LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Computer stopt direct na opstarten
-
Computer stopt direct na opstarten
Sinds kort heb ik problemen met het opstarten van mijn computer.
Nog voordat het schrem aanspringt valt de computer na het opstarten steeds uit. De duur dat de computer aan is verschilt (tussen de 0,1 en 3 sec). Uiteindelijk start de computer na meerder pogingen altijd wel op. Het aantal pogingen verschilt sterk (van 1 tot 20 keer).
Als de computer een keer draait doet deze het prima.
Het lijkt op een hardware probleem (voeding, grafische kaart of baterij van de BIOS???), maar kan het ook in stelling van de BIOS zijn?
Nog voordat het schrem aanspringt valt de computer na het opstarten steeds uit. De duur dat de computer aan is verschilt (tussen de 0,1 en 3 sec). Uiteindelijk start de computer na meerder pogingen altijd wel op. Het aantal pogingen verschilt sterk (van 1 tot 20 keer).
Als de computer een keer draait doet deze het prima.
Het lijkt op een hardware probleem (voeding, grafische kaart of baterij van de BIOS???), maar kan het ook in stelling van de BIOS zijn?
-
Re: Computer stopt direct na opstarten
ligt waarschijnlijk aan verkeerd werkende ventilator
zoek een goede computer reparatie shop op
Kan inderdaad een warmte probleem zijn maar ook geheugen.
Ik weet niet hoeveel geheugenslots je er in hebt zitten kijk daar anders even na
Ik weet niet hoeveel geheugenslots je er in hebt zitten kijk daar anders even na
-
computer shopje dus, we kunnen wel speculeren wat het probleem is, maar als we het niet kunnen onderzoeken kunnen we ook het probleem niet vinden
Als het de ventilator is, dan kun je er wel wat langer mee werken. Dan stopt de computer na ongeveer 2 tot 6 minuten.ligt waarschijnlijk aan verkeerd werkende ventilator
Kortgeleden had ik ook het probleem waar de TS nu mee zit, en toen bleek het geheugen kapot te zijn.
Een tip:
Laat regelmatig de computer van binnen schoonmaken en laat daarbij dan ook de koelpasta tussen de processor en het koelblok nakijken of deze nog goed is. Ik kom regelmatig tegen dat deze vervangen moet worden.
Dit lijkt me een typisch elco probleem van voeding of mobo.
Na een aantal keren starten krijgen de elco's wat meer capaciteit waardoor de pc start.
Dit probleem zal alleen maar veregeren waarbij het aantal keren starten toeneemt voor de pc loopt.
Uiteindelijk zal die helemaal niet meer willen starten.
Na een aantal keren starten krijgen de elco's wat meer capaciteit waardoor de pc start.
Dit probleem zal alleen maar veregeren waarbij het aantal keren starten toeneemt voor de pc loopt.
Uiteindelijk zal die helemaal niet meer willen starten.
Opgelost?
Indien niet. Heb je voordat de problemen begonnen nieuwe hardware geïnstalleerd + welke versie van Windows is geïnstalleerd? Sommige HW laat de computer stoppen icm met XP en Vista.
Dus dan de niet essentiële of nieuw geïnstalleerde PCI kaarten verwijderen en de PC opstarten. Bij mij was het een PCI / PCMCIA adapter van sitecom.
Succes.
Indien niet. Heb je voordat de problemen begonnen nieuwe hardware geïnstalleerd + welke versie van Windows is geïnstalleerd? Sommige HW laat de computer stoppen icm met XP en Vista.
Dus dan de niet essentiële of nieuw geïnstalleerde PCI kaarten verwijderen en de PC opstarten. Bij mij was het een PCI / PCMCIA adapter van sitecom.
Succes.
-Kijk of er elcos op het moederbord aan de bovenkant bol staan.
-Gebruik een bootCD met memtest86+ om te kijken of het systeem dan wel blijft draaien en of je geheugen goed is.
-Gebruik een bootCD met memtest86+ om te kijken of het systeem dan wel blijft draaien en of je geheugen goed is.
-
Bolle elco's komen hoofdzakelijk voor bij computers vanaf een leeftijd van zo'n 5 jaar. De topicstarter heeft niet aangegeven hoe jong/oud het betreffende systeem is.
Als ik trouwens een bord tref met bolle elco's zeg ik tegen de klant dat ie last heeft van een gevalletje bedrijfsspionage
en laat hem of haar even het artikel uit een ouder vakblad lezen waarin beschreven staat wat de aanleiding zou zijn van dit probleem.....
Je kunt de elco's natuurlijk vervangen, maar gelet de gemiddelde leeftijd van de systemen welke dit probleem hebben geef ik als advies de computer te vervangen of nieuwe hardware in de bestaand behuizing te (laten) bouwen (als de behuizing er geschikt voor is en er nog netjes uit ziet)
Als ik trouwens een bord tref met bolle elco's zeg ik tegen de klant dat ie last heeft van een gevalletje bedrijfsspionage

Je kunt de elco's natuurlijk vervangen, maar gelet de gemiddelde leeftijd van de systemen welke dit probleem hebben geef ik als advies de computer te vervangen of nieuwe hardware in de bestaand behuizing te (laten) bouwen (als de behuizing er geschikt voor is en er nog netjes uit ziet)
Als die kast ouder is dan 4 jaar, dan zal die er niet geschikt voor zijn.computer te vervangen of nieuwe hardware in de bestaand behuizing te (laten) bouwen (als de behuizing er geschikt voor is en er nog netjes uit ziet)
Te weinig koelmogelijkheden.
Tegenwoordig zit er aan de achterkant een extra ventilator om de warmte uit de kast te zuigen.
Daarnaast dient er dan ook een nieuwe voeding gemonteerd te worden.
Ten eerste omdat de oude voeding dan te weinig vermogen heeft en ten tweede omdat de oude voeding niet de benodigde stekkers en kabels heeft.
Denk hierbij aan de 4 polige stekker voor de voeding van de processor en de 24 polige stekker om het moederbord van de juiste spanningen te voorzien.
quote, 16 again
-------------------------------------------------------------------------
Quote ikbenik
-----------------
Bolle elco's komen hoofdzakelijk voor bij computers vanaf een leeftijd van zo'n 5 jaar. De topicstarter heeft niet aangegeven hoe jong/oud het betreffende systeem is.
Als ik trouwens een bord tref met bolle elco's zeg ik tegen de klant dat ie last heeft van een gevalletje bedrijfsspionage.
-------------------------------------------------------------------------------
Elco's hoeven niet per definitie bol te staan om inwendig lek te zijn.
Ook in hedendaagse computers komt het nog voor dat elco's bol staan.
Toevallig gisteren nog een afvlakelco vervangen op 3D geforce 6600GT.
Deze kaart is pas 1.5 jaar oud.
Een hoop elco problemen komen niet alleen voort uit dat geval van bedrijfsspionage.
Vergelijk maar is elco's van 15 jaar terug met die van nu.
Het zal opvallen dat deze aanmerkelijk veel kleiner zijn geworden.
Dat komt door toepassen van andere materialen.
Ze zijn dan wel kleiner geworden maar beslist niet altijd beter.
De topicstarter gaf aan dat bij de start van de computer hij problemen heeft.
Als de elco's inwendig licht lek zijn kan dit het probleem veroorzaken.
Er hoeft dan nog niets zichtbaar te zijn aan de elco's.
Na een aantal keren starten neemt de capaciteit van de licht inwendig lekke elco's iets toe (NB: als ze warm zijn is het het inwendige lek meestal afgenomen) wat precies voldoende is om het apparaat te laten starten.
Dit al verschilende keren zo bij de hand gehad.
Probeer eerst een andere voeding zou mijn eerste gedachte zijn.
PS.
Met inwendig lek bedoel ik de inwendige weerstand.
Just my 2 cents
-------------------------------------------------------------------------
Quote ikbenik
-----------------
Als ik trouwens een bord tref met bolle elco's zeg ik tegen de klant dat ie last heeft van een gevalletje bedrijfsspionage.
-------------------------------------------------------------------------------
Elco's hoeven niet per definitie bol te staan om inwendig lek te zijn.
Ook in hedendaagse computers komt het nog voor dat elco's bol staan.
Toevallig gisteren nog een afvlakelco vervangen op 3D geforce 6600GT.
Deze kaart is pas 1.5 jaar oud.
Een hoop elco problemen komen niet alleen voort uit dat geval van bedrijfsspionage.
Vergelijk maar is elco's van 15 jaar terug met die van nu.
Het zal opvallen dat deze aanmerkelijk veel kleiner zijn geworden.
Dat komt door toepassen van andere materialen.
Ze zijn dan wel kleiner geworden maar beslist niet altijd beter.
De topicstarter gaf aan dat bij de start van de computer hij problemen heeft.
Als de elco's inwendig licht lek zijn kan dit het probleem veroorzaken.
Er hoeft dan nog niets zichtbaar te zijn aan de elco's.
Na een aantal keren starten neemt de capaciteit van de licht inwendig lekke elco's iets toe (NB: als ze warm zijn is het het inwendige lek meestal afgenomen) wat precies voldoende is om het apparaat te laten starten.
Dit al verschilende keren zo bij de hand gehad.
Probeer eerst een andere voeding zou mijn eerste gedachte zijn.
PS.
Met inwendig lek bedoel ik de inwendige weerstand.
Just my 2 cents
Er is nooit een response van de initiator van deze thread gekomen dus laten we hiermee ophouden. Merlijn zal alles wel onder controle hebben. Beetje raar om over iets verder te praten als diegene die het onderwerp begonnen is vertrokken is!

Toch nog even een ractie op hharteman.
Ik sluit mij geheel aan bij uw advies.
Mij moederbord was al na 2.5 jaar stuk en idd de elco`s
Ik sluit mij geheel aan bij uw advies.
Mij moederbord was al na 2.5 jaar stuk en idd de elco`s