Nog maar een keer:
Externe harde schijven bestaan uit twee verschillende types:
- Kant en klare externe schijven
- zelf samengestelde en gebouwde schijven.
Bij de kant en klare externe schijven mag de consument noch de winkelier de harde schijf uit de behuizing halen. De behuizing is verzegeld.
Bij de zelf samengestelde en gebouwde schijven is dat niet het geval en kan altijd de harde schijf uit de externe harde schijf behuizing worden gehaald.
Als je bij de kant en klare externe harde schijf de harde schijf uit de externe harde schijf behuizing haalt vervalt de garantie, bij de zelf samengestelde en gebouwde schijven niet.
Als de consument bij een defect van de externe harde schijf zich meld bij de winkelier en hij doet een beroep op zijn wettelijke rechten, dan mag noch de consument noch de winkelier de harde schijf uit de externe harde schijf behuizing halen om eventueel gegevens veilig te stellen.
Het veiligstellen van de gegevens is geen recht voor de consumenten, ook niet voor de zakelijke gebruikers.
Ga meer eens op allerlei sites kijken van externe hdd fabrikanten, die dingen zitten altijd goed dicht.
Klopt helemaal.
Ik heb ook wel eens zitten mieren om die harde schijf uit de behuizing te krijgen.
Ik zeg wel eens:
Tuurlijk kun je voor je recht gaan, maar soms is het verstandig om dat niet te doen.
Als de behuizing van die externe harde schijf defect gaat of de adapter van die behuizing, is het soms beter om niet voor je recht te gaan, maar wel een andere behuizing te kopen.
Dan weet je zeker dat er niks met de gegevens gebeurd die op de harde schijf staat.
Ook komt het wel eens voor dat er dermate gevoelige informatie op de harde schijf staat, dat het beter is om de harde schijf zelf te vernietigen dan je recht halen. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt.