LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medion Akoya E7415 (30018587) garantie, maar geen bon

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
arjanv

Medion Akoya E7415 (30018587) garantie, maar geen bon

Ongelezen bericht door arjanv »

Beste forumlezers,

ik heb vorig jaar een Medion Akoya E7415 gekocht, altijd netjes gebruikt, maar nu doet hij echt helemaal niets meer. Geen beeld, geen geluidjes, geen ledjes die branden helemaal niets. Nieuwe adapter gekocht maar helpt niet. Accu verwijderd helpt ook niet.

Contact gehad met medion, maar naar meerdere keren duidelijk geprobeerd te maken dat hij echt niks meer doet, moet hij terug. maar kan geen bonnetje meer vinden. Ze kunnen echt wel zien aan het serienummer dat hij nog dik binnen de garantie val, maar geven dus geen thuis.

best apart, de meeste bedrijven heb je geen bonnetje meer nodig tegenwoordig voor garantie aan de hand van het serienummer bv.

Kan ik nog iets doen?

newmikey

Re: Medion Akoya E7415 (30018587) garantie, maar geen bon

Ongelezen bericht door newmikey »

arjanv schreef:
best apart, de meeste bedrijven heb je geen bonnetje meer nodig tegenwoordig voor garantie aan de hand van het serienummer bv.
Het serienummer geeft niet aan wanneer u het apparaat gekocht heeft maar wanneer deze in de fabriek van de productielijn af is gekomen. Als u met PIN betaling, PayPal of credit card betaalt heeft kunt u nog een poging doen ze met een afschrift te overtuigen (ze zijn echter tot niets verplicht) anders is het einde oefening. Bonnetjes zijn tegenwoordig garantiebewijzen en er staat meestal bij aankoop vermeld "zonder bon geen garantie".

arjanv

Ongelezen bericht door arjanv »

Bedankt voor je berichtje.

maar iets wat in april 2015 geproduceerd is en in mei 2015 gekocht is lijkt mij nogal duidelijk. dan zegt een bonnetje toch niks meer.
maar goed ik ga nog wel wat stappen proberen.
bv bij lenovo geen probleem. was zelfs een tweedehands en kwamen ze thuis repareren. service heet dat. iets wat ze bij medion mijden ben ik wel achter.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

arjanv schreef: bv bij lenovo geen probleem. was zelfs een tweedehands en kwamen ze thuis repareren. service heet dat. iets wat ze bij medion mijden ben ik wel achter.
Tsja, penny wise, pound foolish. Niemand verplicht u die budget troep die bij de Aldi's van deze wereld verkocht wordt aan te schaffen. Maar ook met een Dell of HP bent u zonder bon gewoon de sjaak hoor.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

u doet een beroep op uw rechten, medion zegt prima, toon maar aan dat wij u moeten helpen, u zegt: kijk maar in de computer. Zo werkt het niet met de bewijslast, u claimt dat u recht heeft op garantie, dan bent u degene die aan moet tonen dat u geholpen dient te worden.

berndv

snuffel1 schreef:Waarom bent u niet eerst naar de verkoper gegaan want die is het eerste aanspreekpunt in geval van aanspraak op garantie.
wellicht 2 redenen. Medion wordt gevoerd door de aldi, en die zijn er zeer sterk in om dit soort zaken af te schuiven op de fabrikant. Daarnaast, zonder kassabon is het moeilijk aan te tonen dat je het ook daar gekocht hebt. Daar aldi tegenwoordig niet de enige dealer van medion meer is, er zijn er tegenwoordig meer die dit merk voeren, waaronder een mediamarkt en bol.com.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Geen garantie zonder bon is onzin. De wet stelt hier geen voorwaarden aan. Als je kunt bewijzen dat dit product van jouw is en het nog binnen garantie valt, dan dien je gewoon geholpen te worden. Een computer die minder dan een jaar geleden uit de fabriek is gerold kan nooit ouder zijn dan 2 jaar en heeft dus gewoon garantie. Zo simpel is dat.

berndv

maar dan moet je wel aan kunnen tonen wie de verkoper van dit product is, daar de verkoper verantwoordelijk is en aansprakelijk gesteld kan worden voor de garantie, en garantie een recht is dat voortvloeit uit een koopovereenkomst. En zoals ik al aangaf is medion niet meer uitsluitend bij de aldi te koop.

olaf79

Kijk maar eens op deze pagina van consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezer ... r-kassabon

Zonder bon heb je gewoon recht op garantie. Dat Aldi doorverwijst naar de producent / importeur is totaal niet relevant.

olaf79

Maar het gaat hier niet om de Medion voorwaarden, maar om de Aldi. De wet stelt nergens dat je een bon moet overleggen om aanspraak te maken op garantie.

berndv

olaf79 schreef:Maar het gaat hier niet om de Medion voorwaarden, maar om de Aldi. De wet stelt nergens dat je een bon moet overleggen om aanspraak te maken op garantie.
en waar staat dat ts dit product bij de aldi heeft gekocht? zoals ik al een paar keer heb aangehaald wordt medion niet alleen bij de aldi gekocht. TS geeft nergens aan dat hij kan aantonen waar dit product is aangeschaft. Als ik even snel zoek op het type zie ik dat het aangeboden wordt bij coolblue, werkkamp, bol.com, mediamarkt en meer. Er simpelweg van uit gaan dat medion uitsluitend bij aldi wordt verkocht en daarmee niet aangetoond hoeft te worden waar het is aangeschaft is gewoon onzin.

Maar als ts inderdaad kan aantonen dat door middel van een betaalbewijs, bankafschrift of dergelijke, kan hij niet uitgesloten worden van garantie, maar de bewijslast ligt hiervoor wel bij ts. Dat staat ook in de link van consuwijzer:
Jij moet wel kunnen aantonen dat je de dvd-speler ook echt bij deze winkel hebt gekocht.

EdoZ

Ongelezen bericht door EdoZ »

Medion (als leverancier in Nederland) doet vaker moeilijk over door hun uit te voeren reparatie(s) i.v.m. garantie. Mijn indruk is dat zo lang mogelijk wordt geprobeerd om e.e.a. uit te stellen zodat de garantietermijn verloopt. Mij is iets dergelijks overkomen maar met een MEDION Akoya E7225....

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

olaf79 schreef:Geen garantie zonder bon is onzin. De wet stelt hier geen voorwaarden aan. Als je kunt bewijzen dat dit product van jouw is en het nog binnen garantie valt, dan dien je gewoon geholpen te worden. Een computer die minder dan een jaar geleden uit de fabriek is gerold kan nooit ouder zijn dan 2 jaar en heeft dus gewoon garantie. Zo simpel is dat.
Ik heb bij Canon Benelux gewerkt en hier was het simpel als het S/N binnen de garantie termijn viel werd er helemaal niet gekeken naar de kassabon (teveel werk) viel hij er wel buiten dan werd naar de kassabon gekeken.

Nergens staat ook dat Medion geen garantie wilt geven enkel dat ze niet reageren op de vraag. Mijn Medion komt van de Mediamarkt vandaan (werkt prima) dus je kunt het niet enkel en alleen bij de Aldi kopen.

olaf79

Is niet relevant waar de medion is gekocht. De verkoper levert garantie, niet de fabriek.
De wet vereist niet dat je een bon overlegt om aanspraak te maken op de garantie. Een bankafschrift kan ook dienen als bewijs dat het jouw product is.

grun

Ongelezen bericht door grun »

olaf79 schreef:Een bankafschrift kan ook dienen als bewijs dat het jouw product is.
Op een bankafschrift heb ik nog nooit een product zien staan, wel een ontvanger en een bedrag. Maar zelfs als het bedrag overeenkomt met het product betwijfel ik of dat als bewijs stand houdt. Er zijn zoveel mogelijkheden om tot hetzelfde bedrag te komen, bijvoorbeeld door de aanschaf van meerdere kleinere artikelen waarvan de totaalwaarde toevallig hetzelfde is.

olaf79

grun schreef:
olaf79 schreef:Een bankafschrift kan ook dienen als bewijs dat het jouw product is.
Op een bankafschrift heb ik nog nooit een product zien staan, wel een ontvanger en een bedrag. Maar zelfs als het bedrag overeenkomt met het product betwijfel ik of dat als bewijs stand houdt. Er zijn zoveel mogelijkheden om tot hetzelfde bedrag te komen, bijvoorbeeld door de aanschaf van meerdere kleinere artikelen waarvan de totaalwaarde toevallig hetzelfde is.
Dat zou wel heel toevallig zijn dat je bij 1 winkel precies dat bedrag pint. Bovendien kan een winkel gewoon een kassabon terugvinden adhv het nummer dat op het bankafschrift staat.

grun

Ongelezen bericht door grun »

olaf79 schreef:Bovendien kan een winkel gewoon een kassabon terugvinden adhv het nummer dat op het bankafschrift staat.
Dat is idd een goed punt.

Gesloten