LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulde aan Ubuntu

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door djmaze »

Ik ben een CentOS / Windows 2000 gebruiker en ik raad altijd iedereen aan om weg te blijven van Windows XP en Vista.
Dit kwam mij regelmatig duur te staan omdat mensen dingen simpel wilden zoals het inpluggen van een flash kaartje en dat dan automatisch de foto's naar de computer worden gestuurd.

Laatst kreeg ik de opdracht om een computer samen te stellen en heb deze opdracht aangenomen.
Spullen zoals een AMD64x2, Asus M2N4-SLI, OCZ geheugen, lian-li case, Cooler Master iGreen 500W, etc., etc. bij 4launch.nl besteld.
Een week later dat ding ontvangen en in elkaar gezet.

Op aanraden van kennissen Ubuntu GNU/Linux er opgezet en oh joy!

- De foto's werden automatisch geïmporteerd
- Beveiliging was op en top zonder de gebruiker lastig te vallen
- Alles doet het zonder driver problemen

De enige nadelen waren:
- Bij installatie de twee extra IntelliMouse Explorer knoppen niet bekend
- nVidia driver moest met de klik op een scherm na de hand worden geïnstalleerd

De persoon waarvoor ik de computer in elkaar had gezet vroeg zich af of hij nog extra software moest kopen zoals Office.
Toen ik zij dat alles er al op staat (OpenOffice, k3b dvd burner, etc.) en dat het allemaal gratis is, was hij zeer te vreden.

De volgende dag had hij wat opstart problemen en heb ik op afstand via VNC (ook standaard geïnstalleerd) ingelogd op zijn zomputer en heb stap voor stap uitgelegd waar hij op moest klikken.

Nu een week verder niks meerd gehoord en dus maar aan hem gevraagd of alles goed ging. Het antwoord....

"Prima alles werkt goed!"

Dus van mij uit een Hulde aan Ubuntu voor het toegankelijk maken van Linux voor de thuisgebruiker!

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door magel725 »

Volgens mij zegt je post ook iets over je eigen kundigheid m.b.t. computers en ik zal hierop een onderbouwing geven:
Spullen zoals een AMD64x2, Asus M2N4-SLI, OCZ geheugen, lian-li case, Cooler Master iGreen 500W, etc., etc. bij 4launch.nl besteld.
Dit zijn onderdelen voor een game machine. Iemand die niet gamed heeft echt geen SLI nodig (enkel voor de early adopter gamers) en ook OCZ geheugen en zelfs een prijzige Lian Li kast zijn absoluut niet nodig voor een "huis-tuin-en-keuken gebruiker". Voor deze persoon had je sowieso flink kunnen besparen, tenzij deze een echte gamer/kenner is, maar voor games kom je echt niet uit op Linux maar op Windows.
Dit kwam mij regelmatig duur te staan omdat mensen dingen simpel wilden zoals het inpluggen van een flash kaartje en dat dan automatisch de foto's naar de computer worden gestuurd.
Dit kan net zo makkelijk onder Windows als onder Linux. Het argument dan dit in Windows moeilijk is is echt onzinnig. Kaart erin en je krijgt een menu te zien.
- Beveiliging was op en top zonder de gebruiker lastig te vallen
Dat ligt aan de beveiliging, niet aan het OS.
- Alles doet het zonder driver problemen
Leuk, totdat je klant per ongeluk een nieuw apparaat aan gaat schaffen. Een webcam, een printer, een luxe muis... wedden dat dan de bel gaat? Of wanneer de gebruiker een programma van internet wilt downloaden, of een spelletje wilt spelen online. Ook dan mag je langs gaan komen.
De persoon waarvoor ik de computer in elkaar had gezet vroeg zich af of hij nog extra software moest kopen zoals Office.
Toen ik zij dat alles er al op staat (OpenOffice, k3b dvd burner, etc.) en dat het allemaal gratis is, was hij zeer te vreden.
Nobel, zolang die persoon maar niet op het werk een ander programma gebruikt, of dat kinderen voor school werkstukken in moeten leveren. Dan gaat het namelijk vaak mis.
De volgende dag had hij wat opstart problemen en heb ik op afstand via VNC (ook standaard geïnstalleerd) ingelogd op zijn zomputer en heb stap voor stap uitgelegd waar hij op moest klikken.
Een backdoor op een pc van een klant of kennis zetten is echt niet normaal. Heb je hem ook uitgelegd dat je zo kan meekijken als hij aan het internetbankieren gaat?


Ik spreek genoeg mensen die een kennis of een familielid hebben die "er verstand van heeft" en dan blijkt dat diegene wel ergens de bel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Altijd pakken ze de snelste onderdelen voor mensen die een beetje surfen en een beetje typen. Ik vind dit verhaal daar ook heel erg op lijken. Wie bouwt er nu een pc met game onderdelen en zet er vervolgens linux op? Ik ben erg pro linux, maar ik snap wel dat de gemiddelde gebruiker geen gezeur wilt wanneer hij later zelf iets met de pc wilt gaan doen en daarom zet ik er nooit linux op. Dan kun je elke keer opdraven om een driver op te zoeken op internet.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door jor »

De volgende dag had hij wat opstart problemen en heb ik op afstand via VNC (ook standaard geïnstalleerd) ingelogd op zijn zomputer en heb stap voor stap uitgelegd waar hij op moest klikken.


Wat een slap verhaal, Eerst veel te dure hardware voor een beginnende gebruiker en dan ook nog linux erop zetten. Ik heb helemaal niets tegen linux maar je moet wat meer van computers weten dan de meeste doorsnee gebruikers. Het inloggen op een XP/Vista computer kan ook gewoon via Hulp Op Afstand, Alleen moet je in ieder geval daar als gebruiker nog even toestemming voor geven ( iedere keer opnieuw ) en jij logt zo in op andermans computer?? Lekker voor de veiligheid en wachtwoorden.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Er wordt vaak als argument TEGEN Linux gebruikt, dat het voor beginners niet geschikt zou zijn.

Vraag ik me dus af waarom, ik meen kpn, een computertje aanbiedt, speciaal voor ouderen die nog nooit met een computer hebben gewerkt, met als besturingssysteem..........LINUX !!!

En waar draait de "100 dollar notebook" op ? Juist, LINUX

Persoonlijk ben ik van mening, dat iemand die nog nooit met een computer heeft gewerkt best met Linux aan de gang kan. Als diezelfde persoon EERST met Bill z'n produkten heeft gewerkt is er een re-ele kans op verwarring.
(Zet iemand die altijd automaat gereden heeft maar eens in een schakelauto)

Dit alles even het verhaal over de hardware ter zijde geschoven.

Ik werk zelf overgens met XP, Vista en Ubuntu door elkaar

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door fietsje »

Het inloggen op een XP/Vista computer kan ook gewoon via Hulp Op Afstand, Alleen moet je in ieder geval daar als gebruiker nog even toestemming voor geven ( iedere keer opnieuw ) en jij logt zo in op andermans computer?? Lekker voor de veiligheid en wachtwoorden.
Het eerste wat diverse anti virus programma's doen is hulp op afstand bij windows uitzetten vanwege de vele exploits....

Ik gebruik ook VNC, echter er zijn ook alternatieven als ssh en openVPN.
VNC heeft volgens mij ook mogelijkheden voor vrijgaves, encriptie ed. maar dat is niet gratis. Er zijn mogelijkheden te over.

Ook wij gebruiken Ubuntu of Xubuntu op tragere PC's (zakelijk) en hebben van gebruikers weinig opmerkingen.

Wel hebben we ze eerst laten wennen onder Windows aan firefox en thunderbird. Hierover krijgen we meer opmerkingen, omdat sommige webmasters het verdommen zich een een standaard te houden.:cry:

Daarnaast kun je problemen krijgen met E-mail, omdat Bill het nodig vindt om mail verstuurd aan Office-clients ook niet volgens de standaard te doen. en dus krijg je ook hier soms vragen en problemen.

Maar al met al hulde aan Ubuntu ( en Debian ) voor de geleverde prestaties.

ikbenik

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door ikbenik »

De volgende dag had hij wat opstart problemen en heb ik op afstand via VNC (ook standaard geïnstalleerd) ingelogd op zijn zomputer en heb stap voor stap uitgelegd waar hij op moest klikken.


Weet je wat ik te horen krijg van klanten die ook bij zo'n "monteur" geweest zijn?

Dat er misbruik van hun computer is gemaakt.

Zulke open deurtjes zet je er bij de klanten nooit in.

En als er iets is, dan ga je gewoon naar die mensen toe.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door fietsje »

Nobel, zolang die persoon maar niet op het werk een ander programma gebruikt, of dat kinderen voor school werkstukken in moeten leveren. Dan gaat het namelijk vaak mis.
Mijn dochter van 11 heeft vorig jaar een cursus gevolgd : typen en word op de PC. Halverwege de cursus had ik de fout gemaakt om office 2000 ( waarvoor de cursus was gemaakt ) te vervangen door office 2007.
( Beide op 1 PC staat Bill niet to! )
Grote paniek en snel terug naar office 2000.

Mijn punt is : ook Bill ligt bij elke versie aan document formaat te knoeien.
Wee de gene die het waagt om niet het nieuwste te kopen, dan krijg je op een dag namelijk een document toegestuurd in een nieuw formaat dat je niet kunt openen.

Ook het hetzelde liedje : Er is een standaard document formaat gedefinieerd en rara wie wil er zich niet aan houden ........ Bill.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door Moppentappers »

iedereen dan docx openen, als je tenminste up to date bent OF het comptabiliteits pakket gedownload hebt.
hier in het bedrijf gebruiken wij ook office 2007 en dat heeft voor ons VELE voordelen
komt trouwens bij dat je ook gewoon met het normale standaard kan opslaan dus jouw uitspraken slaan nergens op.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door fietsje »

komt trouwens bij dat je ook gewoon met het normale standaard kan opslaan dus jouw uitspraken slaan nergens op.
Welke standaard ? 98,2000,2003,odf,.......

De problemen onstaan als je documenten bijv. via de mail uitwisseld.
moet je wel even afstemmen welk formaat je moet sturen ...

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door Moppentappers »

.doc werkt inprenciepe altijd, alleen *.docx kan VEEL meer en met *.doc waren al die mogelijkheden niet meer te maken
eigen gebruik hou je hem *.docx wil je hem versturen doe *.doc

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door fietsje »

hou je hem *.docx wil je hem versturen doe *.doc
Dit is dus wat ik bedoelde.... de eigensmaak versie van Bills versie van ODF ( Open document format )

.docx is een gezippte XML versie Bill's style!

http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenDocument

http://nl.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML

Waarin de tekst :
ondanks de patentafspraken is de standaard een Microsoft-standaard, alleen Microsoft is in staat aanpassingen binnen de standaard door te voeren.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door Moppentappers »

anyway, om even terug te komen op de discussie
de veiligheid van een OS wordt bepaald door het aantal gebruikers
zodra er nu een ander OS ineens veel gebruikt wordt breekt de hel los
omdat ineens veel mensen met kennis van hacking exploits zullen ontwikkelen voor het andere OS

ikbenik

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door ikbenik »

anyway, om even terug te komen op de discussie
de veiligheid van een OS wordt bepaald door het aantal gebruikers
zodra er nu een ander OS ineens veel gebruikt wordt breekt de hel los
omdat ineens veel mensen met kennis van hacking exploits zullen ontwikkelen voor het andere OS
Dat zeg ik ook de hele tijd.

Als de MAC gebruikers dat ook gaan inzien, dan komt het allemaal goed.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door djmaze »

Niemand heeft gezegd dat die persoon een beginnend computeraar is noch dat hij geen games speelt.

De argumenten die magel725 dus geeft geven ook zijn kennis van het Windows 2000 besturings systeem weer.
Ooit een compact flash kaartje in een computer gepropt die op Windows 2000 draait?

Juist ja, gewoon een 'verwisselbare schijf' en géén coole opties zoals bij XP.

Mijn hulde aan ubuntu dat het de competitie aan kan met XP en Vista is dus rechtmatig.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door fietsje »

Dat zeg ik ook de hele tijd.

Als de MAC gebruikers dat ook gaan inzien, dan komt het allemaal goed.
Dream on...

Veiligheid wordt niet in de eerste plaats bepaald door het aantal gebruikers maar door het ontwerp. Het aantal gebruikers helpt natuurlijk wel mee het systeem betrouwbaarder te maken.

Zoals ik al eerder zei hebben met z'n allen geen inzicht in de veiligheid van MS, omdat we de source-code niet hebben.
Zoals ik elders ook al aangaf bij Linux hebben we dat wel.


Overigens draait dit forum op phpBB. 10 tegen 1 dat we linux gebruiken.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door magel725 »

Er wordt vaak als argument TEGEN Linux gebruikt, dat het voor beginners niet geschikt zou zijn.

Vraag ik me dus af waarom, ik meen kpn, een computertje aanbiedt, speciaal voor ouderen die nog nooit met een computer hebben gewerkt, met als besturingssysteem..........LINUX !!!
Linux an sich is best geschikt voor beginners. Het is ook gewoon een kwestie van klikken op knoppen. Het enige verschil is dat wanneer een beginner naar de winkel loopt om een nieuwe printer, oma bij de Intertoys een cd rom haalt voor de kleinzoon (die niet geruild mag) of er een stuk software via internet op wilt zetten, dat het dan ineens niet meer gaat en dan is het echt niet meer zo makkelijk voor beginners.

ikbenik

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dream on...

Veiligheid wordt niet in de eerste plaats bepaald door het aantal gebruikers maar door het ontwerp. Het aantal gebruikers helpt natuurlijk wel mee het systeem betrouwbaarder te maken.
Nu is Vista ook linuxbased.
Dus wat zal er gebeuren?



Zoals ik al eerder zei hebben met z'n allen geen inzicht in de veiligheid van MS, omdat we de source-code niet hebben.
Zoals ik elders ook al aangaf bij Linux hebben we dat wel.
Waarom moeten wij die souce-code hebben?

Als Microsoft die vrij zou geven (wat dus nooit gebeurd) dan krijgen de hufters het wel heel gemakkelijk om virussen en spyware te schrijven.

ikbenik

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door ikbenik »

Om misverstanden te voorkomen:

Ik heb niets tegen Linux en de Mac.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door magel725 »

Niemand heeft gezegd dat die persoon een beginnend computeraar is noch dat hij geen games speelt.
Dus hij/zij speelt wel games? WAAROM staat er dan Linux op die bak??? Dat was namelijk mijn argument. En WAAROM een SLI plank erin? Dat is enkel voor early adopters interessant en die zitten ook weer niet te wachtten op Linux voor hun games. Je logica klopt gewoon niet. Dit lijkt gewoon op het neefje-kennis die "er verstand van heeft" maar vervolgens veel te dure dingen verkoopt. Het enige wat ik me nog kan indenken is dat een Lian Li aan beginners verkocht kan worden omdat die mooier, steviger en stiller zijn, maar dan nog kom je voor een beginner eerder uit op een Antec en dat had je klant 100 euro gescheeld.
De argumenten die magel725 dus geeft geven ook zijn kennis van het Windows 2000 besturings systeem weer.
Ooit een compact flash kaartje in een computer gepropt die op Windows 2000 draait?

Juist ja, gewoon een 'verwisselbare schijf' en géén coole opties zoals bij XP.

Coole opties??? Je hamert nogal veel op dit schijfje, maar het lijkt me nogal misplaatst om om grond daarvan een ander OS aan te bevelen. En wat denk je dat er gebeurt wanneer de klant zijn nieuwe camera rechtstreeks aan de pc wilt koppelen met het meegeleverde schijfje? Dan heb je ook allerlei coole opties?? Net zo cool als VNC als achterdeur gebruiken zeker?
Mijn hulde aan ubuntu dat het de competitie aan kan met XP en Vista is dus rechtmatig.
Hulda aan Ubuntu ja, maar jij kiest het goede systeem voor de verkeerde redenen.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Hulde aan Ubuntu

Ongelezen bericht door fietsje »

Nu is Vista ook linuxbased.
Goh dat is nieuw, waar kan ik dat lezen ?

En als het zo zou zijn, waarom moet ik zoveel voor Vista betalen?

Gesloten