LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie Dell laptopaccu
Garantie Dell laptopaccu
Hallo,
Wij hebben in april 2012 een Dell XPS 17 (L702x) gekocht en het is tot nu toe een prima keuze geweest.
Met werktijd van ruim 2 uur op de accu waren wij dan ook zeer tevreden tot wij een week gelden de melding op het scherm kregen dat we een nieuwe accu moesten kopen.
Nu bepalen we zelf wel of we iets wel of niet ‘moeten’ kopen dus hebben we de melding weggeklikt.
Toen we op de accu wilde werken was de werktijd van de accu gedaald tot ongeveer 20 minuten wat ons zeer verbaasde, ondanks dat we de accu goed/juist hebben behandeld hebben. Met goed behandelen bedoelen we dat we in het menu het laden gestopt hebben als deze vol was (is een mogelijkheid in deze laptop).
Bij de batterijmeter was in het tabblad Batterijstatus het volgende te lezen: “Er is een permanente batterijstoring opgetreden. De batterij moet worden vervangen”.
Dit is wel een beetje vreemd voor een Li-ion accu die anderhalf jaar oud is.
Ik heb Dell maar eens gebeld of wij geen nieuwe accu konden krijgen maar het gesprek ging niet lekker. De Dell medewerker haalde de garantie bepaling aan waarin stond dat er één jaar garantie voor stond. De medewerker ging verder met zijn verhaal dat het heel normaal was dat een accu na een jaar wel minder zou worden en dat hij het zelf ook wel eens gehad heeft.
Dat we in een, voor ons, zeer korte tijd van ruim 2 uur accu werktijd naar ongeveer 20 minuten gingen was volgens hem heel normaal. Ik kreeg vervolgens een referaat van hem over het wel en we van een accu.
Op mijn vraag of er iets gedaan kon worden onder coulante werd negatief gereageerd.
Een heel verhaal maar mijn vraag is dus, wat heb je als consument als recht in dit geval.
Wij hebben in april 2012 een Dell XPS 17 (L702x) gekocht en het is tot nu toe een prima keuze geweest.
Met werktijd van ruim 2 uur op de accu waren wij dan ook zeer tevreden tot wij een week gelden de melding op het scherm kregen dat we een nieuwe accu moesten kopen.
Nu bepalen we zelf wel of we iets wel of niet ‘moeten’ kopen dus hebben we de melding weggeklikt.
Toen we op de accu wilde werken was de werktijd van de accu gedaald tot ongeveer 20 minuten wat ons zeer verbaasde, ondanks dat we de accu goed/juist hebben behandeld hebben. Met goed behandelen bedoelen we dat we in het menu het laden gestopt hebben als deze vol was (is een mogelijkheid in deze laptop).
Bij de batterijmeter was in het tabblad Batterijstatus het volgende te lezen: “Er is een permanente batterijstoring opgetreden. De batterij moet worden vervangen”.
Ik heb Dell maar eens gebeld of wij geen nieuwe accu konden krijgen maar het gesprek ging niet lekker. De Dell medewerker haalde de garantie bepaling aan waarin stond dat er één jaar garantie voor stond. De medewerker ging verder met zijn verhaal dat het heel normaal was dat een accu na een jaar wel minder zou worden en dat hij het zelf ook wel eens gehad heeft.
Dat we in een, voor ons, zeer korte tijd van ruim 2 uur accu werktijd naar ongeveer 20 minuten gingen was volgens hem heel normaal. Ik kreeg vervolgens een referaat van hem over het wel en we van een accu.
Op mijn vraag of er iets gedaan kon worden onder coulante werd negatief gereageerd.
Een heel verhaal maar mijn vraag is dus, wat heb je als consument als recht in dit geval.
-
Re: Garantie Dell laptopaccu
Geen. Je hebt geen garantie meer en de levensduur van een accu wordt sterk bepaald doe hoe je hem gebruikt. Je kan je dus nergens op beroepen.RuudHu schreef: Een heel verhaal maar mijn vraag is dus, wat heb je als consument als recht in dit geval.
Dat zal niet veel zijn na 1½ jaar. Het gebruik en aantal laadcycli in die periode zijn veel, zoniet allesbepalend. En >1 jaar is wel de leeftijd dat accu's minder beginnen te worden, maar hoeveel minder hangt van veel dingen af. En na 18 maanden ligt de bewijslast bij de klant. Maw bij een eventuele claim oid moet jij bewijzen dat je niks geks hebt gedaan.RuudHu schreef:Hallo,
Je kan het in ieder geval na zo'n termijn niet meer op non-conformiteit gooien, aangezien er plenty empirisch bewijs is dat laptop-accu's na zo'n periode significant achteruit gaan.
Wij hebben hier >700 laptops in gebruik op de zaak, grotendeels 2 series met identieke accu's, maar uiteraard andere gebruikers. De ene collega wil na 7 maanden een nieuwe accu, sommigen horen we >1 jaar ontvangst van de laptop nog nergens over.
Het vreemde aan deze accu is dat wij twee maand geleden nog buiten zaten met de laptop met meer als twee uur werktijd, en dat het nu nog geen 20 minuten zijn.
Dat een accu langzaam slechter wordt begrijp ik, heb ik ook wel ervaring mee, maar dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt vandaar dat ik hier deze vraag ook stel.
Dat een accu langzaam slechter wordt begrijp ik, heb ik ook wel ervaring mee, maar dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt vandaar dat ik hier deze vraag ook stel.
Normaal worden alle cellen in de accu langzaam minder, maar het kan ook zo zijn dat meerdere cellen er ineens helemaal mee ophouden, dan is de afname ineens veel sneller/heviger. Dat zie je nog wel eens als mensen op vakantie zijn in een land waar het voltage van het stroomnet wat meer fluctueert als hier in Nederland, en de lader dat niet helemaal goed op kan vangen.RuudHu schreef:Het vreemde aan deze accu is dat wij twee maand geleden nog buiten zaten met de laptop met meer als twee uur werktijd, en dat het nu nog geen 20 minuten zijn.
Dit valt spijtig genoeg binnen de marges, wel wat aan de grens, maar zo komen gemiddelden nou eenmaal tot stand. Met de omgekeerde bewijslast >6 maanden, en de 18 maanden leeftijd, heb je geen succesvolle uitweg meer is mijn inschatting.
Je kan natuurlijk gaan schrijven, bellen en stampvoeten, maar als Dell je zo te lezen niet tegemoet wil komen, moet jij een eventuele derde partij als een geschillencommissie overtuigen van je gelijk, en dat is lastig. Dell heeft namelijk ook een goed punt, en heel wat meer ervaring met de materie als jij..
Ik geeft hier geen nuttig advies, maar lithium-ion accu's kunnen er slecht tegen om vol te zijn, leeg te zijn, kunnen slecht tegen warmte (ze worden erg warm als deze worden opgeladen) en kunnen er heel erg slecht tegen als bepaalde cellen van de accu nooit/weinig gebruikt worden.
Dankzij deze eigenschappen van li-ion accu's is de garantie minder dan op een notebook. Accu's zijn gewoon tov veel andere electronica erg onderontwikkeld en onbetrouwbaar, daarom is de garantietermijn zo kort.
Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.
Bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar Capaciteitsverlies na 1 jaar
(half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)
Dit staat erg onduidelijk in deze quote, maar een volledig opgeladen accu, dus 1 die bijna altijd aan de lader ligt en niet gebruikt wordt, heeft binnen 3 maanden een capaciteitsverlies van 40% als dit een perfect werkende accu is zonder enige problemen. Dat cellen er permanent mee ophouden is ook geen uitzondering.
Accu's zijn net zo ouderwets en onbetrouwbaar als internet explorer 6, maar iedereen gebruikt deze in electronica. Voordat het opslaan van energie in accu's wordt verbeterd zal er ook sprake zijn van het uitsluiten/beperken van accu's in de garantievoorwaarden van electronica.
Dankzij deze eigenschappen van li-ion accu's is de garantie minder dan op een notebook. Accu's zijn gewoon tov veel andere electronica erg onderontwikkeld en onbetrouwbaar, daarom is de garantietermijn zo kort.
Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.
Bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar Capaciteitsverlies na 1 jaar
(half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)
Dit staat erg onduidelijk in deze quote, maar een volledig opgeladen accu, dus 1 die bijna altijd aan de lader ligt en niet gebruikt wordt, heeft binnen 3 maanden een capaciteitsverlies van 40% als dit een perfect werkende accu is zonder enige problemen. Dat cellen er permanent mee ophouden is ook geen uitzondering.
Accu's zijn net zo ouderwets en onbetrouwbaar als internet explorer 6, maar iedereen gebruikt deze in electronica. Voordat het opslaan van energie in accu's wordt verbeterd zal er ook sprake zijn van het uitsluiten/beperken van accu's in de garantievoorwaarden van electronica.
Laatst gewijzigd door 53o op 27 sep 2013 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle bedankt voor de reactie's en het meedenken.
Ik ga maar eens opzoek naar een vervangende accu voor onze laptop, niet bij Dell zelf want die zijn veel te duur ik heb al sterkere en goedkopere gezien op het internet.
Nogmaals bedankt.
Ik ga maar eens opzoek naar een vervangende accu voor onze laptop, niet bij Dell zelf want die zijn veel te duur ik heb al sterkere en goedkopere gezien op het internet.
Nogmaals bedankt.
Als er een Yanec of Blu-basic accu beschikbaar is als alternatief, dan zijn deze volgens mij redelijk OK en goedkoper dan officiële en/of is de capaciteit groter. Deze merken maken voor heel veel accu's een vervangende. Ik lever deze merken zelf ook en heb nog nooit een garantie-claim ontvangen in iets meer dan een jaar tijd dat wij deze merken leveren (wel een aantal keer voor adapters). Yanec geeft 2 jaar garantie op accu's, blu-basic 1 jaar, de officiële fabrikant meestal 6 maanden.
Inmiddels zitten we op nog geen 5 minuten, en dan gaat de computer zonder enige waarschuwing uit.
Is trouwens wel apart dat Yanec 2 jaar garantie geeft en Dell maar 1 jaar.
Het feit dat een fabrikant het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijk werkende accu te bouwen is natuurlijk niet jouw zorg. Als het normaal is dat dell accu's zo snel kapot gaan, moet dell ze niet verkopen. Een accu kan makkelijk 2-3 jaar mee. Verliest in die tijd enige capaciteit, maar mag na 18 maanden gebruik niet zomaar 90% van zijn capaciteit verliezen.RuudHu schreef:Alle bedankt voor de reactie's en het meedenken.
Nogmaals bedankt.
Laat je niet met een kluitje het riet in sturen. Een accu is een normaal product waarop de normale wettelijke garantie bepalingen van toepassing zijn. Je hebt niks met fabrieksgarantie te maken, aangezien dell fabrikant en verkoper is, geldt gewoon 24 maanden garantie netzo als voor elk ander product dat niet expliciet wordt uitgezonderd door de wet (zoals bederfelijk waren)
Kennelijk verkoopt dell troep en heeft het weinig vertrouwen in haar eigen troep.RuudHu schreef:Inmiddels zitten we op nog geen 5 minuten, en dan gaat de computer zonder enige waarschuwing uit.
Dat er bij een vervangend merk er langere garantie wordt geleverd lijkt mij niet zo raar, omdat hier geen aanspraak op wordt gemaakt als er iets anders mis is met de notebook, waar vaak sprake van kan zijn bij vervanging.
Ik verkoop Blu-basic en Yanec, en kan beide merken zonder problemen gecrediteerd krijgen als er iets mis is. Ik geef de klant een nieuwe een dag later en stuur defecte terug. Er wordt nooit moeilijk over gedaan. Maar die merken doen hier niet moeilijk over omdat bij vervanging er vaker een ander defect voorkomt dan hun product, en hun producten gewoon goed zijn qua kwaliteit.
Verder wil ik hier ook nog even aangeven dat de service van Dell binnen de garantie termijn gewoon belachelijk goed is. Klant klaagt in de winkel, duidelijk malware aanwezig, ik meld dit aan Dell...zij sturen een nieuwe harde schijf op met nieuwe voor-installatie, zonder kosten, oude schijf wilden zij nooit ophalen (ligt nu op mijn bureau). Alienware laptop kapot, wij waren gestopt met de verkoop hiervan, oorzaak duidelijk ontstaan door de klant, Dell levert een nieuwe.
Dell service is soms belachelijk goed binnen hun garantie, maar deze is erg kort. Dat verbaast mij niets als zij klanten die een systeem vol met virussen aanbieden een nieuwe harde schijf met voorinstallatie geven etc.
Ik verkoop Blu-basic en Yanec, en kan beide merken zonder problemen gecrediteerd krijgen als er iets mis is. Ik geef de klant een nieuwe een dag later en stuur defecte terug. Er wordt nooit moeilijk over gedaan. Maar die merken doen hier niet moeilijk over omdat bij vervanging er vaker een ander defect voorkomt dan hun product, en hun producten gewoon goed zijn qua kwaliteit.
Verder wil ik hier ook nog even aangeven dat de service van Dell binnen de garantie termijn gewoon belachelijk goed is. Klant klaagt in de winkel, duidelijk malware aanwezig, ik meld dit aan Dell...zij sturen een nieuwe harde schijf op met nieuwe voor-installatie, zonder kosten, oude schijf wilden zij nooit ophalen (ligt nu op mijn bureau). Alienware laptop kapot, wij waren gestopt met de verkoop hiervan, oorzaak duidelijk ontstaan door de klant, Dell levert een nieuwe.
Dell service is soms belachelijk goed binnen hun garantie, maar deze is erg kort. Dat verbaast mij niets als zij klanten die een systeem vol met virussen aanbieden een nieuwe harde schijf met voorinstallatie geven etc.
Dell is leuk als je 100 werkplekken wilt inrichten met allemaal min of meer dezelfde machines, en het liefst nog binnen een paar dagen.53o schreef:Dat er bij een vervangend merk er langere garantie wordt geleverd lijkt mij niet zo raar, omdat hier geen aanspraak op wordt gemaakt als er iets anders mis is met de notebook, waar vaak sprake van kan zijn bij vervanging.
Als gewone consument zou ik er met een hele dikke boog omheen lopen.