer foutloos kunt laten draaien, op 1 reparatie na dan.

Overigens ben ik benieuwd
- wanneer die reparatie ongeveer plaatsvond (bv tijdens of kort na de garantie-periode),
- wie die reparatie verrichtte en op wiens kosten dat gebeurde,
- of die kosten in een redelijke verhouding stonden tot het gerepareerde defekt,
- of de Postbank een rol speelde bij deze reparatie en, zoja, welke?

Hopelijk kunt en wilt u op deze vragen nog een antwoord geven?
Vriendelijke Groet HONDA

honda

L.S.,

Helaas brengt de computer-industrie/handel steeds ingewikkeldere en mooiere PC's en laptops op de markt, zonder echte vooruitgang te boeken qua betrouwbaarheid. En wat nog erger is, zonder essentieel-noodzakelijke zaken op orde te hebben: blijvende virus-protektie, lokale service- en reparatie-voorziening, en afdoende garantie (op dit moment standaard slechts een jaar / meestal zelf computer opsturen enz...).

In de race om de gunst van de consument zoeken de fabrikanten telkens de grens op van wat technisch mogelijk is, om toch maar net die speciale snelle PC of super-dunne design-laptop te kunnen leveren waarmee trend-gevoelige consumenten zich kunnen/willen onderscheiden. Dat de onderdelen van z'on laptop (of soms ook gewone PC) zo speciaal zijn, dat ze nergens locaal op voorraad zijn, daar wordt geen rekening mee gehouden.

Het is alsof je (40 jaar geleden) in een nieuwe supersnelle maar krakkemikkige Maserati-sportwagen (waren in die tijd zeer kwetsbare auto's) boodschappen doet, je bankzaken regelt, je post verstuurt en je informatie opzoekt; maar .... voor al die onmisbare fukties valt de Maserati om de haverklap uit. En er is in de wijde omtrek geen Maserati-dealer die je kan helpen. Ze willen je auto wel komen ophalen, maar wanneer hij klaar is....dat moet je maar afwachten. Stel je voor dat er dan ook nog geen Anwb is. Als je geluk hebt, dan heb je een techneuten-buurman die de auto voor even aan de praat weet te krijgen. Tot zolang het duurt.

Niet alleen oudere maar ook jongere mensen kampen met computer-problemen. Dertigers met kinderen en een drukke baan, bijvoorbeeld, hebben echt geen tijd om constant te gaan uitzoeken hoe ze hun computer weer aan de praat kunnen krijgen. Ook zij vinden het niet leuk om met een defecte PC naar een winkel zonder locale service/reparatie-voorziening (bv media-markt)te moeten stappen, of de Postbank-computer te moeten inpakken en opsturen naar een ver en vaag service-adres.

Echt niet iedereen heeft het geld en/of de tijd en/of de kennis, om meerdere computers tegelijk te bezitten en aan de gang te houden.
In verband met dit laatste zoiezo al onderhouds-zaken als: computers synchroniseren, computers virusvrij houden, routers voor draadloze verbinding op orde houden, software updated houden. En daarbij komt dan nog, dat er altijd een kwaadaardig-slim virus de computer kan platleggen waarna alles weer opnieuw geinstalleerd moet worden. Of gewoon een defecte harde schijf...Of een (nieuwe) internet-provider die zijn zaakjes niet voor elkaar heeft, zodat je dagen/weken zonder internet zit.

Erg leuke en handige dingen, die computers, als ze werken; maar er zitten gewoon nog veel teveel lasten/problemen aan vast, waarbij de consument gewoon aan zijn lot wordt overgelaten. Zoek het maar uit allemaal. Als je er niet uitkomt, pech gehad, dan ben je een looser. Dan maar even geen geld overmaken (deurwaarders heben echt geen medelijden!), dan maar even geen mail-contact, dan maar even geen ontvangst-bevestiging van een belangrijke aankoop, dan maar even geen belasting-formulier opsturen.....

Als de overheid het belangrijk vindt dat de NL-burger gebruik maakt van allerlei essentiele onmisbare digitale diensten, dan moet die overheid stimuleren dat voor alle bevolkingsgroepen (jong en oud, arm en rijk, hoog- en laag-opgeleid) het bezit en gebruik van een PC goed-haalbaar is. Er moet zeker niet vergeten worden, dat veel mensen in de lagere inkomens-klassen niet eens het geld hebben voor een (nieuwe) computer.
De overheid zou zoiezo elke computer-verkoper moeten verplichten om te voorzien in een locale service-/reparatie-voorziening. Ook een goede garantie -langer dan 1 jaar in ieder geval - en een langerdurende virus-berscherming zou verplicht gesteld moeten worden.

Zolang die verplichting er niet is kunnen consumenten het beste kiezen voor de (helaas nog zeldzame) kleine computer-zaak om de hoek, met eigen reparatie- en advies-voorziening. Vanwege de oneerlijke concurrentie met Postbank en Media-markt zijn deze zaken qua aankoop-prijs soms wellicht iets duurder, maar dat maken ze meestal ruimschoots goed door goede lokale service en reparatie.

Trouwens: het zou ook nog mogelijk zijn dat de overheid bedrijven, die in NL PC's zonder lokale service-voorziening verkopen, extra BTW of andere belasting laat betalen.
Uit de opbrengst daarvan zou dan bv een ANWB-achtige voorziening kunnen worden gefinancierd, waar mensen met oudere computers of met nieuwe computers (bv gerkocht via internet of Mediamarkt of Postbank, dus zonder afdoende service/reparatie-voorziening) terecht kunnen. Ook voor advies en second opinion, en bv voor workshops en degelijke. Misschien zouden dergelijke centra ook nog een laagdrempelig betaald internet-cafe (met begeleiding en scholing voor digibeten) kunnen exploiteren.

Vriendelijke Groet HONDA)
(ps: zie ook mijn bijdrage Postbank-Computer .. en in het Forum "Geld en Verzekeringen" mijn bijdrage Gaat de ING de Postbank-Shop overnemen?

BBCS
Contacteer:

De overheid zou zoiezo elke computer-verkoper moeten verplichten om te voorzien in een locale service-/reparatie-voorziening. Ook een goede garantie -langer dan 1 jaar in ieder geval - en een langerdurende virus-berscherming zou verplicht gesteld moeten worden.
Als de consument dan ook gelijk zijn mentaliteit afschaft van steeds maar goedkoper moeten, komen we gelijk ook een heel eind verder.
Ook zij vinden het niet leuk om met een defecte PC naar een winkel zonder locale service/reparatie-voorziening (bv media-markt)te moeten stappen, of de Postbank-computer te moeten inpakken en opsturen naar een ver en vaag service-adres.

Doet de consument allemaal zelf.
Puur om de reden dat die leveranciers veel goedkoper zijn dan de degene met een eigen servicedienst.

Ik merk dat ook.
Ten opzichte van de postbank (die zomaar €300,- korting geeft op een computer) ben ik dus te duur en gaan mensen niet voor mijn service, maar voor de goedkope aankoopprijs.
In verband met dit laatste zoiezo al onderhouds-zaken als: computers synchroniseren, computers virusvrij houden, routers voor draadloze verbinding op orde houden, software updated houden. En daarbij komt dan nog, dat er altijd een kwaadaardig-slim virus de computer kan platleggen waarna alles weer opnieuw geinstalleerd moet worden.
Dit is tweedelig:
Het onderhoudt en vooral het goed configureren van draadloze netwerken is werk voor de vakman, niet iets voor de consument die een leek is op computergebied. Alleen wilt dat vaak er maar niet in. Zeer jammer.

En over die virussen, spyware e.d.:
Je hebt hier te maken met mensen die met alle geweld de controle over jouw computer wilt overnemen.

De reden?

Jij hebt een hele snelle computer en ook een hele snelle internetverbinding. Dus willen ze daar gretig gebruik van maken.

Ook weer iets wat veel mensen niet willen weten, met alle gevolgen van dien.

Wat mij opvalt is dat veel mensen het totaal niet interesseerd of hun computer goed beveiligd is. De reden hiervan is dat zij van mening zijn dat bij hun niks te halen valt en dat zij maar simpele mensen zijn.

honda

Beste BBCS,
Veel mensen zijn, gezien hun budget, genoodzaakt op zoek te gaan naar de goedkoopste aanbieding voor de nieuwe computer sec. Als ze dan de "goedkoopste" computer kopen bij de Postbank of bij Mediamarkt, dan lopen ze inderdaad het risiko dat ze vanwege slechte garantie (standaard slechts 1 jaar) en service (zelf opsturen) al heel snel duurder uitkomen wanneer er iets kapotgaat aan de computer.

En wat nog erger is: de Postbank suggereert dat ze goedkoper is, cash voor de computer sec, maar dat is voor hun beide aanbiedings-systemen niet het geval:
1) Hun aktie "De nieuwste thuiscomputers die u niet mag missen" betreft (nog slechts) 1 computer-type, en dat is een laptop die 679 euro kost plus 24,95 verzendkosten. Deze laptop kun je met een beetje zoeken op diverse plaatsen voor hetzelfde geld of wellicht zelfs minder vinden.
2) Bij de Postbank-rentepunten-voordeelwinkel bied de Postbank een waardebon aan twv 300 euro waarvoor de klant 150 euro moet betalen plus 15000 rentepunten. Deze waardebon kun je dan besteden bij de Acer Partner Shop. Misschien begrijpt u het al: daar betaal je de officiele door de fabriek vastgestelde prijs, die je bij haast geen enkele leverancier ook echt hoeft te betalen. Het is gewoon nep, dus!
En wat betreft die rentepunten: je hebt meer aan een fatsoenlijke rente!

Helaas trappen natuurlijk heel veel mensen in deze Postbank-truc, "exclusief voor rekeninghouders". Ik ben er destijds ook ingetrapt, gelovende dat de Postbank een prima aanbieding had met een Postbank-waardige service en garantie. Het tegendeel bleek helaas waar. Ik heb mijn lesje geleerd, en hoop kandidaat-kopers bij deze ook te kunnen waarschuwen.

Inderdaad: koop een computer bij een (kleine) plaatselijke zaak die ter plekke advies/service/reparatie biedt. Helaas moeten ook deze zaken met name de Laptops ook vaak opsturen naar de fabriek, maar goed, je hebt dan toch altijd nog een direkter advies- en aanspreekpunt.

Groet HONDA

BBCS
Contacteer:

Ik heb een klant gehad die voor de keuze stond:

- bij mij goede service en nazorg (waar ze ervaring mee hadden)
- of bij de Postbank die laptop kopen en daarbij €300,- goedkoper uit waren.

Het betrof een laptop voor de dochter, en de ouders wisten wel waar ze die laptop zouden kopen, maar de dochter moest zelf beslissen.

En het werd dan de laptop van de Postbank.

Ik zie dit als een grove broodroof en zeker oneerlijke concurrentie.

honda

Beste BBCS

Je hebt gelijk! De Postbank pleegt broodroof tav de echte computer-(vak)-handel.

Op dit moment is zeker de Postbank-computer-aanbieding via "de nieuwste thuiscomputers die je niet mag missen" trouwens qua aanschaf-prijs niet interessant, ook al suggereert de Postbank dat wel en geloven veel mensen dat voetstoots.

De Postbank-computer-vouchers a 300 euro (rentepunten inleveren en zelf 150 euro betalen) bij de Acer Partner Shop lijken mij ook niet erg interessant; alleen indien ook in deze Shop de prijzen lager zijn dan de officiele fabrieks-advies-prijzen (in de gewone vakhandel is dat bijna altijd het geval), dan zou de aanschaf-prijs enigszins interessant kunnen zijn (maar heb je nog steeds geen lokale service/advies ed).Rentepunten is volksverlakkerij, de lol is er bij veel mensen ook al lang van af, lijkt me.
Beter goede service bij de computer-vakhandel en goede rente bij een echte bank.

Groeten, Honda

honda

L.S.,

Onlangs stond in Trouw een artikel van iemand die principieel niet via internet wil bankieren. De schrijver is van mening dat de overheid mensen moet beschermen, die om diverse redenen niet met internet kunnen/willen werken: armoede, digibetie, allerlei problemen met computers waaronder storingen en onveiligheid/virus-gevaar.
In het artikel wordt beschreven hoe de bank - niet toevallig gaat het om de Postbank - er alles aan doet om hem te ontmoedigen in zijn wens om te bankieren zonder internet.

In dit licht is het nog schandaliger, dat de Postbank "exclusief voor rekeninghouders" computers verkoopt (via onder andere Rentepunten) zonder haar verantwoordelijkheid te nemen als er met die Computer problemen ontstaan op het gebied van bijv. service. Als de computer kapotgaat wordt de klant verwezen naar de fabrikant / importeur / leverancier (?); zoek het maar uit! Zie mijn forum-topic Postbank-Computer....

Vriendelijke Groet Honda
Laatst gewijzigd door honda op 01 mei 2008 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Wat grappig, is dit artikel heel oud? ik had namelijk in mijn nederlands boek ook een tekst over dat onderwerp
ik kan helaas mijn boek even niet vinden, maar ik vond het maar raar
waarom moet de overheid beschermen tegen dom gedrag?
moet de overheid als ik de straat over wil steken voor mij gaan kijken of er geen verkeer aan komt?
of digibetie, zoals zij dat noemt.. voor het rijden van een auto moet je ook rijles volgen, misschien vergelijkingen die niet helemaal kloppen, maar ook op de PC zou je je verantwoordelijk moeten kunnen gedragen

honda

waarom moet de overheid beschermen
LS,
De overheid geeft dmv het politie-apparaat en de rechterlijke macht ook bescherming tegen bv huizen-inbraak. Opdat jouw portemonnee niet uit jouw slaapkamer wordt gejat.

Bescherming tegen computer-virus-inbraak (en slechte providers en netwerk-aanbieders) is er op dit moment nauwelijks. De handigste computer-gebruikers redden zichzelf wel; rijke computer-gebruikers sluiten dure (maar vaak ook foute) antivirus-abonnementen af of kopen gewoon telkens een nieuwe computer (of hebben meerdere computers)als de oude computer ernstig crasht.

Heel veel mensen zijn om allerelei redenen niet in staat om op een veilige manier te internetten; bv omdat ze niet de juiste software-beveiligings-instellingen kennen en niet weten wat te doen als er een (virus-)probleem ontstaat. Plaatselijke service mbt computer-problemen is er nauwelijks.
Tegelijkertijd worden mensen (bv POSTBANK-klanten) haast gedwongen om hun portemonnee via internet-bankieren uit te leveren aan internet-banken. Ook allerlei andere diensten (zelfs Burgerschaps-Nr-zaken, Belasting e.a.a) moeten steeds meer via internet geregeld worden.

Ik vind dat de overheid een taak heeft om mensen ook op het gebied van internet te beschermen. Als iemand van mening is dat het hele internet-gebeuren te onveilig is om zijn bankzaken aan toe te vertrouwen, dan moet de overheid ervoor zorgen dat die persoon (door bv de POSTBANK) niet gedwongen kan worden om zijn bankzaken toch via internet te doen.
Wat grappig, is dit artikel heel oud? ik had namelijk in mijn nederlands boek ook een tekst over dat onderwerp
Moppentappers verstaat zijn vak uitstekend. Toch nog even voor de duidelijkheid: ik bedoel met Trouw de kwaliteitskrant, die oa in het NOS-journaal vaak wordt aangehaald als nieuws-bron bij maatschappelijk-belangrijke kwesties.

Groeten Honda

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

de overheid zou dan de optie kunnen bieden om te helpen met het veilig gebruik van de computer, aan de andere kant is dat wel weer een flinke kostenpost omdat via internet werken in de meeste gevallen veel minder kost en voor minder problemen zou moeten zorgen
en het aanbieden van beveiliging op zich, want op het gebied van ICT kent de overheid nagenoeg alleen maar grote blunders
in mijn boek nederlands wordt gebruik gemaakt van bronnen, dus bijv. een tekstje uit de trouw wordt als voorbeeld genomen om aan de hand van die tekst opdrachten te maken

Gesloten