Sorry, mijn bewoording was fout gekozen en kwam erg bot over, mijn excuses hiervoor. Maar ik hoop dat TS inziet dat het verschil in prestaties tussen een notebook binnen dat budget en 5 tientjes meer enorm is en blijf erbij dat het verstandiger is om even door te sparen. Als er haast bij is, dan is het een ander verhaal, maar verwacht dan niet dat je vele jaren plezier zal hebben van de notebook.
Verkopers met jouw instelling kom ik helaas vaker tegen, welke dan niet op mijn wensen ingaan, maar proberen iets anders te willen verkopen.
Het werkt beide kanten op, ik heb ook klanten die een PC willen kopen tussen de 800 en 1000 euro terwijl ze de winkel uitlopen met een PC van 500 omdat PC's in de door hun aangegeven prijsklasse een overkill is voor hun gebruik.
Een praktijkvoorbeeld van vorige week, klant komt af op een model wat hij op onze website heeft gezien. Notebook van 550 euro met losse videokaart. Eisen van de klant: maximaal 550 euro, losse videokaart. Snel deze notebook pakken en verkopen aan de klant? Nee, heb doorgevraagd, klant wilde ook kunnen gamen op z'n notebook, games zoals Battlefield 3/Skyrim moesten er redelijk op kunnen draaien. Binnen dat budget was dat niet mogelijk.
Ik heb de klant uitgelegd dat hij drie opties had: Meer uitgeven voor een geschikte notebook, doorsparen, of concessies doen en alleen oude of niet veeleisende games te spelen op de notebook. Klant is de winkel uitgelopen met een i3 van 450 euro, dat was het model wat het best aansloot bij zijn nieuwe eisen/wensen en klant bespaart 100 euro vergeleken met een miskoop.
Niet iedere verkoper probeert je altijd wat duurders aan te smeren al doen sommigen dat wel. Zelf vind ik dat een grote fout, ook bedrijfstechnisch gezien, omdat je binnen de electronica branch veel meer verdient aan tevreden klanten en een hoop minder aftersales hoeft te verlenen (aftersales is ook een half uur discusseren met een ontevreden klant op een drukke zaterdag wat omzet kost).