Zij geven aan dat je als consument een pixelfoutvrije scherm kunt eisen, terwijl de fabrikanten aangeven dat er pixelfouten in het scherm mogen zitten.
Die consumentenorganisaties zeggen vaak dingen die precies het tegenovergestelde zijn dan wat de fabrikanten zeggen, en dat vind ik persoonlijk een zeer bezorgde situatie.
Klopt.Na genoeg alle fabrikanten hanteren daarin dezelfde norm voor de klasse waarin het scherm thuis hoort.
De norm die gehanteerd wordt:
Alle schermen mogen 2 defecte pixels (continu wit of zwart) of 5 defecte sub-pixels (rood, groen of blauw) hebben. Een uitzondering op deze regel is dat als het anders bij een scherm vermeld wordt.
De verkopende partij moet jou als consument er wel op attenderen.Het is wel zo netjes als de winkel je er van te voren over informeert, echter is de vraag in hoe verre het algemeen bekend is en er een informatieplicht geldt?
Wat er verwacht wordt?
Precies het tegenovergestelde wat de fabrikanten aangeven. Dit komt omdat de consumentenorganisaties daarover totaal verkeerde informatie aan de consumenten geven.
Als een fabrikant en winkelier aangeven dat er pixelfouten in het scherm mogen zitten, hoor je de consumentenorganisaties roepen:
"LAAT JE NIET AFSCHEPEN. JE HEBT RECHT OP EEN PIXELFOUTVRIJE SCHERM."
Nog zo iets:
bron: http://www.arces.nl/archief2007/Garanti ... 50207).pdfMenig winkel schermt al langere tijd met extra garanties: “Vijf jaar complete garantie voor slechts
€ 130!". Meer recent is daar de zogenaamde pixelgarantie bijgekomen op flatscreens. Volgens de
winkeliers nodig omdat fabrikanten die garantie niet willen geven. Onzin, vindt de Consumentenbond:
“Je hebt altijd recht op een deugdelijk product. De geschillencommissie computers heeft in 2002
gesteld dat je met pixelfouten geen genoegen hoeft te nemen. Het scherm moet net als andere
producten voldoen aan de eisen. Heb je een pixelfout, dan kun je terug naar de winkelier voor
reparatie of een nieuw scherm.”
Toevallig ken ik die test.
Wat is het geval?
Ze hebben een aantal schermen getest en die hadden allemaal geen pixelfouten.
Dus, was hun beredenering, De schermen vertonen geen fouten. De fabrikanten zijn dus toch in staat om pixelfoutvrije schermen te fabriceren en te leveren. Dus hoeft de consument geen scherm meer te accepteren waarin pixelfouten zitten.
Maar is dat dan ook wel zo?
Ik denk van niet.
Kijk, die geschillencommissie en de consumentenbond kunnen zeggen wat ze willen. De keiharde feit is wel dat al hebben die geteste schermen wel geen pixelfouten, de fabrikant blijft wel aangeven dat die schermen in de klasse 2 zitten en dus pixelfouten kunnen bevatten.
De fabrikant sluit het dus niet uit.
Dus mag je niet zomaar er vanuit gaan dat er geen pixelfouten mogen optreden.
En bij dergelijke zaken heeft de fabrikant toch echt het laatste woord (uitgezonderd van de rechter tuurlijk.)
Kort:
Als de winkelier aangeeft dat er pixelfouten in het scherm kunnen zitten, heb je als consument echt totaal geen poot om op te staan als je een scherm krijgt met pixelfouten en je eist bij de winkelier een scherm zonder pixelfouten.
Ik ga hierbij dus keihard tegenin de uitspraak van die geschillencommissie.