Dus als het een "2ehands" is waarvan men het niet weet is niet erg? wat zijn consumenten toch een raar soort ras
Ik heb zelf ook voor MM gewerkt. Moet wel vertellen dat elk filiaal los staat van elkaar. Heb er zelf voor gezorgt dat bij het filiaal waar ik voor werkte notebooks/computers niet meer geruild/teruggebracht konden worden en dat dit op de bon stond, omdat dit anders gewoon averechts werkt. Andere filialen hanteren hun eigen regels.
Zelfs hierna hield dit in dat als wij 150 laptops uit de aanbieding verkochten, we nog steeds ongeveer 15+ terug kregen door reparaties/uitzonderingen. Deze verkochten wij als showmodellen (verkoop showmodel, plaats nieuwe ex-reparatie/retour, herhaal). Ik weigerde gebruikte modellen als nieuw te verkopen en dit was de beste oplossing naar mijn inziens vergeleken met deze als nieuw verkopen.
Klanten kochten showmodellen tegen gereduceerde prijzen, en deze waren meestal niet nieuw.
Waar ik nu werk verkoop ik showmodellen tegen nieuwprijzen. Ze zijn niet beschadigd, nooit aan geweest, nooit gerepareerd. Ik geef geen korting en verkoop ze als nieuw, omdat ze gewoon nieuw zijn.
Bij de MM zette ik een notebook van 549 euro (showmodel, 2e-hands en ex-reparatie) rustig op 445 euro als ik de ruimte nodig had voor een courant model. De klant heeft dan een koopje en weet dat het een "showmodel" is, ook al weet de klant niet alles. Misschien niet compleet eerlijk, maar de klant kreeg een goede prijs.
Maar 2e hands producten verkopen als nieuw gaat mij te ver. De schijn ophouden dat het een showmodel is, met een flinke korting, vind ik ok, maar gebruikte/ex-reparatie modellen standaard als nieuw verkopen vind ik fout.
Zelf ben ik ook niet altijd 100% eerlijk naar de klant toe. Ik plaats ook ex-reparatiemodellen als showmodellen, mits deze in nieuw-staat zijn. Zo niet, dan wordt het een showmodel met fikse korting.
Niet erg relevant voor dit topic. Retouren van routers stuur ik terug naar de fabrikant, deze worden gecrediteerd dus krijg geen ex-reparaties terug, de andere retouren worden gereset en alleen in de winkel geplaatst als deze in nieuwstaat zijn. Maar denk wel dat m'n post wat inzicht geeft.
*edit*Ben het uiteindelijk dus eens met het feit dat 2e-hands verkopen niet erg is als de consument het niet kan weten. Oftewel, als het product in nieuwstaat is. Waarom? Elke verkoper heeft met een hoop retouren te maken, niet alle retouren kunnen deels of volledig worden afgeschreven, en de retouren in nieuwstaat zijn...in nieuwstaat. Het voorbeeld van TS daarentegen heeft hier niets mee te maken omdat TS geen product in nieuwstaat heeft gekocht. /*edit*