Als ik lees welke programma's gebruikt gaan worden, adviseer ik je een Mac. Wat hier al vaker is vermeld, zal ik nogmaals benadrukken:
1. Geen virussen voor de Mac in omloop. Je kan je Mac gewoon aansluiten op internet zonder je eerst af te vragen of je gelijk ook virussen binnenkrijgt.
2. Het systeem X hoeft nooit gedefragmenteert te worden. Dat gebeurt automatisch. Bestandjes op de Mac kunnen ook nooit tot vertraging van de computer leiden. Alleen dat programma wat gebruikt wordt, vergt processorkracht. De rest vult hooguit de harde schijf.
3. Je hoeft vanwege 1. en 2. nooit je systeem opnieuw te installeren.
4. Bij aankooop van een Apple computer krijg je echte goede software gratis bijgeleverd, zodat je gelijk van start kan gaan.
5. Ik heb sinds dat ik Os X draai (ruim 3 jaar nu) nog nooit een vastloper gehad.
6. Je opstarttijd van je nieuwe Mac is (afhankelijk uiteraard van de snelheid hiervan) minder dan 20 seconden.
7. De aanschafprijs van een Mac is misschien hoger dan een (vergelijkbare!!) pc, maar je krijgt er dus gratis softwarepakketten bij en doordat je bijna geen onderhoud hoeft uit te voeren, verspil je minder tijd hieraan en geniet je hierdoor meer van het gemak van deze computer. Ook gaat een Mac gemiddeld langer mee dan een gemiddelde pc.
8. Sinds begin van dit jaar zijn de Intel-Macs beschikbaar. Dat wil zeggen dat je software op zowel een pc als Mac kan gebruiken, mist die hiervoor geschikt is gemaakt. Apple-software is dat nu al en de rest van de softwarefabrikanten zijn ook druk bezig om dit te ontwikkelen.
9. Bijna alle taken die je met een Windows-pc doet, kan ook met een Mac. Dit geldt ook andersom.
10. Er zijn relatief meer tevreden Mac-gebruikers op de wereld dan Windows-gebruikers. Dat zegt toch ook wel wat.....
11. Als men pc-randapparatuur heeft (muis, toetsenbord, beeldscherm, externe harde schijf e.d.) is dat meestal makkelijk aan te sluiten d.m.v plug and play. Bovendien als deze apparatuur al in bezit is, kan in dit geval een Intel Mac mini worden aanbevolen:
http://www.apple.com/nl/hardware/
12. Mocht een programma op een gegeven moment niet lekker meer lopen (door wat voor reden dan ook), dan volstaat het meestal om een voorkeurenbestandje weg te gooien. Dat wordt dan automatisch opnieuw aangemaakt zodra het programma weer wordt opgestart.
13. Tot slot: het unieke bedieningsgemak van het OS. Microsoft loopt al sinds het begin Apple te copieren, maar slaagt er nooit in om hetzelfde te bereiken. Ze lopen er altijd achteraan. Wat Vista gaat krijgen, heeft Apple nu al voor elkaar.....
Loop eens een Apple-store binnen
http://www.apple.com/nl/buy/ en laat u voorlichten. Het zal misschien even wennen zijn om over te schakelen naar deze manier van computeren, maar u laat weten dat dat geen probleem hoeft te zijn
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)