LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen afzien van garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 04 Jun 2009 08:51 door TheLD

Maar wat nou indien de TS heeft aangegeven dat hij vrijwillig afstand doet van zijn "oude" behuizing in een poging deze onder te brengen in een nieuwe behuizing. Mij is namelijk niet precies duidelijk wat er is afgesproken en of er ergens voor getekend is.
Het is duidelijk dat er data recovery is afgesproken en dat dat ook op papier staat. Dat staat in het openingsbericht van TS:

"Wat me nog het meest hindert, is dat er in het geheel geen datarecovery is geprobeerd. Hoewel deze als dusdanig staat vermeld op het reparatie-innameformulier heeft Mycom alleen geprobeerd of de disk in een andere behuizing wel werkte."
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=71757&start=0
Indien MyCom heeft aangegeven dat ze een echte recovery gaan doen zitten ze natuurlijk helemaal verkeerd
Inderdaad. En het is natuurlijk te laat als Mycom aangeeft dat zij geen data recovery kunnen doen nadat die zgn. data recovery heeft plaatsgevonden; zoals geschreven in het openingsbericht van TS:

"Ik heb dit gemeld bij Mycom Nederland. Hun reactie komt er op neer dat ik heb afgezien van garantie dus ik heb pech gehad. Daarnaast merken ze ook nog eens op dat er voor datarecovery-systemen gespecialiseerde bedrijven zijn en dat hun technische afdeling dat helemeel niet kan. Dat ze me dat wel toezeggen en me ook op basis daarvan laten afzien van mijn garantie maakt verder kennelijk niets uit."

Mycom heeft dus bij de afspraak (overeenkomst) tot data recovery duidelijk een verkeerde verwachting geschept bij TS. Dat is misleidend. En dat dat wellicht komt door de onwetendheid van de Mycom medewerker is niet relevant. Het behoort tot de taak (lees verantwoordelijkheid) van een winkelier en haar personeel om verstand van zaken te hebben en de klant goed voor te lichten.

Wellicht is er een juridische mogelijkheid Mycom te dwingen om op kosten van Mycom alsnog data recovery te laten doen. :wink: Maar ergens recht hebben op is wat anders dan dat 'recht' ook werkelijk krijgen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

Maar ergens recht hebben op is wat anders dan dat 'recht' ook werkelijk krijgen.
dit is tegenwoordig toch schering en inslag, lees hier de commentaren en de opmerkingen maar van malafide handelaartjes die menen dat de consument nergens meer recht op heeft, behalve het betalen van de rekening.

de rest van het BW lappen ze aan hun laars met draaikonterij en leugens

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Graag wil ik er, na het zwaaien met alle hele leuke wetsregels, ook nog even op wijzen dat een mondelinge afspraak in Nederland ook rechtsgeldig is. Aangezien deze mondelinge afspraak is bevestigd door beide partijen en beide partijen hier mee akkoord zijn gegaan, is hier sprake van een mondelinge overeenkomst.

In deze overeenkomst is o.a. afgesproken dat: Mycom gaat proberen de gegevens van de harde schijf te halen, en dat: De klant zijn garantie verliest als gevolg van de uitgevoerde werkzaamheden.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Heeft mycom misleidende informatie gegeven m.b.t. het datarecovery gebeuren omdat ze dat achteraf niet blijken te kunnen? Dat ligt eraan wat er is afgesproken tussen mycom en de klant. Ik kan die overeenkomst niet zien. Er staat alleen dat er door mycom datarecovery is afgesproken. Zoals al eerder vermeld is dit een breed begrip. Alleen het plaatsen van de harde schijf in een nieuwe behuizing of b.v. een andere pc om de data te recoveren IS al data recovery (Een zeer lichte vorm, maar toch, het is datarecovery). Natuurlijk kan dit veel uitgebreider en secuurder gebeuren, maar dan betaal je er ook voor.

Nogmaals: De klant heeft gegokt op data herstel en geen behoud van garantie. Hij heeft hiervoor zelf toestemming gegeven. Deze voorwaarden (wanneer de garantie verloren gaat) waren ook al bij aanschaf van het product bekend. Er is de klant nog specifiek om toestemming gevraagd voordat deze werkzaamheden, voor zover ik kan zien gratis, werden uitgevoerd.

Mocht ik door deze winkel zijn geholpen, dan zou ik me erg prettig voelen bij de gang van zaken: Duidelijkheid alom. Ik kan me voorstellen dat je de datarecovery die gedaan is niet voldoende vind. Dat ben ik met iedereen eens, die werkzaamheden zijn aan de minimale kant.
Ik weet echter niet wat de gemaakte afspraken hiervoor zijn maar misschien dat die opgehelderd kunnen worden?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Als ik alles doorlees - dan heeft MyCom volgens TS gezegd dat ze een datarecovery zouden proberen.

DataRecovery betekent niet dat ze de harddisk alleen aan een ander systeem hangen, al dan niet met een andere behuizing. Dat is gewoon een leestest.

Daarom stelde ik al eerder dat (afgaande op verhaal TS) MyCom valse of onjuiste verwachtingen heeft gewekt, en dus op zijn minst een nieuwe HDD zou moeten geven - of alsnog overgaan tot datarecovery, al dan niet via een speciaal bedrijf (zoals Ontrack, of andere die genoemd zijn).

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

DataRecovery betekent niet dat ze de harddisk alleen aan een ander systeem hangen, al dan niet met een andere behuizing. Dat is gewoon een leestest.
Data recovery is the process of salvaging data from damaged, failed, corrupted, or inaccessible secondary storage media when it cannot be accessed normally. Often the data are being salvaged from storage media formats such as hard disk drives, storage tapes, CDs, DVDs, RAID, and other electronics. Recovery may be required due to physical damage to the storage device or logical damage to the file system that prevents it from being mounted by the host operating system.

The most common "data recovery" issue involves an operating system (OS) failure (typically on a single-disk, single-partition, single-OS system), where the goal is to simply copy all wanted files to another disk. This can be easily accomplished with a Live CD, most of which provide a means to 1) mount the system drive, 2) mount and backup disk or media drives, and 3) move the files from the system to the backup with a file manager or optical disc authoring software. Further, such cases can be mitigated by disk partitioning and consistently moving valuable data files to a different partition from the replaceable OS system files.

The second type involves a disk-level failure such as a compromised file system, disk partition, or a hard disk failure —in each of which the data cannot be easily read. Depending on the case, solutions involve repairing the file system, partition table or MBR, or hard disk recovery techniques ranging from software-based recovery of corrupted data to hardware replacement on a physically damaged disk. These last two typically indicate the permanent failure of the disk, thus "recovery" means sufficient repair for a one-time recovery of files.


Waarom zou het koppelen van een hd aan een ander systeem geen datarecovery kunnen zijn? Mocht de hd als slave wel benaderbaar zijn (maar b.v. niet meer opstartbaar zijn) en mocht op deze manier (eventueel via een recoverypakket) alle data van de hd gerecoverd kunnen worden, lijkt mij dit een prima optie voor dataherstel, toch? Wij recoverden data van harde schijven ook op deze manier. Mocht dat niet werken, dan werd er doorverwezen naar een gespecialiseerd bedrijf.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Je hebt gelijk.

Maar dan even uitgaande van de gemiddelde klant - welke verwachtingen worden gewekt?
Welke dingen worden waargemaakt?

Lijkt me sterk dat een gemiddelde MyCom verkoper dergelijke kennis en/of tools in huis heeft.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar dan even uitgaande van de gemiddelde klant - welke verwachtingen worden gewekt?
Welke dingen worden waargemaakt?
Tja, dat ligt er maar net aan welke kennis dat de verkoper heeft.
Een verkoper die behoorlijk technisch in onderlegt en weet wat kan en wat niet kan zal eerder een voorzichterige benadering kiezen en aangeven dat ze zullen proberen om gegevens terug te halen, maar dat ze niks kunnen garanderen.

Een verkoper die alleen maar theoretisch is onderlegt zal eerder datgene zeggen wat de klanten graag horen willen. Met het gevolg dat ze meer beloven dan wat ze na kunnen komen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

Met het gevolg dat ze meer beloven dan wat ze na kunnen komen.
belofte maakt schuld, dus als er iets belooft wordt moet dat ook nagekomen worden.

maar dat gebeurd steeds minder, de consument mag zijn geld op tafel leggen en als er iets mankeert aan het produkt kan de consument fluiten naar zijn rechten, dat is wat hier op dit forum steeds duidelijker wordt door wat de "heren" handelaren neer plempen.

pure minachting richting consument, service is blijkbaar een vies woord voor de "heren" om maar te zwijgen over de rest

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

belofte maakt schuld, dus als er iets belooft wordt moet dat ook nagekomen worden.

maar dat gebeurd steeds minder, de consument mag zijn geld op tafel leggen en als er iets mankeert aan het produkt kan de consument fluiten naar zijn rechten, dat is wat hier op dit forum steeds duidelijker wordt door wat de "heren" handelaren neer plempen.

pure minachting richting consument, service is blijkbaar een vies woord voor de "heren" om maar te zwijgen over de rest
Dat is een duidelijke aanname. Jij weet niet wat er is afgesproken m.b.t. de datarecovery. Verder loop je wel erg negatief te doen maar mycom heeft m.i. in deze zaak goed gehandeld. Het probleem is erkend. Er is vervanging aangeboden maar ook een optie tot dataherstel. Klant is duidelijk geinformeerd over beide opties en heeft daaruit zijn keus gemaakt. Achteraf klagen is dan makkelijk maar mycom had het gratis proberen te recoveren van data niet eens aan hoeven te bieden. Dat is een beetje extra service die ik wel op prijs stel.

Dat de afloop dan niet goed uitvalt is jammer, maar kan gebeuren. Maar punt blijft dat de klant en mycom het eens waren over de afwikkeling van deze zaak. En dat daar goed over gecommuniceerd is.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door gravedigger »

maar mycom had het gratis proberen te recoveren van data niet eens aan hoeven te bieden
Dat hoeven moet je vervangen door mogen. MyCom Nederland geeft immers aan, dat hun TD helemaal niet capabel en in staat is on te recoveren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

maar dat gebeurd steeds minder, de consument mag zijn geld op tafel leggen en als er iets mankeert aan het produkt kan de consument fluiten naar zijn rechten, dat is wat hier op dit forum steeds duidelijker wordt door wat de "heren" handelaren neer plempen.


Op het moment dat de consument zich bij de verkopende partij meldt met een defecte externe harde schijf, dan heeft de consument gewoon recht op een reparatie, vervanging of geld terug.
Met andere woorden: om aanspraak te maken op de wettelijke rechten is zowiezo alle gegevens van de externe harde schijf verloren.

Nu is het wel zo dat er een optie wordt aangeboden om toch te proberen om de gegevens terug te halen, maar dat betekend wel einde garantie.

Aan de consument de keuze.

Tuurlijk is de verkopende partij verantwoordelijk voor een goed product, maar dan gaat het wel over de externe harde schijf zelf, niet voor de gegevens die op het medium staat, daar is de gebruiker zelf verantwoordelijk voor.

Al zou de harde schijf naar een gespecialiceerd bedrijf gestuurd worden, dan is het zowiezo einde garantie.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
maar mycom had het gratis proberen te recoveren van data niet eens aan hoeven te bieden
Dat hoeven moet je vervangen door mogen. MyCom Nederland geeft immers aan, dat hun TD helemaal niet capabel en in staat is on te recoveren.
Doet er niet toe.

Een feit is dat zij het aanboden om te proberen om de gegevens te redden.

Ik vind persoonlijk dit spijkers op laag water zoeken.

Als ze niks gedaan hebben, is niet goed te praten en ze hadden het gewoon moeten proberen.

Maar we weten niet wat er precies is afgesproken en dat sommige datarecovery zien dat speciale bedrijven met cleanrooms dat mogen doen is al helemaal kolder.

Data recovery is (zoals al eerder gezegd) een nogal breed begrip.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

Nu is het wel zo dat er een optie wordt aangeboden om toch te proberen om de gegevens terug te halen, maar dat betekend wel einde garantie.

Aan de consument de keuze
wil jij dit onderbouwen met wetboek en artikel(en), jij roeptoetert hier zoveel onzin en je hebt nog nooit iets wat je roept dewgelijk onderbouwt.

het enige wat jij kunt is op hoge poten roepen dat de consument geen recht heeft maar een deugdelijke onderbouwing heb je nog nooit gehad voor je onzinverhalen. alleen een hele dikke duim

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Dat hoeven moet je vervangen door mogen. MyCom Nederland geeft immers aan, dat hun TD helemaal niet capabel en in staat is on te recoveren.
Dat is niet helemaal waar. Als een computerzaak niet in staat is een defecte harde schijf in een systeem te hangen om zo over te gaan tot datarecovery, is er iets niet goed met dit bedrijf. Dit hebben ze ook geprobeerd dus tot zover zijn ze hier wel capabel voor.

Voor diepgaande datarecovery zullen de meeste normale computerbedrijven idd niet zijn ingericht. Maar ik betwijfel of dit is afgesproken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Voor diepgaande datarecovery zullen de meeste normale computerbedrijven idd niet zijn ingericht.
Ook weer logich, omdat je dan van alle harde schijven losse lees-schrijf koppen nodig hebt, de electronicaprintplaten enz. enz.
Dat kost kapitalen om dat allemaal op voorraad te hebben.
Maar ik betwijfel of dit is afgesproken.
Meestal wordt er geprobeerd om de harde schijf aan een computer te koppelen en te kijken met programma's of er nog iets terug te halen is.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Ook weer logich, omdat je dan van alle harde schijven losse lees-schrijf koppen nodig hebt, de electronicaprintplaten enz. enz.
Dat kost kapitalen om dat allemaal op voorraad te hebben.
Klopt, daarom gebeurd het ook niet. Ontrack b.v. heeft als voorwaarde voor diepgaande recovery dat er een identieke harde schijf mee word geleverd die misbruikt mag worden voor de onderdelen. Voor een recovery bedrijf is het praktisch onmogelijk om een voorraad aan te leggen aangezien er zoveel verschillende types hd's zijn.
Meestal wordt er geprobeerd om de harde schijf aan een computer te koppelen en te kijken met programma's of er nog iets terug te halen is.
Dat heb ik al ongeveer 3 keer verteld schat. Het probleem wat hier niet duidelijk is, is wat er precies is afgesproken tussen klant en mycom betreffende de datarecovery. Waarschijnlijk heeft mycom aangeboden de data te redden voor zover mogelijk. Voor zover ik kan zien hebben ze dit ook geprobeerd op simplistische wijze.

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

TheLD schreef:Maar wat nou indien de TS heeft aangegeven dat hij vrijwillig afstand doet van zijn "oude" behuizing in een poging deze onder te brengen in een nieuwe behuizing. Mij is namelijk niet precies duidelijk wat er is afgesproken en of er ergens voor getekend is.
Tja, als er echt ondubbelzinnig is afgesproken dat het ene in ruil is voor het andere en dat de consument er op voor uit gaat, dan zou dat kunnen. Als er niet over kosten is gepraat dan moet je zelf de redelijk gemaakte kosten vergoeden. De winkel heeft vijf jaar de tijd om je de rekening te presenteren, terwijl de verjaring van vervanging twee jaar is.

Toolboy

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

lees hier de commentaren en de opmerkingen maar van malafide handelaartjes die menen dat de consument nergens meer recht op heeft, behalve het betalen van de rekening. :lol: :lol:

Lezen en begrijpen kan ook heel moeilijk zijn :wink:

T

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

zeker voor al die handelaartjes, die zien alleen maar eurotekens

Toolboy

Re: Gedwongen afzien van garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

In de materie verdiepen is nog moeilijker :lol:

Schreeuwen is heel eenvoudig :idea:

T

Gesloten