LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moederboard
Moederboard
Hallo,
Ik heb een vraagje over de p.c. van mijn zoon.
Als hij de p.c. aan zet draait alleen de ven nog maar dus hij heeft de p.c. weggebracht naar de winkel waar hij vandaan kwam.
Men vermoed daar dat het misschien het moederboard kan zijn maar nu vraag ik mij af hoe langs zoiets hoort mee te gaan bij normaal gebruik?
De p.c. is bijna twee jaar oud en hij speelt er spellen online mee.
De garantie is 1 jaar maar dat heb je bij meer apparatuur zoals bijv.een wasautomaat die 5 jaar mee hoort te gaan en je dan een soort korting krijgt op de reparatieprijs.
Dus weet iemand hoe dit zit bij een moederboard?
Ik heb een vraagje over de p.c. van mijn zoon.
Als hij de p.c. aan zet draait alleen de ven nog maar dus hij heeft de p.c. weggebracht naar de winkel waar hij vandaan kwam.
Men vermoed daar dat het misschien het moederboard kan zijn maar nu vraag ik mij af hoe langs zoiets hoort mee te gaan bij normaal gebruik?
De p.c. is bijna twee jaar oud en hij speelt er spellen online mee.
De garantie is 1 jaar maar dat heb je bij meer apparatuur zoals bijv.een wasautomaat die 5 jaar mee hoort te gaan en je dan een soort korting krijgt op de reparatieprijs.
Dus weet iemand hoe dit zit bij een moederboard?
Re: Moederboard
Het hangt af van het merk moederboard. Een moederboard van goede kwaliteit hoort minimaal 5, meestal 6 en soms 8 jaar mee te gaan. U heeft alleen formeel recht op iets indien u aannemlijk kunt maken dat het gaat om een ondeugelijk product, dwz dat het gebrek niet door u veroorzaakt is.
In het geval dat u dit lukt dan hoeft u alleen te betalen als u daar door een product terug krijgt dat langer mee gaat. Het meest waarscheinlijke is dat het moederboard vervangen zal worden, dus daar zal spraken van zijn. De verkoper heeft dan recht op een gebruikersvergoeding, dit zal afhangen van de duur dat het product is mee gegaan, maar ook de snelle prijsvermindering in de branche. Ik schat daarom dat iets van 40% tot 80% zelf moet betalen, afhankelijk of het moederboard wordt vervangen door een nieuw model.
In het geval dat u dit lukt dan hoeft u alleen te betalen als u daar door een product terug krijgt dat langer mee gaat. Het meest waarscheinlijke is dat het moederboard vervangen zal worden, dus daar zal spraken van zijn. De verkoper heeft dan recht op een gebruikersvergoeding, dit zal afhangen van de duur dat het product is mee gegaan, maar ook de snelle prijsvermindering in de branche. Ik schat daarom dat iets van 40% tot 80% zelf moet betalen, afhankelijk of het moederboard wordt vervangen door een nieuw model.
De processor kan ook nog defect zijn.Men vermoed daar dat het misschien het moederboard kan zijn maar nu vraag ik mij af hoe langs zoiets hoort mee te gaan bij normaal gebruik?
Je eist dus dat een winkelier een keiharde garantie geeft waarin hij zegt dat in een bepaalde periode géén problemen optreden.
Dan moet ik je toch even wakker maken, want zulke garanties geven wij nooit af en dat zullen wij ook nooit doen!
Domweg omdat wij niet kunnen garanderen dat een moederbord binnen een bepaalde periode gegarandeerd niet uit zal vallen en dat een moederbord dus in een bepaalde periode niet defect zal gaan.
Computers hebben een economische levensduur van 3 jaar. Dus een moederbord heeft een economische levensduur van 3 jaar.
De meeste moederbordfabrikanten geven 3 jaar fabrieksgarantie.De garantie is 1 jaar maar
Zowel AMD als Intel geven 3 jaar garantie op de boxed processoren.
Dus als het moederbord of de processor defect is, dan heb je gewoon 3 jaar fabrieksgarantie en dan kost het je helemaal niets!
Bij de processorfabrikanten kun je zelf niet rechtstreeks terecht en bij sommige moederbordfabrikanten ook niet.
De garantieafwikkelingen lopen dan via de winkelier.
Ik wil wen het volgende opmerken.
Sommige moederbordenfabrikanten hanteren een fabrieksgarantie die gelijk is aan de garantieperiode van de complete systeem!
Dus in dit geval is dat heel jammer maar wel 12 maanden.
Nee dat eis ik niet,het gaat erom dat dit produkt langer mee hoort te gaan als momenteel aan de orde is.Je eist dus dat een winkelier een keiharde garantie geeft waarin hij zegt dat in een bepaalde periode géén problemen optreden.
Dan moet ik je toch even wakker maken, want zulke garanties geven wij nooit af en dat zullen wij ook nooit doen!
Als ik een wasautomaat koop krijg ik 1 of 2 jaar garantie maar dat wil niet zeggen dat de winkelier verschoont blijft als de wasautomaat binnen 5 jaar kapot gaat ook al is de garantietermijn verlopen,dan is men verplicht om de koper tegemoet te komen in de reparatieprijs.
Het moederboard waar het over gaat is: asus k8n mainboard s/n:4 cmm 193946
Ik heb al gehoord dat er twee jaar fabrieksgarantie op zit maar nu even afwachten wat de winkelier hierop zegt en hoe ik dit moet bewijzen.
Er is altijd heel zuinig mee omgegaan dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen.
Wie meer garantie wil koopt gewoon een PC bij de leverancier die dat wel geeft en zelfs voor een vaak lagere prijs! Koop nooit garantie bij in bepaalde winkels, want in de praktijk geldt die garantie vaak niet.Dan moet ik je toch even wakker maken, want zulke garanties geven wij nooit af en dat zullen wij ook nooit doen!
Lees in elk geval de bepalingen en voorwaarden goed door.
Op een MEDION PC krijg je via ALDI wel drie jaar garantie, ook al is de service niet altijd even goed. Ook Lidl hanteert drie jaar garantie dacht ik.
Voor een gewone consument die een prijzig product, zoals een TV of PC koopt, is een levensduur van drie jaar toch wel erg kort.
Daar staat, vooral bij de PC, tegenover dat consumenten niet zelden rommelen in de PC kast en dingen vervangen. Daarbij kan schade ontstaan, o.a door ontlading van statische elektriciteit, waardoor de PC defect raakt of een korter leven krijgt.
Ook is eigenlijk periodiek onderhoud noodzakelijk, al was het maar omdat de goede werking van het koelsysteem dan gegarandeerd wordt.
Veel harde schijven gaan kapot door te hoge temperaturen in de PC-kast!
Correctie: Asus geeft 3 jaar fabrieksgarantie op hun moederborden.Ik heb al gehoord dat er twee jaar fabrieksgarantie op zit
Na het verlopen van de garantie heb je geen recht meer op garantie.Als ik een wasautomaat koop krijg ik 1 of 2 jaar garantie maar dat wil niet zeggen dat de winkelier verschoont blijft als de wasautomaat binnen 5 jaar kapot gaat ook al is de garantietermijn verlopen,dan is men verplicht om de koper tegemoet te komen in de reparatieprijs.
Als een product na het verlopen en binnen de economische levensduur kapot gaat heb je inderdaad recht op de wettelijke regelingen.
Een detaillist is altijd verplicht om een probleem op te lossen. Zelfs na het verstrijken van de economische levensduur!
Dus altijd!
Dat hij daarbij uurloon en materiaalkosten in rekening brengt is geen probleem, maar hij mag dus niet zeggen:
"Het product is buiten de garantie en daar doen we dus niets meer aan."
Dat mag dus niet. Maar er zijn helaas nog steeds winkeliers die dat wel zeggen.
Heel simpel:Ik heb al gehoord dat er twee jaar fabrieksgarantie op zit maar nu even afwachten wat de winkelier hierop zegt en hoe ik dit moet bewijzen.
Het staat op de website van Asus!
http://support.asus.com/repair/repair.a ... uage=en-us
Voor alle duidelijkheid:Voor een gewone consument die een prijzig product, zoals een TV of PC koopt, is een levensduur van drie jaar toch wel erg kort.
De economische levensduur van een computer is 3 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 8 jaar!
En als je zuinig bent op de computer en altijd goed onderhoudt pleegt zoals gsm-it beschrijft, dan kan een computer zelfs 10 tot 15 jaar meegaan!
In die periode kan het voorkomen dat de ventilatoren vervangen moeten worden.
Vooral in ruimtes waar het stoffig is (slaapkamers, woonkamers.)
Dit zocht ik maar kon het niet vinden.Heel simpel:
Het staat op de website van Asus!
http://support.asus.com/repair/repair.a ... uage=en-us
Bedankt voor de tip.
Bij het opstarten van de computer geeft het moederboard een aantal piepjes af. Dit is de interne controle-procedure, welke aan kan geven waar het euvel zit. Hoor je helemaal niks, dan zou het weldegelijk de processor kunnen zijn die defect is, of niet goed in de socket ligt oid. Als je wilt kan ik wel een lijstje opsnorren met aantal piepjes etc. en wat deze betekenen.
Als er een Intel processor in de computer zit, dan is het moederbord kapot.
Als er een AMD processor in de computer zit, dan is de processor kapot.
Bij de meeste merkcomputers is de interne speaker eruit gelaten.
Want zo'n interne speaker is ouderwets, dus weg ermee! (zeggen ze)
Bij de meeste zelfbouwcomputers zit de interne speaker gewoon in de kast en deze wordt dan ook gewoon aangesloten.
Als er een AMD processor in de computer zit, dan is de processor kapot.
Maar als je geen piepjes hoort?Als je wilt kan ik wel een lijstje opsnorren met aantal piepjes etc. en wat deze betekenen.
Bij de meeste merkcomputers is de interne speaker eruit gelaten.
Want zo'n interne speaker is ouderwets, dus weg ermee! (zeggen ze)
Bij de meeste zelfbouwcomputers zit de interne speaker gewoon in de kast en deze wordt dan ook gewoon aangesloten.
Geen piepjes houdt meestal in dat de processor kaduuk oid is. Maar heb geen ervaring met AMD.
Ah, kan je meteen zien dat ik mijn computers dus zelf bouw. Ik schakel de speaker na verloop van tijd vaak uit, als ik niet meer aan het tweaken en opvoeren ben.
Ah, kan je meteen zien dat ik mijn computers dus zelf bouw. Ik schakel de speaker na verloop van tijd vaak uit, als ik niet meer aan het tweaken en opvoeren ben.
Hij hoort helemaal geen enkel piepje meer en zoals ik al eerder zei alleen de ven draait nog.
De processor die hij heeft is: AMD ATHLON 64 3000+
Als het dan de processor blijkt te zijn vraag ik mij af hoe het zit met deze garantie.
De processor die hij heeft is: AMD ATHLON 64 3000+
Als het dan de processor blijkt te zijn vraag ik mij af hoe het zit met deze garantie.
Ik neem aan dat hier fabrieksgarantie op zit, dus die dient gewoon vervangen te worden. Tenzij dit dus 1 jaar is, dan houdt het een beetje op, u kunt het toch bij de winkel eens navragen, sommigen zijn daar wat makkelijker in.
Zo niet, dan raad ik u aan om een andere processor welke in de socket van het moederboard past eens te proberen. Wellicht dat uw zoon vrienden heeft die er nog 1 hebben liggen oid. Doet de computer dan nog steeds helemaal niks, dan zou het moederboard het probleem kunnen zijn. Of u laat de computer onderzoeken bij een zelfbouw-winkel, deze mensen doen niet anders dan computers in en uitelkaar halen, dus wellicht dat deze u ook makkelijk kunnen helpen. Een nieuwe processor kost meestal niet zo gek veel meer, zeker niet als u dezelfde (als deze nog voorradig is) koopt.
Zo niet, dan raad ik u aan om een andere processor welke in de socket van het moederboard past eens te proberen. Wellicht dat uw zoon vrienden heeft die er nog 1 hebben liggen oid. Doet de computer dan nog steeds helemaal niks, dan zou het moederboard het probleem kunnen zijn. Of u laat de computer onderzoeken bij een zelfbouw-winkel, deze mensen doen niet anders dan computers in en uitelkaar halen, dus wellicht dat deze u ook makkelijk kunnen helpen. Een nieuwe processor kost meestal niet zo gek veel meer, zeker niet als u dezelfde (als deze nog voorradig is) koopt.
Laatst gewijzigd door supernov op 07 jan 2007 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
AMD geeft 3 jaar fabrieksgarantie.
Dus heb je gewoon recht op een gratis vervanging van de processor.
Dus heb je gewoon recht op een gratis vervanging van de processor.
We gaan er liever niet zelf aan rommelen ook omdat we daar geen verstand van hebben.
De p.c. is in elkaar gezet door uitgezochte onderdelen die hij nodig had en dit is gebeurd door Dimension.
Ik vind het wel fijn om te weten dat ook voor de processor 3 jaar fabrieksgarantie geld.
De p.c. is in elkaar gezet door uitgezochte onderdelen die hij nodig had en dit is gebeurd door Dimension.
Ik vind het wel fijn om te weten dat ook voor de processor 3 jaar fabrieksgarantie geld.
economische levensduur heeft met dit helemaal niks te maken.Voor alle duidelijkheid:
De economische levensduur van een computer is 3 jaar.
De technische levensduur is 6 tot 8 jaar!
Economische levensduur wil gewoon zeggen dat binnen een aantal jaren je pc is afgeschreven. Dit wil niet zeggen dat de pc dan niet meer goed is, dat is namelijk de technische levensduur.
Het is natuurlijk wel raar als men zegt dat de technische levensduur 6 tot 8 jaar zou moeten zijn dat men maar een jaar garantie geeft.
Is het dan zo dat de opgegeven technische levensduur een farce is of is het zo dat men gewoon niet voor reparaties wil betalen?
Economische levensduur wil gewoon zeggen dat binnen een aantal jaren je pc is afgeschreven. Dit wil niet zeggen dat de pc dan niet meer goed is, dat is namelijk de technische levensduur.
Hehe! Eindelijk iemand die het begrijpt!
Is het dan zo dat de opgegeven technische levensduur een farce is of is het zo dat men gewoon niet voor reparaties wil betalen?
Klopt helemaal!
Hoe lager de winstmarge, hoe korter de garantieperiode!
Ga maar na, die kosten van de reparaties moeten ergens van betaald worden. Willen de consumenten dat niet betalen tijdens de aankoop, dan moeten ze dat maar doen als er problemen zijn.
Je kunt niet van een detaillist verwachten dat die €100,- verdient dat die dan voor €600,- mee gaat betalen!
Als de consumenten dan gaan zeggen:
Niets mee te maken!
Dan kunnen we detaillisten ook zeggen:
Niets mee te maken! Betalen!
De consumenten willen een compersatie in de kosten tijdens de technische levensduur. Daarbij willen ze het liefst de garantieperiode net zo lang als de technische levensduur.Het is natuurlijk wel raar als men zegt dat de technische levensduur 6 tot 8 jaar zou moeten zijn dat men maar een jaar garantie geeft.
Dat is economisch niet haalbaar en onverantwoordelijk.
Dus zullen de detaillisten zulke regels en wensen nooit uitvoeren.
Nogmaals, omdat dat economisch niet haalbaar is.
PUNT.!
Dus als ik een wasautomaat zou kopen die technisch gezien minstens 5 jaar mee moet gaan en het ding gaat na de garantieperiode van een jaar kapot dat ik dan de volle pond aan reparatiekosten moet betalen?
Voor zover ik weet is de consument hiertegen beschermd en als de automaat in het tweede of derde jaar kapot gaat er dan een tegemoetkoming hoort te komen in de reparatiekosten.
Voor zover ik weet is de consument hiertegen beschermd en als de automaat in het tweede of derde jaar kapot gaat er dan een tegemoetkoming hoort te komen in de reparatiekosten.
Nee.Dus als ik een wasautomaat zou kopen die technisch gezien minstens 5 jaar mee moet gaan en het ding gaat na de garantieperiode van een jaar kapot dat ik dan de volle pond aan reparatiekosten moet betalen?
In de garantieperiode heb je recht op gratis vervanging of reparatie als de oorzaak te wijten is aan een fabricagefout.
Normale slijtage en als de oorzaak verkeerd gebruik is, dan valt dat niet onder garantie.
Na de garantieperiode heb je geen recht meer op garantie, maar op wettelijke bepalingen.
Dus in de economische levensduur heb je recht op tegemoetkoming in de kosten.
Bij de computer is dit 3 jaar.
Maar in jouw geval is dit niet aan de orde.
Omdat zowel het moederbord als de processor 3 jaar fabrieksgarantie.
Dus heb je gewoon recht op garantie.
Oké,bedankt voor je antwoord.
Waarom wordt het eigenlijk niet op de kassabon gezet hoe lang de fabrieksgarantie is,dat zou voor veel mensen wat duidelijker zijn lijkt mij.
Waarom wordt het eigenlijk niet op de kassabon gezet hoe lang de fabrieksgarantie is,dat zou voor veel mensen wat duidelijker zijn lijkt mij.