LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus komt garantie niet na

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
fritsbzm
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2009 17:59

Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door fritsbzm »

Hoi Allemaal

Het volgende onderwerk wil ik graag met jullie delen:

Begin februari heb ik een nieuwe Asus laptop geleverd aan een klant. Al vanaf het begin vertoonde de laptop blue screen errors waarna hij opnieuw opstartte. Nadat ik dit hoorde heb ik vanalles getest waaronder geheugen, windows opnieuw geinstalleerd, applicaties verwijderd. Het probleem bleef was niet specifiek in een applicatie.

4 weken geleden is hij opgestuurd naar Asus. In de SLA van Asus staat dat hij meestal binnen 10 a 14 werk dagen weer gerepareerd is. Nadat deze tijd ruimschoots verstreken was en Asus niks van zich liet horen (ook niet per e-mail) heb ik gebeld met de helpdesk. Zij zeiden dat er geen probleem gevonden was en dat volgens hun er geen probleem aanwezig is. Natuurlijk stuur ik een laptop niet op omdat ik het zo leuk vind. Hierop antwoorde Asus heel droog: "Wij kunnen niks vinden dus voor ons is er geen probleem aanwezig en wordt deze gewoon terug gestuurd".

Normaal gesproken krijgt men bij een nieuwe laptop wettelijk garantie(is een fabrikant verplicht). Omdat Asus het probleem niet kan verhelpen vroeg ik of ze niet een nieuwe kunnen sturen want het duurde inmiddels al zo vreselijk lang voor dat er weer schot in de zaak kwam. Hierop antwoorde Asus "Nee wij volgens ons is er geen probleem dus je mag zelf kijken of het kunt oplossen met deze.".

In dit hele verhaal schiet een ding tekort....namelijk .....SERVICE

Deze latop valt continue na 3 minuten uit ongeacht het werk wat je aan het doen bent. Ik vind het daarom een ZEER ZWAKKE SERVICE van ASUS.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben of hebben gehad? Wat kan men hiertegen doen?

Toolboy

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Toolboy »

U bent ondernemer lees ik,en stelt hier een vraag aan consumenten.??
groet T

fritsbzm
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2009 17:59

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door fritsbzm »

ik ben verantwoordelijk voor de levering en de reparatie.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door gravedigger »

Klopt helemaal. En omdat je het apparaat dus niet gerepareerd krijgt, heeft je klant recht op een nieuwe of zijn geld terug. De klant heeft miets te maken met jouw gevecht met Asus

fritsbzm
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2009 17:59

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door fritsbzm »

Ja maar los van dat vraag ik mij af of er meerdere mensen zijn met deze problemen en dan heb ik het inderdaad in dit geval over de consumenten

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door BBCS »

Klopt helemaal. En omdat je het apparaat dus niet gerepareerd krijgt, heeft je klant recht op een nieuwe of zijn geld terug. De klant heeft miets te maken met jouw gevecht met Asus
Dat komt omdat tussen de fabrikant en winkelier de B2B regels van toepassing zijn en tussen de winkelier B2C regels.

De winkelier is in dat geval keihard genaaid met die belachelijke regels.

Als voor de gehele keten, van fabrikant tot consument, de regels B2C regels gelden, krijg je een totale andere situatie.

Maarja, de consument is heilig verklaard en de rest van de keten kan barsten, dus krijg je dergelijke situaties.

Normaal gesproken krijgt men bij een nieuwe laptop wettelijk garantie(is een fabrikant verplicht).
6 maanden.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Ja maar los van dat vraag ik mij af of er meerdere mensen zijn met deze problemen en dan heb ik het inderdaad in dit geval over de consumenten
Heb je al geprobeerd de Bios te updaten tot de laatste versie?
Ook kun je even kijken of de vidoekaart goed bevestigd zit.
Kan, net als bij het geheugen, dat je die een keer eruit moet halen en weer
bevestigen.

Veel succes.
Dat komt omdat tussen de fabrikant en winkelier de B2B regels van toepassing zijn en tussen de winkelier B2C regels
Dat is geen antwoord op zijn vraag BBCS!!!!!!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door puma73 »

bbcs kan hier geen normale antwoorden geven, is een gefrustreerd webwinkeliertje die absoluut geen verstand heeft van garantie of pretendeerd dit niet te hebben.

is hier regelmatig gewezen op de werking van o.a. de artikelen in BW 7 maar komt continue met allerlei niet ter zake doende opmerkingen zoals nu.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben of hebben gehad? Wat kan men hiertegen doen?
Jij moet als winkelier er voor zorgen dat het product kosteloos herstel of vervangen wordt of de klant zijn geld terug krijgt. Dit alles moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast gebeuren. Daarvoor mag je de hulp in schakelen van de fabrikant maar je mag ook naar een ander toestappen. Als de problemen verholpen zijn dan is het een financiele zaak tussen jou en de partij waar je het product gekocht hebt. Er is spraken van een omgekeerde bewijslast en een dwingend regresrecht dus dat zou moeten lukken om jouw leverancier aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.
Normaal gesproken krijgt men bij een nieuwe laptop wettelijk garantie(is een fabrikant verplicht).
Nee dat ben jij verplicht. Jouw leverancier is verplicht om de kosten te vergoeden.
Ja maar los van dat vraag ik mij af of er meerdere mensen zijn met deze problemen en dan heb ik het inderdaad in dit geval over de consumenten
Ik vermoed dat dit maar een heel enkele keer voorkomt. Om welk type/model gaat het?

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Vergeet niet dat de winkelier in kwestie is niet bevoegd om de technische bepalingen van Asus om te draaien. De issue was eigenlijk case closed zodra die Asus heeft gemeld dat er geen probleemen waren mee gevonden. Dat uitspraak heeft meer kracht dan je denkt.

De keerzijde van dit verhaal is dat grote fabrikanten zoals Asus kan alleen zo veel tijd insteken per produkt. Als de produkt "werkt naar behoren" binnen dit tijd woord het verklaard als goed. De heuvel is dat als de probleemen zich alleen voorkomt naar langere tijden dan zit je ermee.

Wat kan je doen? Je moet met tastbaar feiten komen. Zet dat ding voor je en draai het maar tot jij (niet de klant) ziet daadwerkelijk een BSOD. Noteer de tijd en omstandighden waar dit mee gebeurt. Repeat process. Op zo een manier kan je probeeren een pattern te ondekken. En daar gaat het om. Als jij kan aan Asus vertellen op on redelijk nauwkeurig manier waneer ze kan een probleem verwachten dan kom je verder.

Gejank als "hij doet het niet" of "hij is instabiel" zal op doffe oren vallen. Je moet met een sterk verhaal komen zoals: "Ik merk dat naar 15-20 minuten draaien dat de systeem loopt vast/BSOD. Dit heb ik gemerkt een stuk of 10 keer over de laste X aaantal uren." Met zo een verhaal benader de FAE mannetjes bij Asus en niet de doorsnee RMA figuren. Vraag als die kan wat langere termijn tests uitvoeren. Mischien willen ze je dan mee helpen.

Belangrijk punt:

Kom niet aan met beschuldiging. Just don't do it. Vraag gewoon voor hun help, and laat de emotie en drama erbuiten. Het interseert ze echte niet of jij leven of dood gaat and don't forget it. De echte techs achter het scherem zal veel meer beried zijn om iemand te helpen dat komt niet met allerlei vaag assumpties en hersenloos beschuldigen aan.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bulldog14 schreef:Vergeet niet dat de winkelier in kwestie is niet bevoegd om de technische bepalingen van Asus om te draaien.
Onzin.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Bulldog14 schreef:
Vergeet niet dat de winkelier in kwestie is niet bevoegd om de technische bepalingen van Asus om te draaien.


Onzin
.

Ik had geen ander antwoord van je verwachte. Je bent in ieder geval consequent. Ik zal je wat tijd besparen en de komende posts samenvatten:

Alfa: Onzin
Bulldog: Wie draait het om dan?
Alfa: De rechter
Bulldog: Hoe doet hij dat precies?
Alfa: Op de hand van een onafhankelijk expert
Bulldog: Wie is/zijn dit "expert(s)" dan? Wat zijn hun kwalificaties?
Alfa: Dat bepaalt de rechter als hun zijn gekwalificeert genoeg.
Bulldog: Zulke mensen bestaat niet
Alfa: Dat zegt jij.
Bulldog: Nee dat weet ik lievert
Alfa: Bewijs het dan
Bulldog: Ik hief ook niet met bewijs te komen dat de kerstman
bestaat niet.

Op een begeven moment zal de verhaal ergens terug loopen.

Lang verhaal kort. Terwijl een "rechter" zal mischien de bevoedgheid hebben om een uitspraak te maken, hij heeft niet de mogelijkheid om bij de echte feiten te komen. Bevoegheid en mogelijkheid zijn 2 verschillende dingen. In dit geval werkt de een niet zonder de ander. Maar goed jij zal het niet zo zien.....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door BBCS »

De winkelier mag alleen zelf uit naam van de fabrikant de garantieclaim afhandelen als de winkelier van de fabrikant daar toestemming heeft gegeven.

Het is niet zo dat de winkelier het probleem zomaar kan gaan verhelpen en die kosten bij de fabrikant kan gaan halen.

Dat is precies hetzelfde als jij bij MediaMarkt een computer gaat kopen en bij de It's in de garantieperiode de computer ter reparatie aanbiedt en dan vervolgens met de rekening naar de MM gaat en zegt: dokken maar!

Zo werkt het dus niet.

En het klopt inderdaad wat bulldog zegt:
Vergeet niet dat de winkelier in kwestie is niet bevoegd om de technische bepalingen van Asus om te draaien.


De wereld bestaat uit meer dan alleen consument/winkelier.

De consument gaat bij een probleem naar de winkelier, en de winkelier heeft ook bij de fabrikant garantie en klopt vervolgens bij de fabrikant aan.

Volgens wetboek 6 blijft de fabrikant de eindverantwoordelijke voor het product en zowel de consument als de winkelier krijgen garantie van de fabrikant. En als een beroep wordt gedaan op de garantie, dan zal de consument bij de winkelier een beroep doen op de garantie, en vervolgens doet de winkelier bij de fabrikant een beroep op de garantie.

En als de fabrikant geen probleem kan constateren, dan kan hij ook niks meten en zeker ook niks vervangen cq repareren.
Om een probleem te kunnen repareren moet wel eerst het product "in de fout gaan."

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door BBCS »

Lang verhaal kort. Terwijl een "rechter" zal mischien de bevoedgheid hebben om een uitspraak te maken, hij heeft niet de mogelijkheid om bij de echte feiten te komen. Bevoegheid en mogelijkheid zijn 2 verschillende dingen. In dit geval werkt de een niet zonder de ander. Maar goed jij zal het niet zo zien.....
Een rechter zal niet zo snel een technische uitspraak doen zonder een deskundig persoon te raadplegen.

Als een product kapot gaat, hoef het niet zo te zijn dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was.

De consument heeft in het algemeen recht op kosteloze reparatie of vervanging als gebleken is dat het probleem al tijdens de koop aanwezig was.

Een consument, een geschillencommissie, een rechter of wie dan ook kan nooit een technische uitspraak doen zonder technische kennis.

Geschillencommissies willen nog wel eens uitspraken doen zonder technische kennis, diverse consumentenorganisaties beroepen zich op de verwachtingen of meningen van de consument. Een zeer slechte uitgangspunt.
De mening of de verwachtingen van de consument doen er wel toe, maar dan wel voor de koop en niet na de koop.
Ik doel hiermee op dat de consument voor de koop aan moet geven waaraan het te kopen product aan moet voldoen en dan een bijpassend product erbij uitzoekt die aan de wensen en verwachtingen voldoet. Dus niet zomaar een willekeurige product kopen en achteraf beginnen te mekkeren dat het niet aan de verwachtingen voldoet.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Het is niet zo dat de winkelier het probleem zomaar kan gaan verhelpen en die kosten bij de fabrikant kan gaan halen.
1) Winkelier en consument zijn het er over een dat het product non-conform is, dus bij hem ligt de verplichting om het product kosteloos te herstellen of te vervangen. Of hij die kosten kan verhalen doet er niet toe hij moet deze werkzaamheden uitvoeren of uit laten voeren.

2) De winkelier kan aannemelijk maken dat het product defect is. Aangezien het product nog geen zes maanden oud is en de leverancier niet aannemelijk maken dat het afgeleverde product conform was ten tijden van de koop, wordt deze zonder pardon veroordeeld in die kosten.
BBCS schreef:Volgens wetboek 6 blijft de fabrikant de eindverantwoordelijke voor het product en zowel de consument als de winkelier krijgen garantie van de fabrikant
Lees dat dan nog maar eens een keer door.
BBCS schreef:Een rechter zal niet zo snel een technische uitspraak doen zonder een deskundig persoon te raadplegen.
De rechter raadpleegt helemaal niemand. De rechter hoort enkel aan wat beide partijen hebben te zeggen en gaat zelf niets navragen. Hij gaat niet opzoek naar deskundige. De rechter vraag zich enkel af of hij bewezen acht dat het product goed was op moment dat het verkocht was. Is dit niet het geval dan word de leverancier van de winkelier veroordeeld om de kosten te vergoeden die de winkelier heeft gemaakt. De uitspraak volgt 10 a 20 minuten nadat de rechtzaak is begonnen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 mar 2009 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door BBCS »

Winkelier en consument zijn het er over een dat het product non-conform is, dus bij hem ligt de verplichting om het product kosteloos te herstellen of te vervangen. Of hij die kosten kan verhalen doet er niet toe hij moet deze werkzaamheden uitvoeren of uit laten voeren.
Dat hij die kosten wel of niet kan verhalen doet er wel toe.
Als het er niet toedoet klopt de wet niet.

Doordat veel winkeliers die kosten niet bij de voorschakels kan declareren houden veel winkeliers niet aan de consumentenrechten.

De winkelieren geven ook aan dat het systeem dermate moet worden aangepast dat zij die kosten ook gemakkelijk bij de voorschakels kan declareren. Maarja, Europa vind dat niet nodig en laat daarmee de winkelier in de kou staan.
Dus zeggen de winkeliers: flikker op met die kutregels.

Als Europa aan de consument diverse rechten toekent, behoren die rechten voor de gehele keten te gelden.
De rechter raadpleegt helemaal niemand. De rechter hoort enkel aan wat beide partijen hebben te zeggen en gaat zelf niets navragen. Hij gaat niet opzoek naar deskundige. De rechter vraag zich enkel af of hij bewezen acht dat het product goed was op moment dat het verkocht was.
Er is meer dan alleen de schakel consument/winkelier.

Voor alle duidelijkheid:
In de praktijk is het heus wel zo te regelen dat wat Europa wilt, dat dit in de praktijk uitvoerbaar is, maar dan moet men kijken naar de gehele keten.

De reden dat ik er steeds op terugkom, is dat daar de kern van de problemen liggen.
De rechter raadpleegt helemaal niemand. De rechter hoort enkel aan wat beide partijen hebben te zeggen en gaat zelf niets navragen. Hij gaat niet opzoek naar deskundige.
Dan is het een domme rechter.

Mahinder
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2006 11:16

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Mahinder »

Hallo Fritsbzm,

Ik snap een aantal dingen niet.
1- Waar heb je die laptop gekocht (distribiteur)
2- Na hoeveel dagen begonnen de klachten.
3- RMA ??
4- Garantie bepaling van Asus is 2 jaar pickup & Return
5- Is die laptop na aankoop geregistreerd
6- Bij problemen moet klant zelf Asus benaderen (vandaar ook Pickup & Return garantie)

Zo kan ik een tijdje doorgaan natuurlijk. Maar dit alles moet je als ondernemer ook weten (ook beginnende). Als je die laptop bij iemand anders (webwinkel ofzo) heb gekocht dan moet je proberen om het daar aan te bieden.

Gr,
Mahinder.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door BBCS »

Bij problemen moet klant zelf Asus benaderen


Alleen is het dan wel zo dat als de consument problemen heeft met de fabrikant, dat die consument dan niet meer terug kan vallen op de winkelier.

Mahinder
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2006 11:16

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Mahinder »

Ik heb al een aantal asus laptops verkocht. De eerste was in 2001. Daarmee was het meteen raak. Mijn service is dan dat ik het allemaal voor de klant in orde maak. Asus gebeld, laptop is toen opgehaald en binnen 5 werkdagen teruggebracht. Sindsdien nooit meer problemen gehad met een asus laptop, ondanks dat ik een behoorlijk aantal heb verkocht.

Mahinder
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2006 11:16

Re: Asus komt garantie niet na

Ongelezen bericht door Mahinder »

wat belangrijk is en vergeten ben te vermelden. Garantie bepaling van asus is dat de eerste 7 á 8 dagen via de distributeur word geregeld en daarna bij Asus zelf. Dat zijn eenmaal de regels van Asus.

Gesloten