LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppelverkoop PC/laptop en Windows

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Sijmen

Koppelverkoop PC/laptop en Windows

Ongelezen bericht door Sijmen »

Gegroet allen,

De grote computer/laptopmerken als HP, Dell, en IBM leveren geen van allen Laptops (en sommigen ook PC's) zonder Windows.

Mag dit wel?

Gast

Re: Koppelverkoop PC/laptop en Windows

Ongelezen bericht door Gast »

Op mijn nieuwe auto zaten ook banden van een merk door de autofabrikant voor mij gekozen.

eelcozzzz

Ongelezen bericht door eelcozzzz »

Wat moet je met een laptop zonder Windows ???? Illegaal een besturingssysteem erop zetten ofzo ?

Sijmen

Dat is apples met peren vergelijken. Een wiel of iets dergelijks is een onderdeel van de auto zelf. Een harde schijf is (meestal) een onderdeel van een PC. Een besturingssysteem daarintegen is geen integraal onderdeel van een computer, en ik wil geen tol betalen voor een weg die ik niet gebruik! [/i]

Rustig

Ongelezen bericht door Rustig »

Best een goede opmerking van Sijmen en een goede suggestie, voor bv. Vobis, om pc's te produceren zonder besturingssysteem.

Sijmen

Wat moet je met een laptop zonder Windows ???? Illegaal een besturingssysteem erop zetten ofzo ?
Ha, nee hoor. Ik gebruik principieel geen illegale software en games! Er zijn twee redenen dat ik hem zonder licentie wil:

1. Ik werk zelf graag met Linux (programmeren en dergelijken)
2. Als ik alsnog een Windows licentie zou willen hebben kan dat zeer geodkoop via mijn school.

Gast

als je daar graag mee werkt bouw jezelf je pc

of je laat er 1 inelkaar zetten zonder besturingssysteem dat kan ook

probleem opgelost

Sijmen

als je daar graag mee werkt bouw jezelf je pc

of je laat er 1 inelkaar zetten zonder besturingssysteem dat kan ook
Ja, dat weet ik, en doe ik ook, maar met laptops is dat toch een stuk lastiger, zoniet onmogelijk.
probleem opgelost
Lees voortaan eerst goed de openingspost door.

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Banden is niet eens een echt gek vergelijk, zonder banden kan je niet rijden en zonder OS kan je niet computeren, dus vergelijk is niet zo vreemd. Verder heeft de één liever Michelins en de ander liever uniroyal of dunlop.... zelfde is met een OS toch?

Of jij moet kunnen computeren zonder OS, dan zou ik iets moeten kiezen wat niet een essentieel onderdeel is van het voertuig... ehhh, de radio die erin zit dan misschien?

Er zijn zat zaken waar je kan kiezen voor een PC zonder OS, maar de meesten zullen standaard een OS erbij doen, ik neem aan dat wanneer je een auto koopt je deze ook wel zonder banden zou kunnen kopen, maar standaard zitten er ehhh standaard banden onder en een standaard radio in. Een auto verkoopt beter met banden en een PC verkoopt beter met OS.

probleem nu opgelost? ;)

Maulin

Ongelezen bericht door Maulin »

Als ik een auto bij een dealer koop, kan ik er andere banden onder krijgen als ik dat wil (eventueel tegen betaling).
Probeer jij maar eens een HP of Dell met Linux erop te bestellen. :roll:

MithraMadness

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Over het algemeen worden toestellen gemaakt voor de gemiddelde gebruiker. Aangezien een windows omgeving het meest gangbare is, worden PC/Laptops uitgeleverd met Windows. Tevens is voor veel van de ingebouwde hardware geen Linux driver beschikbaar alleen een gedeeltelijke source code. Daarom worden PC/Laptops van A-merken met windows verkocht. Overigens zijn er wel PC's (terminals en servers voornamelijk) die worden uitgerust met Linux, echter deze zijn niet voor de gewone consument (prive EN zakelijk) bedoeld.

Maar aangezien Linux freeware is kun je hem toch downloaden en installeren? Je draait wel zelf op voor de gevolgen ....

Sijmen

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Maar tegenwoordig is het wel goed gesteld met de hardwareondersteuning van Linux. Wat hier het punt is, dat dat de OEM licenties zeker wel worden doorgerekend naar de klant toe.

Nu heb ik dus begrepen dat onze grote vrienden uit Redmond winkels 2 mogelijkheden bieden: alles Windows voor een lagere prijs, of niet alles Windows en een hogere prijs. Weet iemand of dit klopt?

Anyway, ik ga waarschijnlijk nu toch voor de iPod. OS X bevalt me een heel stuk beter dan Windows XP, en daarnaast kan ik ook daar nog Linux naast installeren.

Gast

Kennelijk hebben veel mensen nog nooit van LINUX gehoord. Dat is ook een operating System. En nog wel een dat beslist niet onder doet voor Windows.

Dus een computer kan best zonder windows.

Gast

Een computer ZONDER operating system is overigens niet of nauwelijks goedkoper dan eentje MET een OS.

Heel gek: wil je een kale computer voorzien van windows, dan moet je 159 euro neertellen. Wil je een computer waar windows op zit, geleverd krijgen ZONDER het systeem, dan doet de verkoper 25 euro van de prijs af. Ben ik nou gek, of kunnen die verkopers niet rekenen, en alleen maar gladde prietpraat verkopen?

Rustig

Ik neem aan Sijmen dat je ipv. de iPod, een iBook bedoelt. :lol:

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Heel gek: wil je een kale computer voorzien van windows, dan moet je 159 euro neertellen. Wil je een computer waar windows op zit, geleverd krijgen ZONDER het systeem, dan doet de verkoper 25 euro van de prijs af. Ben ik nou gek, of kunnen die verkopers niet rekenen, en alleen maar gladde prietpraat verkopen?
Nee hoor, die verkopers snappen het heel goed. OEM -versie is alleen voor verkoop bij een nieuwe computer, als je dus geen OEM -versie erbij neemt houd men er één over die ze niet los in de verkoop kunnen doen. Aangezien de groothandel standaard overal oemetjes bij leveren kost een systeem zonder OS de winkel dus geld omdat ze naast een standaard levering er een levering van 1 PC zonder OS bij moeten doen om toch de OS weer kwijt te kunnen.

hmmm, vergelijk het met een zak peen en uien kopen en alleen de uien wil hebben, meerwerk om de uien uit de peen te halen of een OS dat meestal pre-installed is eraf te halen en dan nog eens los uien bestellen omdat je de peen niet los kan verkopen of zo... :lol:

Sijmen

Ik neem aan Sijmen dat je ipv. de iPod, een iBook bedoelt. Laughing
hah, natuurlijk :)[/quote]

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Je kunt weldegelijk een nieuwe PC kopen zonder Windows,zoals onder andere bij MYCOM e.d.Dus ik zie het probleem niet...

Rustig

Laat maar acjzr1, Sijmen gaat switchen. :P :P

Maulin

Ongelezen bericht door Maulin »

Da's heel verstandig van Sijmen. :D

Gesloten