LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mheide18
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:52

Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door mheide18 »

Beste Forumlezers,

Ik heb bij de Aldi een Medion PC gekocht (8820 voor geïnteresseerden) op 8 februari 2007. In januari had ik voor het eerst problemen: de computer wilde niet meer starten. Na een telefoontje en een monteur was het moederbord vervangen en de computer draaide weer.

Vier en een halve week geleden overkwam mij hetzelfde probleem: computer startte niet meer op. Na contact met Medion moest ik de PC door een koerier laten ophalen, dan zou het worden gerepareerd in het
"Service" Centre (ik verklap al teveel met mijn haken om service). Toen ik de PC terug kreeg bleek dat Medion mijn harde schijf VOLLEDIG heeft gewist; e-mail, foto's, documenten, programma's, games, muziek, films enzovoort allemaal weg! Ik was verbijsterd en kwaad. Het probleem wat ik had, had helemaal niets te maken met de harde schijf. Na contact met Medion bleek dit een standaardprocedure te zijn als PC's bij het Service Centre komen. Ik word de komende dagen teruggebeld door Medion. Ik verwacht wel iets van hun, al weet ik niet wat.

Anyway, tot die tijd wilde ik andere mensen hiervan op de hoogte brengen.

Dus:

Heeft je PC problemen en vraagt Medion jou de PC te onderzoeken in het Service Centre, haal dan je harde schijf eruit (tenzij het probleem hier in zit natuurlijk).

Ik ben benieuwd of er ook andere mensen zijn die dit fenomeen kennen en wat er is gebeurd met hun klacht.

PS: de PC doet het weer, maar daarvoor had ook een monteur langs kunnen komen...

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door gravedigger »

haal dan je harde schijf eruit
Nog veel simpeler is, om ff een back-up te maken ;)

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door djmaze »

@gravedigger

makkelijk antwoord.
Meeste mensen zijn digibeet, die denken alleen "het internet is stuk".
Laat staan dat ze weten dat een harde schijf ook stuk kan gaan en dat ze dan hun data ook kwijt zijn.

Is ook moeilijk te vinden hoor: Start -> Programma's -> Bureau accessoires -> geavanceerd -> back-up

Tja, wat heeft een back-up met je bureau te maken?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Toen ik de PC terug kreeg bleek dat Medion mijn harde schijf VOLLEDIG heeft gewist; e-mail, foto's, documenten, programma's, games, muziek, films enzovoort allemaal weg! Ik was verbijsterd en kwaad. Het probleem wat ik had, had helemaal niets te maken met de harde schijf. Na contact met Medion bleek dit een standaardprocedure te zijn als PC's bij het Service Centre komen.
Dat het bij hun standaard is, kan ik aan de ene kant wel begrijpen.

Zo voorkomen ze dat er vervelende claims komen (omdat de harde schijf bijvoorbeeld vol spyware e.d. zit.)

Daarnaast weten ze zeker dat het systeem hardwarematig in orde is en als ze alles er opnieuw opzetten weten ze ook zeker dat alles dan sofwarematig ook goed is.
Meeste mensen zijn digibeet, die denken alleen "het internet is stuk".
Laat staan dat ze weten dat een harde schijf ook stuk kan gaan en dat ze dan hun data ook kwijt zijn.
Voorlichting heeft in dat geval totaal GÉÉN zin.
Puur omdat ze toch niks aan nemen en totaal niet weten waar je het over hebt.
En als ze het wel begrijpen (omdat je dan alles in Jip en Janneke taal uitgelegd hebt) volgen ze die aanwijzingen meestal niet op.

En dat is behoorlijk triest.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het probleem wat ik had, had helemaal niets te maken met de harde schijf.
Blijkbaar dacht het service centrum daar toch anders over.
Overigens is het 'wissen' van de harde schijf een standaard procedure bij reparatie van een PC. Een PC moet getest worden na de reparatie en daarvoor moet hij in een toestand zijn, die te testen is. Aangezien iedereen er maar op los installeert, staan de meeste PC's vol met handige software, die als enige doel het vertragen van de PC hebben. Zo kan een PC niet getest worden. Dus wat doet een service center. Zij brengen een PC in een gecontroleerde toestand. Dit kan betekenen, dat de hele harde schijf gewist wordt. Na deze testen wordt de PC weer in de 'aflever' toestand gebracht.
Toen ik de PC terug kreeg bleek dat Medion mijn harde schijf VOLLEDIG heeft gewist; e-mail, foto's, documenten, programma's, games, muziek, films enzovoort allemaal weg! Ik was verbijsterd en kwaad.
U hoeft alleen maar Uw data van Uw backup terug te halen. Maar U heeft waarschijnlijk geen backup gemaakt. Net zoals 99,9% van alle computer gebruikers pas een over een backup na gaan denken, als het een keer fout gegaan is! Hoe erg het ook klinkt, in dit geval is het helaas pindakaas. U bent een deel van Uw (digitale) geschiedenis helaas kwijt.

mheide18
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:52

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door mheide18 »

@ gravedigger:

Dat is nog simpeler, maar als je PC niet meer op wilt starten, dan gaat het back-uppen nog al lastig.

@djmaze:

Je kan wel Windows Back-up maken, maar dat red niet alles. Programma's en downloads worden bijvoorbeeld niet bewaard.

@BBCS:
Dat het bij hun standaard is, kan ik aan de ene kant wel begrijpen.
Zo voorkomen ze dat er vervelende claims komen
Ik kan dat niet begrijpen, omdat dat niet het probleem was, de mdewerker aan de telefoon mij ook niet had geïnformeerd dat men de harde schijf zou wissen. Die vervelende claims kunnen zij heel gemakkelijk opzij schuiven. In de wet staan genoeg regels, waar zij beroep op kunnen doen. Zij zijn nl. nooit verantwoordelijk voor wat er op een harde schijf staat.

@ Dirkie:
Overigens is het 'wissen' van de harde schijf een standaard procedure bij reparatie van een PC.
Het moet ten alle tijde wel aan de klant worden verteld dat dit wordt gedaan. Anders mogen zij dat niet doen. By the way, die monteur in januari ging niet de harde schijf leeghalen...
U hoeft alleen maar Uw data van Uw backup terug te halen. Maar U heeft waarschijnlijk geen backup gemaakt. Net zoals 99,9% van alle computer gebruikers pas een over een backup na gaan denken, als het een keer fout gegaan is!
Het maken van een back-up is niet verplicht. Er is geen wet die mij dat verplicht. Het is gewoon een onnodige actie van Medion geweest. het probleem had hier niks mee te maken.

Ik vind de reacties allemaal wel redelijk kortzichtig. Ik had wat meer support verwacht van medeconsumenten, maar men maakt alle verwijten. Ik heb in ieder geval mijn medeconsument gewaarschuwd. Ik hoop dat ik andere mensen heb geholpen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Overigens is het 'wissen' van de harde schijf een standaard procedure bij reparatie van een PC.


Het moet ten alle tijde wel aan de klant worden verteld dat dit wordt gedaan. Anders mogen zij dat niet doen. By the way, die monteur in januari ging niet de harde schijf leeghalen...
Dan gaat de computer ongerepareerd terug naar de klant.
Quote:
U hoeft alleen maar Uw data van Uw backup terug te halen. Maar U heeft waarschijnlijk geen backup gemaakt. Net zoals 99,9% van alle computer gebruikers pas een over een backup na gaan denken, als het een keer fout gegaan is!


Het maken van een back-up is niet verplicht. Er is geen wet die mij dat verplicht. Het is gewoon een onnodige actie van Medion geweest. het probleem had hier niks mee te maken.
Ik ben bang dat er niet veel van begrijpt.

Veel mensen installeren maar wat.
Daarnaast zijn heel veel computers besmet met spyware en soortgelijke besmettingen.
Die kunnen ook veel roet in het eten gooien.

Ik heb ook in het verleden alleen datgene vervangen wat het probleem veroorzaakte. Waarna ik heel veel gedonder en problemen met de klant had, omdat ik wel het hardwareprobleem verholpen had, maar dat de computer traag was. En daar kreeg ik de schuld van, terwijl de oorzaak van die softwareproblemen echt bij die klant lag.
Het maken van een back-up is niet verplicht. Er is geen wet die mij dat verplicht.
Klopt niet helemaal. Je bent zelf verantwoordelijk voor de gegevens die op de harde schijf staan.
Maak je geen backup en de harde schijf crashed, of door een reparatie moet Windows opnieuw worden geïnstalleerd, dan ben je wel je gegevens kwijt.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door gravedigger »

Quote:
Het maken van een back-up is niet verplicht. Er is geen wet die mij dat verplicht.


Klopt niet helemaal.
Natuurlijk klopt dat WEL hele,aal. En als jij vindt van niet, dan wil ik graag het betreffende wetsartikel zien van je.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door angel1978 »

oh oh :?

Dit levert weer een heleboel onzin aan de kant van BBCS op dat nergens over gaat behalve over de vraag die gesteld is en ook zonder dat het desbetreffende artikel boven tafel komt :roll:

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door pbarendse »

@gravedigger: Het klopt inderdaad dat je niet wettelijk verplicht bent een backup te maken. Ga dan ook niet piepen als je harde schijf een keer crasht!

Dat in dit geval de harde schijf is geleegd verbaast me niets. Veel reparatiebedrijven hebben dit standaard in de algemene voorwaarden staan. Dat veel mensen die niet lezen valt die bedrijven niet aan te rekenen.

Helaas is het nog steeds zo dat veel mensen van hun belangrijke bestanden geen backup maken. Een schijf crasht nou eenmaal wel eens, en dan ben je alles kwijt.

Verder ben ik het met BBCS wel eens, dat het vaak voor een reparatiebedrijf handiger/verstandiger is de harddisk te wissen. Daarmee sluit je ook direct uit dat eventuele problemen door de software komen.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

De reparatie centrum hoeft helemaal geen toestemming van de "eigenaar" om de HD te wissen. Die hoef je ook niet te informeeren dat ze gaan het wel doen. Die doet dat als onderdeel van de reparatie process en als jij had belangrijk data erop dan heb je pech.

Dit is een typisch geval van "OMG MIJN computer is stuk en de wereld moet stoppen voor MIJ. Drama, drama, drama" Dat reparatie centrum behandelt honderen als niet duizenden reparaties per dag. Jij bent niet special omdat JOU systeem stuk is. Jou systeem krijgt een behandeling dat is de exacte hetzelfde als de rest

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Verder ben ik het met BBCS wel eens, dat het vaak voor een reparatiebedrijf handiger/verstandiger is de harddisk te wissen. Daarmee sluit je ook direct uit dat eventuele problemen door de software komen.
Dat bedoel ik ook.

Tuurlijk ben je wettelijk niet verplicht als consument om backups te maken.

Echter is mijn ervaring dat in het bedrijfsleven heel veel backups gemaakt worden voor het geval dat er iets mis gaat.

Bij de consumenten zie ik dat nog veel te weinig.
Soms kan door een storing in Windows, Windows niet meer worden opgestart. Dan is het de zaak om van de gegevens een backup te maken, de harde schijf te formatteren en Windows opnieuw installeren.

Als een moederbord vervangen wordt, kan dat ook optreden.
Soms komt dat dus wel degelijk voor dat als een moederbord vervangen wordt, dat Windows ook opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Een feit is wel dat of door een reparatie of door een crash van Windows of de harde schijf, dat de computereigenaar altijd zelf verantwoordelijk is voor het veiligstellen van de gegevens.

Er zijn bedrijven die standaard als de boel er opnieuw opmoet van de gegevens een backup maken (zoals ikzelf), en er zijn bedrijven die dat dus niet doen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de monteurs altijd van de persoonlijke gegevens een backup behoren te maken.

Denk aan:

- Mijn documenten
- e-mail berichten
- lettertypes
- Alle foto's, muziek, filmpjes, enz, enz.

Daarbij is het verstandig om de harde schijf te verdelen met 2 partities en alle persoonlijke gegevens op de 2e partitie te zetten.
Quote:
Het maken van een back-up is niet verplicht. Er is geen wet die mij dat verplicht.
Klopt niet helemaal.

Natuurlijk klopt dat WEL hele,aal. En als jij vindt van niet, dan wil ik graag het betreffende wetsartikel zien van je.
De wet is hierin niet voorzien.
Echter is er wel een uitspraak van een rechter.

Zie:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=AA6236

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Dirkie »

@ gravedigger:

Dat is nog simpeler, maar als je PC niet meer op wilt starten, dan gaat het back-uppen nog al lastig.
Even voor alle duidelijkheid: een backup maak je vooraf om je data te redden als er iets mis gaat. Een backup maak je niet als er iets mis gegaan is, want dan kan het meestal niet meer :)
@djmaze:

Je kan wel Windows Back-up maken, maar dat red niet alles. Programma's en downloads worden bijvoorbeeld niet bewaard.
Dus moet je eerst vast stellen, wat het doel van je backup is. Wil je zo snel mogelijk weer UpAndRunning zijn, maak dan een image van je harde schijf. Wil je alleen je data veilig stellen, maak dan een backup en geef aan, wat je wil backuppen. Programma's horen daar niet bij, die kan je opnieuw installeren!
Het maken van een back-up is niet verplicht. Er is geen wet die mij dat verplicht.
Inderdaad is er geen wet die het verplicht. Maar nu ben je je gegevens kwijt. Wat is nu erger?
Het is gewoon een onnodige actie van Medion geweest. het probleem had hier niks mee te maken.
U hebt Uw PC ter reparatie aangeboden aan het Service Centrum. Dat doet U waarschijnlijk omdat U zelf niet de kennis heeft om een juiste diagnose van het probleem te maken en de PC te repareren. Hoe kunt U dan stellig beweren, dat het niet aan de harde schijf ligt? Misschien is deze juist wel vervangen.
Ik heb in ieder geval mijn medeconsument gewaarschuwd. Ik hoop dat ik andere mensen heb geholpen.
Dat hoop ik ook altijd, als ik het advies geef om voortaan een backup te maken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
@ gravedigger:

Dat is nog simpeler, maar als je PC niet meer op wilt starten, dan gaat het back-uppen nog al lastig.

Even voor alle duidelijkheid: een backup maak je vooraf om je data te redden als er iets mis gaat. Een backup maak je niet als er iets mis gegaan is, want dan kan het meestal niet meer
Mispoes. :lol:
Als een computer niet meer wilt opstarten (door een hardwarematige storing) dan kan is toch van de meeste gegevens gewoon een backup maken. Alleen van de e-mail programma's kan ik de accountgegevens niet meer veiligstellen. Mits dat de harde schijf zelf niet gecrahed is.
Is de harde schijf wel gecrashed, dan is het soms nog mogelijk om toch nog gegevens veilig te stellen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat doet U waarschijnlijk omdat U zelf niet de kennis heeft om een juiste diagnose van het probleem te maken en de PC te repareren. Hoe kunt U dan stellig beweren, dat het niet aan de harde schijf ligt? Misschien is deze juist wel vervangen.
Iemand die geen verstand van computers heeft, kan dat onmogelijk zelf vaststellen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
@djmaze:

Je kan wel Windows Back-up maken, maar dat red niet alles. Programma's en downloads worden bijvoorbeeld niet bewaard.
Als ik gegevens van een computer moet veiligstellen, maak ik nooit gebruik van een backup programma. Dat doe ik dus handmatig.

Van de geïnstalleerde programma's heeft het geen zin om daar een backup van te maken, dit omdat bij het installeren van een programma bepaalde zaken in het Windows register geschreven worden en er worden onderdelen in de Windows map weggeschreven.
Dus je kunt wel een backup maken van een programma, maar als je die dan terugzet zal het programma dus niet werken.

Van de bestanden die gedownload zijn, kun je wel een backup maken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit levert weer een heleboel onzin aan de kant van BBCS op dat nergens over gaat behalve over de vraag die gesteld is en ook zonder dat het desbetreffende artikel boven tafel komt
Ik spreek gewoon uit ervaring als monteur.
En ik heb geen zin om iedere keer maar weer een wetsartikel naar voren te halen om mijn ervaring te bewijzen of ik wel of geen gelijk heb. :evil:

Repareren doe ik niet met een wetsartikel of een wetsboek, maar met een schroevendraaier en diverse software.

En zo hoort het ook. :twisted:

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door angel1978 »

En ik heb geen zin om iedere keer maar weer een wetsartikel naar voren te halen om mijn ervaring te bewijzen of ik wel of geen gelijk heb.
Praat dan ook niet mee over juridische zaken of topics waarin het over wetsartikelen gaat en loop daar niet te beweren dat men daar ongelijk heeft... Je hebt geen idee waar je het over hebt !

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door pbarendse »

Ik mis een "I'm with stupid" smiley op dit forum. Ben het namelijk volledig met BBCS eens, ook vanuit mijn ervaring als ICT consultant.

keesjansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2008 16:02

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door keesjansen »

hoi

wellicht kunt u het volgende proberen:
- gebruik die schijf niet, haal um eventueel uit de computer. Zet de computer uit. Gebruik zo mogelijk een andere computer.
- kijk/zoek naar "formatteren ongedaan maken" of "unformat harddisk"
freeware unformat etc
bv op forums www.tweakers.net http://gathering.tweakers.net/forum

paar reakties van bovenstaand forum:
Easy Recovery van Ontrack
sommige bootdisks die op het net te downloaden zijn (bootdisk.com) waarop een unformat.exe staat

http://3d2f.com/tags/unformat/ -deze zijn niet getest
http://unformat.downloadsoftware4free.com/

Citaat op http://www.mget.nl/art_undelete.html

Wat nu?

Nu is het zaak om het index kaartje terug te plaatsen. Dit doen we door een undelete programma. Vroeger kwam dit standaard mee met MS DOS. Helaas die tijd is voorbij en omdat Windows niet zo'n mogelijkheid heeft, moeten we onze heil elders zoeken.

We een programma nodig om voor ons verwijzing in de index (hier leest de schijf waar bestanden staan) kan herstellen. Ik heb zelf goede ervaringen met twee programma's. Restoration en pc inspector file recovery. Een ander programma wat ook goed schijnt te zijn is Disk Investigator. Alle drie de programma's zijn op het moment van schrijven gratis, dit kan in de toekomst veranderen.

- Er zijn kabeltjes die die de interne harddisk aansluiting SATA of IDE koppelen aan usb. Dan kunt u de schijf met een andere komputer benaderen. Er kunnen vele bestanden weg zijn maar bepaalde bestanden kunt u mogelijk toch veilig stellen.

diverse zijn gratis te proberen:
http://www.diskinternals.com/ntfs-recovery/
http://www.stellarinfo.com/
www.download.com

- Evt schijf naar reparateur brengen. het zal wel rond de 200 euro kosten.

- Zelf heb ik een cd die een windows opstart en waar reparatie programmas opstaan. Maar dat is illegaal denk ik.
Er zijn zoekmachines die bv op megaupload of rapidshare zoeken, maar daaraan kleeft mogelijk hetzelfde bezwaar.

Hier is een public domain schijf die zulke services biedt:
http://www.techmixer.com/repair-and-res ... t-live-cd/

Bij gebruik van zo n Cd gevonden files naar andere schijf schrijven.
groet, succes

Gesloten