LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pc schakelt zichzelf uit na opstarten

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
john02

pc schakelt zichzelf uit na opstarten

Ongelezen bericht door john02 »

Ik heb een probleem met 1 van mijn pc's.

Ik moest vandaag zowel op een notebook als op een desktop Norton PF en AV vervangen door nieuwe (legale) versies. De geldigheidsduur van de oude versies liep af. Ik heb eerst de oude versies gedeinstalleerd (was dit trouwens wel nodig of had ik de nieuwe versies over de oude heen kunnen installeren?). Daarna de nieuwe versies er op.
Bij mijn notebook ging het prima. Hier staan de nieuwe versies op en hij werkt zo als het hoort. Vervolgens heb ik de nieuwe versies op dezelfde wijze op mijn desktop geinstalleerd. Na installatie van Norton AV kreeg ik de melding om de pc opnieuw op te starten. Dat heb ik gedaan. Als eerste stap verscheen het scherm met de gebruikersaccounts. Gekozen voor mijn eigen account. Hierna startte mijn Windows bureaublad op.
Echter..... na ca. 10 seconden ging de pc vanzelf uit om daarna weer opnieuw op te starten. En dit gebeurt steeds opnieuw op hetzelfde punt als ik mijn eigen (of een andere) account opstart. :(

Ik ben geen techneut waar het pc's betreft, maar toch het volgende gedaan:
Ik heb mijn desktop in veilige modus opgestart en daarna Norton virusscanner gelopen. De uitkomst was: geen virussen aangetroffen. Is deze uitkomst echter wel betrouwbaar? Kan je de virusscanner ook in de veilige modus lopen of is de uitkomst dan nietszeggend? Weet iemand dat?
Hierna heb ik geprobeerd om via een vorig herstelpunt de pc terug te zetten naar de situatie van voor het deinstalleren/installeren van Norton PF en AV. In het betreffende scherm stonden een paar data vetgedrukt als herstelpunt. Ik heb er verschillende geprobeerd, maar krijg telkens de melding dat de pc de herstelprocedure niet kan uitvoeren. :?: :?:
Tenslotte heb ik nog in de veilige modus geprobeerd om via Start, Config.scherm, Software Norton PF en AV te deinstalleren in de hoop dat dit het probleem oplost. Dan geeft de pc echter aan dat ik dat slechts in de normale modus en niet in de veilige modus kan doen.

IK weet het even niet meer. Ik baal er wel van dat mijn pc het niet meer doet. Hij werkte tot nu toe prima. Ik heb wel vaker software geinstalleerd. Nooit problemen mee gehad.

Is er misschien iemand die een vergelijkbaar iets heeft gehad of zijn er wellicht computercracks die een oplossing voor dit probleem weten?
Ik wacht met smart op jullie reacties. En alvast bedankt voor jullie hulp.

John

Gast

Re: pc schakelt zichzelf uit na opstarten

Ongelezen bericht door Gast »

kijk eerst of je geen bootsectorvirus hebt, stop je Norton internet Security cd in de cdrom of dvdrom; ik weet natuurlijk niet wat jij hebt, laat je pc. opstarten vanaf de cd., wat voor melding krijg je dan als je dat uitgevoerd hebt.?
Als de Norton cd direct opstart vanaf dos; dus direct opstarten vanaf cd., dan doet de virusscan meer.
Als je melding krijgt van geen virussen gevonden voer dan in veilige modus chkdsk /F uit.
chkdsk /f repareert je hd.
Als de register verkeerd ingelezen word, kun je ook dat soort problemen krijgen.
Ik wil het volgende voorstellen; indien jij vanaf Norton cd op bootsectorvirus gekontroleerd hebt en er zijn geen virussen aanwezig en jij hebt ook de chkdsk-instruktie uitgevoerd, zet je virusscanner van Norton dan op maximale beveiliging.
Dat doe je als volgt: Klik met je rechtermuistoets op die Norton Bol, dan klik je Norton Internet Security aan, scherm opent zich, vervolgens klik je op de tabblad opties; daar zie je staan: Norton Internet Security en Norton antiVirus, je klikt op antivirus, nieuw scherm word geopend, je klikt op autoprotect, dan op Bloodhound, daar zie je de opties staan van beveiliging, je kiest dan voor maximale beveiliging.
Zo doe je dat ook bij hand instelling; handmatig scannen, bloodhound en maximale beveiliging, uiteraard op oke klikken.
Als Norton namelijk op normale beveiliging staat, dan spoort het programma niet de onbekende virussen op.
Wat ik ook zou willen adviseren is, de hardeschijf scannen op spyware en adware, maar voor alsnog is het eerst belangrijk dat je Norton virusscan op maximale beveiliging zet.
Hopende jou van dienst gewezen te kunnen zijn, verblijf ik met een vriendelijke groet.

gsm-it

Ongelezen bericht door gsm-it »

Voordat je een nieuwe NortonAV installeert moet je altijd eerst op virussen en op Spyware testen. Als het goed is dan test Norton bij het installeren al op een aantal virussen. Ook moet je altijd eerst de oude versies, inclusief Live Update, verwijderen. Als het misgegaan is, zoals in het geval van de desktop, dan kun je ook nog proberen om in de safe mode, via het Configuratiescherm, Software, om Norton weer GEHEEL te verwijderen, dus inclusief Live Update.

barto

Ongelezen bericht door barto »

ga naar veilige mode

dan naar uitvoeren

typ msconfig en druk op ok

ga naar opstarten

schakel daar alles uit (uitvinken)

toepassen en ok drukken en rebooten

kijk ns of dat het oplost :wink:

john02

Monument Valley, GSM-it en Barto, alledrie heel erg bedankt voor jullie reacties. Fantastisch dat jullie tijd vrij maken om pc-problemen van anderen op te lossen.

Aan Monument Valley:
Ik heb je raad opgevolgd. Eerst opgestart met CD-Rom Norton AV in CD-romdrive. Na keuze voor start pc vanaf CD-rom begon NAV te lopen.
Dit was de uitkomst van de scanning:
Summary: No virusses found.
Items scanned:
File type: All Files
Scan time: 1 second

Item: Scanned: Infected: Cleaned:
Memory Yes No -
Master Boot Records 1 0 -
Boot records 0 0 -
Files 0 0 -

Hierna in veilige modus chkdsk /f uitgevoerd. Kreeg de volgende boodschap:
Het type bestandssysteem is NTFS. Kan actieve station niet vergrendelen. Kan chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N)

Ik heb gekozen voor Ja. Controle lijkt mij nooit verkeerd.

Na opstarten gaf pc het volgende aan nav controle:
Het bestandssysteem op C: wordt gecontroleerd. Windows zal de schijf nu controleren.
Chkdsk is bezig met controle bestanden (stap 1 van 3).
Bestandscontrole is voltooid.
Chkdsk is bezig met controle van indexen (stap 2 van 3).
Indexcontrole is voltooid.
Chkdsk is bezig met controle van security descriptors.
Voltooid.

Hierna startte de pc opnieuw op. Eerst het scherm met de gebruikersaccounts. Account gekozen en enter. Daarna kwam het Windows bureaublad in beeld en werden de pers. instellingen geladen en ratelde de pc een tijdje. Ik weet niet of het toeval is, maar bij het in beeld komen van het icoon van Norton AV en daarna PF was het weer ' pieeuuwwwwwww', werd alles zwart op het beeldscherm en begon de pc te rebooten.

Deze acties gaven helaas dus nog geen oplossing voor het probleem.

Aan GSM-it:
Ik heb geprobeerd om Norton AV en PF in veilige modus te de-installeren, maar dat lukt niet. Zie mijn 1e post. Kan kennelijk alleen maar in normale modus, maar daar krijg ik de kans niet voor want dan is mijn pc al lang weer aan het rebooten.

Aan Barto:
Hiep, hiep, hoera. Barto, dit lijkt de oplossing!
Ik heb jouw advies ook uitgeprobeerd en alles weggevinkt. En verdomd. M'n pc reboot niet meer op. Ik mis nu wel een flink aantal icoontjes in mijn taakbalk in het Windows bureaublad en ik moet als ik de pc heb opgestart en in mijn Win bureaublad sta eerst een schermpje over veranderde instellingen wegklikken, maar daarna lijkt het er op dat ik mijn pc weer normaal kan gebruiken.
Daarom een vraag aan je Barto:
Ik heb volgens je advies alles weggevinkt. Moet ik nu 'trial and error' toepassen en een voor een de vinkjes terugzetten en kijken waar het mis gaat? Of is het misschien beter dat ik nu eerst Norton AV en PF de-installeer en nog een keer opnieuw installeer voor ik verder ga?
Kun je mij uitleggen wat er is gebeurd (daar leer ik ook weer van) en wat ik nu verder kan doen om de normale situatie van voor het probleem te herstellen (incl. icoontjes in mijn taakbalk enz.)?

groeten, John

[/u]

Peter1977

Ongelezen bericht door Peter1977 »

Als je hier post wat er bij jou in msconfig allemaal als uit/aanvinkbaar vermeld staat hier exact kopieert kunnen we je vast met z'n allen wel een beetje helpen. Trial en error is het andere alternatief.

Gast

Geplaatst op 19 Dec 2004 19:01 door john02

--------------------------------------------------------------------------------

Aan Monument Valley:
Hierna startte de pc opnieuw op. Eerst het scherm met de gebruikersaccounts. Account gekozen en enter. Daarna kwam het Windows bureaublad in beeld en werden de pers. instellingen geladen en ratelde de pc een tijdje. Ik weet niet of het toeval is, maar bij het in beeld komen van het icoon van Norton AV en daarna PF was het weer ' pieeuuwwwwwww', werd alles zwart op het beeldscherm en begon de pc te rebooten.

Beste John02,

In mijn pc.onderhoudsboek en uitbreiding heb ik het volgende gevonden bij het probleem vanuit Windows spontaan rebooten en opstarten:

Het is mogelijk dat de microprocessor defect is waardoor het oververhit raakt, zodra de max. temperatuur van de processor overschreden word, zal het moederboord de pc. in Windows rebooten en opnieuw opstarten om oververhitting van de processor te voorkomen, dit is dus een soort automatiserings bescherming.
Start de pc. opnieuw op, tijdens opstarten de desbetreffende functietoets indrukken om in je bios te komen, ga dan naar de tabblad systeem temp. en kijk wat de temp. is van je microprocessor.
Een Athlon 1,13 ghz-processor kan bijv. max. 65 graden hebben, waarna hij overhit raakt.
Ik weet dus niet wat voor een mobo jij hebt, maar dit kun je vinden in het naslagwerk wat je bij je computer hebt gekregen bij aanschaf.
Norton vergt ook ontzettend veel van de processor.
Als jij je pc.opstart hoor je dan ook bliep-tonen? Zo ja, hoeveel?
Dit laatste wil ik weten om te kunnen analyseren of het aan de processor zou kunnen liggen of jouw werkgeheugen; 3 bliepjes achter elkaar tijdens opstarten duid op een defect werkgeheugen.

gsm-it

Ongelezen bericht door gsm-it »

Hoi,

In MSConfig, Opstarten, hebben alle regels die iets bevatten als: NAV, Symantec, Vptray met Norton te maken. Je kunt dus proberen of het systeem blijft draaien met alleen die regels uitgevinkt.

Ik zou zeker alles wat Norton, Symantec of LiveUpdate heet verwijderen bij: Start, (Instellingen), Configuratiescherm, Software.
Klik de bewuste regel aan en klik dan op verwijderen/wijzigen.
Belangrijk:
Controleer daarna of in C:\Program files\ de directories Symantec en NavNT inderdaad verwijderd zijn. Verwijder ze desnoods zelf.
Installeer daarna pas de nieuwe NortonAV versie.

groeten,
GSM-IT

Gast

Installeer daarna pas de nieuwe NortonAV versie.
Als je 100% zeker weet dat het niet aan je processor ligt.
Anders heeft het geen zin, ik neem aan dat john02 niet op overbodige werk zit te wachten.
John02 mocht je processor inorde zijn dan moet je ook controleren of de vin voor de koeling, welke op de processor zit, niet onder het stof zit.
Als dat het geval mocht zijn, dan word de processor ook veels te heet.
Tip: Zorg voordat je in de pc. gaat zitten, dat je een anti-statischepolsband hebt of anti-statische handschoenen.
Statische electriciteit is zo overgebracht voordat je er erg in hebt.
Groetjes, Monument Valley

john02

Mensen,
Allemaal weer hartelijk bedankt voor alle raadgevingen en tips. Stel ik zeer op prijs. :D

Ik heb inmiddels het volgende weer gedaan nav jullie adviezen:
Ik heb alles van Norton gedeinstalleerd zoals geadviseerd. Daarna via msconfig alle vinkjes teruggezet. Hierna er voor gezorgd dat de pc weer in de normale modus opstart.
Resultaat: De pc start weer op als vanouds. Kom in mijn eigen Windows bureaublad en kan vlgs mij alles weer normaal gebruiken. Er is 1 maar:
de pc heeft nu geen internetbescherming (heb voor de zekerheid mijn draadloze internetverbinding op 'Uitschakelen' gezet).

Monument Valley:
Ik hoor bij opstarten van mijn pc 1 piep voor ik in het scherm met de gebruikersaccounts kom. Bij verder opstarten in een account hoor ik geen piepjes o.i.d. meer.
Ik heb in de bios geprobeerd te kijken naar de temp. van de cpu. Kan echter geen tabblad systeem temp. vinden (missch. is m'n pc daar te oud voor). Daarom via SpeedFan gekeken:
Temp1 (vlgs. mij mobo) vlak na opstarten: 33ºC
Temp2 (vlgs. mij CPU) vlak na opstarten: 36ºC
Ik heb de pc een halfuurtje aan laten staan. Dan lopen beide temp. wel enkele graden op. Dit lijken mij echter geen verontrustende temp. Toch?

Voor de volledigheid:
M'n pc is inmiddels 3 jr oud.
Moederbord: Asus P4T-F Pentium 4 Socket 423 Mainboard ATX
Procesor: Intel P4 1.5GHZ 400 FSB Socket 423

Ik zal je advies nog opvolgen door naar de fan te kijken (vuil). Maar dat moet tot later deze week wachten (nu geen tijd).

Ik heb in ieder geval besloten om nog even te wachten met Norton er opnieuw op te zetten tot ik meer weet. Voor internet kan ik voorlopig prima uit de voeten met m'n Sony Vaio notebook.

Criticus

Ongelezen bericht door Criticus »

Ik heb geen oplossing maar ook problemen met Norton sinds de meldingen begonnen dat ik mijn abonnement op NIS moest vernieuwen. Zelfs dusdanig dat ik alleen via omweg nog het internet op kan (laptop bijna 3 mnd oud, met daarbij 3 maanden NIS abonnement)
Problemen gemeld op de site van Symantec, maar na meer dan een week!!! sturen ze alleen een automatisch gegenereerde verwijzing naar een internetpagina van Symantec op. Betreffende link werkt helemaal niet: door technisch probleem is deze internetpagina onbereikbaar!! terwijl mijn abonnement nog loopt.

Mijn advies begin niet aan Norton, en als je het al hebt verleng je abonnement niet meer, ze hebben zoveel problemen dat ze het niet aan kunnen.

mavaros

Ongelezen bericht door mavaros »

hallo,

Dit is een virus. Ik geloof het sasser virus.
als je windows opstart moet je naar start->uitvoeren/run
Dan type je in: "shutdown -a" gevolgd door enter.

Laat norton even scannen, en/of zoek op google even op sasservirus

Gast

Ik hoor bij opstarten van mijn pc 1 piep

Hoi John02,

De temparatuur die jij opgeeft is wel goed, als jij gewoon je machine aan hebt staan en je zit in de bios, dan is de temp. van de p4 processor zo 36 a 38 graden, kan zelfs 48 graden zijn, daar behoef je geen zorgen over te maken, maar het gaat mij om, hoe hoog word de temp. van de processor als je in Windows zit, in Windows word er namelijk meer stroom gevraagd van de cpu., stel dat de temp. van je cpu in Windows 85 graden is, daarmee bedoel ik dus konstant zonder dat de temperatuur zakt, dan is het foute boel.

Die 1 bliep wat jij hoord, is dat een lange bliep of een kort bliepje?
Stel dat de processor toch zijn langste tijd gehad heeft, dan hoor je tijdens het opstarten van je machine, beeeep maar een kort bliepje; dus beep, heeft niks te betekenen, de ene pc. laat een kort bliepje horen en de andere weer niet, maar een lange bleep is foute boel.
Als de pc. een lange bleep genereert dan is de processor of slecht geplaatst of het is niet compatible met het mobo of het is defect.
Jij zei tegen mij, mijn pc. is 3 jaar oud, dus ik ga er vanuit dat jij niet de processor eruit gehad hebt en ook niet het mobo vervangen hebt, resumerende, hoor jij een lange bliep, dan mag je denken dat de processor de geest gegeven heeft, ik hoop het uiteraard niet voor je, maar ja 3 jaar oud en als de pc. konstant aanstaat en dienst doet, dan kan het voorkomen.
Dat is naar, zelfs triestig, maar een feit wat kan gebeuren, de ene processor of computer van een bepaald merk gaat langer mee dan een ander merk.
Ik hoor wel weer van je, groetende Monument Valley

Ps. John02 ik ben zo vrij geweest om jouw pc.probleem voor te leggen aan www.pcpitstop.com .
Zodra ik antwoord heb zal ik dit aan je doorgeven.

Gast

Justiceman 007 bedankt voor deze uitleg.

Gast

John02, ik heb net antwoord gekregen van iemand op pcpitstop, ook zij vinden het moeilijk om zo blindelings te kunnen zeggen wat nou precies de oorzaak is van het probleem wat jij hebt, het zou inderdaad Norton kunnen zijn; maar dat is dus niet zeker, ik wil jou bij deze vragen of jij naar pcpitstop wilt komen, eerst aanmelden op de forum dan naar user tot user gaan onderwerp, Trouble With A Computer, daar kunnen ze je verder helpen.
Mocht het zo zijn dat wat ik hiervoor zei, de processor wel goed is, maar de cooling is vuil waardoor de processor oververhit raakt en jouw pc. spontaan reboot, dan moet je de cooling schoonmaken, mocht dat ook niet van toepassing zijn, wil ik jou adviseren de site pcpitstop.com te bezoeken en daar jouw probleem voor te leggen, meerdere mensen weten meer dan een.
Groet, Monument Valley

Gast

Geplaatst op 23 Dec 2004 16:23 door Gast

--------------------------------------------------------------------------------

Justiceman 007 bedankt voor deze uitleg.

Gast ik ben Monument Valley en geen Justiceman 007.
Ik denk ook niet dat Justiceman het kan waarderen als hem een andere naam toebedeeld word, ook al zit er geen kwaad in.
Iniedergeval heb ik het graag gedaan met de uitleg.
Groetende, Monument Valley

Gast

pc schakelt zichzelf uit na
Nu jij nog monumentenzorg :idea: :arrow:

john02

Hallo Monument Valley,

Hierbij een paar antwoorden op je vragen:
Ik hoor bij opstarten slechts een korte bliep. Zeker geen lange. Het opstarten in Windows bureaublad gaat vrij snel.
Alle originele onderdelen zitten er nog in! Dus tot op heden nog niets er uit gehad of vervangen, ook niet mobo of cpu.
Ik heb mbv Speedfan gekeken naar de temp. van het mobo en de cpu wanneer ik in Windows diverse applicaties (tegelijk) gebruik. Ik heb een dvd afgespeeld, terwijl in de achtergrond ook nog MS Office liep (Excel en Word) en digitale foto's open stonden.
Temp.1 (mobo) liep na opstarten op tot max. 40ºC
Temp.2 (cpu) liep na opstarten op tot max. 48ºC. Af en toe daalde deze temp. naar 45ºC om dan weer op te lopen naar 48ºC.
De fan maakt wel wat lawaai. Ik moet dus nog kijken naar het vuil, he. Dat doe ik het weekend even. Dat lukt gewoon niet eerder.

Als ik daar meer van weet dan reageer ik wel weer in dit forum of op het andere door jou genoemde forum (nee, geen bezwaar met plaatsen probleem in ander forum; alle hulp = welkom).

Nomaals bedankt,
gr., John02 [/quote]

Gast

Monument valley,

Maak die jongen nou niet bang met dat verhaal over een oververhitte proc. Z'n problemen zijn gekomen na installen van nieuwe software en verdwenen na aanpassen van de opstart config. Een van de nieuw geinstalleerde progjes zorgt dus voor het probleem en niet een of andere hardware!

Gast

Hoi John02,

Wat jij tegen mij zei over die temp. is goed, dat korte bliepje heeft niks te betekenen, de fan van de cpu-cooling nakijken doe je zeer zeker goed aan, dat is voor het behoud van je cpu, misschien doe je er ook verstandig aan als je naar de voedingskast kijkt, als er dikke stof in je voedingskast zit, dan is dat ook niet best voor je pc., maar we hadden het over de cpu, wat jij tegen mij zei, moet je zeer zeker doen.
De cooling die op de cpu zit zorgt ervoor dat de processor niet oververhit raakt, dus als daar stof inzit; wat meestal het geval is bij een pc. van 3 jaar, dan kan de fan niet voor voldoende cooling zorgen.
Pcpitstop bezoeken zou ik zeer zeker doen, het is een geweldige forum, de mensen daar zijn allemaal bereid om elkaar te helpen, je hebt daar met regelrechte experts te maken, bovendien kun je ook je pc. onder de loep nemen.
Ik hoor wel weer van je, anders zie ik je op pcpitstop wel.
Groet en tothorens, Monument Valley

Gesloten