Garantie is een waarborg die aan de eind koper wordt gegeven. De gene die deze afgeeft staat, gedurende deze periode, in voor de deugelijkheid van de zaak. Het is niet bedoeld machtsmiddel bij conflicten. In mijn ogen is dat machtsmisbruik.
De verkopende partij bepaald de garantiebepalingen en bepaald de lengte van de garantieperiode.
Dat betekent dus als in die periode schade ontstaat wat te wijten is aan fabricagefouten of materiaalfouten, dan wordt dat dus gratis vergoedt.
Alle schade dat ontstaan is door andere oorzaken valt dus niet onder garantie.
Dus als op een auto 5 jaar garantie zit en na 3 jaar heeft de auto al 3 keer de klok gereden. De normale slijtage wordt dan dus niet gratis gerepareerd.
Dus als de schokbrekers dan defect zijn e.d. moet je dat gewoon betalen.
De meeste winkeliers en monteurs willen van het x-jaar systeem af maar willen liever overstappen op het aantal draaiuren.
Dat is veel eerlijker.
Quote:
Vallen onder die rotte appels ook consumenten die geen drie maanden willen wachten op een reparatie?
Nee!
De regels voorzien niet in de praktische problemen.
Voorbeeld:
Soms duren reparaties wat langer, maar dat heeft te maken met de slecht verkrijgbare onderdelen.
Laatst kwam een klant met zijn notebook en had de klacht dat het scherm wel beeld gaf maar geen licht gaf.
Ik heb het betreffende onderdeel besteld.
De klant hoefde de notebook niet onderweg te gebruiken, alleen op kantoor.
Daarbij kon hij een externe monitor op de notebook aansluiten.
De klant heeft minstens 4 weken moeten wachten op het onderdeel.
Toen het onderdeel bij mij binnen was, heb ik de klant gebeld om een afspraak te maken.
Waarna het nog geen half uur duurde om het onderdeel te vervangen.
De klant heeft 5 weken geen gebruik kunnen maken van het ingebouwde scherm van de notebook.