Ik ben lang niet dagelijks online, maar ik vind hier nu heel wat (technische) reacties. Voor zover nog van belang, wil ik nog wel reageren.
@ magel725, wulf, SPC en MXMCE:
Aan het begin van dit item heb ik uitgelegd, dat ik linux wilde installeren. SATA-schijven zijn een nieuw technisch verschijnsel, zeker in de linux-wereld. Ik heb niet een beetje in het wilde weg met de BIOS zitten spelen, maar wat instellingen van de SATA-controller uitgeprobeerd (combined mode, enhanced mode en zo). En ik heb zeker niet aan de pc zitten klooien. Van die geavanceerde BIOS kende ik niet eens het bestaan. Ik vond die BIOS achter delete al wat erg simpel. De helpdesk van Medion liet mij zelf de BIOS weer resetten met de jumper, maar dat was dus ook niet de oorzaak. Alleen maar een smoesje om de garantie in te trekken (dat noem ik dus een rioolratten-streek). Inmiddels heb ik begrepen, dat je voor linux een speciale driver nodig hebt voor de SATA-controller, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.
@ Christiaan Beijer:
Eén telefoontje met de klacht naar Medion en daarna een afspraak met ICC voor het langskomen van een monteur.
In België ws. Ik heb begrepen, dat men daar iets meer voor de pc betaalt, maar dat de service wel een stuk beter is.
@ Diverse reageerders:
In het algemeen geldt, dacht ik, voor de garantie-termijn ook altijd nog het subjectieve oordeel "de termijn waarbinnen je redelijkerwijs mag verwachten, dat het product goed zal functioneren". Dat betekent dus, dat je hogere eisen mag stellen aan een duurder en hoogwaardiger produkt (ongeacht de garantie-termijn die de winkelier zelf stelt). Maar ik ben ook maar een leek.
De winkelier mag rustig de hulp inroepen van de fabrikant.
Dat is dus precies wat Aldi gedaan heeft. Aldi heeft kennelijk voldoende zelfkennis om te bepalen, dat je iemand niet met een pc moet terugsturen naar een verkoper van koekjes en wc-papier. Het enige probleem is, dat de Aldi-eigenaar meer service-bereid is dan Medion, omdat zijn image kwetsbaarder is.
Vorige week ben ik toch maar terug gegaan naar Aldi, onder het motto 'nee heb je, ja kun je krijgen'. En ik kreeg waarempel een andere pc toegezegd. Nu nog even wachten op de inlossing.