LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fujitsu Siemens

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Fujitsu Siemens

Ongelezen bericht door ikbenik »

En door de wetgever......
Het enige wat de wetgever bepaald heeft is dat de minimale garantie voor nieuwe producten 6 maanden moet zijn.

Voor de rest heeft de wetgever niets bepaald!

Garantie is niets anders dan dat de fabrikant/winkelier garandeerd dat het product vrij is van fabricagefouten en montagefouten.
Mochten die fouten toch zijn en optreden in een door de fabrikant/winkelier bepaalde termijn (garantietermijn), dan wordt het product gratis gerepareerd of vervangen.

Rekening houdend met de producteigenschappen zoals die door de fabrikant bepaald zijn.

De enige die de producteigenschappen bepaald is de fabrikant en niemand anders.

Dus het is een fabeltje dat de wetgever deze termijnen bepaald heeft. Dat heeft de wetgever dus niet.

Als de garantieperiode verlopen is, maar het product is nog in de economische levensduur, dan hoeft de consument niet voor alle kosten op te draaien. Hoe ouder het product is, des te hoger is de eigen bijdrage van de consument van de kosten. Na het verstrijken van de economische levensduur zijn alle kosten voor de consument.
Soms worden deze regels onder de noemer garantie geplaatst, maar dat is niet juist.

Jan9

Ongelezen bericht door Jan9 »

Je hoeft mij niet uit te leggen wat garantie is.
Je maakt van elke vraag van een consument over garantie een drama.
Het gaat om de pc van Hanneske`s ouders die het nog steeds niet goed doet en daar vraagt ze advies over.
De Vara had een leuke kwis over garantie en in veel gevallen heb je wel garantie ook als de winkelier zegt dat het niet zo is. En in andere voorbeelden heeft de klant geen garantie of moet hij/zij bijbetalen.
Gewoon een leuke en leerzame uitzending.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 07 Mei 2007 22:26 door Jan9

--------------------------------------------------------------------------------

Je hoeft mij niet uit te leggen wat garantie is.
Je maakt van elke vraag van een consument over garantie een drama

En daar sluit ik me bij aan. Bij elk geval over garantie begin je te zeuren over dat mensen niets te verwachten hebben of het geen garantie is enz. Je begint dit topic knap te verzieken. Ik zeg helemaal niet dat je altijd ongelijk hebt maar de manier waarop is knap irritant aan het worden. :arrow:.

ikbenik

Zo lang dat er mensen zijn die zeggen dat ze na 3 jaar recht op garantie hebben, blijf ik dat zeggen.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Zoals ik al schreef, Ik zeg helemaal niet dat je altijd ongelijk hebt maar het is de toon die het liedje maakt en je begint over te komen als een ze*kerd.Al eerder schreef ik dat jij achter elke klacht spoken gaat zien en bij voorbaat al in de verdediging gaat.Natuurlijk is iemand die na 3 jaar zijn geld terug wil hebben of verwacht 40% retour niet realistisch, Maar dat hoeft geen reden te zijn om op iedere klacht weer met je zeurverhaal te komen. Ga er nu eens voor de verandering Niet vanuit dat de klanten jou zouden willen oplichten of onzin op het forum vertellen, Er zijn genoeg reactie's waar de verwachting niet geheel onrealistisch is.

Bulldog14

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Terwijl ikbenik heeft zijn eigen prioritieten soms, er is weinig spraak van een "drama veroorzaker". Het is simpelweg zo dat de consument heeft een kromme beeld soms wat het betreft garantie en IT producten. Het is belangrijk dat de consument snapt de realitiet van de situatie wat het betreft RMA/service/support, en niet in een fantasie wereld woont. Helelaas soms woord de verwachtingen van de consument veels te hoog gesteld met de resultaat van een conflict.

Simpel voorbeeld:

Consument denkt dat hij kan "dit" verwachten, winkel/fabrikant stelt de feiten keihard voor. Klant voelt zich gedupeerdt. Result: Conflict (Dan begint de echte "drama" pas.) Dit is dagelijks te zien op meerdere fora zoals deze, Kassa, Consumentenbond.nl enzo. Wat ikbenik en andere probeert aan te geven is dit realitiet. Natuurlijk heeft de beste man zijn eigen visie, maar wat hij probeert te omschrijven klopt voor een grotendeel.

-Een Moederbord fabrikant vertegenwoordiger.

wimwo

Ongelezen bericht door wimwo »

Op 1 juni 2006 een Fujitsu Siemens Scaleo J gekocht bij Vobis in Haarlem. Inmiddels is deze pc voor de 3e keer weg voor reparatie en voor de 3e keer is het moederbord defect. Totale reparatieduur inmiddels 3 maanden! De laatste keer rechtstreeks op 23 april aangemeld bij Fujtisu, zou pc op 25 april bij mij thuis opgehaald worden, maar de hele dag tevergeefs gewacht. Kostte 1 vrije dag. Op 26 april pc zelf naar reparatiecentrum Card in Utrecht gebracht. Vandaag, 8 mei nog niet terug. Via aangetekend schrijven op 23 april klacht ingediend i.v.m. buitengewoon slechte service en eis nieuwe computer. Krijg 3-regelig nietszeggend antwoord terug. Op 26 april telefonisch contact gehad met hoofdkantoor, antwoord "Kan niets voor u doen, moet u bij Customer Care Center zijn". Weer brief geschreven om een nieuwe pc te eisen; krijg nu bericht terug zonder afzendadres, zonder ondertekening, zonder tel.nummer, maar met extra garantie van 6 maanden!
Bij Fujitsu Siemens is het één grote puinhoop. De geleden psychische en financiële schade is inmiddels groot. Hoop dat Radar dit eens in een tv-uitzending aan de kaak gaat stellen.
Je hebt in dit geval te maken met een retailer, call-center (0900-3724357) , customer care center, hoofdkantoor en een reparatiecentrum! Maar mensen die een fatsoenlijke beslissing kunnen nemen krijg je niet te pakken.

Bulldog14

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Sorry dat ik moet jou verhaal uitkeizen Wimwo, maar dit is een klassiek voorbeeld van iemand met te hoog verwachtingen. (precies wat ik het net over had mbt fantasie werelden) Hoe vervelend jou situatie ook dan is, je heb weinig te "eisen".

Het is wel zo dat soms kiest de fabrikant/winkelier voor een makkelijker weg en je krijgt gewoon een vervangende apparaat, en in jou geval dit kan de uitkomst zijn. Denk niet dat het jou goed recht is. Als dit zou gebeuren is het gedaan om van de gezeur af te komen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij die "strikvraag" had consument geen recht op garantie meer, maar wel recht op een deugdelijk product (=conformiteitseis), en winkelier moest een deel van de reparatie vergoeden.
Die wetsregel wordt weer verkeerd uitgelegd.

(...)

Echter mag hij gewoon uurloon en materiaalkosten in rekening brengen.
Waarom staat er dan het volgende bij: "De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen (herstel / vervanging van ondeugdelijk product) kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht."?

ikbenik

herstel / vervanging van ondeugdelijk product)
Wanneer is er een ondeugelijk product?
Niet als de consument dat zegt, maar als de fabrikant zegt dat het product bepaalde eigenschappen behoort te hebben en het product gaat kapot door fabricagefouten of montagefouten.

Hier geldt ook weer de producteigenschappen.
En die worden door de fabrikant bepaald en door niemand anders.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Op 1 juni 2006 een Fujitsu Siemens Scaleo J gekocht bij Vobis in Haarlem. Inmiddels is deze pc voor de 3e keer weg voor reparatie en voor de 3e keer is het moederbord defect. Totale reparatieduur inmiddels 3 maanden! De laatste keer rechtstreeks op 23 april aangemeld bij Fujtisu, zou pc op 25 april bij mij thuis opgehaald worden, maar de hele dag tevergeefs gewacht. Kostte 1 vrije dag. Op 26 april pc zelf naar reparatiecentrum Card in Utrecht gebracht. Vandaag, 8 mei nog niet terug. Via aangetekend schrijven op 23 april klacht ingediend i.v.m. buitengewoon slechte service en eis nieuwe computer. Krijg 3-regelig nietszeggend antwoord terug. Op 26 april telefonisch contact gehad met hoofdkantoor, antwoord "Kan niets voor u doen, moet u bij Customer Care Center zijn". Weer brief geschreven om een nieuwe pc te eisen; krijg nu bericht terug zonder afzendadres, zonder ondertekening, zonder tel.nummer, maar met extra garantie van 6 maanden!
Bij Fujitsu Siemens is het één grote puinhoop. De geleden psychische en financiële schade is inmiddels groot. Hoop dat Radar dit eens in een tv-uitzending aan de kaak gaat stellen.
Je hebt in dit geval te maken met een retailer, call-center (0900-3724357) , customer care center, hoofdkantoor en een reparatiecentrum! Maar mensen die een fatsoenlijke beslissing kunnen nemen krijg je niet te pakken.
Het is nogal wat om op basis van een persoonlijke ervaring te melden dat het bij Fujitsu Siemens één grote puinhoop is. Bovendien is het handiger om een pc waar je financieel afhankelijk van bent bij een office winkel haalt, zodat je andere garantie hebt, of eventueel de pc snel bij een pc boer laat maken voor een paar tientjes.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus het is een fabeltje dat de wetgever deze termijnen bepaald heeft. Dat heeft de wetgever dus niet.
De wetgever heeft niet de specifieke termijnen vast gesteld, maar heeft wel duidelijk aangeven dat dit afhankelijk is van de product eigenschappen. De rechterlijke macht houd zich vervolgens met het vast stellen van de specifieke termijnen.

Jan9

Op 1 juni 2006 een Fujitsu Siemens Scaleo J gekocht bij Vobis in Haarlem. Inmiddels is deze pc voor de 3e keer weg voor reparatie en voor de 3e keer is het moederbord defect. Totale reparatieduur inmiddels 3 maanden!

Het valt mij op dat bij bepaalde merken regelmatig problemen zijn en je over andere vrijwel niets hoort.
Een probleem is dat als er iets stuk gaat dat de pc verdwijnt in een zwart gat van de serviceorganisatie en er pas na 3 maanden uitkomt.
Dat is niet nodig, zou een bedrijf ook 3 maanden moeten wachten op de reparatie van een pc?

ikbenik

zou een bedrijf ook 3 maanden moeten wachten op de reparatie van een pc
Antwoord is simpel:

Ja.

Alleen wordt er dan voor een leencomputer gezorgd, zodat de klant toch verder kan.

Maar dat geldt voor de consument net zo goed.

Jan9

Meestal zal de pc binnen een week on site gerepareerd worden.
Bedrijven krijgen niet zo`n een belabberde service als Nagel en Hanneske`s familie gekregen heeft.
Bijna niemand kan meer zonder pc, als is het maar voor werkstukken maken en iets bestellen etc. dan kan je niet maanden wachten.
Siemens, Vobis en Wehkamp moeten hun service verbeteren.

ikbenik

Van de ene kant heb je gelijk.

Maar je moet niet de ogen sluiten voor de werkelijke problemen die er zijn.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Het valt mij op dat bij bepaalde merken regelmatig problemen zijn en je over andere vrijwel niets hoort.
Een probleem is dat als er iets stuk gaat dat de pc verdwijnt in een zwart gat van de serviceorganisatie en er pas na 3 maanden uitkomt.
Dat is niet nodig, zou een bedrijf ook 3 maanden moeten wachten op de reparatie van een pc?
Dat is wel nodig, aangezien de servicecentra het ontzettend druk hebben met mensen die ook goede apparatuur op( laten )sturen omdat ze menen dat het stuk is. Vervolgens blijkt het een virus o.i.d. te zijn dat niet onder garantie valt. Kijk maar eens naar routers die niemand in kan stellen. Vroeger moest je daar ook voor leren maar nu denkt iedereen dat hij/zij IT-er is omdat "alles toch steeds makkelijker wordt". Behalve als er iets tegenzit en je je kennis nodig hebt. Dan lijken produkten erg vaak stuk te zijn terwijl er niets aan de hand is.

Meestal zal de pc binnen een week on site gerepareerd worden.
Bedrijven krijgen niet zo`n een belabberde service als Nagel en Hanneske`s familie gekregen heeft.
Bijna niemand kan meer zonder pc, als is het maar voor werkstukken maken en iets bestellen etc. dan kan je niet maanden wachten.
Ze moeten niets. Klanten moeten gewoon eerst nadenken voordat ze goedkope rommel kopen. Je hebt ook merken als Asus waar je standaard 2 jaar garantie krijgt en een erg goede en snelle service. Daar betaal je wel iets meer voor. Ook zijn er garantiepakketten van de fabrikanten, waardoor je onsite garantie krijgt. Soms verdien je een hogere prijs gewoon terug, maar dan moet je het wel eerst uitgeven.
Laatst gewijzigd door magel725 op 11 mei 2007 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan9

Fujitsu-Siemens gebruikt veel Asus moederborden (ook andere).
Je leest regelmatig klachten over FSC in hoeverre dat terecht is weet ik niet maar als een moederbord 3 keer kapot gaat dan is dat natuurlijk zeer slecht.
Veel mensen gebruiken hun pc net zo vaak als de telefoon/radio/gsm dus je kan niet 3 maanden zonder.

ikbenik

Fujitsu-Siemens gebruikt veel Asus moederborden (ook andere)
Ik ook, en Asus is gewoon een goed merk.

Wat je met deze opmerking bedoeld weet ik niet.

De meeste computerfabrikanten maken gebruik van bestaande moederborden van bekende merken.

De reden hiervan is dat de ontwikkeling van de moederborden zo snel gaat, dat alleen de grootste moederbordfabrikanten de ontwikkelingskosten eruit kunnen halen.

Jan9

Ik reageerde op de laatste opmerking van Magel...

Eigenlijk wou ik je dat ook vragen ikbenik.
Over welk merk krijg je het minste klachten?

Gesloten