LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Laptop stuk na 1 1/2 jaar
Laptop stuk na 1 1/2 jaar
Hallo
ik heb een vraag.
wat is mijn recht hier in,hoe moet ik hier mee omgaan.
ik heb een laptop HP Compaq pres v6066-tur II TL52 die na 1 1/2 jaar stuk gaat.
Vobis heeft hem op gestuurd naar HP die komt met de mededeling moeder bord stuk kosten 367 euro wat ik zelf niet van plan ben te betalen want het kan volgens mij niet zo wezen dat een laptop maar 1 1/2 jaar mee gaat.
Er is met de laptop nog nooit gereisd heeft altijd op een vaste plaats gestaan,ik heb zelf de voeding spanning gemeten van de laptop voeding die gaf 28,5 volt wat volgens mij niet zo hoog hoort te zijn.
Mvg Ed
ik heb een vraag.
wat is mijn recht hier in,hoe moet ik hier mee omgaan.
ik heb een laptop HP Compaq pres v6066-tur II TL52 die na 1 1/2 jaar stuk gaat.
Vobis heeft hem op gestuurd naar HP die komt met de mededeling moeder bord stuk kosten 367 euro wat ik zelf niet van plan ben te betalen want het kan volgens mij niet zo wezen dat een laptop maar 1 1/2 jaar mee gaat.
Er is met de laptop nog nooit gereisd heeft altijd op een vaste plaats gestaan,ik heb zelf de voeding spanning gemeten van de laptop voeding die gaf 28,5 volt wat volgens mij niet zo hoog hoort te zijn.
Mvg Ed
Re: Laptop stuk na 1 1/2 jaar
Je hebt geen enkel recht. Je kunt kiezen: of laten maken, of een nieuwe kopen. Consumenten denken tegenwoordig dat alles een eeuwig leven heeft, maar dat is nog steeds niet zo.
Tja, dat is een dure reparatie.Vobis heeft hem op gestuurd naar HP die komt met de mededeling moeder bord stuk kosten 367 euro wat ik zelf niet van plan ben te betalen want het kan volgens mij niet zo wezen dat een laptop maar 1 1/2 jaar mee gaat.
De voeding is defect, en daardoor wordt het moederbord opgeblazen, en als je pech hebt ook het geheugen, processor, videokaart en de harde schijf.
Veel mensen willen het niet accepteren, maar electronica kan altijd kapot gaan, daar doe je niks tegen.Vobis heeft hem op gestuurd naar HP die komt met de mededeling moeder bord stuk kosten 367 euro wat ik zelf niet van plan ben te betalen want het kan volgens mij niet zo wezen dat een laptop maar 1 1/2 jaar mee gaat.
En dat een product zonder problemen een x tijd mee moet gaan en zonder kapot te gaan is al helemaal een fabeltje.
Als de laptop 1½ jaar oud is en de garantie is verlopen, dan heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
Je dient zelf ook een deel van de kosten zelf te betalen, omdat je een x tijd toch van de laptop hebt genoten.
De verdeelsleutel is als volgt:
Je deelt de leeftijd van de laptop door de verwachte levensduur (economische levensduur).
De laptop is 11½ jaar oud, dus 18 maanden
De economische levensduur is 3 jaar, dus 36 maanden.
Dus je moet zelf 18/36 oftewel 1/2 van de totale reparatiekosten zelf te betalen.
Het moederbord kost zelf €611,37.
Daarbij komen dan nog het uurloon en de verzendkosten.
Dus als je alles bij elkaar telt, is er dus al die verdeelsleutel toegepast.
Dus dien je gewoon met die €367,- accoord te gaan.
Wat hier gebeurd is, komt niet zovaak voor.
Herzon en bbcs zitten alletwee uit hun nek te kletsen, de waarheid ligt een beetje meer genuanceerd.
http://www.hba.nl/index.cfm/17,363,25,27,html
Je kunt namelijk non conformiteit aanvoeren.
BW 7 art 17
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
http://www.hba.nl/index.cfm/17,363,25,27,html
Je kunt namelijk non conformiteit aanvoeren.
BW 7 art 17
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
Puma heeft gelijk. Die twee kletsen uit hun nek.
Als je kunt bewijzen dat het product non-conform is heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, tenzij dit leid tot een langere lenvensduur. De vergoeding die je dan moet betalen is gebasseerd op die extra levensduur en de reparatiekosten. Kun je niet bewijzen dat er spraken is va non-conformiteit dan heb je nergens recht op.
De economische c.q. gemiddelde levensduur van een computer licht op 6 jaar. bron Maar je zou wel even moeten uitzoeken wat de gemiddelde levensduur is van dit model.
Dit artikel geeft heel goed weer welke rechten je hebt.
http://tuinbranche.nl/sectie-retail/con ... /garantie/
Op site van Arnoud Engelfriet staan ook een aantal interesante blogs over conformiteit of beter gesteld non-conformiteit.
http://blog.iusmentis.com/tag/conformiteit
Je zou kunnen voorstellen dat het product onderzocht word door een derden die door jullie beiden als deskundig wordt gezien. Wie ongelijk krijgt betaald de onderzoekskosten en de reparatiekosten. Wil de verkoper dit niet dan kun je zelf zo'n onderzoek laten uitvoeren en dit later (via de rechter) verhalen op de verkoper.
Als je kunt bewijzen dat het product non-conform is heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, tenzij dit leid tot een langere lenvensduur. De vergoeding die je dan moet betalen is gebasseerd op die extra levensduur en de reparatiekosten. Kun je niet bewijzen dat er spraken is va non-conformiteit dan heb je nergens recht op.
De economische c.q. gemiddelde levensduur van een computer licht op 6 jaar. bron Maar je zou wel even moeten uitzoeken wat de gemiddelde levensduur is van dit model.
Dit artikel geeft heel goed weer welke rechten je hebt.
http://tuinbranche.nl/sectie-retail/con ... /garantie/
Op site van Arnoud Engelfriet staan ook een aantal interesante blogs over conformiteit of beter gesteld non-conformiteit.
http://blog.iusmentis.com/tag/conformiteit
Je zou kunnen voorstellen dat het product onderzocht word door een derden die door jullie beiden als deskundig wordt gezien. Wie ongelijk krijgt betaald de onderzoekskosten en de reparatiekosten. Wil de verkoper dit niet dan kun je zelf zo'n onderzoek laten uitvoeren en dit later (via de rechter) verhalen op de verkoper.
@alfatrion:
Zoals jij het steeds zegt betekent dit voor de detailhandel een zware tegenslag.
Je kunt het altijd wel gooien op non-conformiteit, maar de verkopende partij is wel de ***.
De fabrikanten mogen na het verstrijken van de garantieperiode ten aller tijden alle kosten in rekening brengen, maar de verkopende partij moet dus altijd gratis repareren of vervangen.
Als Europa dit zo zegt, waarom geldt het dan niet voor de gehele keten?
De consument moet niet centraal staan, maar de gehele keten.
En zolang dat niet zo is, zullen de winkelieren het doen, zoals ik het uitgelegd heb.
Ik heb geen geldboom in de tuin en ik verdien als detaillist niet zoveel zoals Europa wel zegt.
De huidige regels zijn verrot en deugen niet.
Omdat men naar de consument kijkt en niet naar de gehele keten. En zolang dat niet veranderd blijven de winkelier de poten stijf houden.
Ik vind het jammer dat jullie hier doof voor zijn en alleen naar de consument kijken.
De regels zoals alfatrion en puma uitleggen zijn voor de grote winkelketens met grote omzet wel te betalen, maar voor de kleine zelfstandigen niet.
Daarnaast is het niet zo dat een duurdere laptop betekent dat de kwaliteit ook veel beter is. Tegenwoordig wilt een hogere prijs zeggen dat de laptop meer mogelijkheden heeft.
Zoals jij het steeds zegt betekent dit voor de detailhandel een zware tegenslag.
Je kunt het altijd wel gooien op non-conformiteit, maar de verkopende partij is wel de ***.
De fabrikanten mogen na het verstrijken van de garantieperiode ten aller tijden alle kosten in rekening brengen, maar de verkopende partij moet dus altijd gratis repareren of vervangen.
Als Europa dit zo zegt, waarom geldt het dan niet voor de gehele keten?
En zolang dat niet zo is, zullen de winkelieren het doen, zoals ik het uitgelegd heb.
Ik heb geen geldboom in de tuin en ik verdien als detaillist niet zoveel zoals Europa wel zegt.
Omdat men naar de consument kijkt en niet naar de gehele keten. En zolang dat niet veranderd blijven de winkelier de poten stijf houden.
Ik vind het jammer dat jullie hier doof voor zijn en alleen naar de consument kijken.
De regels zoals alfatrion en puma uitleggen zijn voor de grote winkelketens met grote omzet wel te betalen, maar voor de kleine zelfstandigen niet.
En daar zit dus het probleem.Volgens de wet moeten afgeleverde goederen aan de overeenkomst beantwoorden. De koper mag verwachten dat producten eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. In de wet is geen termijn gesteld tot wanneer na de levering de non-conformiteit, maar dat zal afhangen van omstandigheden zoals de normale levensduur van het product en de prijs. Het afgeven van een garantiebewijs met een bepaalde termijn, houdt niet in dat de consument na die tijd geen wettelijke bescherming meer heeft. De non-conformiteit moet altijd bij de leverancier gemeld worden. Deze kan dan weer contact opnemen met zijn leverancier of producent.
Daarnaast is het niet zo dat een duurdere laptop betekent dat de kwaliteit ook veel beter is. Tegenwoordig wilt een hogere prijs zeggen dat de laptop meer mogelijkheden heeft.
De technische levensduur van computers ligt op 6 tot 8 jaar.
De economische levensduur is toch 3 jaar.
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=219
http://www.computerconsument.nl/pages/u ... dartID=128
Ed, over HP zijn veel klachten en de reparatiekosten liggen vaak rond de 400 euro.
Naast dat je niet de hele repartie hoeft te betalen omdat je als consument door wettelijke regels beschermd bent zou ik contact opnemen met Tros Radar.
Als genoeg gedupeerden dat doen dan gaan de hoge reparatiekosten een keer omlaag.
Naast dat je niet de hele repartie hoeft te betalen omdat je als consument door wettelijke regels beschermd bent zou ik contact opnemen met Tros Radar.
Als genoeg gedupeerden dat doen dan gaan de hoge reparatiekosten een keer omlaag.
De reparatiekosten zijn zo hoog dat je gaat denken dat hp het incalculeert dat ze mee moeten betalen aan een reparatie.De economische levensduur is 3 jaar, dus 36 maanden.
Dus je moet zelf 18/36 oftewel 1/2 van de totale reparatiekosten zelf te betalen.
Het moederbord kost zelf €611,37.Daarbij komen dan nog het uurloon en de verzendkosten.
@eddijk
Lees vooral deze link die bbcs hier heeft neergezet nog maar eens goed door.
Die geschillencommissie bestaat niet meer, maar met de uitspraak kun je wel degelijk iets.
Zeker gezien het feit dat jouw computer nog maar 1 1/2 jaar oud is.
Lees vooral deze link die bbcs hier heeft neergezet nog maar eens goed door.
Die geschillencommissie bestaat niet meer, maar met de uitspraak kun je wel degelijk iets.
Zeker gezien het feit dat jouw computer nog maar 1 1/2 jaar oud is.
'T is echte jammer dat je bent niet wijzer geworden Alfa. Dat Puma en zijn boel idioten blijft krijsen over dingen waar ze heb totaal geen verstaan van is niet echte een verassing. Naar einige gespreken ik had de hoop in dat je zal de licht zien. You seem smarter than the rest, but I guess not.
Als de fabrieks garantie is voorbij dan dient de klant de koste te betalen voor de reparatie. Als hij dat kost, of deel ervan probeert te verhalen op de winkelier dan staat ie de teleurstelling toe. Je snapt het nog steeds niet naar al deze jaren eh? Iedere keer ik dit sort dingen leest het verbaast me hoe kortzichtig jullie kan zijn. Je probeert steeds je eigen draai op termen zoals "non-conformitiet" en "ondeugelijk" te zitten. Het is niet zo dat als een produkt defect raakt dat hij valt direct onder een van deze categorieen. Alleen naar meerdere reparaties zal je spraak hier van hebben. Zelfs dan valt het te twisten.
Als de fabrieks garantie is voorbij dan dient de klant de koste te betalen voor de reparatie. Als hij dat kost, of deel ervan probeert te verhalen op de winkelier dan staat ie de teleurstelling toe. Je snapt het nog steeds niet naar al deze jaren eh? Iedere keer ik dit sort dingen leest het verbaast me hoe kortzichtig jullie kan zijn. Je probeert steeds je eigen draai op termen zoals "non-conformitiet" en "ondeugelijk" te zitten. Het is niet zo dat als een produkt defect raakt dat hij valt direct onder een van deze categorieen. Alleen naar meerdere reparaties zal je spraak hier van hebben. Zelfs dan valt het te twisten.
Steeds meer fabrikanten geven aan dat zij de goede werking na de fabrieksgarantie niet kunnen garanderen, dus duurt de non-conformiteit alleen gedurende de fabrieksgarantie.
Dus als er spraken is van non-conformiteit, naar wie moet dan gekeken worden qua uitspraken of gedachtes?
De fabrikant of de consument.
Dus is het zo dat de consument zou denken wat hij van het product verwacht of dat de fabrikant zegt wat je van een product kunt en mag verwachten?
De uitspraken van de fabrikant is gewoon van toepassing en doorslaggevend.
Als je wilt weten of het product of een defect onder de non-conformiteit
valt, dan dien je dat bij de fabrikant na te vragen.
Dus als er spraken is van non-conformiteit, naar wie moet dan gekeken worden qua uitspraken of gedachtes?
De fabrikant of de consument.
Dus is het zo dat de consument zou denken wat hij van het product verwacht of dat de fabrikant zegt wat je van een product kunt en mag verwachten?
De uitspraken van de fabrikant is gewoon van toepassing en doorslaggevend.
Als je wilt weten of het product of een defect onder de non-conformiteit
valt, dan dien je dat bij de fabrikant na te vragen.
Nee. De consument is de *** als het product non-conform is. Vooral wanneer de andere partij (verkoper) in onderliggende overeenkomst zich niet aan de wet houdt.Geplaatst op 04 Mrt 2008 02:10 door BBCS
Dan moet je dat met je leverancier regelen en niet op de consument afschuiven. Dit is gewoon ondernemersrisico. Bovendien is het gewoon niet waar wat je hier zegt. Niet zo zielig doen.De fabrikanten mogen na het verstrijken van de garantieperiode ten aller tijden alle kosten in rekening brengen, maar de verkopende partij moet dus altijd gratis repareren of vervangen.
Aangezien de consument een overeenkomst sluit met de winkelier, kunnen zij de enige partijen zijn waar het consumentenrecht op van toepassing is.Als Europa dit zo zegt, waarom geldt het dan niet voor de gehele keten?
In de hele keten is de consument nu eenmaal de zwakste schakel. Niet omdat hij zielig is of zo, maar omdat hij de laatste schakel in de keten is. De consument kan per definitie maar één 'kant op' reageren bij een probleem. Iedere andere schakel in de keten heeft veel meer 'pressie' mogelijkheden. Een fabrikant kan bijvoorbeeld de leveringen stoppen aan een afnemer indien die zijn rekeningen niet betaald aan deze leverancier. Reken maar dat dat een probleem voor de winkelier is! (omzetdelving.) Of de fabrikant (en natuurlijk ook de winkelier ) kan juist betaling van de rekeningen van één van haar leveranciers opschorten bij een geschil.
Door deze, per definitie, zwakke (onderhandelingspositie), van de consument hebben de overheden besloten dat de consument extra bescherming nodig heeft. En terecht.
Flauwekul. Een heleboel winkeliers houden zich wel aan de wet. Maar met name in de computer branche valt nog het e.e.a. te verbeteren. In bijvoorbeeld de supermarkten branche zijn de marges nog veel lager dan in de computer branche. Toch houden de supermarkten zich in het algemeen veel beter aan de wet. Daar kun jij nog wat van leren.En zolang dat niet zo is, zullen de winkelieren het doen, zoals ik het uitgelegd heb.
Kan wel zijn. Maar jij vindt het blijkbaar normaal dat een nieuw moederbord € 611,37 kost.Daarnaast is het niet zo dat een duurdere laptop betekent dat de kwaliteit ook veel beter is. Tegenwoordig wilt een hogere prijs zeggen dat de laptop meer mogelijkheden heeft.
Jij moet mensen niet zo beledigen en je grote mond een beetje houden. Gedraag je eens een keer en geef je mening op een beschaafde manier!Geplaatst op 04 Mrt 2008 10:32 door Bulldog14
'T is echte jammer dat je bent niet wijzer geworden Alfa. Dat Puma en zijn boel idioten blijft krijsen...
Willem als ik zie hoe Puma en zijn boel te keer gaat tegen BBCS dan zulke trollen verdienen gelijk een paar verbaal klappen. Respectloosheid verdient respectloosheid. Verder hebben de jongetjes duidelijk geen verstaan van waar zij het overheeft. Zal jij het toestaan als jou kinderen probeert de dienst uit te maken in jou huis? Ik denk het niet. Ze probeert hun mening te forceeren op posters door middel van redeneeringen dat komt op neer van "Ik wil het zo, dus woord het zo". Dit doet ze zonder enige besef van hoe de IT wereld werkelijk in elkaar zit. Zodra iemand probeert dat aan hun te vertellen dan stoppen ze hun vingertjes in hun oren. Kinderen dus. En met kinderen praat je zo eenmaal.
@Bulldog14
Kijk dat is al een iets beschaafder bericht. Maar het zou nog beter kunnen. Wie is (zijn) hier nu eigenlijk respectloos .
Ik ben het bovendien niet met je eens. BBCS doet continu allerlei uitspraken die nergens door ondersteund worden. Hij geeft meestal, ook niet na herhaalde verzoeken, enig bewijs voor zijn uitspraken. Er zijn legio voorbeelden van.
Daarentegen worden de argumenten van mensen die het, terecht, niet eens zijn met BBCS ondersteunt door links en bijvoorbeeld wetteksten. Ook ontloopt hij constant de discussie door vaak niet inhoudelijk te reageren. Natuurlijk omdat hij dan uitgepraat is en geen argumenten meer heeft. Hij valt dan terug tot het eindeloos herhalen van dezelfde uitspraken. Uiteraard reageren anderen daar dan weer op.
De situatie is dus precies het tegenovergestelde van wat jij beweert. Maar dan ook precies...(over kinderen gesproken.)
Juist BBCS en jij proberen de dienst uit te maken. Door het goed te praten dat veel winkeliers (en wellicht fabrikanten) zich niet aan de wet (behoeven) te houden. Als argument voer je dan aan dat het nu eenmaal zo werkt. Dat betekent niet dat alles dan maar goed is. Integendeel.
Zoals al zo vaak aangetoond in diverse topics is de wet hier heel duidelijk in. Live with it en steek eens een keer niet je vingers in je oren.
Kijk dat is al een iets beschaafder bericht. Maar het zou nog beter kunnen. Wie is (zijn) hier nu eigenlijk respectloos .
Ik ben het bovendien niet met je eens. BBCS doet continu allerlei uitspraken die nergens door ondersteund worden. Hij geeft meestal, ook niet na herhaalde verzoeken, enig bewijs voor zijn uitspraken. Er zijn legio voorbeelden van.
Daarentegen worden de argumenten van mensen die het, terecht, niet eens zijn met BBCS ondersteunt door links en bijvoorbeeld wetteksten. Ook ontloopt hij constant de discussie door vaak niet inhoudelijk te reageren. Natuurlijk omdat hij dan uitgepraat is en geen argumenten meer heeft. Hij valt dan terug tot het eindeloos herhalen van dezelfde uitspraken. Uiteraard reageren anderen daar dan weer op.
De situatie is dus precies het tegenovergestelde van wat jij beweert. Maar dan ook precies...(over kinderen gesproken.)
Juist BBCS en jij proberen de dienst uit te maken. Door het goed te praten dat veel winkeliers (en wellicht fabrikanten) zich niet aan de wet (behoeven) te houden. Als argument voer je dan aan dat het nu eenmaal zo werkt. Dat betekent niet dat alles dan maar goed is. Integendeel.
Zoals al zo vaak aangetoond in diverse topics is de wet hier heel duidelijk in. Live with it en steek eens een keer niet je vingers in je oren.
Hallo Mensen
bedank voor jullie reactie`s hoewel sommigen een beetje te ver doorslaan.
Ieder heeft zijn recht op zijn eigen mening hoe naar het soms ook klinkt.
Ik hoop dat ik hier wat verder mee kom dan dat ik nu ben en ben zelf ook benieuwt hoe Hp Compaq en Vobis dit gaan oplossen.
Gr Ed
bedank voor jullie reactie`s hoewel sommigen een beetje te ver doorslaan.
Ieder heeft zijn recht op zijn eigen mening hoe naar het soms ook klinkt.
Ik hoop dat ik hier wat verder mee kom dan dat ik nu ben en ben zelf ook benieuwt hoe Hp Compaq en Vobis dit gaan oplossen.
Gr Ed
Dit blijft allemaal op het niveau van borrelpraat. In de eerste link wordt simpel weg iets beweerd. De context waarbinnen het antwoord thuis hoor is niet gegeven. Daarmee staat niet vast dat dit antwoord hier van toepassing is.
In de laatste link is het de ondernemer die beweer dat de economische levensduur drie jaar is. Je praat anderen dus gewoon na. Dat zo net zo iets zijn als dat ik naar Puma of Mr. Floppy wijs en dan roep zij zeggen het ook, dus ik heb gelijk.
De ondernemer heeft van de geschilencommissie ongelijk gekregen. Hij wordt veroordeeld om het product te gratis herstellen, immers mogen de kosten niet verhaald worden op de consument. Als dit nog geen bevredigend resultaat geeft moet de ondernemer ruim drie keer zoveel betalen als het bedrag waar de ondernemer mee kwam aanzetten.
In de reacties:
Een advocaat zal het toch wel weten? Ik beweer exact het zelfde.Arnoud Engelfriet schreef:De economische levensduur van een artikel is hoe lang het artikel het ongeveer uithoudt, de tijd totdat het vervangen moet worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het product.
@Bulldog: Jij hebt juist zelf geen verstand van zaken. Ik heb je al zo vaak verteld dat je zaakjes moet onderbouwen als jij mij wil overtuigen. Nu komt het er op neer dat mensen die jou niet napraten idioten zijn. Dat ik jou niet na praat wil niet zeggen dat ik een eigen draai aan zaken geeft.
Er wordt hier alleen gekeken naar de hardware, niet naar de software.Arnoud Engelfriet schreef:
De economische levensduur van een artikel is hoe lang het artikel het ongeveer uithoudt, de tijd totdat het vervangen moet worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het product.
Een advocaat zal het toch wel weten? Ik beweer exact het zelfde.
En de technische ontwikkelingen brengen de economische levensduur wel drastisch omlaag, maar de technische levensduur niet.
Nog iets (en daar wordt maar steeds niet op in gegaan):
Er wordt wel gezegd dat de winkelier gedurende de economische levensduur (en volgens sommige gedurende de technische levensduur) garant staan voor de goed werking.
En nu komt het:
De fabrikanten kunnen de goede werking na het verlopen van de fabrieksgarantie niet garanderen, dus kan de winkelier dan ook de goede werking na de garantie periode niet garanderen.
Als een laptop fabrikant na 1 jaar de goede werking niet kan garanderen, kan ik als winkelier niet verantwoordelijk gesteld worden dat ik de goede werking gedurende de 5 tot 6 jaar wel moet garanderen.
Daarnaast is de gehele markt ingesteld op een economische levensduur van 3 jaar.
http://www.repairifyoucare.nl/Hoelang gaan spullen mee?
Er zijn 2 soorten levensduur, de technische levensduur en de economische levensduur. De technische levensduur is het aantal jaren dat een artikel daadwerkelijk meegaat. De economische levensduur is het aantal jaren waarin een product wordt afgeschreven.
De consumentenbond hanteert de volgende tabel bij de economische levensduur bij de volgende artikelen
lees ook:
http://www.mobielabc.com/gsm/levensduur.php
Economische levensduur
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Met economische levensduur wordt bedoeld de periode waarin een machine verouderd is. Veroudering treedt op doordat er nieuwe machines op de markt komen waarin de jongste technische kennis is verwerkt. De economische levensduur komt tot uitdrukking in de afschrijving van de investering in de machine. Een kostbare machine wordt bijvoorbeeld over 10 jaar afgeschreven.
Daarna kan de machine echter nog steeds gebruikt worden. De periode totdat de machine echt kapot is wordt de technische levensduur genoemd.
Economische levensduur
Met economische levensduur wordt bedoeld de periode waarin een machine verouderd is. Veroudering treedt op doordat er nieuwe machines op de markt komen waarin de jongste technische kennis is verwerkt. De economische levensduur komt tot uitdrukking in de afschrijving van de investering in de machine. Een kostbare machine wordt bijvoorbeeld over 10 jaar afgeschreven.
Daarna kan de machine echter nog steeds gebruikt worden. De periode totdat de machine echt kapot is wordt de technische levensduur genoemd.
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
Economische levensduur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur
Dus de economische levensduur heeft totaal niks te maken met de technische levensduur.
@BBCS,
Kom eens een keer met een ander liedje, die plaat is grijs gedraaid.
Als een artikel non-conform is dient de winkelier dat te repareren. De wettekst(en) heb ik al aangegeven.
Jij moet gebruik maken van je regresrecht jegens de fabrikant.
De consument heeft alleen met jouw als verkoper van doen en kan binnen de wettelijke kaders zijn recht doen gelden, al dan niet bijgestaan door een rechtskundig adviseur. Dit kan zeker interessant worden als een winkelier weigert dit te doen.
Als een artikel non-conform is dient de winkelier dat te repareren. De wettekst(en) heb ik al aangegeven.
Jij moet gebruik maken van je regresrecht jegens de fabrikant.
De consument heeft alleen met jouw als verkoper van doen en kan binnen de wettelijke kaders zijn recht doen gelden, al dan niet bijgestaan door een rechtskundig adviseur. Dit kan zeker interessant worden als een winkelier weigert dit te doen.
Klopt, maar die non-conformiteit wordt door de fabrikant bepaald en de producteigenschappen worden door de fabrikant bepaald en niet door de consument.Als een artikel non-conform is dient de winkelier dat te repareren. De wettekst(en) heb ik al aangegeven.
Ik bedoel ermee te zeggen:
Wat mag je van een laptop verwachten?
- Is hierbij van toepassing wat de winkelier zegt of wat de consument wilt?
Wat is de economische levensduur van een laptop?
Volgens de uneto-vni is de economische levensduur van een laptop 3 jaar en wat de consumentenbond er van denkt is niet van belang.
Dus moet er gekeken worden naar de uitspraken van de winkelier en de fabrikant, en niet naar een advocaat of een consumentenorganisatie.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De fabrikanten geven heel duidelijk aan dat zij de goede werking van een product na het verlopen van de garantie periode niet kunnen garanderen, dus is de uitspraak van een consumentenorganisatie en de uitspraken van Puma en Alfatrion niet juist.
Datzelfde kan ik ook van jouw zeggen, jij komt steeds met het verhaal dat de consument meer rechten heeft, terwijl die rechten wat beperkter zijn.@BBCS,
Bij computers maak jij een hele grote fout door alleen naar de hardware te kijken en niet naar de software.
En doordat die software steeds meer eisen stelt, is daarmee ook de economische levensduur veel korter.
De hardware bepaald niet de levensduur, maar de software.