De advocaat van Roytheslayer heeft een andere mening. De laptop is kosteloos vervangen. Ik heb meer vertrouwen in juridische uitspraken van een advocaat dan in jouw onzin die je elke keer hier weer herhaalt.Geplaatst op 15 Okt 2008 13:35 door BBCS
De verkopende partij is dus verplicht om ook na de garantieperiode het product gedurende de economische levensduur te repareren of vervangen.
Echter is de verkopende partij niet verplicht om dit kosteloos uit te voeren.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Koop nooit een ACER laptop of computer
Re: Koop nooit een ACER laptop of computer
Wat zijn mening is of wat onze mening is maakt niet uit.De advocaat van Roytheslayer heeft een andere mening.
Juridisch kan er geen rechten aan ontleend worden.
Je blijft bij die vent in herhalingen vallen....
Ja het is verplicht, nee het mag niets kosten....
Ja het is verplicht, nee het mag niets kosten....
Het blijft een beetje op het niveau steken van "ik vind dat de winkelier het product wel moet herstellen of vervangen, maar dat dit niet kosteloos hoeft te gebeuren." Een gedegen onderbouwing laat je altijd weg. Aan jou afwijkende mening zijn inderdaad geen rechten te ontlenen. Ik heb deze mening allang weerlegt door te wijzen op wetsartikels, kamer stukken en arresten.Geplaatst op 15 Okt 2008 13:35 door BBCS
De verkopende partij is dus verplicht om ook na de garantieperiode het product gedurende de economische levensduur te repareren of vervangen.
Echter is de verkopende partij niet verplicht om dit kosteloos uit te voeren.
Er bestaat geen verplichting voor de winkelier om het product te herstellen of te vervangen, ook niet tegen betaling, als hij een conform product heeft afgeleverd. Eveneens bestaat er geen verplichting voor de consument om te betalen voor gedwongen herstel of vervanging als de winkelier een on-conform product heeft afgeleverd. Als jij anders vind, dan graag een onderbouwing.
Non-conform.
Jaja, tegenwoordig alles behalve de KOOP-OVEREENKOMST!!!!!
Jeetje, de uitspraken van de winkelieren en fabrikanten doen er ook al niet meer toe.
De producteigenschappen worden door de fabrikant bepaald.
De fabrikant produceerd een product en die heeft dus bepaalde eigenschappen en kenmerken.
Wanneer is iets dan non-conform de overeenkomst????
Wie heeft bepaald dat computers in 6 jaar kosteloos gerepareerd moeten worden?
Wie bepaald of een computer wel of niet non-conform de overeenkomst is?
Wat ik in de praktijk meemaak is dat veel computers in de economische levensduur bezwijken door gebrek aan onderhoud.
Daarnaast dat mensen nogal lomp met de computers omgaan (komt niet zo vaak voor, maar wel af en toe).
De meeste problemen zijn toch echt softwareproblemen. Spyware en virussen.
Dus als een computer in de economische levensduur kapot gaat, is dus niet vanzelfsprekend dat die non-conform is.
Wat dan als eerste moet gebeuren is onderzoeken wat er precies gebeurd is en wat dus ook de oorzaak is van het probleem.
Zonder dat kan niemand, en maar dan ook niemand bepalen of een product non-conform de overeenkomst is.
Na dat onderzoek kan pas beoordeeld worden wat er gebeurd is en of het product non-conform is.
Mijn ervaring is dat mensen die gelijk heel hard tegen de verkopende partij gaan roepen en schreeuwen dat het product onder garantie valt meestal zelf die schade veroorzaakt hebben.
Jaja, tegenwoordig alles behalve de KOOP-OVEREENKOMST!!!!!
Jeetje, de uitspraken van de winkelieren en fabrikanten doen er ook al niet meer toe.
De producteigenschappen worden door de fabrikant bepaald.
De fabrikant produceerd een product en die heeft dus bepaalde eigenschappen en kenmerken.
Wanneer is iets dan non-conform de overeenkomst????
Wie heeft bepaald dat computers in 6 jaar kosteloos gerepareerd moeten worden?
Wie bepaald of een computer wel of niet non-conform de overeenkomst is?
Wat ik in de praktijk meemaak is dat veel computers in de economische levensduur bezwijken door gebrek aan onderhoud.
Daarnaast dat mensen nogal lomp met de computers omgaan (komt niet zo vaak voor, maar wel af en toe).
De meeste problemen zijn toch echt softwareproblemen. Spyware en virussen.
Dus als een computer in de economische levensduur kapot gaat, is dus niet vanzelfsprekend dat die non-conform is.
Wat dan als eerste moet gebeuren is onderzoeken wat er precies gebeurd is en wat dus ook de oorzaak is van het probleem.
Zonder dat kan niemand, en maar dan ook niemand bepalen of een product non-conform de overeenkomst is.
Na dat onderzoek kan pas beoordeeld worden wat er gebeurd is en of het product non-conform is.
Mijn ervaring is dat mensen die gelijk heel hard tegen de verkopende partij gaan roepen en schreeuwen dat het product onder garantie valt meestal zelf die schade veroorzaakt hebben.
Ben je nu zo aan het razen om te verbergen dat je geen onderbouwing hebt voor jouw bewering?
Als het product niet beantwoord aan de verwachting die de koper op basis van objectieve gronden mocht hebben. Zie voor die gronden hier: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=800422#800422
Je vraag naar de bekende weg.Wanneer is iets dan non-conform de overeenkomst????
Als het product niet beantwoord aan de verwachting die de koper op basis van objectieve gronden mocht hebben. Zie voor die gronden hier: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=800422#800422
Als de verkoper en koper er onderling niet uitkomen: de rechter.Wie bepaald of een computer wel of niet non-conform de overeenkomst is?
Ook dat is aan de rechter.Wie heeft bepaald dat computers in 6 jaar kosteloos gerepareerd moeten worden?
Waar beweer ik iets anders?Dus als een computer in de economische levensduur kapot gaat, is dus niet vanzelfsprekend dat die non-conform is.
En dat onderzoek laat je als koper dus niet door de winkelier uitvoeren die jou het product heeft verkocht. Tenminste niet als jij met de bewijslast zit.Wat dan als eerste moet gebeuren is onderzoeken wat er precies gebeurd is en wat dus ook de oorzaak is van het probleem.
Je vraagt het dan zeker aan je buurman?En dat onderzoek laat je als koper dus niet door de winkelier uitvoeren die jou het product heeft verkocht. Tenminste niet als jij met de bewijslast zit.
De enige die dat onderzoek kan doen is wel iemand die verstand van zaken en zeker verstand van techniek heeft.
Iemand die totaal niks van computers weet, kan een dergelijk onderzoek over een computer dus niet doen.
Welke objectieve gronden dan wel?Als het product niet beantwoord aan de verwachting die de koper op basis van objectieve gronden mocht hebben.
Als de fabrikanten en winkelieren aangeven dat de economische levensduur 3 jaar is en dat ze de goede werking na zeg maar 2 jaar niet meer goed kunnen garanderen, dan kun jij wel vinden dat jij kosteloze reparatie of vervanging moet hebben, omdat jouw verwachting is dat een computer zonder problemen 6 jaar mee zou moeten gaan en dat in die periode geen problemen zijn te verwachten, dan blijf jij nergens.
Het probleem is dat veel consumenten een veel te hoge verwachting hebben die niet realistisch is.
Veel mensen bijvoorbeeld maken nooit backups, omdat zij verwachten dat gedurende zeker 3 jaar de harde schijf niet zal crashen.
En als die dan toch crashed, dat ze dan gelijk roepen dat die schijf nooit had mogen crashen.
Oke, de betrouwbaarheid van de harde schijven zijn wel sterk verbeterd, maar dat betekent nog niet dat die schijven dan niet kunnen crashen!
joepie weer een discussie tusseneen winkelier en een klant.
de winkelier die zijn belangen verdedigt zoals bij meerdere topics gebeurt wordt weer gezellig.
de winkelier die zijn belangen verdedigt zoals bij meerdere topics gebeurt wordt weer gezellig.
Het is dat je de opmerking met het woord 'Als' begint. Als je die zin met het woord 'Dat' was begonnen, was je ronduit aan het liegen geweest. Jij weet net zo goed als ik dat de fabrikanten en winkeliers niet aangeven dat hun product maar 3 jaar meegaat. Deze flauwekul heb je al diverse malen op het Trosradar forum geschreven. En iedere keer moest je later weer toegeven dat de fabrikanten en winkeliers inderdaad de consument niet duidelijk maken dat de (economische) levensduur maar 3 jaar is. Waarom blijf je toch steeds weer met deze onzin komen? Je komt er echt niet mee weg hoor. Maak je maar geen illusies.Geplaatst op 16 Okt 2008 03:25 door BBCS
Als de fabrikanten en winkelieren aangeven dat de economische levensduur 3 jaar is en dat ze de goede werking na zeg maar 2 jaar niet meer goed kunnen garanderen, dan kun jij wel vinden dat jij kosteloze reparatie of vervanging moet hebben, omdat jouw verwachting is dat een computer zonder problemen 6 jaar mee zou moeten gaan en dat in die periode geen problemen zijn te verwachten, dan blijf jij nergens.
De fabrikanten en winkeliers zouden ook wel gek zijn om de consument duidelijk te maken dat de levensduur maar 3 jaar is. Geen hond die ook maar iets koopt van zo'n winkelier of indirect, zo'n fabrikant.
Het probleem is dat teveel winkeliers de regels aan hun laars lappen en de consument in de kou laten staan als er problemen met hun producten zijn.Het probleem is dat veel consumenten een veel te hoge verwachting hebben die niet realistisch is.
Herhaling:
De garantieperiode van Acer is standaard 1 jaar.
De economische levensduur is 3 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 10 jaar.
Wat is hier niet duidelijk aan?
Ik doel hiermee erop dat de winkelier en fabrikanten jouw als consument zijnde niet de garantie geven dat de laptop niet kapot kan gaan.
De fabrikanten en winkelieren kunnen niet garant staan voor de goede werking en dat er geen problemen zullen optreden voor een periode langer dan 3 jaar.Jij weet net zo goed als ik dat de fabrikanten en winkeliers niet aangeven dat hun product maar 3 jaar meegaat.
Ik doel hiermee erop dat de winkelier en fabrikanten jouw als consument zijnde niet de garantie geven dat de laptop niet kapot kan gaan.
Hoe jij aan die drie jaar komt. Bewijs (url) graag.Geplaatst op 16 Okt 2008 09:30 door BBCS
Zucht. Je blijft maar doorgaan hè. Dit is ook al tig keer aan de orde gekomen. Nogmaals, niemand kan garanderen dat bijvoorbeeld een laptop nooit binnen 3 jaar kapot zal gaan. Er is ook nooit iemand geweest die dat geëist heeft. Dus waarom verzin jij dan dit soort flauwekul? Waarschijnlijk omdat je ook wel in de gaten hebt dat je uitgel**d bent. Er wordt alleen maar van de detaillisten gevraagd de wetgeving te volgen en eventuele problemen met door hun verkochte producten adequaat op te (laten) lossen.De fabrikanten en winkelieren kunnen niet garant staan voor de goede werking en dat er geen problemen zullen optreden voor een periode langer dan 3 jaar.
Toch wel.Zucht. Je blijft maar doorgaan hè. Dit is ook al tig keer aan de orde gekomen. Nogmaals, niemand kan garanderen dat bijvoorbeeld een laptop nooit binnen 3 jaar kapot zal gaan. Er is ook nooit iemand geweest die dat geëist heeft.
Als de verkopende partij verplicht wordt om gedurende de economische levensduur kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren, wordt hij daarmee verplicht om gedurende die periode garant te staan voor de goede werking.
Waar het dus om gaat is dat de fabrikanten een garantieperiode geven van 1 jaar (standaard voor laptops) en dat de winkelier dus een garantieperiode dient te hanteren van 3 jaar (gelijk aan de economische levensduur).Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat men ergens voor instaat. Een ander woord voor garantie is waarborg. Wanneer een verkoper van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Een garantie is daarmee een sterke belofte die ook de nodige juridische gevolgen kan hebben. Iemand die een garantie biedt, schiet sneller tekort in zijn prestatie dan iemand die geen garantie biedt.
Als je spreekt over het feit dat de winkelier gedurende de economische levensduur verplicht is om kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren, verplicht je de winkelier daarmee dus om een garantieperiode te verstrekken die gelijk is aan de economische levensduur.
Dus de winkelier is dan gedurende de economische levensduur moet instaan, garant moet staan en de waarborg geeft ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen, beloofde eisen die hij zelf niet geeft maar die hem worden opgelegd.
En dat kan dus niet.
Mijn zeggen is:
Als de fabrikant niet garant kan staan voor de goede werking van het product na de garantieperiode, dan kan de winkelier dat zeker niet.
Wat is hier nu zo onduidelijk aan????
Precies. kosteloos reparatie of vervanging... Dat impliceert al dat het product mogelijk gedurende de levensduur kapot kan gaan. Begrijp het nou toch eens een keer. Of wil je het gewoon niet begrijpen. Ik denk het laatste.Geplaatst op 16 Okt 2008 10:07 door BBCS
Als de verkopende partij verplicht wordt om gedurende de economische levensduur kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren, wordt hij daarmee verplicht om gedurende die periode garant te staan voor de goede werking.
Voordat we verder 'praten', toon eerst maar eens aan dat de economische levensduur 3 jaar is. Dat heb ik in mijn vorige bericht al gevraagd. Gemakshalve sla je dat maar weer over.Waar het dus om gaat is dat de fabrikanten een garantieperiode geven van 1 jaar (standaard voor laptops) en dat de winkelier dus een garantieperiode dient te hanteren van 3 jaar (gelijk aan de economische levensduur).
-
Die KÁN hij niet gevenBewijs (url) graag
Ik weet het. Het is hem al zó vaak gevraagd. Maar hij blijft maar met dat non-argument komen.Geplaatst op 16 Okt 2008 10:45 door gravedigger
Die KÁN hij niet geven
Ik werk als een td'er in "een" winkel waar ook acers worden verkocht.
Ik weet dus wel een beetje waar ik over praat.
1: onder twee jaar is te kort.
In dat geval mag je verwachten dat de winkelier met jou naar een oplossing gaat kijken. in de meeste gevallen zal de winkelier naar de staat van het notebook kijken en als deze echt nettjes is naar de fabrikant toe melden dat de klant acer verzoekt om het notebook te repareren onder het motto van europees recht.
En dames/heren.. dat is 2 jaar. een mobile apparaat heeft 2 jaar garantie volgens europees recht.
dit is ook waarom sommige fabrikanten langzaam overgaan naar 2 jaar standaard garantie.
Hierbij moet wel gezegd worden dat "Jij" als gebruiker moet aantonen dat je het apparaat uitstekend behandeld heb. (wat je niet kunt aangezien een notebook meestal wel wat schade oploopt gedurende anderhalf jaar)
wat acer betreft kan ik zeggen dat acer zelf hier over het algemeen niet moelijk over doet.
Ik krijg vaak mensen bij mij waarvan het notebook binnen een jaar of twee jaar kapot is. in 90% van de gevallen word dit geheel gratis en zonder zorgen opgelost.
De andere 10% zijn gevallen waar het notebook er echt te slecht uit ziet om ook maar te kunnen zeggen dat het een fabrieks fout is.
Wees altijd beleeft tegen de winkelier en/of fabrikant
en zij zullen dat ook zijn.
Wil je geen gezeik, dat neem je gewoon een garantie pakket van 3 jaar (max garantie omdat de technishe levensduur dan afloop)
vergeet echter nooit je garantie pakket aan te melden, kost je 3 maanden wachttijd als je garantie buiten het jaar aanmeldt)
Ik weet dus wel een beetje waar ik over praat.
1: onder twee jaar is te kort.
In dat geval mag je verwachten dat de winkelier met jou naar een oplossing gaat kijken. in de meeste gevallen zal de winkelier naar de staat van het notebook kijken en als deze echt nettjes is naar de fabrikant toe melden dat de klant acer verzoekt om het notebook te repareren onder het motto van europees recht.
En dames/heren.. dat is 2 jaar. een mobile apparaat heeft 2 jaar garantie volgens europees recht.
dit is ook waarom sommige fabrikanten langzaam overgaan naar 2 jaar standaard garantie.
Hierbij moet wel gezegd worden dat "Jij" als gebruiker moet aantonen dat je het apparaat uitstekend behandeld heb. (wat je niet kunt aangezien een notebook meestal wel wat schade oploopt gedurende anderhalf jaar)
wat acer betreft kan ik zeggen dat acer zelf hier over het algemeen niet moelijk over doet.
Ik krijg vaak mensen bij mij waarvan het notebook binnen een jaar of twee jaar kapot is. in 90% van de gevallen word dit geheel gratis en zonder zorgen opgelost.
De andere 10% zijn gevallen waar het notebook er echt te slecht uit ziet om ook maar te kunnen zeggen dat het een fabrieks fout is.
Wees altijd beleeft tegen de winkelier en/of fabrikant
en zij zullen dat ook zijn.
Wil je geen gezeik, dat neem je gewoon een garantie pakket van 3 jaar (max garantie omdat de technishe levensduur dan afloop)
vergeet echter nooit je garantie pakket aan te melden, kost je 3 maanden wachttijd als je garantie buiten het jaar aanmeldt)
Heb ik gelijk geregeld. Spaart een berg frustraties uit. Ik heb al aangegeven op dit forum dat een laptop van 600 euro + een verzekering van 145 euro, reizigers 3 jaar, totaal nog maar 750 euro is.Wil je geen gezeik, dat neem je gewoon een garantie pakket van 3 jaar (max garantie omdat de technishe levensduur dan afloop)
Gewoon doen.
Grappig deze meerder jarige soap.
Ik vermeld eerst dat ik een horecaondernemer bent. Dus ook elektronica consument, maar begrijpelijk aan de zijde van de winkelier. Als een gast niet tevreden bent met wat ik verkoopt vraag ik hoe wilt u het hebben en zo serveer ik het ook, want ik wil dat de gast nog eens bij mij over de vloer komt of in dit geval computerzaak.
Jammer van die onduidelijkheden van de wet. Ik vind dat elk partij wel een gedeelte gelijk heeft.
Als een apparaat stuks is en dat willen beide partijen ook niet(zijn we toch mee eens) dan kunnen we toch gaan kijken naar de mogelijkheid reparatie of vervanging. Volgens mij zijn we het ook eens over de economische waarde en hierbij is het 3 jaar. Beide manieren worden er kosten gemaakt. Bij reparatie zal je de kosten in verhouding kunnen delen wat bijvoorbeeld de Consumentenbond ook altijd voorschrijft. Er kan ook gezegd worden,we vervangen met een nieuw apparaat en verdeelt de kosten weer in verhouding.
De winkelier vind ik dat hij deze kosten (het gedeelte dat hij moest betalen voor de vervanging)weer op de fabrikant kan verhalen. Misschien ook weer op afgesproken verhoudingen. In verhouding omdat de winkelier geld verdient aan het verkopen en/of repareren.
Het is al vaker gezegd in deze discussie dat de winkelier aansprakelijk is voor geleden schade, maar stel je voor: een apparaat komt binnen verpakt en hij/zij verkoopt het door aan de consument dan kan hij toch niets aan doen als de fabrikant een waardeloze apparaat levert of dat de consument de betreffende apparaat daarmee slecht mee omgaat. Dat is mijn mening.
Dus garantie moet wel eerst vastgelegd worden 1 of 2 jaar. In die periode vervanging door winkelier aan consument en deze weer schadeloos gesteld door fabrikantik(want deze heeft verantwoording over geleverd produkt). Daarna de economisch gebruik(alle vergelijkbare producten) in jaren uitgedrukt in verhouding de kosten verdelen onder consument(afschrijving gebruik), winkelier(financieel verdient) en fabrikant(algemeen aangenomen duur gebruik).
Ik vermeld eerst dat ik een horecaondernemer bent. Dus ook elektronica consument, maar begrijpelijk aan de zijde van de winkelier. Als een gast niet tevreden bent met wat ik verkoopt vraag ik hoe wilt u het hebben en zo serveer ik het ook, want ik wil dat de gast nog eens bij mij over de vloer komt of in dit geval computerzaak.
Jammer van die onduidelijkheden van de wet. Ik vind dat elk partij wel een gedeelte gelijk heeft.
Als een apparaat stuks is en dat willen beide partijen ook niet(zijn we toch mee eens) dan kunnen we toch gaan kijken naar de mogelijkheid reparatie of vervanging. Volgens mij zijn we het ook eens over de economische waarde en hierbij is het 3 jaar. Beide manieren worden er kosten gemaakt. Bij reparatie zal je de kosten in verhouding kunnen delen wat bijvoorbeeld de Consumentenbond ook altijd voorschrijft. Er kan ook gezegd worden,we vervangen met een nieuw apparaat en verdeelt de kosten weer in verhouding.
De winkelier vind ik dat hij deze kosten (het gedeelte dat hij moest betalen voor de vervanging)weer op de fabrikant kan verhalen. Misschien ook weer op afgesproken verhoudingen. In verhouding omdat de winkelier geld verdient aan het verkopen en/of repareren.
Het is al vaker gezegd in deze discussie dat de winkelier aansprakelijk is voor geleden schade, maar stel je voor: een apparaat komt binnen verpakt en hij/zij verkoopt het door aan de consument dan kan hij toch niets aan doen als de fabrikant een waardeloze apparaat levert of dat de consument de betreffende apparaat daarmee slecht mee omgaat. Dat is mijn mening.
Dus garantie moet wel eerst vastgelegd worden 1 of 2 jaar. In die periode vervanging door winkelier aan consument en deze weer schadeloos gesteld door fabrikantik(want deze heeft verantwoording over geleverd produkt). Daarna de economisch gebruik(alle vergelijkbare producten) in jaren uitgedrukt in verhouding de kosten verdelen onder consument(afschrijving gebruik), winkelier(financieel verdient) en fabrikant(algemeen aangenomen duur gebruik).
Zo is het al heel lang.Dus garantie moet wel eerst vastgelegd worden 1 of 2 jaar. In die periode vervanging door winkelier aan consument en deze weer schadeloos gesteld door fabrikantik(want deze heeft verantwoording over geleverd produkt). Daarna de economisch gebruik(alle vergelijkbare producten) in jaren uitgedrukt in verhouding de kosten verdelen onder consument(afschrijving gebruik), winkelier(financieel verdient) en fabrikant(algemeen aangenomen duur gebruik).
Die garantieperiode wordt door de fabrikant bepaald (fabrieksgarantie) en de winkelier mag zelf de periode bepalen.
Meestal kiest hij voor de dezelfde garantieperiode als de fabrieksgarantie.
Echter is in Duitsland in het Quelle arrest besloten dat de consument altijd recht heeft gedurende de economische levensduur op kosteloze reparatie of vervanging als de schade niet door de consument zelf is veroorzaakt.
Die regel is niet voor de fabrikanten verplicht en hoeven zich daar dan ook niet aan te houden. (is ook weer zo geregeld.)
Echter kan de winkelier zich dan weer beroepen op het regresrecht en dient dan de fabrikant wel voor die kosten op te draaien.
EN DIE CONSTRUCTIE DEUGD NIET EN WERKT NIET!!!!!
Als Europa of wie dan ook van mening is dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging, dan moeten de fabrikanten verplicht worden om gedurende de economische levensduur ten aller tijden (als de schade niet door de consument zelf veroorzaakt is) kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren.