LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 sep 2016 21:20
MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Goedenavond,
misschien dat iemand mij kan helpen. precies 2 weken en 2 dagen geleden heb ik voor mijn dochter een hp pavilion x360 met touchscreen gekocht bij de Media Markt te Rotterdam Alexandrium. vandaag ontstonden er problemen het het touchscreen scherm, waarbij deze uit zichzelf begon te functioneren. hiermee is mijn dochter naar de media markt gestapt en men vertelde haar doodleuk, tsja mevrouw u bent 2 dagen te laat helaas. u komt niet in aanmerking voor een nieuw product, maar wij moeten deze opsturen en oh ja wij hebben voor u geen vervangende laptop momenteel dus laat uw email adres achter en als er een beschikbaar is mailen wij u wel en oh ja het duurt ongeveer 3 weken voordat u uw laptop weer terugkrijgt. in de tussentijd, tsja uw studie die u volgt en heeft u deze nodig voor uw studie , ach wat jammer nou, tsja daar kan de media markt niets aan doen. ik als ouder ben er toen maar zelf op afgestapt en ja hoor na praten als brugman nou meneer u krijgt een nieuwe laptop van ons. in extase waren wij. nu komt het . de jongeman moest nog even naar een balie waar wij onze laptop hadden achtergelaten en je raad het al helaas wij kunnen u geen nieuwe verstrekken want wij missen de doos. tsja dozen sparen doen wij tegenwoordig met zijn allen niet meer. ja wij hebben deze wel nodig voor de leverancier, dus u krijgt geen nieuwe maar wij kunnen nog wel uw laptop opsturen. ik hoop dat er iemand van radar mij hierin kan adviseren. staan wij nu echt als consument in deze machteloos en of staat er nog een wet achter ons.
met vriendelijke groet,
Bryan van Ritter.
misschien dat iemand mij kan helpen. precies 2 weken en 2 dagen geleden heb ik voor mijn dochter een hp pavilion x360 met touchscreen gekocht bij de Media Markt te Rotterdam Alexandrium. vandaag ontstonden er problemen het het touchscreen scherm, waarbij deze uit zichzelf begon te functioneren. hiermee is mijn dochter naar de media markt gestapt en men vertelde haar doodleuk, tsja mevrouw u bent 2 dagen te laat helaas. u komt niet in aanmerking voor een nieuw product, maar wij moeten deze opsturen en oh ja wij hebben voor u geen vervangende laptop momenteel dus laat uw email adres achter en als er een beschikbaar is mailen wij u wel en oh ja het duurt ongeveer 3 weken voordat u uw laptop weer terugkrijgt. in de tussentijd, tsja uw studie die u volgt en heeft u deze nodig voor uw studie , ach wat jammer nou, tsja daar kan de media markt niets aan doen. ik als ouder ben er toen maar zelf op afgestapt en ja hoor na praten als brugman nou meneer u krijgt een nieuwe laptop van ons. in extase waren wij. nu komt het . de jongeman moest nog even naar een balie waar wij onze laptop hadden achtergelaten en je raad het al helaas wij kunnen u geen nieuwe verstrekken want wij missen de doos. tsja dozen sparen doen wij tegenwoordig met zijn allen niet meer. ja wij hebben deze wel nodig voor de leverancier, dus u krijgt geen nieuwe maar wij kunnen nog wel uw laptop opsturen. ik hoop dat er iemand van radar mij hierin kan adviseren. staan wij nu echt als consument in deze machteloos en of staat er nog een wet achter ons.
met vriendelijke groet,
Bryan van Ritter.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 sep 2016 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast. Reden: vollediger omschrijving topic
Reden: Titel aangepast. Reden: vollediger omschrijving topic
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Twee dagen te laat voor wat? Heeft Mediamarkt een regel dat je binnen veertien dagen altijd direct een nieuw product krijgt ofzo? Als dat zo is, maakt het niet zoveel uit of het twee, tien of dertig dagen waren: een termijn is altijd arbitrair. Als twee dagen te laat acceptabel is, waarom dan vier dagen niet?
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Ik mag het hier natuurlijk niet zeggen want consumenten zijn altijd zielig en bedrijven altijd boeven, maar ik vind het niet zo raar als je bij complete vervanging het product inclusief doos moet inleveren. Ze hadden ook gewoon voet bij stuk kunnen houden en het ding gaan repareren. Nu zijn ze wat flexibeler en is het weer niet goed.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 sep 2016 21:20
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Zo een opmerking past helaas bij een leverancier en dit forum alsmede dit programma is om onrecht binnen de maatschappij aan de kaak te stellen. Hier kan ik dus niets mee met zo een opmerking. Reageer dan svp helemaal niet.
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
onrecht wel inderdaad, voor zover ik zie krijgt u waar u recht op heeft, u wilt alleen meer dan waar u recht op heeft. Vervanging is een mogelijk eis, de winkelier zal moeten onderbouwen waarom hij overgaat tot reparatie. Een vervangende laptop is geen plicht van de leverancier, reparatie dient wel te gebeuren binnen een redelijke termijn.bryanvanritter schreef:Zo een opmerking past helaas bij een leverancier en dit forum alsmede dit programma is om onrecht binnen de maatschappij aan de kaak te stellen. Hier kan ik dus niets mee met zo een opmerking. Reageer dan svp helemaal niet.
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Wil je alleen klapvee? Dan zit je op het verkeerde forum inderdaad. Ik vind dat MM door jou ten onrechte negatief wordt weggezet. Je opent een topic, dan krijg je meningen. Ook als ze jou toevallig niet aanstaan.bryanvanritter schreef:Zo een opmerking past helaas bij een leverancier en dit forum alsmede dit programma is om onrecht binnen de maatschappij aan de kaak te stellen. Hier kan ik dus niets mee met zo een opmerking. Reageer dan svp helemaal niet.
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
De wet geeft de consument in beginsel een vrije keuze tussen herstel en vervanging. Dit is anders als dit dit in de gegeven omstandigheden onredelijk zou zijn. Hierbij spelen o.a. de kosten en de overlast die gepaard gaan bij herstel / vervanging een rol. Vanuit de wet gezien hoef je geen doos te bewaren.
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Ze doen een stap extra, en bieden een nieuwe laptop aan, met als maar, omdat hun leverancier dat van hén verwacht, de originele doos. Die is er niet meer, dus vallen ze terug op wat ze tenminste moeten doen, en dat is repareren. Een leen-laptop zou voor hen al snel onredelijk bezwarend zijn, omdat je om die te kunnen gebruiken allerlei voorwaarden moet accepteren van oa microsoft, waarmee zo'n laptop voor hen onverkoopbaar wordt, of een aardige inspanning kost om weer helemaal terug naar de fabrieksinstellingen te krijgen, en zo weer verkoopklaar te maken als jullie die retourneren.bryanvanritter schreef:Goedenavond,
misschien dat iemand mij kan helpen. precies 2 weken en 2 dagen geleden heb ik voor mijn dochter een hp pavilion x360 met touchscreen gekocht bij de Media Markt te Rotterdam Alexandrium. vandaag ontstonden er problemen het het touchscreen scherm, waarbij deze uit zichzelf begon te functioneren. hiermee is mijn dochter naar de media markt gestapt en men vertelde haar doodleuk, tsja mevrouw u bent 2 dagen te laat helaas. u komt niet in aanmerking voor een nieuw product, maar wij moeten deze opsturen en oh ja wij hebben voor u geen vervangende laptop momenteel dus laat uw email adres achter en als er een beschikbaar is mailen wij u wel en oh ja het duurt ongeveer 3 weken voordat u uw laptop weer terugkrijgt. in de tussentijd, tsja uw studie die u volgt en heeft u deze nodig voor uw studie , ach wat jammer nou, tsja daar kan de media markt niets aan doen. ik als ouder ben er toen maar zelf op afgestapt en ja hoor na praten als brugman nou meneer u krijgt een nieuwe laptop van ons. in extase waren wij. nu komt het . de jongeman moest nog even naar een balie waar wij onze laptop hadden achtergelaten en je raad het al helaas wij kunnen u geen nieuwe verstrekken want wij missen de doos. tsja dozen sparen doen wij tegenwoordig met zijn allen niet meer. ja wij hebben deze wel nodig voor de leverancier, dus u krijgt geen nieuwe maar wij kunnen nog wel uw laptop opsturen. ik hoop dat er iemand van radar mij hierin kan adviseren. staan wij nu echt als consument in deze machteloos en of staat er nog een wet achter ons.
met vriendelijke groet,
Bryan van Ritter.
Ik zou niet weten wat je hier nog aan kan doen, tegen de tijd dat je een eventuele wettekst te pakken hebt, en dit voldoende hoog in de boom bij de mediamarkt hebt gekregen, is de laptop al gerepareerd.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Dan pak je toch de nieuwe laptop uit de doos en stopt de kapotte erin.ik als ouder ben er toen maar zelf op afgestapt en ja hoor na praten als brugman nou meneer u krijgt een nieuwe laptop van ons. in extase waren wij. nu komt het . de jongeman moest nog even naar een balie waar wij onze laptop hadden achtergelaten en je raad het al helaas wij kunnen u geen nieuwe verstrekken want wij missen de doos.
De rest van de onderdelen uit de doos heb je nog thuis , en dus niet opnieuw nodig
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
inderdaad. Lekker pragmatisch!
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Begrijp ik je goed? Als je een kapot artikel hebt, heb je recht op een nieuw artikel?alfatrion schreef:De wet geeft de consument in beginsel een vrije keuze tussen herstel en vervanging.
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Het serienummer op de doos komt dan niet meer overeen.Moneyman schreef: inderdaad. Lekker pragmatisch!
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Voor zover dat al een probleem is, is dat te herstellen door het gebruik van een stikker.
Als je een ondeugdelijk product is geleverd dan heb je in beginsel recht op vervanging. De eerste zes maanden wordt vermoed dat er een ondeugdelijk product is geleverd. In het algemeen is het uiteraard onvoldoende dat een product nu kapot is.Willem-J schreef:Begrijp ik je goed? Als je een kapot artikel hebt, heb je recht op een nieuw artikel?
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Zoals je zult begrijpen is dit niet zo.Willem-J schreef:Begrijp ik je goed? Als je een kapot artikel hebt, heb je recht op een nieuw artikel?alfatrion schreef:De wet geeft de consument in beginsel een vrije keuze tussen herstel en vervanging.
Je kunt wel een nieuw product verlangen, maar als het goedkoper is om het product te repareren, heb je de reparatie te accepteren
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Het eisen van de originele doos lijkt me onredelijk en onnodig. Bovendien heeft de koper bij een dergelijk ernstig defect de keuze uit reparatie of vervanging. De wet stelt nergens dat de koper de doos moet bewaren
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Dit is onjuist. Een consument heeft alleen geen keuze als a) herstel of vervanging onmogelijk is of b) herstel of vervanging in de gegeven omstandigheden niet van de verkoper verlangt kan worden (art. 7:21 lid 4 BW). Het enkele feit dat een van de herstel (iets) goedkoper is is onvoldoende om te oordelen dat vervanging daarom niet van de verkoper verlangd zou kunnen worden. Kosten zijn hierin uiteraard wel een factor van betekenis, maar dat is overlast ook (art. 7:21 lid 5 BW). Dat de laptop nodig is voor een studie maakt dat er m.i. sprake is van ernstige overlast. En dat daarom vervanging van de verkoper verlangt kan worden.Leo The Emperor schreef:Je kunt wel een nieuw product verlangen, maar als het goedkoper is om het product te repareren, heb je de reparatie te accepteren
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
En u heeft de doos niet meer is al helemaal geen argument. Staat er bij de ingang van de media markt een bord waarop staat dat je de originele doos moet bewaren, voor hoe lang en waarom?
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Het is nergens op gebaseerd dat van de verkoper een (veel) duurdere oplossing verlangd mag wordenalfatrion schreef:Het enkele feit dat een van de herstel (iets) goedkoper is is onvoldoende om te oordelen dat vervanging daarom niet van de verkoper verlangd zou kunnen worden. Kosten zijn hierin uiteraard wel een factor van betekenis, maar dat is overlast ook (art. 7:21 lid 5 BW).
Dat verzin je gewoon ter plekke, en zoals eerder gezegd er zijn overal ter wereld repair-centra die onnodig zouden zijn als steeds een nieuw apparaat geleverd moest moeten worden
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Dit is een zwaktebod. Ik heb je een verwijzing naar het wetsartikel gegeven, waar ik mijn standpunt op baseer. Dat kun je natuurlijk ook gewoon even lezen. Jij hebt voor jouw standpunten nog geen enkele onderbouwing gegeven.Leo The Emperor schreef:Het is nergens op gebaseerd dat van de verkoper een (veel) duurdere oplossing verlangd mag wordenalfatrion schreef:Het enkele feit dat een van de herstel (iets) goedkoper is is onvoldoende om te oordelen dat vervanging daarom niet van de verkoper verlangd zou kunnen worden. Kosten zijn hierin uiteraard wel een factor van betekenis, maar dat is overlast ook (art. 7:21 lid 5 BW).
Dat verzin je gewoon ter plekke, en zoals eerder gezegd er zijn overal ter wereld repair-centra die onnodig zouden zijn als steeds een nieuw apparaat geleverd moest moeten worden
De hoofdregel is dat de consument-koper recht heeft op zowel herstel als vervanging. Dat voor de (tweede) uitzonderingsregel alleen naar de kosten gekeken moet worden volgt gewoon niet uit de wet. Dat er repair-centra zijn doet daar niets aan af.
Re: MediaMarkt ruilt wanproduct niet zonder originele doos
Deze discussie is al talloze keren gevoerd. Kunnen we niet gewoon copy paste doen en driehonderd berichten met wetsartikelen en jurisprudentie toevoegen ?
Ik denk dat redelijkheid de sleutel is.
een auto met een krasje wordt gewoon hersteld, daar wordt geen nieuwe voor geleverd. Dat zou kapitaalvernietiging zijn.
Ik denk dat redelijkheid de sleutel is.
een auto met een krasje wordt gewoon hersteld, daar wordt geen nieuwe voor geleverd. Dat zou kapitaalvernietiging zijn.