LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Economische Levensduur van Harde Schrijven

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze week raporteerde Google statestieken over harde schrijven. (Link is dood.)

Google studie naar 'disk failures'
  • Het percentage van harde schrijven dat defect raakt is in het eerste, tweede en derde jaar respectievelijk 1.7%, 8% en 8.6%. Hierna blijft deze steken op, naar ik schat, een gemiddelde van ongeveer 9%. Wel is Google van mening dat dit percentage na het vijfje jaar afhankelijk is van het model. Op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat na 8 jaar en 4 jaar gemiddeld respectievelijk de helft en een kwart van de harde schrijven defect is.
  • Volgens Google worden de defect niet negatief beinvloed wanneer de gemiddelde temperatuur hoger komt te liggen dan normaal, maar wel als dit kouder is. Ook wordt is het aantal defecten in de eerste vier jaar niet afhankelijk van de maten waarin deze gebruikt worden.
  • De automatische (SMART) test oordeelde in 70% terecht dat er spraken was van een (aankomend) defect. Ook het aantal keer dat defecte sectoren werden ontdenkt is een goede indicatie voor welke harde schrijven defect raken. Echter 56% van de defecten werden vielen niet in beiden categorieen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 feb 2008 14:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door Cesar »

Je moet die link eens aanklikken en je cookies instellen zodat deze vraagt om toestemming.
Je weet niet wie er allemaal geinteresseerd is in jouw gedrag.

Zulke linken zijn link.
Dat krijg je bij gratis sites want die zitten vol reclame.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb er een waarschuwing bij geplaatst. Ik merkte er zelf niets van.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door hharteman »

Harde schijven blijven een bron van ergernis wat betreft het defect gaan.
Toevallig een paar weken terug een scsi u320 van compaq van ruim 2 jaar oud weer gesneuveld.
Nou backup ik altijd wel veel maar je raakt altijd wel wat zaken kwijt.
Deze keer zelfs alles want de backup was ook corrupt, (bedankt Dr Norton).
Buiten dat zijn de schijven tegenwoordig zo groot aan het worden dat het bijna niet meer te doen is.
Het probleem zit bij mij voornamelijk in het aanstaan van ongeveer 20 uur per dag van de pc's.
De schijven hebben moeite om het meer dan 2 jaar vol te houden.

Zit nu te denken aan 1 terrabyte NAS om bewaarmateriaal op te zetten van de 3 pc's hier in gebruik.
Deze gaan werken als je ze benaderd.
Hierdoor staat de zaak veel in de ruststand.
Hoop dat dat een een wat betere oplossing geeft, want om de paar jaar hebben we wel een catastrofe op dit gebied.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door Moppentappers »

achja, norton weer
Als je beveiligings advies zoekt (gratis) wil ik je wel even aan een goed beveiligings pakket helpen waarmee je je nergens meer zorgen om hoeft te maken

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door hharteman »

Het gaat niet om het beveiliginsprogramma van Norton maar om Ghost.
Heel soms laat dit programma schijnbaar wel eens een steekje vallen.
Oorzaak mij onduidelijk.
Maar goed 500GB sla je ook niet even meer op.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Dat is waar ;) maar norton is sowieso niet echt een topper
al helemaal niet voor wat het kost
en als je dan een virus heeft wat norton niet weg kan krijgen moet je 63 euro betalen om het alsnog weg te laten halen
Hoe bedoel je ik sta achter mijn product

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door hharteman »

De programma's van Dr norton gaan ver terug naar een grijs verleden waar de command prompt het enige was waar je wat mee kon doen op een pc, of je moest een computertaal kennen.
Er zullen nog velen zijn die gewerkt hebben met Norton commander en de diskuttilities van hem waren de standaard.
Helaas is de reputatie van de huidige programmma's een stuk slechter geworden.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door magel725 »

Harde schijven blijven een bron van ergernis wat betreft het defect gaan.
Toevallig een paar weken terug een scsi u320 van compaq van ruim 2 jaar oud weer gesneuveld.
Nou backup ik altijd wel veel maar je raakt altijd wel wat zaken kwijt.
Deze keer zelfs alles want de backup was ook corrupt, (bedankt Dr Norton).
Buiten dat zijn de schijven tegenwoordig zo groot aan het worden dat het bijna niet meer te doen is.
Het probleem zit bij mij voornamelijk in het aanstaan van ongeveer 20 uur per dag van de pc's.
De schijven hebben moeite om het meer dan 2 jaar vol te houden.

Zit nu te denken aan 1 terrabyte NAS om bewaarmateriaal op te zetten van de 3 pc's hier in gebruik.
Deze gaan werken als je ze benaderd.
Hierdoor staat de zaak veel in de ruststand.
Hoop dat dat een een wat betere oplossing geeft, want om de paar jaar hebben we wel een catastrofe op dit gebied.
En zoals deze uitkomst van Google met 100.000 schijven nu juist aangeeft is dat belasting en temperatuur er helemaal niet veel toe doen bij harde schijven.

Er is niets slechter voor een machine dan temperatuurverschillen. Dus van een koude start naar een warme bedrijfstemperatuur gaan is funest.

De beste manier is óf met regelmaat een goede backup maken (regelmaat is afhankelijk van hoe belangrijk de bestanden zijn) op een tape o.i.d., of per pc de schijven waar de bestanden op staan in raid laten draaien. Wat je nu van plan bent is misschien niet zo handig aangezien 1 foutje meteen alles vernietigt.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb begrepen dat tapes ook niet altijd even betrouwbaar zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar het synchroniseren naar een andere computer met een programma als rsync. Met storingen van de raid kaart of de voeding kun je de inhoud van de HD soms ook verliezen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door hharteman »

De DAT40 van HP is ook inmiddels al in de emmer verdwenen.
Heb gelijk alle scsi reut er maar uit gehaald sinds de compaq HD overleed.
Momenteel gebruik ik een 80GB seagate voor het operating systeem.
Dat is makkelijk te backuppen.
Dat met die 1 terrabyte NAS ga ik toch maar doorzetten.
Lekker makkelijk dat iedereen zijn zut erop kwijt kan.
Standaard maar ieder 2 jaar vernieuwen denk ik dan maar in de hoop dat de boel niet voortijdig crasht.
Is natuurlijk ook kwetsbaar maar baal gewoon een beetje dat ik hier gewoon bijna een baan aan heb om voor 3 computers de boel in opslag te houden.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

wanneer zijn we van de harde schijven verlost en kan alles op solid memory worden geschreven ???

nog 2 jaar ??

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door Anastasia »

Door een externe harde schijf van 300 GB te gebruiken via USB om backups te maken, dus 2 PC's en 3 Notebooks die deze gebruiken...

Ook regelmatig een CD RW of DVD RW bakken, zodat je alleen de laatste 2 bewaar.... we doen dit wekelijks!

Dus 3 schijven per computer, 2 in archief en 1 om te bakken....

deze 15 zijn per computer gemerkt met ABC. en zo bewaar je alles.

Het kost weinig, en alleen de belangrijke dingen bewaar je, programma's horen op CD of DVD te staan, en foto's ook.

De Externe Harde schijf dus 1x per maand en de schijven 1x per week, genoeg backup, en die externe kan dus ook programma's sneller installeren dan vanaf CD... en de upgrade's komen dat gelijk erop, en met CD heb je altijd de verouderde versie!

Temperatuur en vocht zijn belangrijk voor de harde schijven, dus een notebook moet een waterdampdichte hebben, en eerst opwarmen, dus niet een nacht in auto, en morgen ochtend op kantoor direct starten.


Trillingen en verplaatsen tijdens gebruik is ook gevaarlijk, gezien de snelheid waarmee deze draaide, en als je eens een kapote open zie je hoe fijn dit apparaat in elkaar zit, dus voor gebruik schudden, en je kunt wekelijks een nieuwe monteren!

De geheugenkaarten van vele Gb zijn wel schokbestendig, en minder gevoelig voor vocht, dus een Notebook met meerdere kaarten en geen harde schijf is als bij Toshiba voor in fabrieken, maar nog te duur voor consumenten, maar ze komen er aan, die zonder harde schijf!

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is natuurlijk ook kwetsbaar maar baal gewoon een beetje dat ik hier gewoon bijna een baan aan heb om voor 3 computers de boel in opslag te houden.
Dat gaat bij mij automatisch. Ik hoef alleen maar de boel aan te zetten.

ikbenik

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door ikbenik »

De economische levensduur van een harde schijf is 3 jaar.

De technische levensduur is 6 tot 8 jaar.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Beste,

wanneer zijn we van de harde schijven verlost en kan alles op solid memory worden geschreven ???

nog 2 jaar ??
Alsof dat betrouwbaar is. :lol: Sterker nog, als een flash module sterft kun je er vaak genoeg niks meer mee, terwijl je van een harddisk soms nog wel wat kunt redden....

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door alfatrion »

De economische levensduur van een harde schijf is 3 jaar.
De economische periode is, binnen de context van verkoper & koper, de periode dat het product had behoren mee te gaan. Binnen deze periode komt de consumenten in aanmerking om de dagwaarde vergoed te krijgen. Het licht meer voor de hand om deze periode te stellen op een de periode te hanteren waarbij bijvoorbeeld 33% of 50% van de harde schrijven defect is. Dat komt neer op respectievelijk ca. 5 jaar en 8 jaar.

Zowel de uitspraak in de monitor die na 16 maanden defect raakten alswel de uitspraak van de cv-ketel die na 6 defect raakten, gaat de geschillencommissie uit van het bovenstaande verhaal.

Deze periode kan afwijken aan de hand van het model dat verkocht wordt. Zo heb ik zelf afgelopen jaar een model gekocht van een hoge kwaliteit. Dit blijkt o.a. uit de garantie periode van 5 jaar en bereid om met cijfers te publiceren die iets zeggen over de kwaliteit. Voor dit model is het niet onredelijk om uit te gaan van minimaal 7 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 8 jaar.
Volgens Google is na 8 jaar iets minder dan de helft van de harde schrijven kapot. Wilt u soms beweren dat Google niet weet waar ze het over hebben?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door magel725 »

De economische periode is, binnen de context van verkoper & koper, de periode dat het product had behoren mee te gaan.
Dit heb je al een aantal keren eerder gemeld, en toen is ook al een aantal keren uitgelegd dat dat niet klopt.

De economische levensduur is de periode in welke het produkt wordt afgeschreven. Dat is over de hele wereld zo vastgelegd (per produktgroep in een statistiek) en dat jij steeds anders blijft beweren is niets anders dan mensen doelbewust verkeerd voorlichten.

Je bent er nu een aantal keren op gewezen, dus doe er je voordeel mee en zoek het eens een keer op in een woordenboek voordat je hier weer je mening als feit neerzet.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Word hier google gelijkgesteld aan het TNO of een onafhankelijk onderzoeksbureau?

Of geloven wij alles wat ome google verkouwt?

ikbenik

Re: Economische Levensduur van Harde Schrijven

Ongelezen bericht door ikbenik »

De economische periode is, binnen de context van verkoper & koper, de periode dat het product had behoren mee te gaan. Binnen deze periode komt de consumenten in aanmerking om de dagwaarde vergoed te krijgen. Het licht meer voor de hand om deze periode te stellen op een de periode te hanteren waarbij bijvoorbeeld 33% of 50% van de harde schrijven defect is. Dat komt neer op respectievelijk ca. 5 jaar en 8 jaar.
De economische levensduur heeft totaal NIETS met de verwachte levensduur te maken!!!!!!
De economische levensduur is de periode in welke het produkt wordt afgeschreven. Dat is over de hele wereld zo vastgelegd


In de economische wereld (opleidingen, economen, economische adviesbureau's en economische juristen) betekent de economische levensduur precies wat Magel725 zegt.

Dit is al bijna 100 jaar zo!

Dus alfatrion:
Stop met dat gezwets dat met de economische levensduur de verwachte technische levensduur bedoeld wordt!!!


De verwachte technische levensduur van harde schijven is 5 tot8 jaar.
De werkelijke technische levensduur ligt tussen de 6 en de 10 jaar!

Dus als Western Digital aangeeft dat de gemiddelde levensduur bijvoorbeeld 6 tot 8 jaar is, mag je niet zomaar zeggen dat de economische levensduur gelijk is aan 6 tot 8 jaar.

Ik vraag me wel af of je weet wat economie betekent?

Gesloten