Ik zou zelf dagvaarden en dan stellen een koopovereenkomst te hebben op grond waarvan ik recht heb op processor X. Dit geeft mij een opeisbare vordering op processor X. Coolblue zal vervolgens bevrijdend verweer voeren: "Ja, maar wij hebben geleverd". Daarop zou ik met een zuiver verweer voeren: "Nee, jullie hebben niet geleverd, want in de verpakking zat processor Y". Coolblue kan aangegeven onderzoek te hebben gedaan naar deze zending en haar bevindingen delen.Moneyman schreef: ↑08 nov 2021 14:14De primaire bewijslast ligt bij de koper. Die gaat dagvaarden en stellen dat hij niet heeft gehad wat hij moest krijgen, en dat de doos dichtgelijmd zou zijn.alfatrion schreef: ↑08 nov 2021 09:55De bewijslast ligt bij de verkoper. Immers, die komt met een bevrijdend verweer aanzetten. CB stelt vervolgens (kort samengevat) dat dat volgens hun interne logistieke proces onmogelijk is. TS mag vervolgens bewijzen dat de doos wel degelijk dichtgelijmd door hem ontvangen is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Ik zou uberhaupt niet dagvaarden. De winkans is veel te klein.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Dit kun je natuurlijk ook omkeren, welk bewijs heeft TS dat niet de bestelde processor in het verzegelde doosje zat? Het is enkel zijn woord en dat maakt de gehele situatie zo complex.
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
De stelplicht ligt alleen niet bij TS.sylvesterb schreef: ↑08 nov 2021 15:51Dit kun je natuurlijk ook omkeren, welk bewijs heeft TS dat niet de bestelde processor in het verzegelde doosje zat? Het is enkel zijn woord en dat maakt de gehele situatie zo complex.
Er is een andere overweging die meer gewicht in de schaal legt. Coolblue is een grote winkel, als zij dit op grote schaal zouden doen dan... en als dit maar één keer is, waarom zouden ze? Dat is waar je tegenop bokst.
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Hoe verklaren ze bij Coolblue dan dat TS in het bezit is van processor Y en niet de bestelde processor X? Waar komt die processor Y volgens hun dan vandaan?
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Die zal ie dan al gehad hebben. De meest logische verklaring is dat iemand een goedkopere cpu wilde omruilen tegen een duurdere.
Dat kan de stelling van TS zijn geweest, dat iemand de doos open heeft gemaakt aan de onderkant, de cpu heeft omgeruild, de doos dicht gelijmd en vervolgens terug heeft gestuurd met de verzegeling erop.
De andere optie is dat TS zelf Coolblue probeert op te lichten door te claimen dat er een verkeerde cpu in zat en met dat lijmverhaal op de proppen komt.
Dat kan de stelling van TS zijn geweest, dat iemand de doos open heeft gemaakt aan de onderkant, de cpu heeft omgeruild, de doos dicht gelijmd en vervolgens terug heeft gestuurd met de verzegeling erop.
De andere optie is dat TS zelf Coolblue probeert op te lichten door te claimen dat er een verkeerde cpu in zat en met dat lijmverhaal op de proppen komt.
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Precies dat. De bewijslast ligt bij Coolblue, maar de drempel is niet erg hoog. Als zij dit onderzoekt en de uitkomst deelt, dan wordt ze gelooft.
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
En voor de liefhebbers:
Ik had nog een vergelijkbare amd doos liggen en via de onderkant gaat helaas echt niet (zonder serieuze schade) werken. Er is een methode echter die wordt gebruikt voor nep amd chips die in de originele verpakking wordt gestopt en als echt worden uitgeleverd.
Wat me later te binnen schoot is dat je naast een zegel op de doos ook nog een heel duidelijk kan zien welke processor in de doos geleverd wordt (processor is d.m.v. een venster goed te zien en het type staat er met goed zichtbare cijfers op vermeld).
Kans dat er bij een retour dus een 5600 processor bij Coolblue wordt geaccepteerd acht ik dus niet heel erg groot. De nep processoren zien er exact hetzelfde uit en dan wordt het wel interessant.
Gaat dus een lastig verhaal worden voor TS
en voor de liefhebbers: zo werkt het dus
https://www.youtube.com/watch?v=Bni8bgGlXDE
Ik had nog een vergelijkbare amd doos liggen en via de onderkant gaat helaas echt niet (zonder serieuze schade) werken. Er is een methode echter die wordt gebruikt voor nep amd chips die in de originele verpakking wordt gestopt en als echt worden uitgeleverd.
Wat me later te binnen schoot is dat je naast een zegel op de doos ook nog een heel duidelijk kan zien welke processor in de doos geleverd wordt (processor is d.m.v. een venster goed te zien en het type staat er met goed zichtbare cijfers op vermeld).
Kans dat er bij een retour dus een 5600 processor bij Coolblue wordt geaccepteerd acht ik dus niet heel erg groot. De nep processoren zien er exact hetzelfde uit en dan wordt het wel interessant.
Gaat dus een lastig verhaal worden voor TS
en voor de liefhebbers: zo werkt het dus
https://www.youtube.com/watch?v=Bni8bgGlXDE
16again
, arvandongen
en alfatrion
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Maar bij TS is geen nep processor geplaats maar een ander type.
X5600
https://static.techspot.com/articles-in ... mage-4.jpg
X5950
https://www.hwcooling.net/wp-content/up ... 50x-01.jpg
Maar je moet er maar op letten...
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
De techniek die je moet toepassen veranderd daar natuurlijk niet door.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Die processor is het eerste wat je bij ontvangst ziet blinken en daar staat duidelijk het typenummer op.
Dat TS dat niet gezien heeft geloof ik echter als de door eerder al als retour is teruggeboekt door Coolblue dan hadden die dat echt wel gezien / gecontroleerd (die is een veelvoorkomende truc en daar zijn ze echt wel scherp op zeker als dit visueel te controleren is, een nepper met hetzelfde nummer zou hier wellicht nog doorgekomen zijn
Via de onderkant gaat echt niet werken zonder de door serieus te beschadigen.
Dat TS dat niet gezien heeft geloof ik echter als de door eerder al als retour is teruggeboekt door Coolblue dan hadden die dat echt wel gezien / gecontroleerd (die is een veelvoorkomende truc en daar zijn ze echt wel scherp op zeker als dit visueel te controleren is, een nepper met hetzelfde nummer zou hier wellicht nog doorgekomen zijn
Via de onderkant gaat echt niet werken zonder de door serieus te beschadigen.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06 nov 2021 11:59
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Update: ik kom net van de fysieke winkel van de webshop vandaan waar ik keurig ben geholpen door een van de medewerkers. Ik heb mijn verhaal rustig kunnen doen waarna ze het probleem voor mij hebben opgelost: het geld wordt teruggestort op mijn rekening.
De medewerker vertelde mij dat de bewijslast bij de webshop ligt en niet bij mij. Dat ik al jaren klant bij ze ben speelde ook mee in het besluit om het product retour te nemen.
Wat heb ik geleerd?
P.S. ik heb niet meer gereageerd in dit topic. Toen ik het plaatste kreeg ik de melding dat het door een mod goedgekeurd moest worden. Ik had verwacht dat ik een notificatie zou krijgen zodra dit gebeurd zou zijn maar dit was niet het geval. Ik heb mijn verhaal ook op andere forums geplaatst en ben dit topic dus uit het oog verloren.
P.P.S. hier een fimpje waarin uitgelegd wordt hoe de 'wisseltruc' uitgevoerd kan worden: https://www.youtube.com/watch?v=z9FwixSjnMc. Erg langdradig dus ik raad je aan er even doorheen te klikken. Bij mij was overigens de onderkant van de doos simpelweg opengemaakt. Conclusie is in ieder geval: verpakking is niet fraudebestendig en zowel koper als verkoper moet scherp zijn bij de aanschaf van deze serie processors.
De medewerker vertelde mij dat de bewijslast bij de webshop ligt en niet bij mij. Dat ik al jaren klant bij ze ben speelde ook mee in het besluit om het product retour te nemen.
Wat heb ik geleerd?
- * Processors (en andere grote aankopen als deze) in een fysieke winkel kopen zodat je de verpakking kan bekijken
* Als er geen fysieke winkels zijn, betaal dan met een creditcard zodat je het geld, in het geval dit nodig is, terug kunt krijgen van de bank
* Maak voor de zekerheid een filmpje wanneer je een verzegeld product uitpakt
* Mailen en chatten levert weinig op, het beste is om direct face-to-face contact te krijgen met de winkel.
P.S. ik heb niet meer gereageerd in dit topic. Toen ik het plaatste kreeg ik de melding dat het door een mod goedgekeurd moest worden. Ik had verwacht dat ik een notificatie zou krijgen zodra dit gebeurd zou zijn maar dit was niet het geval. Ik heb mijn verhaal ook op andere forums geplaatst en ben dit topic dus uit het oog verloren.
P.P.S. hier een fimpje waarin uitgelegd wordt hoe de 'wisseltruc' uitgevoerd kan worden: https://www.youtube.com/watch?v=z9FwixSjnMc. Erg langdradig dus ik raad je aan er even doorheen te klikken. Bij mij was overigens de onderkant van de doos simpelweg opengemaakt. Conclusie is in ieder geval: verpakking is niet fraudebestendig en zowel koper als verkoper moet scherp zijn bij de aanschaf van deze serie processors.
Laatst gewijzigd door bartenalles op 10 nov 2021 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
HADES2001
, Erthanax
, arvandongen
, JozJan
, 16again
en NeoDutchio
vinden dit leuk
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
Top. Maakt CL hun slogan tóch waar.bartenalles schreef: ↑10 nov 2021 13:00Update: ik kom net van de fysieke winkel van de webshop vandaan waar ik keurig ben geholpen door een van de medewerkers. Ik heb mijn verhaal rustig kunnen doen waarna ze het probleem voor mij hebben opgelost: het geld wordt teruggestort op mijn rekening.
Nog beter: bestel ze online en laat het in een winkel afleveren. Dan heb je best of both worlds: wél retourrecht, en de mogelijkheid tot controle van de verpakking.bartenalles schreef: ↑10 nov 2021 13:00Wat heb ik geleerd?
- * Processors (en andere grote aankopen als deze) in een fysieke winkel kopen zodat je de verpakking kan bekijken
Erthanax
, arvandongen
en bartenalles
vinden dit leuk
Re: CoolBlue levert verkeerde processor, krijg geld niet terug
bedankt voor de update! we zien vaak vragen maar zelden het eindresultaat
gewicht
, bartenalles
, Nevyn
, Erthanax
en Nijogeth
vinden dit leuk