LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mycom - laptop met software probleem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Benvl
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2009 18:38

Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door Benvl »

Ik heb een laptop gekocht in januari bij Mycom (Asus). Vanaf het eerste ogenblik kon met deze laptop niet geprint worden: Hij kon geen verbinding met de printer maken. Dat heb ik op verschillende printers (oud en nieuw) uitgeprobeerd. Naar de winkel gegaan. Ook daar uitgeprobeerd, geen resultaat. Gezegd werd dat het probleem ws komt doordat er iets mis gegaan is bij de installatie van Vista. Dat systeem moet opnieuw geinstalleerd worden. De laptop ging weer mee naar huis om een aantal bestanden, documenten en programma's te kopieren of te verwijderen (veel vertrouwelijke patientinformatie) Pas een paar weken later kon de laptop weer naar de winkel terug (intensief gebruik van gemaakt voor werk) Nu weigert Mycom om Vista gratis te installeren, vraagt 69 euro daarvoor. Maar tegen mij is daar toen niets over gezegd! Kan dat zomaar? Volgens Mycom is er geen garantie op de software (was pre-installed)
Laatst gewijzigd door Benvl op 09 mei 2009 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Je hebt met die laptop ook vista aangeschaft, of dat nu pre-installed was of niet doet er niet toe, windows vista was onderdeel van je product en moet dus gewoon worden geïnstalleerd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Misschien raadzaam om eerst de drivers te updaten.
Dus de nieuwste drivers downloaden en te installeren.
Als de usb poorten niet goed zijn geïnstalleerd zullen de aangesloten printers ook niet functioneren.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jij hebt gewoon recht op kosteloos herstel. Mycom had een product moeten leveren dat werkt, maar heeft dat niet gedaan. Dat het product onder de motor kap mogelijk niet werkt vanwege software is niet jouw probleem. Je kunt dreigen met ontbinding als de winkelier dwars blijft liggen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Zoals jij het stelt werkt het in de praktijk dus niet.

Er zijn teveel invloeden van buitenaf die problemen kunnen veroorzaken.
Een goede leverancier levert de computer werkend aan de klant en test van te voren het gehele systeem.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Nu weigert Mycom om Vista gratis te installeren, vraagt 69 euro daarvoor. Maar tegen mij is daar toen niets over gezegd! Kan dat zomaar? Volgens Mycom is er geen garantie op de software (was pre-installed)
De winkelier kan pas garantie geven op de software als de gebruiker niet de mogelijkheid heeft om zelf programma's te installeren, te updaten, enz.
Ook moet dan de mogelijkheid worden uitgeschakeld dat de gebruiker kan e-mailen of te internetten.

Nu zul je wel denken wat dit voor belachelijks is, maar het is wel een feit.
Veel problemen met Windows ontstaan doordat mensen programma's installeren, e-mailen (denk aan het onvangen van leuke programma's die achteraf minder onschuldig zijn dan ze lijken en daardoor schade veroorzaken.)
Surfen op internet veroozaakt vaak ook ellende. Denk hierbij aan het installeren van allerlei mallafide programma's tijdens het surfen waar de gebruiker geen erg in heeft, enz, enz.

Bij Windows en Office is het zo dat Microsoft de eigenaar blijft van de software en ook verantwoordelijk is voor de updates.
Dus als je een computer koopt met Windows, dan koop je niet Windows maar je betaald om er gebruik van te mogen maken.
En omdat de ontwikkeling van de software ook behoorlijk in beweging is, kan de verkopende partij geen garantie op de software geven.

Als ik zelf een computer lever met Windows, dan lever ik het systeem werkend af installeer voor de klant alle apparatuur.
Als het eenmaal werkt, vervalt ook het recht op garantie.
Dus als de boel na een maand in de soep loopt (oorzaak een virus of spyware) dan dient de klant gewoon voor het herstel te betalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

De laptop ging weer mee naar huis om een aantal bestanden, documenten en programma's te kopieren of te verwijderen (veel vertrouwelijke patientinformatie) Pas veel een paar weken later kon de laptop weer naar de winkel terug (intensief gebruik van gemaakt voor werk) Nu weigert Mycom om Vista gratis te installeren, vraagt 69 euro daarvoor.
Er is na melden tot het inleveren van de laptop wel een paar weken overheen gegaan.

Waarom heb je niet gelijk de laptop ingeleverd en gevraagd of ze een backup van de gegevens maken?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door WillemV »

@BBCS,

Niet zo slap lu... kletsen. Dit probleem heeft niets met virussen of andere malware te maken. Wel een beetje on-topic blijven a.u.b. De winkelier heeft al 'toegegeven' dat het aan de installatie ligt...

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door jor »



Geplaatst op 08 Mei 2009 18:52 door Verstuur mail Benvl
Ik heb een laptop gekocht in januari bij Mycom (Asus). Vanaf het eerste ogenblik kon met deze laptop niet geprint worden: Hij kon geen verbinding met de printer maken. Dat heb ik op verschillende printers (oud en nieuw) uitgeprobeerd. Naar de winkel gegaan. Ook daar uitgeprobeerd, geen resultaat. Gezegd werd dat het probleem ws komt doordat er iets mis gegaan is bij de installatie van Vista. Dat systeem moet opnieuw geinstalleerd worden.
Je had volgens mij de laptop gelijk moeten laten repareren,je hebt recht op een werkend product en dat was het niet.Het probleem zit hem denk ik in het feit dat jij de laptop weer ( ongerepareerd ) meenam en pas vele weken later voor reparatie bracht.Mycom staat echter niet zo bekend om zijn geweldige service helaas.Ik vind €69.- erg veel geld ervan uitgaand dat de Vista-licentiesticker op de laptop zit. Meer dan €25.- mag het opnieuw installeren niet kosten,zeker niet in jou geval.

Benvl
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2009 18:38

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door Benvl »

Beste mensen,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het probleem heeft inderaad niets te maken met virussen oid. Het heeft ook lang geduurd voor ik het probleem wilde en kon laten verhelpen (hoewel ik een week of twee na de aankoop al voor de eerste keer gebeld heb met de winkel). Ik heb toen deze zaken besproken met iemand die daar nu niet meer werkt. Misschien is dat ook wel een deel van het probleem: het wordt een beetje een welles nietes spelletje. Wat is wel gezegd, wat niet. Mij werd nu ook verweten dat ik de handleiding niet goed gelezen heb, dat ik de bijgeleverde recovery dvd had moeten gebruiken, enz. Ik ga straks naar Mycom en probeer dit op de juiste manier goed af te handelen. Wordt vervolgd.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door WillemV »

@Benvl,

Waarom probeer je de installatie niet zelf te doen met de recovery DVD? Dat is helemaal niet zo moeilijk. De DVD in het apparaat stoppen, de laptop van die DVD laten opstarten en de instructies volgen. Als je dan nog niet kunt printen lijkt het een hardware probleem en daar heb je dan sowieso garantie op. Mycom geeft immers zelf aan de recovery DVD te gebruiken.

Succes.

Benvl
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2009 18:38

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door Benvl »

Als me dat toen verteld was had ik dat gedaan. Ik had dat natuurlijk ook zelf moeten bedenken, dat is ook waar.

Het probleem is nu dat de machine al bij de winkel is en Vista opnieuw geinstalleerd is......Het was voor mij vooraf niet duidelijk dat dat kosten met zich meebracht omdat daar bij de eerste contacten niet over gerept is.

Wat extra info:
Ik wilde ook eigenlijk Wxp erop laten zetten, te downgraden dus, daarvoor zou ik wel die 69 euro, hoewel dat erg veel is, willen betalen. Maar xp kon er niet opgezet worden, vandaar opnieuw Vista, wat al vervangen moest worden zonder bijkomende kosten, dacht ik dus....

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door WillemV »

Je kunt dan in ieder geval, voordat je iets betaalt 'eisen' dat zij in de winkel laten zien dat er nu wel geprint kan worden.

Als deze test 'mislukt' hoef je natuurlijk niets te betalen. Het probleem waar je garantie op hebt is dan immers niet opgelost.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat men zou kunnen doen is zeggen dat je het gebrek niet tijdig hebt gemeld. Als men wel het elders op gooit zie ik geen problemen, dan geld een verjaringstermijn van twee jaar. ALS je betaalt doe dit dan altijd 'onder protest'.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat je ook niet moet vergeten is dat als je een computer koopt en Windows installeert, dat je dan ook de boel moet updaten en de nieuwste drivers moet downloaden en installeren.
Dat is van essentieel belang.

Door de updates te downloaden en te installeren, worden vaak ook problemen opgelost.

Benvl
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2009 18:38

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door Benvl »

Ik heb gisteren de laptop weer opgehaald, Vista is opnieuw geinstalleerd. Ik kreeg hem alleen maar mee als ik betaalde. Het compromis was: ik hoefde geen 69 E te betalen maar 29. Dat heb ik gedaan, onder protest. De manager bleef bij zijn standpunt dat niet hij, maar de softwarefabrikanten (printerdrivers) verantwoordelijk zijn voor de juiste drivers. Ik had direct die direct moeten installeren. Dat was mij bij aanschaf niet duidelijk gemaakt. Het bleef een beetje bij heen en weer praten, ik bleef bij het standpunt dat de machine volledig werkend aan mij verkocht had moeten worden. Moet ik het hierbij laten of moet ik blijven proberen mijn gelijk te halen en die 29 E terug te krijgen? Ik vind nog altijd dat de voorlichting en service beneden de maat zijn.
Ben

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik vind nog altijd dat de voorlichting en service beneden de maat zijn.


Een computer is geen tv of welk ander apparaat.
Dus kun je ook niet verwachten dat alles probleemloos functioneerd.

Dat een printerdriver niet goed is, is niet de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Dat was mij bij aanschaf niet duidelijk gemaakt.
Hmmm, dus Amerikaanse taferelen.

De manager bleef bij zijn standpunt dat niet hij, maar de softwarefabrikant (printerdrivers) verantwoordelijk zijn voor de juiste drivers.
Klopt helemaal, hoe vervelend dat voor jou klinkt.

Een computer is geen kant en klaar product waarvan de winkelier jou de garantie kan geven dat de software goed zal blijven functioneren.

Daarom is het zo belangrijk dat als je een computer koopt, dat je de software update en ook de drivers.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Vraag:

Waarom kan/kon Windows XP er niet op gezet worden?
Als je dat (alsnog) zou willen doen zou ik eerst kijken naar de diverse componenten (video/geluid/netwerk e.d) of daar Windows XP drivers voor zijn. Als je er een van mist, bijvoorbeeld omdat die niet bestaat - kan het inderdaad niet.

Maar aangezien zeker zakelijk XP nog volop in gebruik is (Vista niet!) is het zeer waarschijnlijk dat het gewoon kan.

Eventueel zou je via de website van de leverancier nog kunnen kijken - of zij drivers aanbieden (Dell doet dat ook, bijvoorbeeld).

En laat ik heel eerlijk zijn, vista is best lastig - ik kan me voorstellen dat mycom, of elke willekeurige verkoper, daar niet al te veel verstand van heeft.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

Waarom kan/kon Windows XP er niet op gezet worden?


Omdat dit niet kosteloos kan.
Bij de computer zit een Vista licentie en geen XP.

Echter bij sommige merken kun je wel degelijk downgraden.

Bij Acer is het zo als je Vista Buisiness hebt dat je dan kosteloos naar XP kunt gaan.
En laat ik heel eerlijk zijn, vista is best lastig
Microsoft vond het nodig om de boel om te gooien, dus de plaats van de zaken op een andere plaats te zetten.
Dat is niet alleen moeilijk, maar ook heel lastig.
Als ik bij een Windows crash de harde schijf aan een andere computer koppel en ik wil dan de persoonlijke gegevens veilig stellen, is het bij XP zo gevonden waar die zaken staan, bij Vista maken ze gebruik van virtuele mappen, dus doorgeschakelde mappen. Nogal irritant. :evil:

Over de drivers:
Daar zijn de hardwarefabrikanten verantwoordelijk voor.
Dus koop je een printer, dan is de printerfabrikant verantwoordelijk voor de drivers.
Bij een moederbord de moederbord fabrikant.
De verkopende partij is hier totaal niet verantwoordelijk voor. (kan ook niet.)

Tuurlijk begrijp ik best dat computer leken dat anders ervaren en er anders over denken.
Voor een computerleek is het niet anders dan dat ze geluidsapparatuur kopen en het geluid aan elkaar willen koppelen.

Persoonlijk ben ik voor een systeem dat de verkopende partij de computer werkend aan de klant levert en als de klant thuis een printer heeft staan dat de verkopende partij dan dit gaat installeren.
Dan krijg je in ieder geval niet dat (vloekwolkje) wat de TS gehad heeft.

Ook begrijp ik niet waarom dat Mycom niet gelijk de laptop heeft ingenomen om het probleem op te lossen. Ze kunnen toch ook backups maken van de gegevens van de klant. Dus waarom moet de TS na een aantal weken pas de laptop inleveren??
Dat vind ik dus vreemd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mycom - laptop met software probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

En laat ik heel eerlijk zijn, vista is best lastig - ik kan me voorstellen dat mycom, of elke willekeurige verkoper, daar niet al te veel verstand van heeft.
Als ze er geen verstand van hebben moeten ze geen computers verkopen.

Schoenmaker blijf bij je leest!

Gesloten