LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HP Laptop VERNIETIGD

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door ciske »

aankoopprijs 2 jaar geleden €1300) is ook vernietigd en ik krijg een "gelijkwaardige" laptop terug van €489.

beetje raar, dat je er geen van 1300 krijgt omdat het van 2 jaar geleden is snap ik nog, maar dit is wel een heel groot verschil, 489 .

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door 53o »

Ik heb hier expliciet nog naar gevraagd bij Dixons bij inleveren van de laptop. Volgens de medewerker was het niet nodig de schijven te verwijderen. Hij heeft enkel de accu losgekoppeld en aan mij meegegeven.
Erloni, als de verkoper aangeeft dat je de harde schijven niet hoeft te verwijderen is deze verkoper fout bezig. Er bestaat bij elke reparatie, wat het defect ook is, altijd een kans dat het defecte apparaat vervangen moet worden. De verkoper kan namelijk nooit inschatten of het apparaat gerepareerd kan worden, omdat factoren zoals de beschikbaarheid van een defect onderdeel ook ervoor kunnen zorgen dat voor vervanging moet worden gekozen.

Het lijkt mij erop dat de verkoper in kwestie niet de ervaring had om de risico's uit te leggen en hierdoor sta jij sterk. De verkoper in kwestie heeft jouw verkeerd ingelicht en hierdoor lijkt het mij dat je recht hebt op het of terugkrijgen van jouw 2e harde schijf (wat waarschijnlijk niet mogelijk is), of dat jij een nieuwe harde schijf krijgt met minimaal dezelfde capaciteit (de reden dat ik 1 zeg is omdat de nieuwe laptop waarschijnlijk in ieder geval minimaal een 500gb harde schijf zal hebben, zo niet, is het een ander verhaal).

Neem contact op met het hoofdkantoor en leg het verhaal duidelijk uit. Leg vooral duidelijk uit dat de verkoper toegezegd heeft dat jij de harde schijven niet hoefde te verwijderen en de originele weer had moeten plaatsen.

Verder, dat je nieuwe laptop €489 kost ipv €1300 maakt op zich niets uit, prijzen zijn nu eenmaal flink gedaald. Zelf werk ik voor een bedrijf wat onder het zelfde concern valt als Dixons en ga bij vervanging op deze manier te werk:

Ik zoek een model uit met minimaal dezelfde specificaties, zoals processor snelheid, harde schijf, videokaart. Daarbij kijk ik naar het design en doel van de oude laptop. Was het een trendy multimedia systeem voor die tijd dan vallen alle modellen met een basis plastic behuizing hoe dan ook af. Uiteindelijk blijven enkele modellen over en neem contact op met de klant en vraag deze om langs te komen of communiceer telefonisch met de klant.

De reden hiervoor is dat er bepaalde zaken zijn die veel worden weggelaten tegenwoordig omdat die verkooptechnisch gezien niet meer goed scoren. Veel laptops hebben geen bluetooth meer, firewire of bluray. Het is dus altijd belangrijk bij vervanging van een notebook om de verschillen met de oude te bespreken met de klant. Als een klant vaak firewire gebruikt voor een videocamera, daarop gelet heeft bij de aankoop, en op de nieuwe zit geen firewire, dan is het geen geschikt model.

Bij mij krijgt de klant altijd een betere notebook terug qua specificaties, maar sommige features kunnen ontbreken. Maar hiervoor is simpelweg overleg nodig met de klant.

Welke notebook had je hiervoor en welke heb je als vervanging gekregen? Misschien is de nieuwe notebook wel beter maar geeft de prijs een nare nasmaak (hetzelfde als dat Baron pils van de c1000, el-cheapo zwerversbier zeg maar, in een blinde test beter scoort dan bocht zoals Heineken, terwijl als het label zichtbaar is, de meeste mensen toch voor Heineken kiezen).

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Misschien is het gewoon handig dat sommigen eens de voorwaarden nalezen welke door Dixons worden verstrekt aangaande garanties.

Het maken van een backup wordt door 9 van de 10 bedrijven namelijk in de voorwaarden benoemd als verantwoordelijkheid voor de gebruiker ZELF!
De meeste verkopende partijen vermelden zoiets als dit in die voorwaarden :

Zorg dragen voor back-up
* Bij het verrichten van een reparatie kunnen opgeslagen gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's verloren gaan. De Klant dient daarom zelf zorg te dragen voor een back-up, voordat het product ter reparatie aan <firmanaam> wordt aangeboden. <firmanaam> is niet gehouden, noch aansprakelijk, voor het veiligstellen van aanwezige gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's. Ook voor het opnieuw invoeren of installeren van de betreffende gegevens, databestanden, besturingssysteem of programma's na reparatie is de Klant zelf verantwoordelijk.


Het is ietwat laat, maar wilde het alsnog even posten om deze discussie op te helderen.
Voor de rest is het ook zo dat de gebruiker het recht heeft op een vervangend product en uberhaupt blij mag zijn dat deze mogelijkheid netjes volgens de garantievoorwaarden geboden wordt.
De specificaties moeten uiteraard gelijk zijn en als de gebruiker een laptop met vingerafdruk herkenning had, zou je verwachten dat hij deze ook weer netjes geleverd zal krijgen als vervangend product.
Dit is echter niet het geval en daar bestond dan ook voornamelijk de zaak uit.
Het bedrag is lager, klopt, als de specificaties maar gelijk zijn verder staat de verkopende partij volledig in zijn recht.

Wat een gemekker in dit topic tegen iemand als BBCS wie toch echt de juiste regels en voorwaarden benoemd. Het feit dat hij WEL realistisch is in veel gevallen bevestigd hoe veel mensen er zijn wie denken in hun recht te staan, maar er gewoon geen kaas van gegeten hebben!
Het feit dat BBCS enigszins soms wat bot overkomt, zal misschien de reden zijn dat anderen zich tegen de haren ingestreken voelen, maar de dingen wie hij zegt kloppen toch echt wel.
De reden dat de klant naar Dixons toe gaat, verklaart dat het artikel ouder is dan 2 jaar, want anders was de garantieafhandeling wel via HP zelf gelopen.
Als die laatste constatering klopt, zou dit betekenen dat de klant een beter product gekregen heeft dan hij eerst had. De ontwikkelingen op computer gebied gaan nu eenmaal keihard en na 2 jaar bestaan er amper laptops met nog dezelfde specs, dus hij zal er qua snelheid op vooruit gegaan zijn.

Het enige puntje wat volgens mij overblijft en waar rechtsbijstand iets aan zou kunnen doen is dus de vingerafdruk herkenning.

mektheb
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2011 14:23

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door mektheb »

ciske schreef:
aankoopprijs 2 jaar geleden €1300) is ook vernietigd en ik krijg een "gelijkwaardige" laptop terug van €489.

beetje raar, dat je er geen van 1300 krijgt omdat het van 2 jaar geleden is snap ik nog, maar dit is wel een heel groot verschil, 489 .
Dat is gelijkwaardig, want een DV9000 met ze Nfrituria chip is gewoon bagger.
Die kan toen dat wel gekost hebben, maar dat is die nu echt niet meer waard

Een laptop die nu nieuw 489,00 kost is 3x zo snel als je DV9000
Omdat een i3 > Core 2 duo.
Techniek staat niet stil.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Daan_1978 schreef:Misschien is het gewoon handig dat sommigen eens de voorwaarden nalezen welke door Dixons worden verstrekt aangaande garanties.

Het maken van een backup wordt door 9 van de 10 bedrijven namelijk in de voorwaarden benoemd als verantwoordelijkheid voor de gebruiker ZELF!
De meeste verkopende partijen vermelden zoiets als dit in die voorwaarden :

Zorg dragen voor back-up
* Bij het verrichten van een reparatie kunnen opgeslagen gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's verloren gaan. De Klant dient daarom zelf zorg te dragen voor een back-up, voordat het product ter reparatie aan <firmanaam> wordt aangeboden. <firmanaam> is niet gehouden, noch aansprakelijk, voor het veiligstellen van aanwezige gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's. Ook voor het opnieuw invoeren of installeren van de betreffende gegevens, databestanden, besturingssysteem of programma's na reparatie is de Klant zelf verantwoordelijk.


Het is ietwat laat, maar wilde het alsnog even posten om deze discussie op te helderen.
Voor de rest is het ook zo dat de gebruiker het recht heeft op een vervangend product en uberhaupt blij mag zijn dat deze mogelijkheid netjes volgens de garantievoorwaarden geboden wordt.
De specificaties moeten uiteraard gelijk zijn en als de gebruiker een laptop met vingerafdruk herkenning had, zou je verwachten dat hij deze ook weer netjes geleverd zal krijgen als vervangend product.
Dit is echter niet het geval en daar bestond dan ook voornamelijk de zaak uit.
Het bedrag is lager, klopt, als de specificaties maar gelijk zijn verder staat de verkopende partij volledig in zijn recht.

Wat een gemekker in dit topic tegen iemand als BBCS wie toch echt de juiste regels en voorwaarden benoemd. Het feit dat hij WEL realistisch is in veel gevallen bevestigd hoe veel mensen er zijn wie denken in hun recht te staan, maar er gewoon geen kaas van gegeten hebben!
Het feit dat BBCS enigszins soms wat bot overkomt, zal misschien de reden zijn dat anderen zich tegen de haren ingestreken voelen, maar de dingen wie hij zegt kloppen toch echt wel.
De reden dat de klant naar Dixons toe gaat, verklaart dat het artikel ouder is dan 2 jaar, want anders was de garantieafhandeling wel via HP zelf gelopen.
Als die laatste constatering klopt, zou dit betekenen dat de klant een beter product gekregen heeft dan hij eerst had. De ontwikkelingen op computer gebied gaan nu eenmaal keihard en na 2 jaar bestaan er amper laptops met nog dezelfde specs, dus hij zal er qua snelheid op vooruit gegaan zijn.

Het enige puntje wat volgens mij overblijft en waar rechtsbijstand iets aan zou kunnen doen is dus de vingerafdruk herkenning.
Maar nu vraag je wel heel veel van sommige consumenten/computerleken hoor! Stel je voor dat ze ongelijk krijgen.... :D

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door wiseger »

Leo The Emperor schreef:
Na enig onderzoek op het internet blijkt de nieuwe PC niet dezelfde figuratie te hebben als mijn oude laptop en dat aan deze laptop een prijskaartje zit van Euro 599,99 terwijl mijn oude laptop toch altijd nog Euro 998,00 heeft gekost en dat ik daarvoor ook elke maand een premie betaal van Euro 12,99.
Dit zul toch beter moeten onderbouwen. Het prijskaartje is geen maatstaf omdat de prijzen voortdurend veranderen (lees dalen) .

Waarom is de nieuwe configuratie dan minder dan de oude computer
Harde schijf, snelheid en grootte ?
Processor, snelheid en aantal en geheugen ?
Videokaart snelheid en geheugen?
Bussysteem ?
Meegeleverd Accesoires ?
Besturingssysteem?

Het lijkt me dat een paar jaar nieuwere laptop algauw gelijkwaardig of zelfs beter is . En wat zou je precies willen ? een ander laptop ?
De vervangende laptop heeft een onboard, shared memory videokaart terwijl de orginele laptop een aparte videokaart met eigen video geheugen heeft. De 3d prestaties (spelletjes etc.) van de vervangende laptop zullen drastisch minder zijn dan die van de orginele laptop.

Om het allemaal nog wat duidelijker te maken, de scharnieren van de HP dv9000 gaan zovaak stuk, dat ze gewoon los verkocht worden. O.a. informatique rekent hier tussen de 60 en 70 euro voor. Kortom, reparatie was gewoon een hele normale, zelfs goedkopere, oplossing geweest.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door 53o »

De vervangende laptop heeft een onboard, shared memory videokaart terwijl de orginele laptop een aparte videokaart met eigen video geheugen heeft. De 3d prestaties (spelletjes etc.) van de vervangende laptop zullen drastisch minder zijn dan die van de orginele laptop.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Ik heb zelf een notebook van denk ik 2.5 jaar oud met de 8600GT videokaart. Als ik naar benchmarks kijk zijn veel onboard chipsets krachtiger dan deze aparte kaart.

Het is dus best mogelijk dat je nu zelfs een snellere videokaart hebt, ook al is deze onboard. Maar om deze te vergelijken zijn de typenummers van de oude notebook en nieuwe notebook (of beide type videkaarten) nodig.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daan_1978 schreef:De meeste verkopende partijen vermelden zoiets als dit in die voorwaarden :

Zorg dragen voor back-up
* Bij het verrichten van een reparatie kunnen opgeslagen gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's verloren gaan. De Klant dient daarom zelf zorg te dragen voor een back-up, voordat het product ter reparatie aan <firmanaam> wordt aangeboden. <firmanaam> is niet gehouden, noch aansprakelijk, voor het veiligstellen van aanwezige gegevens, databestanden, besturingssystemen of programma's. Ook voor het opnieuw invoeren of installeren van de betreffende gegevens, databestanden, besturingssysteem of programma's na reparatie is de Klant zelf verantwoordelijk.
In de situatie dat een consument een beroep doet op art. 7:21 jo 7:17 BW is dit in strijd met dwingend recht vanwege art. 7:24 jo 7:6 BW en derhalve vernietigbaar op grond van art 6:233 jo 6:240 BW.

In de situatie dat een consument een reparatieovereenkomst heeft gesloten mag en de reperateur zijgt hierover zal de consument op grond van art. 3:35 BW er van uit mogen gaan dat zijn gegeven niet verloren zullen gaan. Een dergelijke voorwaarden is dan op grond van art. 6:233 aanhef en onder a jo 6:236 aanhef en onder a BW te vernietigen.
Daan_1978 schreef:De specificaties moeten uiteraard gelijk zijn en als de gebruiker een laptop met vingerafdruk herkenning had, zou je verwachten dat hij deze ook weer netjes geleverd zal krijgen als vervangend product.
Een consument die vervanging eist op grond van art. 7:21 BW hoeft geen genoegen te nemen met een product dat kwa specificaties lijkt op de oude.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door 53o »

alfatrion schreef:Een consument die vervanging eist op grond van art. 7:21 BW hoeft geen genoegen te nemen met een product dat kwa specificaties lijkt op de oude.
De vervangen notebooks in deze thread zijn niet vervangen omdat de klanten vervanging eisten op grond van de consumentenkoopwet. De schade's kwamen door externe factoren, waardoor er een claim is gedaan op de verzekering en niet op de non-conformiteit. Zonder die verzekering zouden die klanten dus of voor hoge reparatiekosten staan of de vervangingskosten zelf moeten betalen.

De verzekering is de overeenkomst hier, niet de notebook. Als in de voorwaarden van de verzekering staat dat bij vervanging een product wordt geleverd wat qua specificaties gelijkwaardig is, dan moet de klant daar dus wel genoegen mee nemen. Een verzekering is geen roerende zaak en hierop is de consumentenkoop wet niet van toepassing.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat houd dan m.i. wel stand.

Gesloten