LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop oververhit door nVidia videochip

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Henk25 »

Gigantisch aantal defecte nVidia-kaarten
Verhittingsprobleem treft alle GeForce 8400M- en 8600M-exemplaren


Het warmteprobleem bij de Geforce 8400m en 8600m is groter dan gedacht.

Het aantal defecte chips in grafische kaarten van nVidia blijkt een stuk groter te zijn dan gedacht. Niet alleen notebooks van HP ondervinden het probleem. Elke laptop met een Geforce 8400M of 8600M loopt een grote kans op oververhitting.

Nvidia heeft het euvel begin deze maand al toegegeven en zegt dat het voor 150 tot 200 miljoen dollar aan terugname- en reparatiekosten gaat uitgeven. Toch zal dit de schade niet dekken. Volgens The Inquirer hebben notebooks van Dell, Asus en andere merken hetzelfde probleem en komt het erop neer dat alle G84- en G86-GPU's zijn getroffen.

De fout ontstaat door oververhitting die langzaam maar zeker opduikt. Omdat laptops meermaals per dag aan en uit worden gezet, ondergaan de kaarten in kwestie meermaals een cyclus waarbij ze warmlopen en vervolgens afkoelen. Dat zorgt in combinatie met een productiefout voor een defect.

dit is een link

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Henk25 »

Computerworld - Owners of Apple, Dell and Hewlett-Packard laptops have combined their lawsuits against Nvidia in an attempt to force the graphics chip maker to replace allegedly flawed processors, according to court documents.

If granted class-action status, the case could involve millions of laptop computer owners, the plaintiffs said.

The five plaintiffs, including a Louisiana man who bought an Apple MacBook Pro a year ago, filed an amended complaint last week in a San Francisco federal court, accusing Nvidia of violating consumer-protection laws (......)



"Todd Feinstein of Louisiana was the one plaintiff who had purchased an Apple laptop. After buying a MacBook Pro in April 2008, the computer ran hot, periodically shut down without warning and displayed only gray or black at times, Feinstein said."

Computerworld

dit is een link


De lijst van chips die niet goed werken is volgens dit bericht langer:

"The filing then goes into chapter and verse about Nvidia customers. "The chip claims arise out of allegedly defectively designed Nvidia chips G86, G86A2, G84, C51, G72, G72M, G73, G72A3, MCP67 and NV42." On August 6th last year, Nvidia contacted NUFI about a claim by Dell, demanding a defense and idemnity against claims against Dell."

TG DAILY

"We also told you that there was more than one OEM was affected, starting with Dell, then HP, then Apple, and lastly Toshiba. If you read the Apple link, we mentioned it, but it looks like Toshiba never got the guts to do right by its end-users. The ten OEMs listed by NUFI in its complaint are Dell, Toshiba, Apple, HP, Quanta, Wistron, Compal, Asus, Samsung, and Fujitsu-Siemens, "and others." That list adds up to at least ten times the number of affected OEMs that Nvidia had been originally spinning."

"Apple has also confirmed that, and the parts listed in the above links include, desktops."

Inquirer


Forum: http://www.nvidiadefect.com/

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door BBCS »

Waarom wordt Nvidia er dan niet rechtstreeks op aangesproken?

Moet toch niet zo moeilijk zijn.

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Henk25 »

Dat zou de consumentenbond of Radar moeten doen. Als je het artikel leest van Computerworld dan kan je zien dat ze er in het buitenland wel mee bezig zijn.
nVidia heeft vorig jaar al 196 miljoen dollar gereserveerd :

Nvidia publicly acknowledged the flaw on July 2, when it announced plans to take a one-time charge of up to US$200 million to cover warranty costs related to the problem. That announcement caused Nvidia's stock price to fall by 31 percent to $12.98 and reduced the company's market capitalization by $3 billion, the lawsuit said.

dit is een link

Wist jij als computerreparateur hier niet al veel langer van? Het artikel van Zdnet is van 2008.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat zou de consumentenbond of Radar moeten doen.
Doen ze niet.
Ze spreken alleen de verkopende partij er op aan.

Alsof die er wat aan kan doen.

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Henk25 »

We zullen het zien BBCS. nVidia heeft al geld gereserveerd zoals je kan lezen. Als je op de reacties op het forum afgaat dan moeten de consumenten het tot nu toe meestal zelf betalen. Daarom is het goed om contact met Radar/Kassa/Consuwijzer op te nemen of om zelf het intiatief te nemen zoals die consumenten met die class-action proberen te doen.
Ik hoop in ieder geval dat je mensen niet meer op het verkeerde been zet als ze een laptop of pc met een van die chips hebben.
Lees eerst eens iets meer over de achtergronden voordat je iets roept.


Ook desktop-systemen van HP getroffen door Nvidia-bug

Tweakers.net

Door Willem de Moor, donderdag 16 oktober 2008


Computerfabrikant HP heeft aangegeven dat de Nvidia-bug die zijn notebooks parten speelde, ook zijn desktop-pc's heeft getroffen. Het gaat daarbij om 38 modellen van de slimline Pavilion-desktops.

Op de lijst van Pavilion-dekstops met problemen die HP heeft gepubliceerd, zouden in totaal 38 modellen defecten kunnen vertonen die te wijten zouden zijn aan het moederbord. De Nvidia-igp's die op de moederborden wordt gebruikt, zouden net als de in laptops toegepaste G84- en G86-chips, problemen kunnen vertonen en dienst kunnen weigeren. Volgens HP zijn de problemen te herkennen aan symptomen als het niet opstarten van de pc of het ontbreken van beeld op de monitor. Onder de Pavilion-modellen bevinden zich twee desktops die in Nederland zijn verkocht: de RZ418AA-ABH en RZ418AAR-ABH. De Pavilions hebben een Geforce 6150 LE-chipset aan boord, die voorzien is van een NV44-gpu.

dit is een link

Gawain
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2010 22:50

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Gawain »

Henk25 schreef:We zullen het zien BBCS. nVidia heeft al geld gereserveerd zoals je kan lezen. Als je op de reacties op het forum afgaat dan moeten de consumenten het tot nu toe meestal zelf betalen. Daarom is het goed om contact met Radar/Kassa/Consuwijzer op te nemen of om zelf het intiatief te nemen zoals die consumenten met die class-action proberen te doen.
Ik hoop in ieder geval dat je mensen niet meer op het verkeerde been zet als ze een laptop of pc met een van die chips hebben.
Lees eerst eens iets meer over de achtergronden voordat je iets roept.


Ook desktop-systemen van HP getroffen door Nvidia-bug

Tweakers.net

Door Willem de Moor, donderdag 16 oktober 2008


Computerfabrikant HP heeft aangegeven dat de Nvidia-bug die zijn notebooks parten speelde, ook zijn desktop-pc's heeft getroffen. Het gaat daarbij om 38 modellen van de slimline Pavilion-desktops.

Op de lijst van Pavilion-dekstops met problemen die HP heeft gepubliceerd, zouden in totaal 38 modellen defecten kunnen vertonen die te wijten zouden zijn aan het moederbord. De Nvidia-igp's die op de moederborden wordt gebruikt, zouden net als de in laptops toegepaste G84- en G86-chips, problemen kunnen vertonen en dienst kunnen weigeren. Volgens HP zijn de problemen te herkennen aan symptomen als het niet opstarten van de pc of het ontbreken van beeld op de monitor. Onder de Pavilion-modellen bevinden zich twee desktops die in Nederland zijn verkocht: de RZ418AA-ABH en RZ418AAR-ABH. De Pavilions hebben een Geforce 6150 LE-chipset aan boord, die voorzien is van een NV44-gpu.

dit is een link

het feit is dat ondanks dat nvidia de chip heeft gemaakt zij niet meer doen dan chips produceren, en die worden dan door laptop producenten weer gebruikt om laptops ed van te maken, vandaar dat nvidia voor de oplossing heeft gekozen om dit geld opzij te zetten, zodat laptop producenten dus niet perse consumenten, hier geld kunnen claimen voor de defecte laptops die zij terug krijgen en moeten repareren, dus ga niet naar nvidia zelf, maar naar je eigen laptop producent, en spreek hen erop aan dat zij die laptop moeten repareren en dan het geld kunnen claimen bij nvidia, dit horen ze ook wel te weten, maar over het algemeen proberen ze zich er onderuit te wurmen.
dat is in mijn geval ook zo :(

Ruurdice
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2010 13:36

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Ruurdice »

Eindelijk ook andere mensen die het probleem ervaren. Heb nu een 2,5 jaar oude Acer laptop met 8400m en vanaf het probleem was het eigenlijk al niet kloppend.

Het eerste jaar werd hij behoorlijk warm bij het minste geringste werk en heb ik een paar keer gehad dat hij door oververhitting zichzelf uit schakelde. Sinds een jaar werkt de laptop weer wat beter, maar ik heb het idee dat alles gewoon wat terug geklokt is door de laatste nVidia drivers.

Zijnde dat het een Acer is het natuurlijk al niet zo'n beste laptop maar door de 3d kaart erbij is mijn laptop als 1000euro laptop bij aanschaf verschrikkelijk slecht gezien dat veel 500euro laptops van 3jaar geleden het beter doen.

Jammer genoeg niet snel achter de problemen gekomen, en sowieso moeilijk punt om aan de kaart te brengen omdat zonder meet apparatuur het lastig is te meten. Nu heb ik het idee dat ik weinig nog kan beginnen met 2,5 jaar oude laptop met kuren (en hij werkt nu ook al veel beter zoals gezegd).

Voor de geïnteresseerde, ik heb eens een meetprogramma gebruikt en de temperatuur van de 3d kaart was ongeveer 80-90 graden Celsius!

stofzuigertje

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 8200 en 9600 serie hebben dit niet.
De 8400 en 8600 hebben na update een lager verbruik gekregen en presteren dan als 8200, die wel warm word maar geen schade meer kan aanrichten.

Helaas is de link van N Vidia verdwenen... maar in April 2010 stond deze nog online.

Ruurdice
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2010 13:36

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Ruurdice »

Wow, bizar dat ze gewoon de boel terug klokken en dus eigenlijk een minder product leveren dan ze zeggen. Hoeveel zou dit in prijs verschillen denk je (in aanschaf kosten 3jaar geleden)? Wil wel even aankloppen bij Acer om dat verschil terug te krijgen. Al is het enkel om het principe.

stofzuigertje

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 8400 en 8600 geven in desktops geen probleem en als je ze zonder toestemming fabriek in Laptops gaat zetten....
De 8200 en 9600 hebben wel Laptop goedkeuring.

Dus niet elke mag je zomaar overal monteren....
Het bij warm worden terug zetten is een oplossing omdat extra koeling niet mogelijk was, dus ze starten nog steeds op volle snelheid maar bij warm worden zullen ze pas terug gaan op lagere waarde... na ongeveer 20 minuten is mijn ervaring.

Consiglieri
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2008 14:33

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Consiglieri »

Voor de niet technische onder ons.

Een fabrikant zoals Asus, Acer, Toshiba, MSI, etc. etc. heeft een vrije keuze waar ze hun onderdelen (parts) vandaan halen.

Er zijn talloze 'oem' fabrikanten die netwerk kaartjes, moederborden, videokaarten, geluidskaarten, etc. produceren. (assembleren uit onderdelen)

Een hoop van deze 'oem' fabrikanten kiezen er voor om het 'design' (reference graphics card design) aan te houden die ATI/NVIDIA aanleveren.

Soms is het zelfs zo dat deze enkel ge 'rebrand' worden. M.a.w. een standaard
kaart met een ander logo.

Veel fabrikanten hebben helaas last gehad van een fout in het ontwerp en zullen
hun kosten verhalen op NVIDIA in dit geval.

LET OP!

Dit wil niet zeggen dat ieder merk last heeft van dit probleem.

Hopelijk helpt het geen wat hier boven staat.

(en nee, ik ben geen nederlands leraar, dus spelfouten... jammer dan)

sovibib
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2010 19:42

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door sovibib »

Ik heb een hp dv9580ed met een nvdia 8400 m gs kaart erin

In sept 2007 is deze aangeschaft

In okt 2008 is hij opgestuurd, omdat hij niet meer aanging. Moederbord is toen vervangen met onderdelen van het koelingsysteem.
Heeft 2-3 maanden geduurd voor ik deze terug had.

Nu mei 2010 is hij weer defect. Zwart beeld, maar comp zelf gaat min of meer aan, en geeft geen geluiden of wat dan ook.
Volgens meerdere forums is mijn videokaart stuk door oververhitting. Wat wel kan kloppen, want hij had wel vaker last van hitte problemen.

Mijn garantie is echter om. En volgens de site van HP valt mijn type niet tot de garantie regeling betreft de nvidia chip. Ondanks dat het probleem wel degelijk bekend is.

Wat moet ik nu doen, heb een hele dure laptop in mijn handen die niet meer werkt. En niemand wil mij verder helpen.

Met vriendelijke groet,

B. van Os

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Rickyman »

Beste,
Uw laptop is drie jaar oud en heeft een NUL waarde op dit moment in het economisch verkeer. Zelfs al zou HP coulance geven dan is dat nog op basis van een gebruiksdeel. Maar na 36 maanden houdt het gewoon echt op. Overigens heeft hij het toch bijna anderhalf jaar goed gedaan, ik vermoed dan ook eerder dat de ventilatie zwaar te wensen overlaat en dat daarom de videokaart oververhit is geraakt. Want als de kaart echt zo slecht zou zijn zou deze toch geen anderhalf jaar goed functioneren.
Ik hoop voor u op een coulance maar zie dit somber in.
Sterkte
Rick

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Daar ben ik het mee eens, na 3 jaar heb je vaak geen garantie meer. Ook niet op de onderdelen in je laptop. Oververhitting door een case-fan of zelfs de cpu-fan gebeurd vaak. Alles is kleiner, minder ruimte dus goeie cooling is vaak te verwezenlijken door meer ruimte voor case-fans maar ja dan wordt de ruimte weer krapper voor slots zoals usb, hdmi, etc.

Heb een IBM Thinkpad die na 5 jaar trouwe dienst een FAN Error gaf bij het opstarten en daar bleef het bij...... Andere cpufan kopen plus verzendkostten was ongeveer zelfde prijs dan nieuwe laptop. Heb dus maar voor het laatste gekozen.

stofzuigertje

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Via het www.helpmij.nl op hun forum een tip gevonden hoe je diverse computers trager en dus minder heet kunt laten worden.
Dus zo heb je iets minder video kaart maar zal dan wel heel blijven.

Dit is per merk computer en video kaart verschillend dus kijk daar eens of de oplossing voor jou PC hier ook tussen staat.

dickyvandodewaerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2010 12:11

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door dickyvandodewaerd »

Goedendag mensen
jaja ook ik heb ook last van een defecte video kaart zoals tig mensen,wat ik hier allemaal lees dan kan ik mijn 2,5 jaar oude HP dv9580dde wel op de schroot gooien,en hp wil je zeker echt niet helpen terwijl nvidia schuld bekent voor een fout product die hp terug kan verhalen aan nvidia dus wat is het probleem ,ik wordt echt stront ziek van een dure laptop van 1000,- euro voor de duur van 2,5 jaar.BHA ben er ziek van.

dicky

Akino
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:28

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door Akino »

Het hitte verhaal is gewoon een grote leugen,door de Nvidia marketing de wereld in geholpen,om de "gewone" computergebruiker af te wimpelen.
En die lopen er dus ook massaal mee weg.

Nvidia heeft jaar en dag,terwijl men daarvan op de hoogte was,slechte ontwerpen,foute besparingen op en in het ontwerp en productie,dit van diverse soorten chips,alsnog op de markt gezet.Waarschijnlijk met de hoop,dat de chips net de 3 jaar zouden halen...en de verkoop van nieuwe producten dus de komende jaren verzekerd was.Maar helaas,dart pakte even net anders uit.

Reeds vanaf medio 2007 begonnen de eerste geruchten op te duiken van fouten in het ontwerp en productie van Nvidia chips,en er vreemde uitvallers/defect voorkwamen.Dit werd vanaf dag een hard ontkent door zowel Nvida als de grote OEM fabrikanten.afnemers.
Vanaf 2008 begonen de z.g.n incidentele uitvallers,wel erg uit de hand te lopen en op te vallen.Op elke computergerelateerde tech website kwamen op de fora steeds meer meldingen van brakken en totaal defecte Nvida chips.
Nvidia ontkende nogsteeds,O.E.M fabrikanten proberen de oorzaak te verbloemen,en hopen door (b.v. Dell) door midel van een update, de koelingfan harder en continu te laten draaien,zodat het defect niet al te snel zou optreden,en dat het verkochte product met een Nvidia misbaksel chip erin,net buiten de garantieperiode van de consument de geest zou geven.
Dit was dus een lapmiddel,wat alles behalve een oplossing was voor een dieper liggend probleem,en na een tijdje waren de aantallen incidenteele uitvallers zo groot geworden,dat langzaamerhand heel d´r topics vol begon te lopen met de zelfde klacht,zelfde tijdspanne,en zo begon het langzaam door te dringen dat er iets meer loos was dan enkel een temperattur probleem bij mobiele GPU´s.

Het probleem zat niet enkel in chips voor het gebruik in laptops,maar ook in,al dan niet,dure videokaarten. Nvidia,heeft in plaats van aandacht te geven aan problemen omtrend het ontwerp en de productie van hun chips,alles eraan gedaan,om via hun sterke (verhalen en verdraaien van feiten) marketing,jaren de zelfde chip ontwerpen,met dus dito fouten,onder elke keer een nieuwere naam op de markt te zetten.
Doel: veel verkopen,veel winst,blije aandeelhouders en besparen op R&D
zodoende dus hun goede naam op het spel te zetten.(blijkt nu dus,heden ten dage,die goede naam behoorlijk is aangetast)

Wat is er allemaal mis;

*Contacten (Bumps) tussen chip zelf en onder-tussen laag slecht soldeer en/of gesoldeerd,en nog wat te krap bemeten dingen.
*Chips worden niet gelijkmatig warm (slecht ontwerp,dus plaatselijk stress,dus solderingen bumps scheuren)
*isolatie,substraat e.a.a. lagen tussen de verschillende elektronica lagen van de chips,te dus,te dik,...of helemaal niet toegepast,of het verkeerde materiaal.
*enz enz enz.

De problemen zijn te complex om hier even samen te vatten.
Lang maar verklarend verhaal,voor wie het wil weten,hieronder in het engels het nodige leesvoer en verklarende illustratie's
Let wel,dit verhaal dateert deels al uit 2008.

Deel 1:Bumpgate: A long and complex story
http://www.semiaccurate.com/2010/07/11/ ... defective/
Deel2:The underfill
http://www.semiaccurate.com/2010/07/11/ ... gineering/
Deel 3: conclusie (voorlopig)
http://www.semiaccurate.com/2010/07/11/ ... ld-do-now/

Extra:Nog wat elektrone microscoop foto's
http://www.semiaccurate.com/2010/07/11/ ... -problems/

En nu zou men denken dat een "gerenomeerd" Amerikaanse bedrijf zoiets snel zou oplossen,maar helaas.
Het verkopen en herlabelen van bestaande producten,heeft nog steeds belang dan alle productie en ontwerpfouten aan te pakken en op te lossen,maar helaas voor de consument,......

En toen kwam de GF100 gebaseerde kaart,de lang vewrwachte echte opvolger van de reeds erg uitgemolken G8800 gebaseerde (en naamsverandering typenummer) kaarten.
http://www.semiaccurate.com/2010/07/12/ ... underfill/


Nvidia beweert nu dat de problemen met de mobile (laptop) GPU/chipsets voorbij zijn.Mag ook wel na bijna 2 jaar.(even de medio 2007 datum niet als beginpunt te nemen)
http://tweakers.net/nieuws/69122/nvidia ... e-rug.html

Neem ook even de moeite de reacties te lezen over hoe men geholpen word door het merk waarvan ze een product hebben afgenomen,met daarin Nvidia chips

Met de afnemers bedoelt Nvidia niet de consument,maar de O.E.M fabrikanten.Die leveren producten met de brakke Nvidia producten.
Bij defect (op en paar uitzonderingen na) word je defect apparaat,gemaakt met een zelfde,gedoemd tot falen Nvidia chip.En zo houden ze je net zo lang bezig tot je garantieperiode voorbij is.
Lees de reactie op tweakers er maar eens op na.
Nvidia heeft enkel met de chips voor mobile gebruik uit 2008 toegegeven dat er een "foutje"is was geslopen.
De Macbook Pro 15"met Nvidia 9600 was ook niet geheel probleem vrij,hier deden in eerste instantie bijde bedrijven,ontkennend over.Dit zijn we van Apple ondertussen wel gewenbd,het afwimpelen van problemen als onzin,maar toen Apple toch toegaf dat er iets mis was,kon Nvidia zich dat ook niet meer ontkennen.
http://support.apple.com/kb/TS2377

De waslijst tikkende tijdbommen qua Nvidia chips is echter wat meer dan enkel de mobile GPU's van de G84 en G86 reeks.

Ook valt er ook op dat bij Nvidia videokaarten,waarbij eigenlijk alles na de G80 (eerste GF8800 modellen),dus vaak dure topmodellen,met bosjes in storing/defect gaan,na een jaar of net geen 2 jaar.
Heel d'r fora staan hierover ondertussen vol,maar dit zounden slechts incidentele missers zijn,aldus Nvidia

Het erge aan dit verhaal is,dat je als consument een product verkocht is,wat totaal nooit degelijk is geweest,zo als tikkende tijdbom,vanuit de fabriek,die enkel aan tussenhandelaren levert.Bij eerste modellen van een nieuwe serie,levert Nvidia z.g.n reference desings,das dus kompleet kant en klaar product Chip/GPU+printplaat+koeler+alles wat er nog bij hoort,en daar zetten de OEM´s vervolgens hun naam op en in,stoppen het in een mooi doosje en verschepen het naar uiteindelijk de eindafnemer/consument.
Bij mobile chips-GPU word er vaak,een reference desing getoond en levert Nvidia verder advies over hoe het inbouwen en toepassen van hun product.


In de US hebben bepaalde O.E.M.s hun garantievoorwaarden verdubbelt,van 1 naar 2 jaar.Dus weet je het niet,....dikke pech.
Bij de meeste O.E.M.s heeft er wel een sumier stukje ergens op hun website gestaan,waar je normaal als eindgebruiker nooit komt, dat volgende modellen een fout kunnen bevatten,en ter reparatie kunnen worden aangeboden.Gezien het Nvidia verhaal hierboven (reactie op tweakers etc) beseft elk weldenkend mens dat dit slechts een verschuiltechniek van de O.E.M fabricant is,want een mogelijk defect herstellen,met een zelfde identieke chip,is dus totaal zinloos.Het defect komt toch wel.

Hier zouden we wettelijk 2 jaar garantie moeten hebben,...maar bijna iedereen weet dat dat een mooi verhaal is,waar je bij grote computermerken,niet veel aan hebt.
Vaak weten de garantieafdelingen het zo te brengen,en zeker bij gevallen zoals bij dit bovenstaande verhaal,het na 2 keer of meer defect terug sturen van het product,het defect dan wel door,de niet wetende gebruiker is veroorzaakt,en zodoende niet meer onder garantie valt.
Of het defecte product word gerepareerd met een andere indetiek dezelfde (al dan niet al opgelapte) probleemchip,en dit doen ze net zolang tot je het einde van de garantieperioide hebt bereikt.

Een enkele mondige ICT-er,die op de hoogte is,goed communicatie vaardig is,en weet welke wegen te bewandelen, weet het voor elkaar te krijgen een totaal ander vervangend model te krijgen,of geld terug.

Hoe je het ook draait of keert,de minder ICT onderlegde consument is van dit soort praktijken gewoon de dupe van.
Nvidia heeft het probleem te lang ontkend,en ontkent sommige problemen nog steeds,en de OEM´s hebbben ook lang gedaan of er niets aan de hand was,tot het de spuigaten uitliep,en lossen het nu zo goedkoop mogelijk op.

Nvidia:lang ontkend,enkel probleem mobile serie beperkte modellen toegegeven.
O.E.M´s Apple,Dell,Dell,HP,Sony e.a.a. bekende grote merken,ook lang ontkennen,daarna Nvidia aanklagen,schikkingen treffen,en de eindgebruiker met nutteloze reparaties zoet houden.

Er zijn ook gevallen bekend dat sommige (duurdere en betere) videokaartmerk-verdelers,die zelf waarschijnlijk ook na een tijdje doodmoe werden van het maar blijven doodgaan en omruilen van bepaalde Nvida chip gebaseerde kaarten,dat ze maar totaal nieuwe kaarten van het nieuwe type als vervanging onder garantie gingen uitleveren.
(nieuw model,d.w.z schaalverkleining chip en ander naam op het stickertje en doos en klaar)

Volgens mij hebben we het laaste nog niet gezien van problemen met chips bij Nvidia.

Bij the inquirer,anantech en andere betere tech sites valt er genoeg over dit onderwep te vinden

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door berend12 »

cnet 12-8-2010

On Thursday, Nvidia said it recorded an "additional net charge" of $193.9 million related to the same problem. "The charge includes additional remediation costs as well as the estimated costs of a pending settlement of a class action lawsuit related to this matter," the company said in a statement. Combined with the $282 million of net charges announced previously, the total net charge related to the issue comes to $475.9 million, the company said.
link

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Laptop oververhit door nVidia videochip

Ongelezen bericht door berend12 »

Als je meer over dit onderwerp wilt lezen dan is dit een handig overzicht:
link

Gesloten