LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Beste mensen,
Ik heb grote problemen met mijn HP Macbook Pro. Ik heb deze 3 maanden geleden op 11-09-11 gekocht bij de Power PC Plus (PPP). Het begon als volgt:
Nadat ik de laptop ben gaan gebruiken heb ik via SpotNet een film gedownload waar per ongeluk een virus in zat. Ik kreeg het virus met Super Anti Spyware er niet uit en bracht het apparaat terug naar de PPP om te laten repareren. Ze vertelden mij dat dit niet binnen de garantie van het apparaat viel. Ze hebben me uitgelegd dat deze Virusscanner niet voldoende bescherming bood en adviseerden mij om een ander pakket te gebruiken. Uiteindelijk hebben ze voor € 13,37 een enkele licentie verkocht van AVG, deze heb ik na het opnieuw installeren van mijn laptop geactiveerd en werkt goed, echter is het wel vreemd dat er staat: "AVG Free"....
Gelukkig was dit probleem nu opgelost en dacht ik weer aan het werk te kunnen met mijn laptop. Echter liep ik vervolgens tegen het tweede (veel grotere) probleem aan namelijk: Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Gelukkig is mijn buurman handig met dit soort dingen dus die heb ik er eerst na laten kijken, maar nadat hij de laptop uit elkaar had gehaald kon hij niks vinden wat er mis mee was en zei dat ik maar terug moest gaan naar de winkel...
Ik weer terug naar de PPP met mijn probleem, maar nadat ik mijn verhaal had gedaan zeiden ze dat ik geen garantie had!. Ze zeggen daar dat ik geen garantie meer heb omdat ik de laptop verkeerd heb gebruikt en omdat mijn buurman er even naar had gekeken , maar ik had hem alleen op schoot gehad en hij heeft er echt verstand van! Daarnaast heb ik de laptop net 3 maanden geleden gekocht, hij doet het niet meer maar toch heb ik geen garantie.
Ik ben eigenlijk jullie advies nodig wat ik hiermee moet doen. Moet ik aanspraak maken op mijn rechten als consument dat deze laptop een verwachte levensduur heeft van 10 jaar naar mijn idee? Of moet ik een aangetekende brief sturen naar de PPP waar ik eis dat mijn laptop kosteloos gerepareerd wordt?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten
Ik heb grote problemen met mijn HP Macbook Pro. Ik heb deze 3 maanden geleden op 11-09-11 gekocht bij de Power PC Plus (PPP). Het begon als volgt:
Nadat ik de laptop ben gaan gebruiken heb ik via SpotNet een film gedownload waar per ongeluk een virus in zat. Ik kreeg het virus met Super Anti Spyware er niet uit en bracht het apparaat terug naar de PPP om te laten repareren. Ze vertelden mij dat dit niet binnen de garantie van het apparaat viel. Ze hebben me uitgelegd dat deze Virusscanner niet voldoende bescherming bood en adviseerden mij om een ander pakket te gebruiken. Uiteindelijk hebben ze voor € 13,37 een enkele licentie verkocht van AVG, deze heb ik na het opnieuw installeren van mijn laptop geactiveerd en werkt goed, echter is het wel vreemd dat er staat: "AVG Free"....
Gelukkig was dit probleem nu opgelost en dacht ik weer aan het werk te kunnen met mijn laptop. Echter liep ik vervolgens tegen het tweede (veel grotere) probleem aan namelijk: Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Gelukkig is mijn buurman handig met dit soort dingen dus die heb ik er eerst na laten kijken, maar nadat hij de laptop uit elkaar had gehaald kon hij niks vinden wat er mis mee was en zei dat ik maar terug moest gaan naar de winkel...
Ik weer terug naar de PPP met mijn probleem, maar nadat ik mijn verhaal had gedaan zeiden ze dat ik geen garantie had!. Ze zeggen daar dat ik geen garantie meer heb omdat ik de laptop verkeerd heb gebruikt en omdat mijn buurman er even naar had gekeken , maar ik had hem alleen op schoot gehad en hij heeft er echt verstand van! Daarnaast heb ik de laptop net 3 maanden geleden gekocht, hij doet het niet meer maar toch heb ik geen garantie.
Ik ben eigenlijk jullie advies nodig wat ik hiermee moet doen. Moet ik aanspraak maken op mijn rechten als consument dat deze laptop een verwachte levensduur heeft van 10 jaar naar mijn idee? Of moet ik een aangetekende brief sturen naar de PPP waar ik eis dat mijn laptop kosteloos gerepareerd wordt?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Over de verwachte levensduur hoef je het niet te hebben, dat is hier niet van belang.
Verder, lees de topics over soort gelijke zaken, dan weet je wat je moet doen. Er staan hier zeer uitgebreide berichten over garantie.
Verder, lees de topics over soort gelijke zaken, dan weet je wat je moet doen. Er staan hier zeer uitgebreide berichten over garantie.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Omdat het defect is opgetreden binnen 6 maanden na aanschaf, moet de winkelier bewijzen dat jij hem hebt kapotgemaakt.
Zie o.a. http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... gdelijk_is
Zie o.a. http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... gdelijk_is
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Eigen fout, geen garantie. Logisch dus!Kishkumen schreef:Nadat ik de laptop ben gaan gebruiken heb ik via SpotNet een film gedownload waar per ongeluk een virus in zat.
Maar op schoot? Dus op het dekbed toevallig? Waarschijnlijk heb je het ventilatierooster aan de onderkant afgesloten, waardoor er niet voldoende of geen koele lucht aangezogen kon worden en je laptop te heet wordt.Kishkumen schreef:Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Ook daar zit idd geen garantie op. Dat heet gewoon ondeskundig en onverstandig gebruik.
Zeker, gezien je waarschijnlijk zelf het verhaal hebt verteld aan de winkelier waar hij uit op kon maken dat het om hitte ging door een afgesloten ventilatie.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Even wat zout op een slak. Een HP Macbook pro lijkt me knap .
Is het niet de HP Envy ?
Is het niet de HP Envy ?
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Dus ik kan de winkelier verplichten te bewijzen dat ik hem kapot heb gemaakt? Hoe doe ik dit? Moet ik een aangetekende brief sturen?Bob Schurkjens schreef:Omdat het defect is opgetreden binnen 6 maanden na aanschaf, moet de winkelier bewijzen dat jij hem hebt kapotgemaakt.
Zie o.a. http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... gdelijk_is
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Kishkumen schreef:
Dus ik kan de winkelier verplichten te bewijzen dat ik hem kapot heb gemaakt?
Kan je proberen maar denk dat je weinig kans maakt, je hebt en een virus binnen gehaald en je hebt de laptop op je bed gehad zodat de warmte steeds erger werd.
dus in feite eigenschuld.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Bij veel electronica vervalt de garantie als het apparaat open wordt gemaakt. Als je buurman schroeven heeft losgeschroeft is de kans dus groot dat je kunt fluiten naar je garantie.Kishkumen schreef:Dus ik kan de winkelier verplichten te bewijzen dat ik hem kapot heb gemaakt? Hoe doe ik dit? Moet ik een aangetekende brief sturen?Bob Schurkjens schreef:Omdat het defect is opgetreden binnen 6 maanden na aanschaf, moet de winkelier bewijzen dat jij hem hebt kapotgemaakt.
Zie o.a. http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... gdelijk_is
Daarnaast is het natuurlijk flauw om te zeggen dat de winkelier maar moet bewijzen dat jij hem kapot hebt gemaakt, terwijl het hier duidelijk een geval van onjuist gebruik betreft (oververhitting door blokkeren van de ventilatie). Soms moet je ook gewoon leren van je fout en je verlies pakken in plaats van compensatie te eisen waarvan je weet dat je er eigenlijk geen recht op hebt.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Als je een brief stuurt moet je dat inderdaad aangetekend doen. Voorbeeldbrief staat ook op deze site. Hoef je alleen maar in te vullen en uit te printen:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=404
Dat de garantie vervalt omdat je een apparaat open maakt is echt complete onzin. Een laptop periodiek open maken is zelfs noodzakelijk om opgehoopt stof etc. te verwijderen uit de ventilator om een goede werking te garanderen. En verder staat helemaal niet vast dat de laptop door oververhitting is stuk gegaan. Daar is helemaal geen bewijs voor; het is slechts een makkelijke aanname.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=404
Dat de garantie vervalt omdat je een apparaat open maakt is echt complete onzin. Een laptop periodiek open maken is zelfs noodzakelijk om opgehoopt stof etc. te verwijderen uit de ventilator om een goede werking te garanderen. En verder staat helemaal niet vast dat de laptop door oververhitting is stuk gegaan. Daar is helemaal geen bewijs voor; het is slechts een makkelijke aanname.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Het is prima te zien wanneer een laptop uit elkaar geweest is. De lak op de schroefjes is dan beschadigd. Wanneer je geen bewijs hebt dat een erkende hersteller de laptop gerepareerd heeft is dat inderdaad een reden om geen garantie te geven.Gelukkig is mijn buurman handig met dit soort dingen dus die heb ik er eerst na laten kijken, maar nadat hij de laptop uit elkaar had gehaald kon hij niks vinden wat er mis mee was en zei dat ik maar terug moest gaan naar de winkel...
Iets anders: nadat je de laptop op schoot gebruikte heb viel hij uit. Werkte de laptop wel weer gewoon nadat deze afgekoeld was? In dat geval is er niet noodzakelijk iets aan de hand om je druk over te maken. Waarschijnlijk is de thermische beveiliging dan verantwoordelijk voor het uitvallen. Dat moet nou niet te vaak gebeuren, maar een keertje kan een laptop dat best overleven.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Alleen door naar de rechter te gaan kun je iets afdwingend, maar als je die zaak verliest zit je met hoge kosten. Het lijkt mij daarom verstandiger om eerst de omstandigheden nader te omschrijven.Kishkumen schreef:Dus ik kan de winkelier verplichten te bewijzen dat ik hem kapot heb gemaakt? Hoe doe ik dit? Moet ik een aangetekende brief sturen?
Dat geld niet voor de wettelijke garantie.Jefdus schreef:Bij veel electronica vervalt de garantie als het apparaat open wordt gemaakt. Als je buurman schroeven heeft losgeschroeft is de kans dus groot dat je kunt fluiten naar je garantie.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Die mening deel ik ook.Daan_1978 schreef:Eigen fout, geen garantie. Logisch dus!Kishkumen schreef:Nadat ik de laptop ben gaan gebruiken heb ik via SpotNet een film gedownload waar per ongeluk een virus in zat.Maar op schoot? Dus op het dekbed toevallig? Waarschijnlijk heb je het ventilatierooster aan de onderkant afgesloten, waardoor er niet voldoende of geen koele lucht aangezogen kon worden en je laptop te heet wordt.Kishkumen schreef:Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Ook daar zit idd geen garantie op. Dat heet gewoon ondeskundig en onverstandig gebruik.
Zeker, gezien je waarschijnlijk zelf het verhaal hebt verteld aan de winkelier waar hij uit op kon maken dat het om hitte ging door een afgesloten ventilatie.
Dergelijke zaken vallen niet onder garantie.
Een virus is niet de verkopende partij voor aansprakelijk.
Dat de grafische processor door oververhitting (door gebruik op bed, waardoor de koelroosters aan de onderkant worden afgedekt zodat koeling niet mogelijk is) valt ook niet onder de aansprakelijkheid van de verkopende partij.
Een virus is al een bewijs.Dus ik kan de winkelier verplichten te bewijzen dat ik hem kapot heb gemaakt?
Het tweede bewijs is als bij onderzoek de koeling wordt getest, en als die goed functioneert, is dat het tweede bewijs. Als blijkt dat de boel door oververhitting kapot is gegaan en de koeling functioneert normaal, blijft alleen over dat de koelroosters afgedekt zijn.
Persoonlijk vind ik dergelijke schade's bij de verkopende partij verhalen nogal achterbaks. Mensen die zelf de boel kapot maken, moeten ballen hebben om dat gewoon zelf toe te geven, in plaats van een ander de schuld te geven.
Het verschil tussen een laptop en een notebook is simpel: een notebook heeft koelroosters aan de onderkant zitten en pootjes aan de onderkant, waardoor tussen de bodem van de notebook en het oppervlak van de tafel ruimte ontstaat om koele lucht aan te zuigen. Een notebook kan niet zomaar op schoot of op bed geplaatst worden. In tegenstelling tot een laptop. Een laptop is technisch minder krachtig dan een notebook en heeft geen koelroosters aan de onderkant, waardoor die wel op schoot en op een bed of bank geplaatst kan worden zonder oververhit te geraken.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Het virusprobleem is allang uit de wereld
Nadat ik de laptop ben gaan gebruiken heb ik via SpotNet een film gedownload waar per ongeluk een virus in zat. Ik kreeg het virus met Super Anti Spyware er niet uit en bracht het apparaat terug naar de PPP om te laten repareren. Ze vertelden mij dat dit niet binnen de garantie van het apparaat viel.
In een ander topic heb ik gelezen, net wat @Bob Schurkjes ook al zegt, dat het toch wel noodzakelijk is om periodiek onderhoud te doen, en dan met name stof verwijderen, daarvoor zal de laptop(of notebook) wel opengemaakt moeten worden. Doe je dat (openmaken) niet ter voorkoming van verval van garantie, wordt je verweten dat je het ding niet hebt onderhouden.
Nadat ik de laptop ben gaan gebruiken heb ik via SpotNet een film gedownload waar per ongeluk een virus in zat. Ik kreeg het virus met Super Anti Spyware er niet uit en bracht het apparaat terug naar de PPP om te laten repareren. Ze vertelden mij dat dit niet binnen de garantie van het apparaat viel.
In een ander topic heb ik gelezen, net wat @Bob Schurkjes ook al zegt, dat het toch wel noodzakelijk is om periodiek onderhoud te doen, en dan met name stof verwijderen, daarvoor zal de laptop(of notebook) wel opengemaakt moeten worden. Doe je dat (openmaken) niet ter voorkoming van verval van garantie, wordt je verweten dat je het ding niet hebt onderhouden.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Ik vind ook dat het zelf open maken en daarna ( proberen te) repareren van een computer je recht op garantie doet verdampen.
(Bij mijn Acer zit er overigens op de zijplaat een sticker, waarop staat dat bij een beschadiging van diezelfde sticker de garantie niet meer van toepassing is)
Ondeskundige reparatie door je buurman-reparateur (welke van de 2 begrippen het meeste van toepassing is, mag jezelf bepalen) levert echt risico's op.
Bijvoorbeeld het loshalen van PCB/kaarten zonder ESD maatregelen, of het demonteren van het koelblok en de processor, waardoor de koelcapaciteit vaak naar de vaantjes is, of demontage van de HDD. Enfin genoeg voorbeelden te verzinnen.
Tevens vind ik het echt gewoon niet slim om een apparaat waar je nog volledige fabrieksgarantie op hebt aan je buurman mee te geven ter reparatie.
(Bij mijn Acer zit er overigens op de zijplaat een sticker, waarop staat dat bij een beschadiging van diezelfde sticker de garantie niet meer van toepassing is)
Ondeskundige reparatie door je buurman-reparateur (welke van de 2 begrippen het meeste van toepassing is, mag jezelf bepalen) levert echt risico's op.
Bijvoorbeeld het loshalen van PCB/kaarten zonder ESD maatregelen, of het demonteren van het koelblok en de processor, waardoor de koelcapaciteit vaak naar de vaantjes is, of demontage van de HDD. Enfin genoeg voorbeelden te verzinnen.
Tevens vind ik het echt gewoon niet slim om een apparaat waar je nog volledige fabrieksgarantie op hebt aan je buurman mee te geven ter reparatie.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Valt nog mee dat je vanaf dag 1 hebt kunnen werken met een HP MacBook Pro. Die bestaat namelijk helemaal niet....
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
conclusie geen recht op reparatie van de verkoper, is eigen schuld.Tevens vind ik het echt gewoon niet slim om een apparaat waar je nog volledige fabrieksgarantie op hebt aan je buurman mee te geven ter reparatie.
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
PFFF, eindelijk ben ik eens eens met het verloop van een topic...en dan wel te verstaan dit topic.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Kom nou toch. Als dat nodig zou zijn, dan had de fabrikant daar wel een voorziening voor aangebracht (een makkelijk te verwijderen klepje o.i.d.). Als een apparaat binnen garantie defect raakt moet je als eerste de leverancieer een kans geven om het te repareren en niet zelf gaan zitten klooien. Had die buurman wel een ESD armbandje en ESD schoenen aan, en werkte hij op een ESD veilige werkplek? Dat zouden mijn eerste vragen zijn als iemand bij mij terug zou komen met een elektronisch apparaat dat zelf is opengemaakt.Bob Schurkjens schreef:Als je een brief stuurt moet je dat inderdaad aangetekend doen. Voorbeeldbrief staat ook op deze site. Hoef je alleen maar in te vullen en uit te printen:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=404
Dat de garantie vervalt omdat je een apparaat open maakt is echt complete onzin. Een laptop periodiek open maken is zelfs noodzakelijk om opgehoopt stof etc. te verwijderen uit de ventilator om een goede werking te garanderen. En verder staat helemaal niet vast dat de laptop door oververhitting is stuk gegaan. Daar is helemaal geen bewijs voor; het is slechts een makkelijke aanname.
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
Nee?Bob Schurkjens schreef:En verder staat helemaal niet vast dat de laptop door oververhitting is stuk gegaan. Daar is helemaal geen bewijs voor; het is slechts een makkelijke aanname.
Kijk eens naar de openingspost:
Een klassiek voorbeeld hoe de grafische processor de geest geeft door het ontbreken van de koeling.Ik gebruik mijn laptop op mijn slaapkamer, nu lag ik lekker in mijn bed film te kijken met de laptop op schoot toen de laptop steeds meer lawaai begon te maken en werd best heel warm. Ik ging er van uit dat dit normaal zou zijn, echter begon opeens het beeld vreemde blokjes te krijgen en op een gegeven moment viel deze uit!
Het staat er letterlijk.
Een ventilator die steeds meer lawaai geeft, een laptop die steeds heter wordt en uiteindelijk dat de grafische processor uiteindelijk blokjes op het scherm projecteert, is bij onderzoek alleen de uitkomst dat het om een gebruikersfout gaat als blijkt dat de koeling goed functioneert. Oftewel: de koelroosters aan de onderkant zijn dan afgedekt, waardoor er geen koeling mogelijk is, wat als resultaat geeft dat de grafische processor oververhit raakt en defect raakt.
Dat zijn de feiten.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54
Re: Krijg geen garantie op mijn 3 maand oude laptop
typisch gevalletje van eigen schuld dikke bult.
1) Illegale downloads waardoor je een virus binnenhaalt.
2) Nooit zelf iets open maken (of je buurman) terwijl je apparaat nog in de garantie zit.
1) Illegale downloads waardoor je een virus binnenhaalt.
2) Nooit zelf iets open maken (of je buurman) terwijl je apparaat nog in de garantie zit.