LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mac of een PC

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jansen

Mac of een PC

Ongelezen bericht door jansen »

Beste Forumgebruikers,

Wij willen een nieuwe computer aanschaffen. We zitten erg te twijfelen of dat we een Mac zullen aanschaffen of een PC. Over de prijs hoef ik niets te weten, staan ook al vele discussies over op het forum. Ik zou graag van andere gebruikers argumenten willen horen om onze keuze misschien beter te kunnen maken. Wij willen de computer gebruiken voor gewoon dagelijks gebruik, internet, mailen, muziek/films downen, foto's bewerken en branden, zelfgemaakte muziek opnemen en bewerken. Geen grote grafische doeleinden dus en spelletjes spelen doen we nooit op de compter.
Van wat ik heb gehoord is een Mac makkelijk virusvrij te houden, is bij een pc zonder uitgebreide software en upgrades een stuk moeilijker, is dus een groot voordeel van de Mac. Het besturingsprogramma van een mac is natuurlijk even anders werken en zal wennen zijn om alle verschillen te ontdekken, maar is zekers te leren. Zouden we kiezen om een PC aan te schaffen kom je bij het volgende probleem, welk merk neem je ??

jurrien
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2004 21:25

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door jurrien »

Geen enkel merk ! Gewoon bij een goed bedrijf alle onderdelen naar behoefte samenstellen en dan heb je precies wat jezelf wil , niet teveel of te weinig en ook voor het merk hoef je niet te betalen. Wel zou ik in samenspraak de pc samenstellen uit A-merk delen voor een goede kwaliteit Veel plezier met je keuze.
Jurrien

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Thunder »

Een paar tips:

Ik zou primair afzien van de Mac, dit systeem is ondanks dat het door microsoft vai Apple flink is gesponsord, nog niet echt doorgedrongen in de huidige computer markt voor particulieren. En heeft de PC op het gebied van grafische en audio toepassingen de Mac al geevenaard.

Waar je dan ook zeker rekening mee moet houden is de beperkte beschikbaarheid van software voor de MAC, voor niet MAC systemen is nagenoeg alles verkrijgbaar via internet of de winkel. Mac systemen zijn minder goed bedeeld en voor sommige toepassingen is wat meer speurwerk vereist.

Dit geld niet alleen voor software, maar ook voor hardware, zelfs de simpele dingen als een muis (1 knops muis) of toetsenbord!

Als laatste punt van aandacht is het feit dat PC's zelf samen te stellen zijn, terwijl je bij MAC systemen veelal bent overgeleverd aan de creativiteit en beschikbaarheid van Apple.

Wat betreft je laatste vraag, welk merk PC, dit is een vage vraag en niet te beantwoorden, de PC markt kent namelijk geen merken, zoals je dat gewent ben in de supermarkt of bij je wasdroger..
Laat je hiervoor dan ook adviseren bij een computer speciaal zaak, waar je je eigen systeem samensteld voor je persoonlijk gebruikersprofiel, dit scheelt een hoop geld en je krijgt een goede service. Vele malen beter dan bij de Dixons en Mediamarkten van deze wereld, daargelaten dat je hier geen invloed op de samenstelling van je PC hebt...

succes..

JoeyvdPoel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2006 14:53

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door JoeyvdPoel »

In tegenstelling tot de vorige posts, zal ik je een Mac advieseren, een aantal redenen:
  • De virus gevoeligheid van de Mac's is zeer klein, tot op heden zijn er voor Mac OS X geen virussen.
  • Veel Microsoft applicaties zijn er ook voor de mac (zie hier) zoals Office:mac 2004, MSN Messenger, VirualPC, enz
  • Het systeem is zeer gebruikers vriendelijk, het installeren van de meeste software gaat middels slepen en neerzetten. Dis geen installatie wizzard.
  • Kan moeiteloos met windows pc's bestanden delen.
  • Mac OS X is het gebruiksvriendelijke besturingssysteem die er is. Veel is namelijk geautomatiseerd, zoals netwerk configuratie, printer installatie, enz
  • Tot op heden het is geen driver hoeven te installeren op een apparaat werkend te krijgen.
Maar voor volledige (wel eenzijdige) informatie ga naar http://www.apple.com/nl/switch/

Maar het belangrijkste
Je kan er alles op doen wat je net noemde. bijvoorbeeld kijk eens naar GarageBand deze zit standaard bij een nieuwe Mac.
Thunder schreef:Als laatste punt van aandacht is het feit dat PC's zelf samen te stellen zijn, terwijl je bij MAC systemen veelal bent overgeleverd aan de creativiteit en beschikbaarheid van Apple.
De PowerMAC is gewoon uitbreidbaar, en de overige Mac's hebben voor de activiteiten van de topic starter meer dan genoeg hardware.

Bennie
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jul 2003 18:08

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bennie »

Ik zou absoluut voor een PC gaan. Ik heb zelf een PC en een iMac en als ik de iMac vorig jaar 5x gebruikt heb is het veel...

Een PC is veel goedkoper dan een Mac en er is aanzienlijk meer software leverbaar. Die paar voordelen van de Mac wegen niet echt tegen de voordelen die een PC biedt.

Daarnaast is een Mac op internet trager dan een PC. Dit zal met de architectuur van de machine te maken hebben. Een webpagina in Firefox op de Mac doet er langer over om getoond te worden en Flash objecten vertragen de Mac ook duidelijk meer dan een PC. Op zich zou dit niet zo hoeven zijn maar mijn ervaring (ik werk hier met zowel Mac als PC) is dat de PC over het algemeen stukken sneller is.

En wat betreft stabiliteit, hetgeen waar de Mac zo om geroemd werd: de Mac's crashen net zo vaak als de PC dus ook dat is geen issue. :wink:

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door NONO »

Wat voor iMac gebruik je met welk besturingssysteem?

Werk sinds 2002 met OS X en heb in die tijd nooit een crash gehad.

Beweer niet dat het systeem of Apple's foutloos zijn - maar wat is dat wel in deze wereld -, maar wat ik allemaal meemaak op kantoor met de PC's en Windows, dan zou ik het dat al een reden vinden om onmiddellijk met pensioen te gaan om maar van dat systeem bevrijd te zijn.

En wat is dat toch altijd met die bewering dat er zo weinig software voor de MAC zou zijn.

Over wat voor software gaat het dan eigenlijk?

Honderd soorten tekstverwerkers of spreadsheets of zo.

En wat gebruikt nagenoeg iedereen? Is dat niet Microsoft Office? O jee, wat een verscheidenheid!!!

Of gaat het alleen maar om steeds weer wat nieuws voor de snuffert te krijgen, voorbijgaand aan het werkelijke doel van een applicatie?

Als je nu een werkelijk hout snijdend argument wilt aandragen, dan zou dat mijns inziens eerder liggen in de idiote prijzen die Apple rekent voor bijvoorbeeld extra werkgeheugen.

Daar wil het merk nog wel eens uitermate in de verkeerde richting doorschieten.

Bennie
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jul 2003 18:08

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bennie »

maar wat ik allemaal meemaak op kantoor met de PC's en Windows, dan zou ik het dat al een reden vinden om onmiddellijk met pensioen te gaan om maar van dat systeem bevrijd te zijn.
Mjah, 9 van de 10x ligt dit aan verkeerde componenten of verkeerd gebruik. Ik heb onlangs mijn PC na 3 jaar voor het eerst opnieuw geinstalleerd, al die tijd heeft XP prima gedraaid en de bekende blauwe schermen heb ik nooit gezien.
En wat is dat toch altijd met die bewering dat er zo weinig software voor de MAC zou zijn. Over wat voor software gaat het dan eigenlijk?
Een goede gratis HTML editor bijvoorbeeld, ik heb me daar echt rot naar gezocht. En kom dan niet aan met "PC software draaien op een Mac" want dat wordt er 1. niet sneller op en 2. dan kan je net zo goed een PC nemen.
En wat gebruikt nagenoeg iedereen? Is dat niet Microsoft Office? O jee, wat een verscheidenheid!!!
Er zijn meer dingen te doen met een computer dan tekstverwerken of je boekhouding doen. Ik gebruik zelf Office ook, maar het is misschien 2% van mijn dagelijkse werkzaamheden.
Als je nu een werkelijk hout snijdend argument wilt aandragen, dan zou dat mijns inziens eerder liggen in de idiote prijzen die Apple rekent voor bijvoorbeeld extra werkgeheugen.
Dat argument was er al. Beschikbaarheid is misschien ook wel een goed punt. Een PC, onderdelen daarvan of software is op iedere straathoek en computerbeurs te vinden. Mac spul wordt een stuk lastiger.

Overigens heeft mijn iMac nog OS9 (waar bv. Firefox al niet op draait), maar op de G4's die we hier hebben draaien staat overal OSX en OS9 (aangezien sommige software niet onder OSX draait moet er af en toe geswitched worden).

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Rustig »

Beste Jansen,

Op mijn werk ben ik genoodzaakt met Win XP te werken. Privé gebruik ik sinds 7 jaar een Mac en, zonder dat het mijn bedoeling is om Windows te bashen, is werken met de Mac een verademing. Er bestaan voor een PC wel meer app's, maar als jij een computer wilt gebruiken voor wat jij beschrijft in je post dan is de Mac de beste, de app's zitten er standaard bij. In iLife (gratis) heb je oa., iMovie, iDVD, iPhoto en vooral niet te vergeten als je muziek wilt maken Garageband en zijn in positieve zin ongeëvenaard.
Een Mac is miss. wel ietsjes langzamer als je het internet gebruikt maar daar staat tegenover dat een Mac veel stabieler is, geen firewall(s) hoeft te gebruiken, niet bang hoeft te zijn voor virussen of spyware o.i.d en geen last hebt van vervelende pop-up vensters en ben je ook bevrijd van dat tijdrovende schijfbeheer.

Surf overmorgen naar de Applestore, hoogst waarschijnlijk staan er de nieuwe (en nog goedkopere) Mac's.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Mijn Windows XP is tot nu toe alleen door mijn eigen toedoen gecrashed, beetje gekloot met systeembestanden :P, verder nog nooit.
XP is dus ook heel stabiel, als je geen rare dingen doet!

Dat soort gratis software krijg je vaak ook als je een kant & klare XP pc koopt, dus daar zit geen voordeel in.

Met XP hoef je tegenwoordig ook niet meer bang te zijn voor spyware, adware en virussen, je moet je pc er alleen wel tegen beschermen met de nodige gratis programma's

Die pop-up vensters houden Firefox & Internet Explorer 6 inmiddels ook tegen.

Schijfbeheer? Bedoel je defragmentatie en opruiming? Niet echt rijdrovend hoor, als je het maar regelmatig doet.

Een PC voor de doeleinden die u noemt gaat u waarschijnlijk zo'n €300 - 500 kosten, dat is dan zonder monitor.

Ga eens kijken bij een zaak waar je zelf een pc kan samenstellen, daar kunnen ze u vast verder helpen.
Een PC van HP, Dell, etc. zou ik nooit kopen!

Ben trouwens wel benieuwd naar de nieuwe Apple G5 (4 processoren!)

jansen

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door jansen »

Iedereen bedankt voor jullie reacties !! Ik moet eerlijk zeggen dat het m'n keus wat te doen nog niet verhelderd heeft, maar ik neig toch te gaan kiezen voor een Mac. Wij hebben tot dusver thuis altijd gewerkt op een oude pc met een pentium 2 en weinig geheugen. Dus wat ik ook neem, het is altijd beter als wat ik had. Een pc is natuurlijk goed te beschermen tegen virussen etc... Maar je moet wel zelf al je voorzorgsmaatregelen nemen, en er dus actief mee bezig zijn dit buiten je pc te houden. Daarbij komen er elke weer nieuwe nog betere virussen bij, en zitten er toch regelmatig gaten in de software van windows xp[vandaag op het journaal hoorde ik waren er weer 2 gaten ontdekt]. Met een mac heb je daar gewoon geen last van, en dat is toch een groot voordeel vind ik persoonlijk. De meeste mensen hier zeggen dat een pc veel sneller is op het net. Als ik achter de pc ga zitten om op het net te gaan hoef ik er geen wedstrijdje van te maken, plus volgens mij is het maar een fractie wat een pc sneller zou als een Mac met een G5 processor. Een mac is een dure aanschaf, maar je weet wel dat je jaren vooruit kan met een betrouwbare machine, en dat uiteindelijk de meeste programma's die nieuw voor pc komen er voor mac ook komen.

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

Goede keus!

Trouwens dat het internet tra(a)g(er) is, valt heel erg mee, daar hoef je niks van te merken.
Wat ik wel een groot nadeel vind, is dat de internetbrowsers van een mac (bijv. Explorer en Safari) sommige websites niet altijd goed weergeven of sommige functies werken niet helemaal optimaal. Sommige sites doen het zelfs helemaal niet.

Buiten dat is een Mac met OsX een goede betrouwbare en snelle computer. En deze is voor jullie doeleinden prima!

Succes met je aankoop!

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Dat Safari een site niet weer kan geven ligt aan de site, niet aan Safari.

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

Klopt, maar veel sites worden dus niet goed weergegeven en daar doel ik op. Kan het wel aan de site liggen, maar je blijft dus met het probleem zitten dat sommige sites niet goed weergegeven worden. Veel webdevelopers/designers controleren namelijk niet hun gemaakte site op de mac...

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Dit zelfde probleem komt helaas ook voor op de pc, Firefox en Opera hebben soms ook problemen met het weergeven van sites.

Bijvoorbeeld de site kassa.vara.nl, alhoewel deze nog meevalt.

Maar ook Internet Explorer kan problemen hebben, IE kan sites gemaakt met CSS 2.0 niet goed lezen. Dit slaat eigenlijk nergens op aangezien CSS 2.0 al tijden gebruikt wordt.

Vergelijk spooky.student.utwente.nl maar is in Firefox 1.5 en Internet Explorer 6

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door mr T. »

Wij willen de computer gebruiken voor gewoon dagelijks gebruik, internet, mailen, muziek/films downen, foto's bewerken en branden, zelfgemaakte muziek opnemen en bewerken. Geen grote grafische doeleinden dus en spelletjes spelen doen we nooit op de compter.
Als je kijkt naar de toepassingen dan ligt een Mac het meest voor de hand. Dat vooral omdat de software die je voor dergelijke toepassingen bij aankoop van een nieuwe Mac standaard worden meegeleverd. Voor internet wordt standaard Safari meegelverd, maar je kunt nog veel meer andere browsers gratis downloaden (meer dan bij Windows computers), voor foto's opslaan en bewerken wordt standaard iPhoto meegeleverd en voor het zelf muziek maken en bewerken e.d. Garageband. Dit soort software wordt doorgaans niet meegeleverd bij een Windowscomputer. Voor tekstverwerking e.d. (kantoortoepassingen) heb je Appleworks en kun je gratis het pakket Neooffice downloaden. Deze pakketen zijn goed uitwisselbaar met MS-Office. Ook is een Mac veel veiliger en inderdaad minder vatbaar voor virussen, trojans en wormen. Bovendien: is je systeem een keer besmet, dan richt het virus, anders dan bij Windowscomputers, geen schade aan. Verder is een Mac in vergelijking met m.n. zelfbouwcomputers superieur als het gaat om de afstemming tussen hardware en software. Waar je bij een zelfbouwcomputer druk moet maken om het vinden van de juiste driver om het systeem te laten draaien, daar krijgt de Mac-gebruiker een update voor het feller of minder fel laten branden van de standby-indicatie al naar gelang het moment van de dag. Dat PC's en Mac's net zo vaak crashen is klinkklare onzin. Voor mijn werk maak ik dagelijks gebruik van een op Windows (2000) gebaseerd systeem van Hewlett Packard en prive heb ik een Mac. Heb thuis nog nooit een crash gehad en heb ze op mijn werk een aantal malen per dag. Heb in het verleden gewerkt ook prive met verschillende Windows versies (95/98/ME/XP) en daar dezelfde ellende. Ben blij te zijn overgestapt op iets beters.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Voor internet wordt standaard Safari meegelverd, maar je kunt nog veel meer andere browsers gratis downloaden (meer dan bij Windows computers)
Hoezo? Voor windows heb je standaard IE6, is slecht dat klopt.
maar verder kun je kiezen uit:

Mozilla Firefox
Mozilla Suite
Opera
Maxthon
Slim Browser
Avant Browser
Ace Explorer
Advanced Browser
Enigma Browser en het bijna vergeten Netscape

Keuze zat, lijkt mij
Voor mijn werk maak ik dagelijks gebruik van een op Windows (2000) gebaseerd systeem van Hewlett Packard en prive heb ik een Mac. Heb thuis nog nooit een crash gehad en heb ze op mijn werk een aantal malen per dag.
Met een merk-pc vraag je ook om problemen en 2000 is ook niet heel stabiel. HP, Dell etc. zou ik nooit kopen. Ik stel alleen zelf samen, de pc's van de Aldi en Lidl zijn trouwens vaak wel goed...
Heb thuis nog nooit een crash gehad en heb ze op mijn werk een aantal malen per dag. Heb in het verleden gewerkt ook prive met verschillende Windows versies (95/98/ME/XP) en daar dezelfde ellende.
Als je XP kan laten crashen dan doe je echt zelf iets fout, 95/98/ME willen er inderdaad nogal eens mee ophouden.

Maar verder ben ik het er volledig mee eens, een Mac is hier de beste oplossing!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door queenfan »

mijn volgende pc is een mac, geen virussen (minder kans op), mooi lay-out, stabieler, geen bill catesshit (windows dus), eindelijk een pc die grapisch nog steeds de betere is aan windows.

Op mijn werk zie je bij de grapische afdeling alleen maar apples en waarom??? juist is nog steeds beter.


MIchel

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

bill cates
Bill Gates
grapisch
Grafisch
stabieler
Valt tegenwoordig heel erg mee, 98 was een instabiel systeem. XP is bij mij nog nooit gecrashed, tenzij ik 'm dat liet doen :P.

En dat ze op je werk Apples gebruiken zegt niet automatisch dat ze grafisch beter zijn, wel dat ze op je werkt gebruik maken van apples. Alhoewel de nieuwe G5 wel erg geschikt is voor grafische bewerkingen, met ze 4 processoren!!!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door mr T. »

En dat ze op je werk Apples gebruiken zegt niet automatisch dat ze grafisch beter zijn, wel dat ze op je werkt gebruik maken van apples. Alhoewel de nieuwe G5 wel erg geschikt is voor grafische bewerkingen, met ze 4 processoren!!!
In de grafische industrie en voor grafische toepassingen is Apple al heel lang de dominante speler. Dat waren ze al ver voor de introductie van de G5-processor. Vrijwel ieder billboard, vrijwel iedere krant en vrijwel ieder tijdschrift wordt opgemaakt met een Applesysteem. Ook in de wereld van de professionele fotografie is Apple de belangrijkste speler.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Klopt, ik wou alleen duidelijk maken dat het niet zo'n goed argument was. En dat ze op het grafische gebied beter zijn maakt ze niet gelijk de betere pc, tenzij je je pc alleen voor grafische bewerkingen gebruikt.

Gesloten