LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help? Maar 1 jaar wettelijke garantie op Laptop HP-compaq?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
martin_r_vos

Help? Maar 1 jaar wettelijke garantie op Laptop HP-compaq?

Ongelezen bericht door martin_r_vos »

Hallo,

Ik heb ongeveer 15 mnd geleden een nieuwe HP-compaq gekocht, inclusief windows xp -pro. Na ongeveer een half jaar liep hij dagelijks vast, maar ik dacht dat dat kwam door virussen (downloaden) dus dat het mijn eigen schuld was. Nu is al een aantal keren windows opnieuw geheel geinstalleerd, en hij loopt tegenwoordig minimaal 3x daags vast. Ik heb er 1 jaar garantie bij zitten, had een optie om er 2 jaar bij te kopen, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Ik had namelijk gehoord dat dit eigenlijk afzetterij is, omdat je een computer als deze redelijkerwijs meer dan 1 jaar goed moet kunnen functioneren.

Nu is mijn garantietermijn afgelopen, en volgens de klantenservice van HP heb ik geen rechten meer en moet ik 350 euro betalen voor onderzoekskosten. Wie kan mij helpen? Wie heeft tips, en wie weet anders een alternatief wat ik met mijn laptop kan doen?

Alvast bedankt!

M.v.g. Martin Vos

Gast

Re: Help? Maar 1 jaar wettelijke garantie op Laptop HP-compaq?

Ongelezen bericht door Gast »

Je redenering bij aankoop klopte wel, je hebt inderdaad recht op een garantie langer dan 1 jaar. Het probleem is echter dat je die niet KRIJGT maar moet EISEN. In dit geval sta je tegenover HP, geen kleine jongen. Zij weten ook wel dat jij geen Spong of Hammerstein huurt om via de rechter je gelijk te halen, dus houden ze voet bij stuk en sta jij machteloos. :(

Je kan het dus hard spelen en garantie eisen, maar dat wordt waarschijnlijk een verhaal zonder eind. Als het al lukt om het voor mekaar te krijgen zal dat zolang duren dat je al lang een nieuwe notebook hebt gekocht.
Toch zou ik nog even blijven proberen met bijvoorbeeld een nette brief waarin je uitlegt dat je wel degelijk recht op garantie hebt, wellicht kan je de exacte plaats achterhalen waarin garantie wettelijk is vastgelegd om aan te geven waarom je dat recht hebt. (volgens mij is het in een Europese bepaling vastgelegd waar lidstaten zich aan MOETEN houden) Dit dan onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'...

Je kan ook een hobbyist zoeken of een computerzaak met reparatie service. Succes is niet verzekerd, maar ze zullen niet zo schandalig veel geld rekenen als HP.
Het zou veel schelen als je zelf het probleem kunt achterhalen. Zoek eens rond op hardwareforums, misschien vind je een probleem dat vaak voorkomt met jouw type notebook of kun je achterhalen waar de symptomen op duiden.
Je zegt dat hij vastloopt, geeft hij dan een foutmelding? Kun je middels control-alt-delete zien welke applicaties of processen de boosdoeners zijn? Heb je al eens een programma gedraaid dat je hardware kan testen?

Veel succes Martin!

martin_r_vos

Ongelezen bericht door martin_r_vos »

Bedankt voor je reactie!

Mijn computer loopt zeer regelmatig vast: dat wil zeggen als ik hem 8 uur op een dag zou gebruiken dat ie minstens 8 x vastloopt. Geen bekend blue screen, echt helemaal vast, niets doet het meer. Mijn beeld, inclusief de cursor van de muis zit muurvast. Resetten/opnieuw opstarten is dan de enige optie, en alle gedane werk is verloren. Er is waarschijnlijk ook geen probleem met de temperatuur (vaak voorkomend bij laptops), want hij loopt soms ook vast als hij net is opgestart.

Voor de hardware heb ik Memtest 87 gedraait, (36 uur lang) welke geen problemen heeft ontdekt. Volgens mij test deze het RAM-geheugen. Dus dan denk ik dat het probleem zit in de harde schijf, of het moederbord. Als het het moederbord blijkt ben ik niet gelukkig, dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen, waarvoor ik nu geen geld heb.

Heeft iemand wellicht tips om o.a. het geheugen/Ram/moederbord te kunnen testen middels bijvoorbeeld een klein programma? En zo ja waar kan ik deze vinden?

In ieder geval ontzettend bedankt!! :wink:

m.v.g. Martin vos

Gast

Om je harde schijf te testen kun je terecht op de website van de fabrikant. Moet je wel even merk (en type) opzoeken.
Goede complete hardware tests weet ik niet of die gratis te gebruiken zijn, moet je even goed zoeken op het web.

Als je memtest 36 hebt kunnen draaien zonder vastlopers kan het best je harddisk of zelfs windows zijn...
Je kan eventueel eens proberen of je Knoppix kan draaien, dit is een Linux distributie die vanaf CD draait, hoef je niet op je harddisk te installeren.

Als memtest geen fouten vind, dan zijn ram, maar ook mobo en processor waarschijnlijk wel ok.

hey

Ongelezen bericht door hey »

het is misschien wat rigoreus maar je zou kunnen proberen de boel weer eens te formateren. Mijn computer loopt ook weer regelmatig vast, maar als ik hem dan weer geformatteerd hebt werkt hij weer als een zonnetje

Kijk ook naar de programmas die er op staan en wat hij opstart als windows opstart. ik heb onlangs aangegeven in system tools dat ik niet wil dat hij mijn webcam opstart als hij windows opstart en voila mijn computer is gelijk een stuk sneller en loopt minder vast

windows 98:
programs (programmas) accesoires - system tools -system information

Start bij het tabje tools system configuratie utilty op en ga naar het tabje startup
en kies de dingen die je niet opgestart wil hebben met windows om de boel een stuk sneller te maken en misschien minder te laten crashen

je zou ook adaware (spyware verwijderaar) en viruscheck misschien kunnen proberen door een virus loopt het geval ook wel eens vast

gima

Ongelezen bericht door gima »

Hallo,
In maart 2002 geb ik een compaq laptop (€1299,=) gekocht bij Dixons,gelukkig met extra garantie. Dat ding is al heel wat keren gerepareerd. Nieuw moederbord, nieuwe vaste muis, nieuwe voeding, het slot voor de draadloze internetkaart is al 2 x gerepareerd. Steeds vastlopen en noem maar op.
In maart 2004 kreeg ik hem met een kapotte kast terug van weer eens een reparatie. Heb gelijk op de bon laten vermelden dat er 2 scheurtjes in de kast zaten. Ik moest wel steeds zelf naar de winkel om hem te halen en te brengen. Na reparatie was ik steeds mijn bestanden kwijt. Want soms was ik te laat met een backup en kon dat dus door die fouten niet meer.
Toen in juni 2004 dat ding weer stuk ging ben ik heel erg boos geworden.
Ik zou mijn rechtsbijstandverzekering, Radar, Kassa, ombudsman en wat al niet meer er bijhalen.
Ik ging niet weg voor er een oplossing was gevonden. Uiteindelijk na 3 weken heen en weer gebel kwam de oplossing.
Ik moch een nieuwe laptop uitzoeken ter waarde van € 1299,= en van HP omdat compaq hier in op was gegaan. Ik ben er dolblij mee. En hij werkt perfect. Zegt die Dixons man nog je boft maar met dvd brander en alles erop en eraan. Dat mag ook wel voor al die ellende met dat rotding.
Dus op je strepen gaan staan en voor je recht opkomen.
Sterkte.
P.S. ik ben een vrouw van 56 jaar.

Gast

Compaq's staan er om bekend dat je altijd van internet de nieuwste stuurprogramma's moet ophalen (tegenwoordig bij www.hp.nl) en dat je die moet installeren, ook al komt de PC net nieuw uit de doos. Ook is het wel eens nodig om de firmware te vernieuwen.
De drivers op de meegeleverde CD's zijn vaak al achterhaald.
Dus heb je Windows XP (opnieuw) geinstalleerd, vervang dan altijd de stuurprogramma's door de nieuwste internet versies van Compaq (HP) voor jouw type PC. Ook voor SP2 kan het nodig zijn om bij de fabrikant eerst te controleren of er nieuwe firmware of stuurprogramma's hiervoor beschikbaar zijn. Installeer dan eerst de firmware, dan SP2 en dan de nieuwste stuurprogramma's van Compaq (dus van HP).

gsm-it

Ongelezen bericht door gsm-it »

Heel handig om hardware te testen is het gratis LINUX systeem met de naam Knoppix, zie: http://www.knoppix.net/get.php
Je kunt het voor een prikje op CD kopen of je kunt het downloaden en er dan zelf een CD van branden.
Zorg dat de BIOS is ingesteld om eerst van DVD of CD speler te booten. Je kunt het systeem dan opstarten met Knoppix als linux operatingsysteem.
Knoppix wordt uitsluitend in het werkgeheugen geladen en verandert helemaal niets op de harde schijf.
Het ziet er min of meer net zo uit als Windows en je kunt op die manier de PC hardware dus mooi even testen. Vaak kun je ook nog gewoon het internet op via Knoppix.
Na shutdown komt de CD er vanzelf weer uit zodat je weer met Windows van de harde schijf kunt starten.

Flashkiddy

Ongelezen bericht door Flashkiddy »

He mensen, ik lig zelf in de clinch met HP, omdat mijn garantie 3 weken geleden is verlopen. Mijn harddisk kapt er incidenteel mee, met alle dataverlies en ellende van dien. Ik heb het 6 maandne geleden ook al gehad en toen hebben ze mijn harddisk vervangen. Nu blijkt dat het probleem weer terug is, dus de reparatie is niet goed uitgevoerd. Precies dezelfde foutmeldingen etc.

Ook al vermoeden ze dat de reparatie inderdaad niet goed is gegaan, ze weigeren het kostenloos op te lossen. Dus ik ben gaan graven en bij de 'Kasse' website heb ik wat fijne links gevonden; dus bij deze. Als ik het goed lees, heb je wettelijk recht op 2 jaar garantie, maar niet bij de fabrikant, maar bij de verkoper van het produkt, in mijn geval MyCom. Je moet je garantie dus claimen bij de verkoper en niet bij de fabrikant in dit geval.

Dit alles is gebaseerd op een Europese richtlijn 1999/44/EG, die bindend is voor al zijn lidstaten.

http://europa.eu.int/eur-lex/accessible ... 52040.html
http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=1214

Als ik mijn recht dus niet krijg van MyCom, dan gaan we gewoon stennis trappen. 't IS sowieso van de zotte dat je als consument naar de rechter zou moeten stappen om te krijgen wat de wet verplicht. Ethiek is ver te zoeken........

Gast

Als ik mijn recht dus niet krijg van MyCom, dan gaan we gewoon stennis trappen. 't IS sowieso van de zotte dat je als consument naar de rechter zou moeten stappen om te krijgen wat de wet verplicht. Ethiek is ver te zoeken........
zo is het leven!
als consument heb je in deze huidige maatschappij geen poot om op te staan.
garantie bij kopen, afzetterij? onzin, degenen die dat zeggen zijn zwartkijkers, dat zijn mensen die altijd wel wat te zeuren hebben.
na die standaardgarantie van 1 jaar, kun je eisen indien nadat ene jaar de pc. de geest geeft dat het onder garantievoorwaarden gerepareerd word, maar dan moet je wel een percentage zelf betalen.
inderdaad je moet je tot de leverancier begeven waar je de pc. gekocht hebt.
hp. is een zeer goed merk, de service is, tot zover ik kan bekijken ook goed, maar je kan als consument niet verwachten dat hp. zelf na die ene jaar, jou extra garantie geeft, wettelijk zijn ze dat niet verplicht.
je kan hp. voor de rechter dagen, maar dat verlies je gegarandeerd, wel kun je mycom dagvaarden als ze dwarsliggen.
immers mycom heeft jou dat product verkocht en niet hp.

Gast

Geplaatst op 23 Nov 2004 09:27 door martin_r_vos

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Ik heb ongeveer 15 mnd geleden een nieuwe HP-compaq gekocht, inclusief windows xp -pro. Na ongeveer een half jaar liep hij dagelijks vast, maar ik dacht dat dat kwam door virussen (downloaden) dus dat het mijn eigen schuld was. Nu is al een aantal keren windows opnieuw geheel geinstalleerd, en hij loopt tegenwoordig minimaal 3x daags vast.
heb je al gekontroleerd op spyware en adware?
trosradar verspreid al namelijk heel veel adware.
zoek op internet een programma van adaware en installeer het, je zal zien hoeveel adware erop jouw hardeschijf staat.
ook kun je bij pcpitstop.com jouw machine onder de loep nemen.
ook is het raadzaam om overbodige bestanden van je hd.te verwijderen.
voor tijdelijke internetbestanden moet je, je instelling op max. 80 mb. zetten.
verder is het ook wenselijk dat je genoeg virtuele geheugen hebt.
windows haalt al 10% van je schijfruimte af voor de wisselbestand.
heb je bijvoorbeeld maar een 20 gb. hardeschijf dan hou je theoretisch maar 1,6 gb over voor het virtuele geheugen; theoretisch he! want hoe meer bestanden erop de hd. komen te staan, hoe minder het virtuele geheugen word.
note: op de site van hp. kun je een programma downloaden. pcdokter genaamd, die jouw hele systeem controleert; dus het moederboord, ram enz.
om een lang verhaal kort te sluiten, ga eerst maar eens op adware en spyware controleren en overbodige bestanden verwijderen.
succes

Gast

toevoeging:

lukt het niet om toegang te krijgen tot windows; mogelijk, dan rest er nog maar 1 ding, dat is, je hd., op laag niveau formatteren en dan systeemherstel uitvoeren.
alleen systeemherstel uitvoeren is geen optie, want dan doet ie het alleen op hoog niveau, waarbij alle ongeregeldheden van de vorige installatie blijft staan.
zorg wel dat je backups hebt.
want bij systeemherstel is het al zo, bij formattering idem dito, alle gegevens die op de hd. staan, gaan verloren.

Gast

Formatteer een IDE, EIDE of SATA Harddisk NOOIT op laag niveau!

Gebruik een bootdisk of boot je pc met de CD van Windows of Linux om je harddisk te formatteren.

Gast

Je pc. opschonen en controleren van het bestandskernel en verloren clusters moet ook zo nu en dan gebeuren.
Kijk ook even op internet naar een programma'tje om je register op te schonen; het programma heet regcleaner.
Dit is de link waar je het vandaan kan halen.
ik zelf heb een freeware versie, het werkt perfect.

http://www.jv16.org

Gast

Geplaatst op 16 Dec 2004 16:50 door Gast

--------------------------------------------------------------------------------

Formatteer een IDE Harddisk NOOIT op laag niveau!

wat een onzin vertel jij gast! een ide hd kan je makkelijk op laag niveau formatteren, als je het maar zo doet dat er een besturing op komt te staan.
ik zelf heb een ide-hd., heb het op laag niveau geformattererd daarna de systeemschijf van xp er overheen gedaan, werkt perfect.

Gast

Als je van je spyware af wilt.

installeer dan eens hitman pro

Erg goed

google er anders eens op.

Zeker voor de leken die niet zo handig zijn.
Hitman pro doet het namelijk voor je.

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Misschien lees ik andere info dan degenen hier, maar volgends mij is een bedrijf verplicht de kosten binnen de levensverwachting van het apparaat, mits het defect niet door de gebruiker veroorzaakt is door onjuist gebruik. Dit kan je aantonen door een onafhankelijk onderzoek te laten doen op je apparaat. De kosten daarvan zijn voor jou, hierna zal HP, of wie dan ook, wanneer blijkt het defect te zijn veroorzaakt anders dan door schuld de kosten voor de reparatie en het onderdeel of apparaat moeten vergoeden of kosteloos repareren. Er zijn best wel advokaten te vinden die, wanneer men dat niet wil doen, er werk van wil maken en tegenwoordig is een rechtsbijstandverzekering niet onverstandig.

correct me if i am wrong

Mr. T

Ongelezen bericht door Mr. T »

Het is een groot misverstand dat de garantieduur van een produkt bepalend zou zijn voor de periode waarin je recht hebt op vakantie. Waar het om gaat is of een produkt conform is (zoals dat in juridische terminologie wordt genoemd). Het gaat er om of het produkt dat doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als je een dure laptop koopt, dan mag je er van verwachten dat het ding langer dan een jaar probleemloos blijft werken. Dat dan tenminste als je er geen dingen mee doet waarvoor het apparaat niet is gemaakt. Als dat het geval is en de leverancier (niet de fabrikant) weigert tegemoet te komen, dan kun je wellicht de koop ontbinden (via de rechtbank eventueel). Aanvullende garantie is vaak afzetterij omdat je iets koopt waar je meestal op grond van wettelijke bepalingen (uit het BW) gewoon recht op hebt. Probleem is vaak dat men in winkels dit soort zaken niet weet of niet wil weten.

Gast

wat een kenis hier zeg *****, die meneer heeft aangegeven dat hij windows meerdere keren opnieuw heeft geinstalleerd, hp/compaq kennede gaat dat via ghost of drive image of via windows pe, deze wissen je partitie en maken een nieuwe en formateren die schijf.

"laag" formateren kan niet meer, programma's die deze naam nu nog gebruiken doen iets anders.(vaak wipen)

maar ik hoor niemand over temperatuur, en dat is vaak een probleem, dus topic starter hoe warm wordt dat ding let daar eens op, het kan natuurlijk dat er een koeler moet worden vervangen.

zaak is wel snel te handelen, anders heb je een laptop met doorgebrandt moederbord, hdd, scherm, en voeding, athands in mijn geval.(ik dacht dat ik nog even op zakenreis kon alvorens dit te regelen)

Gesloten