Dat je juridisch sterker staat wanneer je dit via de winkelier speelt.
zit nog met de vraag. waarom een scherm wordt uitgesloten van garantie. is dit gebruikelijk?? ht is ons niet verteld tijdens de verkoop.
Ik neem aan dat je wel zwart op wit hebt dat je garantie hebt. Dan is jouw verweer dat je het zwijgen van de verkoper hebt opgevat als zijnde dat het een volledige garantie was. De verkoper moet dan niet alleen bewijzen dat het geen volledige garantie wilde verkopen, maar ook dat de koper zijn zwijgen niet zo mocht opvatten. Dat kan lastig voor hem worden.
ik werk zelf ook in een winkel. verkoop o.a. dekbedden en kussens. sommige hiervan hebben garantie van 5 jaar, maar wij geven een garantiefolder mee, waarin staat wat er buitenvalt. is dat niet gebruikelijk dat je dit vermeldt bij de aanschaaf van een produkt??
Voor handelsgarantie zijn een paar regels:
Ten eerste van de wettelijke garantie mag je niet afwijken. De koper heeft dus de mogelijkheid om bewijzen dat de dekbedden en kussens ondeugdelijk zijn en heeft dan alsnog recht op kosteloos herstel of vervanging.
Ten tweede moet garantie altijd meer bieden dan de wet. Voor een winkelier komt dit snel neer op het overnemen van de bewijslast, maar de fabrikant mag dingen onvoorwaardelijk uitsluiten omdat hij om te beginnen is al geen aanspreek punt voor de koper is.