LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop na aankoop hitte probleem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

Hoi,

ik heb een laptop gekocht en de avond erop direct getest en kwam tot de conclusie dat de temperatuur te hoog is De intel processor heeft een maximale temperatures werking van 100 graden. Mijn vraag is wat zijn mijn rechten en plichten. Dit artikel is gekocht in een winkel dus de wet koop op afstand is niet van toepassing.

Edit: Er zijn hier blijkbaar mensen die mij willen helpen door middel van hoe je de temperatuur kan verlagen en /of de laptop is niet geschikt voor gamen etc etc etc. De laptop functioneert niet na behoren dat is een feit, mensen met enige computer kennis weten dat deze temperaturen onacceptabel zijn. Deze temperaturen zou je kunnen krijgen/verwachten doordat de laptop oud is en wanneer je de laptop gebruikt in een rokers ruimte waardoor er extreem veel stof in de laptop komt. Dan heb je gewoon garantie en dan gaan ze het fixen bij de fabrikant door middel van schoonmaken en/of vervanging van de moederbord/cpu/gpu. Dat is niet aan de orde hier omdat het een nieuwe laptop is. Met andere woorden, er is geen stof in de computer.

Mijn vraag is wat zijn je rechten en plichten als consument wanneer je een ondeugdelijk product hebt gekregen die je direct terug hebt gegeven binnen 20 uur. Mijn vraag is niet of deze temperaturen normaal zijn en hoe ik het kan verlagen.
Laatst gewijzigd door fnatic op 22 aug 2014 13:50, 4 keer totaal gewijzigd.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door sjoegel »

Volgens mij is 98 geen 100. Die van mij wordt ook altijd erg warm is normaal denk ik. Gelet op je andere bericht zit het je niet mee met de aankoop van een laptop.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door berndv »

fnatic schreef:Hoi,

ik heb een laptop gekocht en de avond erop direct getest en kwam tot de conclusie dat de temperatuur een maximale temperatuur had van 98 graden. De intel processor heeft een maximale temperatures werking van 100 graden. Dit gebeurt na een paar minuten gamen. Mijn vraag is wat zijn mijn rechten en plichten. Dit artikel is gekocht in een winkel dus de wet koop op afstand is niet van toepassing.
Is de hitte voor de laptop een probleem of voor u? Gamen, afhankelijk van welke game, vraagt vrij veel van je pc. Ik ben zelf ook een frequent gamer en de fan staat continu aan als ik aan het gamen ben op mijn laptop, wat ik gelukkig niet te vaak doe.

U zou in de bios kunnen kijken hoe de instellingen zijn. Eventueel de instellingen voor de processor beter afstellen(niet overclocken natuurlijk) en eventueel de ventilator eerder laten ingrijpen.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door encore »

ik vrees dat de GPU het grote verschil uitmaakt bij een laptop en niet de CPU. Maar als ook de CPU heet wordt is de laptop allesbehalve geschikt voor zware games.
Je gebruikt een brommer om in de 125cc te kunnen racen, als vergelijking. Verkeerde laptop dus.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door jerwarm »

zware games draaien op een laptop is het sowieso niet echt, maar goed.


98C is veel te heet, de meeste hitte verdragen normaal de GPU's bij erg zware games/hoge kwaliteit video/rendering, hoger als 80C is al echt niet goed te noemen. Solderingen kunnen los laten van de GPU bij langdurige blootstelling aan deze 98C hitte.
je GPU is vaak alleen een videochip in een laptop, deze zit dan onboard op je mobo. Als dat zo is kan heel je chip los gaan laten door de hitte met verloop van tijd.

Ik denk inderdaad dat je laptop gewoon niet zwaar genoeg is voor de bewerkingen die van hem gevraagd worden> in dit geval zijn die bewerkingen/processen je [veel te zware] games.

CPU is te licht
games [veel] te zwaar
GPU niet zwaar genoeg [meestal bij onboard modellen]


je hebt dan een laptop met losse grafische kaart optie nodig.


of de benchmark van jouw CPU en idle temp kloppen voor geen meter. ;)

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door encore »

jerwarm schreef:...of de benchmark van jouw CPU en idle temp kloppen voor geen meter. ;)
Dat slaat nergens op. Echt niet.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door thecure »

jerwarm schreef:zware games draaien op een laptop is het sowieso niet echt, maar goed.


98C is veel te heet, de meeste hitte verdragen normaal de GPU's bij erg zware games/hoge kwaliteit video/rendering, hoger als 80C is al echt niet goed te noemen. Solderingen kunnen los laten van de GPU bij langdurige blootstelling aan deze 98C hitte.
Nou probeer jij maar eens te solderen met een bout die 100 graden is... :?

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door jerwarm »

encore schreef:
jerwarm schreef:...of de benchmark van jouw CPU en idle temp kloppen voor geen meter. ;)
Dat slaat nergens op. Echt niet.
een benchmark van CPU die vooraf is bekeken voor aanschaf laptop?
verkeerde waardes die BIOS doorstuurt van CPU temp in idle en vollast.
ik denk dat ik het veel beter snap als jij denkt te weten.


encore.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door jerwarm »

thecure schreef:
jerwarm schreef:zware games draaien op een laptop is het sowieso niet echt, maar goed.


98C is veel te heet, de meeste hitte verdragen normaal de GPU's bij erg zware games/hoge kwaliteit video/rendering, hoger als 80C is al echt niet goed te noemen. Solderingen kunnen los laten van de GPU bij langdurige blootstelling aan deze 98C hitte.
Nou probeer jij maar eens te solderen met een bout die 100 graden is... :?
ga maar continu gamen met een overbelaste GPU videochip onboard..
kijken hoelang het duurt voordat je mobo de oven in moet. [soms heb je geluk en helpt het "bakken"] :idea:

vooral sommige modellen hebben daar flink last van van loslatende videochips bij continu hoge temperaturen..

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door encore »

thecure schreef:
jerwarm schreef:...98C is veel te heet, de meeste hitte verdragen normaal de GPU's bij erg zware games/hoge kwaliteit video/rendering, hoger als 80C is al echt niet goed te noemen. Solderingen kunnen los laten van de GPU bij langdurige blootstelling aan deze 98C hitte.
Nou probeer jij maar eens te solderen met een bout die 100 graden is... :?
Dat is een slechte vergelijking. Het gebruikte soldeer bij een GPU of CPU is van een heel andere kwaliteit en ander spul dan dat je thuis gebruikt om te solderen. Bovendien is het een zeer dun laagje dat gaat scheuren als het te lang te heet is. En dat scheuren is juist het probleem. Kun je overigens oplossen door de kaart te rebaken met een föhn/verfbrander of de kaart in de oven te leggen.

En je overspeelt je hand, jerwarm, of je bezigt gewoon de verkeerde termen. Verder laat ik je lekker in je eigen wereld.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door jerwarm »

TS,

heel kort; je moet gewoon een andere laptop halen die zware games wel aankan.
en die zijn er maar zijn wel duurder als de gewone.
deze gewoon terugbrengen met kassabon in org verpakking en zeggen dat hij niet voldoet aan jouw eisen die het product zou moeten hebben?

gaminglaptops kosten tussen de 1 en 1,5K € ongeveer,

succes! :)
Laatst gewijzigd door jerwarm op 14 aug 2014 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door berndv »

Misschien rare vraag, maar over wat voor laptop hebben we het hier over? Heb je misschien merk/type en de eventuele specs, en welke games hebben we het over. Dat discussieert heel wat makkelijker.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door olaf79 »

jerwarm schreef:TS,

heel kort; je moet gewoon een andere laptop halen die zware games wel aankan.
en die zijn er maar zijn wel duurder als de gewone.
deze gewoon terugbrengen met kassabon in org verpakking en zeggen dat hij niet voldoet aan jouw eisen die het product zou moeten hebben?

gaminglaptops kosten tussen de 1 en 1,5K € ongeveer,

succes! :)
pure onzin natuurlijk. Een systeem hoort nooit zo warm te worden al speel je 24x7 games. Die systemen zijn allemaal beschermd tegen overbelasting tenzij je dit uitzet (zo dat al kan via het standaard BIOS). Bij een systeem dat zo snel zo heet wordt is er gewoon iets mis met de hardware.
TS moet terug naar de winkel en hier naar laten kijken.

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

gelukkig zijn er een aantal mensen die iets meer verstand hebben van computers maar ik zal het aanvullen het is een gaming laptop wordt ook mee aangeduid, met een i7 4710hq 2.5 Ghz en een GTX 850M 2GB DDR5. de temps zijn gemonitord met gpu-z en HWmonitor en MSI kombinebuster.

De GPU wordt 89 graden na tien minuten. De CPU heeft een maximale waarde van 98 graden gehaald . De Tjunction van de Intel 4710hq ligt op 100 graden. Dat wil zeggen hij stopt er mee zodra die 100 graden wordt.

Dus nogmaals wat zijn mijn rechten en plichten? voor mij is dit een duidelijk geval van ondeugdelijk product. Het werkt niet zoals het hoort. wat ik eigenlijk wilde weten is hoe andere mensen hier over denken.

We hebben het over een product die ik direct heb terug gebracht binnen 24 uur.
sjoegel schreef:Volgens mij is 98 geen 100. Die van mij wordt ook altijd erg warm is normaal denk ik. Gelet op je andere bericht zit het je niet mee met de aankoop van een laptop.
mwah valt mee dat was gewoon een louche zaak die nu ook weg is en vele mensen de sjaak zijn geworden. het was een reparatie van een oude laptop.
encore schreef:ik vrees dat de GPU het grote verschil uitmaakt bij een laptop en niet de CPU. Maar als ook de CPU heet wordt is de laptop allesbehalve geschikt voor zware games.
Je gebruikt een brommer om in de 125cc te kunnen racen, als vergelijking. Verkeerde laptop dus.
Als het systeem niet snel genoeg is kan je uberhaupt het spel niet draaien. Dus in jou voorbeeld zou de brommer van 125cc het niet doen.
jerwarm schreef:TS,

heel kort; je moet gewoon een andere laptop halen die zware games wel aankan.
en die zijn er maar zijn wel duurder als de gewone.
deze gewoon terugbrengen met kassabon in org verpakking en zeggen dat hij niet voldoet aan jouw eisen die het product zou moeten hebben?

gaminglaptops kosten tussen de 1 en 1,5K € ongeveer,

succes! :)
Hij kan de games aan als een pc de games niet aan kan dan werkt het gewoon niet of de game is heel traag of de game start gewoon niet op.

Ik zeg dat dit een ondeugdelijk product is. ik heb het al terug gebracht maar wilde weten hoe ik ervoor sta want ik weet dat zij dit niet kunnen fixen en ze hebben geen vervanger (niet in dezelfde categorie zelfde prijs). Het enige is terugsturen naar de fabrikant maar omdat ik de laptop 1 dag heb ga ik daar natuurlijk niet opwachten dat vind ik schandalig maar wilde graag meer informatie op dat hebben. Wat zijn mijn rechten en plichten.
Laatst gewijzigd door fnatic op 15 aug 2014 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door encore »

Nee Olaf79, je zit er nu echt volledig naast. Lees de uitleg van mij of die van Jerwarm maar. Er zit echt een verschil in laptops en laptops en laptops. En de spelletjes van tegenwoordig vragen steeds meer van de grafische kaart. Zelfs de nieuwe simpele online kinderspelletjes laten een beetje GPU flink blazen.
Hier werk ik met een aantal machines die allemaal op SLi draaien ( twee grafische kaarten aan elkaar ) en ja, ook die worden flink belast door mijn kids met spelletjes waarvan je je afvraagt waarom ze zoveel vermogen van de GPU vragen.
En als je dat soort spelletjes met een laptop gaat spelen...dan moet je echt een goed koelsysteem hebben. En dat hebben laptops niet vanwege de beperkte ruimte. Heatpipes zijn leuk bedacht, maar die warmte moet wèl worden afgevoerd. Dat gaat niet met 1 enkel ventilatortje. En dan is je hele systeem in een half uur wel lekker oververhit.
Zoals Jerwarm al zei
...heel kort; je moet gewoon een andere laptop halen die zware games wel aankan...
Maar zelfs ik krijg een MacBookPro aan de kook. Lekker een dikke kast aanschaffen. Is vaak nog goedkoper ook.
*edit* ik zie in je laatste bericht toch behoorlijke specs. Je zult de te gebruiken instellingen met NVidia kunnen tweaken. Of ingame je instellingen wat downsizen. Of je realiseren dat het spel dat je speelt toch teveel is voor de laptop. Ga ermee terug en kijk wat ze voor je kunnen betekenen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze daar veel mee doen, maar .... je weet maar nooit. Op deze manier doorgaan is je laptop over een half jaar weggooien.

En een brommer heeft 49,9 cc...

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

encore schreef:Nee Olaf79, je zit er nu echt volledig naast. Lees de uitleg van mij of die van Jerwarm maar. Er zit echt een verschil in laptops en laptops en laptops. En de spelletjes van tegenwoordig vragen steeds meer van de grafische kaart. Zelfs de nieuwe simpele online kinderspelletjes laten een beetje GPU flink blazen.
Hier werk ik met een aantal machines die allemaal op SLi draaien ( twee grafische kaarten aan elkaar ) en ja, ook die worden flink belast door mijn kids met spelletjes waarvan je je afvraagt waarom ze zoveel vermogen van de GPU vragen.
En als je dat soort spelletjes met een laptop gaat spelen...dan moet je echt een goed koelsysteem hebben. En dat hebben laptops niet vanwege de beperkte ruimte. Heatpipes zijn leuk bedacht, maar die warmte moet wèl worden afgevoerd. Dat gaat niet met 1 enkel ventilatortje. En dan is je hele systeem in een half uur wel lekker oververhit.
Zoals Jerwarm al zei
...heel kort; je moet gewoon een andere laptop halen die zware games wel aankan...
Maar zelfs ik krijg een MacBookPro aan de kook. Lekker een dikke kast aanschaffen. Is vaak nog goedkoper ook.
*edit* ik zie in je laatste bericht toch behoorlijke specs. Je zult de te gebruiken instellingen met NVidia kunnen tweaken. Of ingame je instellingen wat downsizen. Of je realiseren dat het spel dat je speelt toch teveel is voor de laptop. Ga ermee terug en kijk wat ze voor je kunnen betekenen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze daar veel mee doen, maar .... je weet maar nooit. Op deze manier doorgaan is je laptop over een half jaar weggooien.

En een brommer heeft 49,9 cc...
jij kwam met de brommer, heeft weinig toegevoegde waarde van hoeveel cc het heeft. ik doelde op het feit dat jij zei een brommer laten meedoen in een race die niet past in zijn categorie, waarop ik zeg dat het voorbeeld niet klopt. Bij pc's werkt het gewoon niet als je de game niet aan kan.

ja lijkt me sterk dat het tweaken van de gpu kaart veel invloed zal hebben op een cpu van 98 graden en ik ga niks tweaken om een systeem werkend te krijgen nadat ik de machine 20 uur in bezit heb gehad.

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

berndv schreef:
fnatic schreef:Hoi,

ik heb een laptop gekocht en de avond erop direct getest en kwam tot de conclusie dat de temperatuur een maximale temperatuur had van 98 graden. De intel processor heeft een maximale temperatures werking van 100 graden. Dit gebeurt na een paar minuten gamen. Mijn vraag is wat zijn mijn rechten en plichten. Dit artikel is gekocht in een winkel dus de wet koop op afstand is niet van toepassing.
Is de hitte voor de laptop een probleem of voor u? Gamen, afhankelijk van welke game, vraagt vrij veel van je pc. Ik ben zelf ook een frequent gamer en de fan staat continu aan als ik aan het gamen ben op mijn laptop, wat ik gelukkig niet te vaak doe.

U zou in de bios kunnen kijken hoe de instellingen zijn. Eventueel de instellingen voor de processor beter afstellen(niet overclocken natuurlijk) en eventueel de ventilator eerder laten ingrijpen.
Fans werken prima heeft een speciale functie op het toetsenbord for extra cooling power. dus je drukt op de knop en de fans gaan direct op volle toeren. ik vind het onzinnig om instellingen te wijzigen of tweaken om een temp van 98 graden te coolen in een nieuwe pc. dat is toch echt mijn probleem niet. zodra de laptop een jaar oud is dan zeg ik ja het is mijn probleem.

ik denk dat je niet goed weet dat 98 graden voor een cpu die maar tot 100 graden kan niet goed is. Dit kan gebeuren na een loop van tijd als de laptop veel stof heeft, maar niet in een gloednieuwe pc.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door encore »

Nounou, ik kan BlackOPS anders wel op een 386i laten draaien. Het spel is niet speelbaar omdat de machine veel en veel te lang rendert maar het opent wel. Vandaar mijn metafoor met de brommert en de 125cc-klasse. Starten gaat nog, daarna is het gedaan.
Heel misschien heb je een "defecte" GPU. Als die de shutters en shaders niet allemaal volledig benut krijg je ook het probleem dat jij hebt. En dan valt er ook niks te tweaken. Nou ja, het tweakproggie werkt dan wel, maar de GPU doet er niks mee..
Ga ermee terug en laat het zien. Iets klopt er niet, dat is zeker.
( of de settings in de BIOS zijn verkeerd, zoals Jerwarm al aangaf. Maar dan is dat oververhitten wel een erg extreem symptoom. )

En ik weet zelf genoeg van machines hoor, genoeg om zelfs 98 graden al veeeeeel te veel te vinden. Mijn machines hangen rond de 45 graden, dankzij 5 rads en 16 fans en koelvloeistof. Erg overdreven, maar zo leuk om zelf te bouwen...

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

jerwarm schreef:zware games draaien op een laptop is het sowieso niet echt, maar goed.


98C is veel te heet, de meeste hitte verdragen normaal de GPU's bij erg zware games/hoge kwaliteit video/rendering, hoger als 80C is al echt niet goed te noemen. Solderingen kunnen los laten van de GPU bij langdurige blootstelling aan deze 98C hitte.
je GPU is vaak alleen een videochip in een laptop, deze zit dan onboard op je mobo. Als dat zo is kan heel je chip los gaan laten door de hitte met verloop van tijd.

Ik denk inderdaad dat je laptop gewoon niet zwaar genoeg is voor de bewerkingen die van hem gevraagd worden> in dit geval zijn die bewerkingen/processen je [veel te zware] games.

CPU is te licht
games [veel] te zwaar
GPU niet zwaar genoeg [meestal bij onboard modellen]


je hebt dan een laptop met losse grafische kaart optie nodig.


of de benchmark van jouw CPU en idle temp kloppen voor geen meter. ;)
dat klopt zware games op een laptop is niet goed maar moet kunnen. bij 80 graden full stressed op de laptop had ik het nog enigzins geaccepteerd. De specs zijn goed het is een gaming machine. Zo wordt het ook aangeduid. ik hoop dat de waardes niet kloppen want dat zou kunnen dat intern de sensors niet goed zitten maar dan is het nog steeds een ondeugdelijk product het werkt niet na behoren. ik heb het getest met HWmonitor, MSi kombine buster en gpu-z.

Games werken niet als je systeem de minimum requirements van het spel niet heeft.

fnatic
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2013 13:44

Re: Laptop na aankoop hitte probleem

Ongelezen bericht door fnatic »

encore schreef:Nounou, ik kan BlackOPS anders wel op een 386i laten draaien. Het spel is niet speelbaar omdat de machine veel en veel te lang rendert maar het opent wel. Vandaar mijn metafoor met de brommert en de 125cc-klasse. Starten gaat nog, daarna is het gedaan.
Heel misschien heb je een "defecte" GPU. Als die de shutters en shaders niet allemaal volledig benut krijg je ook het probleem dat jij hebt. En dan valt er ook niks te tweaken. Nou ja, het tweakproggie werkt dan wel, maar de GPU doet er niks mee..
Ga ermee terug en laat het zien. Iets klopt er niet, dat is zeker.
( of de settings in de BIOS zijn verkeerd, zoals Jerwarm al aangaf. Maar dan is dat oververhitten wel een erg extreem symptoom. )

En ik weet zelf genoeg van machines hoor, genoeg om zelfs 98 graden al veeeeeel te veel te vinden. Mijn machines hangen rond de 45 graden, dankzij 5 rads en 16 fans en koelvloeistof. Erg overdreven, maar zo leuk om zelf te bouwen...
ja dat klopt hij is veel te langzaam maar jou cpu wordt dan niet 98 graden of je vga 89 graden. Hij trekt het gewoon niet. als je wel die temps haalt dan zou ik het snel laten fixen.

De spellen draaien uitstekend, overigens maakt het niet zoveel uit of ik nou watchdogs, cod:ghosts of counter strike source speel uit 2004. allemaal hetzelfde liedje en ook al zou ik alles op de allerlaagste stand zetten 98 graden is gewoon veel te veel. zelfs als je prime95 tien uur laat draaien dan mag die nog niet eens in de buurt van 98 graden zijn. Dus het heeft weinig zin om oplossinggen te bedenken om de temp omlaag te halen. Dit is een product dat gloednieuw was, unsealed in box en 20 uur in bezit. Als de laptop een jaar oud was ok dan kan ik het begrijpen door middel van stof accumulatie. Dan is het gewoon schoonmaken en je kan verder.

Met mijn eigen laptop bij temps van 90 graden is het gelijk een compleet nieuw moederbord met cpu en vga maar dat gebeurde na een jaar en er was gewoon veel stof binnen.

Gesloten