LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik zag deze week een leuke aanbieding van de ALDI. Het gaat om een computer voor 1089 met als kloksnelheid 3.0 Gigaherz. De andere specificaties doen er even niet toe.

Nu las ik eens heel goed, en er staat dus: Dual Core Architectuur. Nergens staat specifiek aangegeven dat er daadwerkelijk 2 processoren in het apparaat zitten.

Ik hoef voorlopig geen nieuwe computer, maar collega's van mij vroegen me of ik eens hier en daar wilde kijken naar wat er zoal wordt aangeboden.

Mijn oog viel dus op bovenstaande passage, en ik ben van mening dat heel veel mensen er pas na aankoop achter komen dat ze geen computer hebben gekocht met twee processoren, maar een, waar je een tweede processor naast kunt zetten. In het laatste geval is het beslist geen koopje.

jurrien
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2004 21:25

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door jurrien »

Ik heb even naar de nieuwe pc van aldi gekeken en ik denk dat het echt wel waar voor je geld is. Over de dualcore proc. staat dat deze indedaad 2 x 3.0 GHz aankan , maar er zit er maar 1 in ! Deze is wel voorzien van 2xmb L2 cache.dualcore technologie. Kortom als ik op dit moment een pc nodig had zou ik er zeker naar kijken.

Jurrien

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Als dat zo is, heb ik niet verkeerd gelezen, maar de processor die erin zit, ''gedraagt'' zich alsof het er twee zijn. Dat is inderdaad een kwestie van interpreteren.

Ik las het een beetje als ''dolby voorbereid'', wat je ooit op audio-apparatuur zag staan, terwijl je dan de dolby apparatuur er niet bij had.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door JaFO »

Afgezien van mogelijke reclame-praat van de Aldi bestaan 'dual core'-cpu's wel degelijk.
AMD voorziet de cpu-types van 'X2' in de naam en Intel heeft ze 'Dual Core' genoemd.

Je hebt dan letterlijk een chip waarbij twee (zo goed als) volledige cpu's (= de 'core') op zitten. Je operating system ziet daardoor dus ook echt 2 cpu's.

Een opmerking/waarschuwing is hier wel op z'n plaats. Er zijn nog niet veel programma's die daadwerkelijk profiteren. Praktisch gezien is het nut zeer beperkt als je alleen wat tekstverwerken en surfen doet. Spellen maken er ook nog (lang) geen gebruik van, alhoewel dat in de loop van volgend jaar zal veranderen zodra de nieuwe Unreal-engine van Epic uit is.

Dit is een stap verder dan het 'Hyperthreading'-feature van de Intel-cpu's. In dat geval probeerde een cpu 'slim' te zijn en deed ie alsof hij twee cpu's was.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik weet dat de dual cores al bestaan, maar het gaat zoals het vaak gaat: er wordt niet expliciet gezegd wat er nu precies geleverd wordt: 1 processor is 1 processor, bij mij. Dat die zich, via een moderne technologie gedraagt (met naar ik inmiddels hoor, prima prestaties), alsof het meer processoren zijn, is natuurlijk iets anders.

W.Goldbach
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2005 19:07

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door W.Goldbach »

Afgelopen zaterdag stond een artikel in de Telegraaf , over dula core chip ,het zijn twee chips en het is begin naar snellere werken chip zoals ,je muziek branden op een schijf cd of dvd en tegelijk muziek downloaden en foto bewerken ,allemaal in een dezelfde tijd, de twee chip werken onafhankelijk van elkaar en het werk zeker goed en het zijn twee chips met een gezamelijke klok snelheid van 3.0 Ghz,en ze worden gespiegeld gemonteerd met een goede stille ventilator.
Dezelfde machine staat ook bij Mediamarkt te koopt en daar eens kijken voor een demonstratie.
Ik zou zeggen veel succes

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

ik zal het mijn collega's zeggen, zoals gezegd, het is niet voor mij, ik heb sinds 2 maanden net een nieuw systeem.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Dual Core moet je niet zien als 2 processors dus een verdubbeling van rekenkracht. Het is een techniek waarmee je twee soorten berekeningen onafhankelijk van elkaar kan laten uitvoeren door dezelfde processor. Zo moet je het ongeveer zien. De software moet er wel expliciet gebruik van willen maken, anders heeft het geen voordeel. In de praktijk zijn er nog vrijwel geen applicaties die er gebruik van maken, en in de toekomst zal het niet zo zijn dat men er ineens heel erg op inspringt en dat je hopeloos de pineut bent als je een oudere proc hebt met 1 core. Markten waar men nu bezig is met het implementeren van dual core ondersteuing is bijv. videorendering, grafisch ontwerp dat soort dingen.

Het is gewoon een leuke extra en je ontkomt er niet aan, want de toekomstige procs van zowel AMD als Intel hebben twee cores aan boord.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door Rustig »

De juiste uitleg over Dual Core staat hier

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door JaFO »

't is wel een verdubbeling als je twee applicaties naast elkaar laat lopen en de prestaties vergelijkt met een 'normaal' systeem.

Overigens moet dan wel de rest van het systeem die processors van snel genoeg van informatie kunnen voorzien, want anders zit een daar op te wachten. Dus ook hier geld : oppassen voor low-budget pc's ...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Hier kan ik dus mee uit de voeten. Zoals ik het nu begrijp, is dat het een vrij actuele term is, nieuwe technologie, maar dat je er pas wat aan hebt als je echt zware berekeningen moet gaan doen op het grafische vlak, en je daarnaast je PC beschikbaar wil houden voor een andere taak. Grof gezegd, dus.

Er werd al langer geschermd met de term ''multitasking'', maar echt ''multitasken'' en er daarbij nog een beetje prettig mee kunnen werken, dat gaat dus nu pas.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Je hebt pas echt groot voordeel van deze processor als je Windows XP Pro x64 draait.

Ikzelf draai deze Windows ook maar dan op een AMD Athlon64, loopt als TGV (XP x32 is dan een gewone sneltrein :wink:)

Verder: Aldi PC aanschaffen!!! Zo goedkoop krijg je ze nergens, helemaal niet met zo'n softwarepakket
Laatst gewijzigd door Wouter_Oud op 24 nov 2005 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Zoals gezegd: ik heb sinds een kleine drie maanden een nieuw systeem, tegen de tijd dat ik die ga vervangen heb je misschien al quatro cores voor de prijs van een dual core. Voor zover die term gebruikt gaat worden, bedoel ik dan he. Softwarepakket is inderdaad niet mis. Wanneer het CD's zijn, is het helemaal lachen, soms doen ze er de OEM-versies bij.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Een aantal zijn idd OEM, das wel handig :lol:

over XP Pro x64, ik heb deze gedownload... Maar ik heb geen id of je dit OS ook ergens in de winkel kan krijgen of dat het bij systemen geleverd word, volgens mij nog niet...

Zonder XP Pro x64 heb je helaas veel minder aan een 64-bits processor, alhoewel je ook met XP x32 ook wel een snelheidsverschil merkt...

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door JaFO »

Ik zou die Aldi pc afraden als je een echt snelheidsmonster wilt.
Deze pc lijkt qua specificaties wel snel, maar tenzij daar echte goede onderdelen in zitten (vooral qua geheugen!) dan wordt je monster heel erg afgeremd.

Dit is meer een pc voor de mensen die willen roepen dat ze nu ook een 'moderne' pc hebben ...

Overigens :

De MS XP Pro x64 editie is bij http://www.computerland.nl te koop.
Je zult wel op moeten letten, want qua drivers is nog lang niet alles ondersteund. Dit zal zeker bij zo'n Aldi-systeem een probleem (gaan) worden later.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Dual Core Architectuur, wat houdt dat in?

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

De PC van de ALDI is een goede computer, alleen de 3d-kaart is slecht... Hij klinkt heel duur, maar bestaat helemaal niet :lol: Probeer het type maar es te vinden op nvidia.com (mij niet gelukt).

De aldi pc werkt daardoor ook niet lekker met WinXP x64, deze windows herkend de 3d-kaart namelijk niet :cry: (Ja, ik heb het geprobeerd)
Je zult wel op moeten letten, want qua drivers is nog lang niet alles ondersteund.
Valt heel erg mee, inmiddels is zo'n beetje alles ondersteunt, alleen bij deze ALDI PC en mijn Thrustmaster stuurwiel heb ik tot nu toe problemen ondervonden

Gesloten