LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PC supertraag, upgraden of nieuwe kopen?
PC supertraag, upgraden of nieuwe kopen?
Drie jaar geleden een 'merkloze' pc gekocht. Athlon 64-4200+X2 en als geheugen 2Gb Memory DDR2-800 Kingston.
Al een jaar dramatisch langzaam. Terwijl ik de pc gewoon voor huis-tuin-keuken gebruik (mail, internet, word. Geen games bv).
Bv nu heb ik net de Gdata viruscontrole aangezet en werkelijk alles gaat vertraagd. CPU-belasting systeem 100% wordt in G-data gemeld. Staat niets anders verder aan dan Firefox en Outlook. Maar ook als ik geen viruscontrole aan heb kan de computer opeens gigantisch gaan 'ratelen'. Geen idee waarom, alles vertraagd (bv starten programma's, laden websites) wel. Met 2gb geheugen moet dat toch niet kunnen?
Graag jullie advies: kan ik met bv 2 GB geheugen laten bijplaatsen (dus naar 4) nog 2 jaar vooruit met deze pc? Of beter maar een nieuwe kopen?
Dank voor hulp/advies.
Al een jaar dramatisch langzaam. Terwijl ik de pc gewoon voor huis-tuin-keuken gebruik (mail, internet, word. Geen games bv).
Bv nu heb ik net de Gdata viruscontrole aangezet en werkelijk alles gaat vertraagd. CPU-belasting systeem 100% wordt in G-data gemeld. Staat niets anders verder aan dan Firefox en Outlook. Maar ook als ik geen viruscontrole aan heb kan de computer opeens gigantisch gaan 'ratelen'. Geen idee waarom, alles vertraagd (bv starten programma's, laden websites) wel. Met 2gb geheugen moet dat toch niet kunnen?
Graag jullie advies: kan ik met bv 2 GB geheugen laten bijplaatsen (dus naar 4) nog 2 jaar vooruit met deze pc? Of beter maar een nieuwe kopen?
Dank voor hulp/advies.
Re: PC supertraag, upgraden of nieuwe kopen?
Douwe63 schreef:Drie jaar geleden een 'merkloze' pc gekocht. Athlon 64-4200+X2 en als geheugen 2Gb Memory DDR2-800 Kingston.
heb je de pc al eens opgeschoond en gedefragmeteerd? dat is vaak de oorzaak van een steeds trager werkende pc.
Dank voor hulp/advies.
Dank Puma,
Dank voor je reactie/
Sorry, had ik in mijn bericht moeten zetten. Heb ik zeker (en regelmatig) gedaan. Helpt niets.
Ik ben geen computerdeskundige. Via een tip elders heb ik (hoe weet ik niet meer) een keer kunnen zien wát er nu op dat moment zoveel capaciteit gebruikte. Bleek Outlook te zijn, zoiets van indexeren (?) oude mail. Kan dat het (misschien ook) zijn?
Mvrg
Dank voor je reactie/
Sorry, had ik in mijn bericht moeten zetten. Heb ik zeker (en regelmatig) gedaan. Helpt niets.
Ik ben geen computerdeskundige. Via een tip elders heb ik (hoe weet ik niet meer) een keer kunnen zien wát er nu op dat moment zoveel capaciteit gebruikte. Bleek Outlook te zijn, zoiets van indexeren (?) oude mail. Kan dat het (misschien ook) zijn?
Mvrg
ik doe maar een gok, heb je al gekeken hoe het zit met de ruimte op je schijf?
http://www.helpmij.nl/forum/newreply.ph ... &noquote=1
hier ken je ook je vragen stellen , is speciaal voor mensen met computerproblemen.
http://www.helpmij.nl/forum/newreply.ph ... &noquote=1
hier ken je ook je vragen stellen , is speciaal voor mensen met computerproblemen.
Er kunnen verschillende bottlenecks zijn die iets traag maken: geheugen, processor, netwerk, virussen, wormen, bugs, ect.. Voordat je overweegt om iets aan te passen aan de hardware zou ik eerst onderzoeken waar het aanligt. (Met control-shift-escape kun je het een en ander zien.)
Los hiervan koop ik over het algemeen liever een nieuwe computer; slechts wanneer ik een specifiek doel heb zal ik overwegen om iets met de hardware te doen.
Los hiervan koop ik over het algemeen liever een nieuwe computer; slechts wanneer ik een specifiek doel heb zal ik overwegen om iets met de hardware te doen.
sorry begrijp ik het goed dat jij liever een computer koopt dan het op te lossen?Los hiervan koop ik over het algemeen liever een nieuwe computer; slechts wanneer ik een specifiek doel heb zal ik overwegen om iets met de hardware te doen
Welk besturingsysteem gebruik je?,
Vaak is een gratis antispywarescanner link: http://www.superantispyware.com en Glaryutillities Link: http://www.glarysoft.com/ en CCleaner link: http://www.piriform.com/ccleaner voldoende om die computer weer wat leven te geven,
Ook niet te veel programma's installeren geeft de computer weer wat ruimte, het is een lichte computer en een programma als G-Data is eigenlijk te zwaar voor deze computer,
Voor thuisgebruik is zo'n antivirusprogramma als G-Data niet echt zinvol, en zonde van het geld,
De gratis virusscanners zijn beter op hun plaats bij deze computer,
Veel succes en vriendelijk groeten,
Ulbe.
Vaak is een gratis antispywarescanner link: http://www.superantispyware.com en Glaryutillities Link: http://www.glarysoft.com/ en CCleaner link: http://www.piriform.com/ccleaner voldoende om die computer weer wat leven te geven,
Ook niet te veel programma's installeren geeft de computer weer wat ruimte, het is een lichte computer en een programma als G-Data is eigenlijk te zwaar voor deze computer,
Voor thuisgebruik is zo'n antivirusprogramma als G-Data niet echt zinvol, en zonde van het geld,
Ulbe.
-
Wat ook kan helpen....ga naar start>alle programma s>bureau-accessoires>systeemwerkset>systeemherstel.
Kies een datum waarop je pc nog wel goed werkte...
Als laatste redmiddel> systeemherstel zoals de computer was toen je hem kocht> computer opstarten> tijdens het opstarten op f1 drukken ( bovenste rij op het toetsenbord)>wacht tot je f11 in beeld krijgt> f11 indrukken en instructies volgen.
Succes.
Kies een datum waarop je pc nog wel goed werkte...
Als laatste redmiddel> systeemherstel zoals de computer was toen je hem kocht> computer opstarten> tijdens het opstarten op f1 drukken ( bovenste rij op het toetsenbord)>wacht tot je f11 in beeld krijgt> f11 indrukken en instructies volgen.
Succes.
-
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Second-out heeft hier de beste remedie te pakken, echter álles wat opgeslagen is wordt gewist!,
Dus eerst een grondige back-up maken en foto's,muziek, en alles wat je dierbaar is op een externe schijf zetten!, zodat dit bewaard blijft,
Dan heb je in principe de computer weer als nieuw,
Veel succes en vriendelijke groeten,
Ulbe.
Dus eerst een grondige back-up maken en foto's,muziek, en alles wat je dierbaar is op een externe schijf zetten!, zodat dit bewaard blijft,
Dan heb je in principe de computer weer als nieuw,
Veel succes en vriendelijke groeten,
Ulbe.
Ulbe schreef:Welk besturingsysteem gebruik je?,
Ulbe.
Waar heb je gelezen, dat TS een betaalde versie heeft?
TS moet de pc gewoon opschonen, d.w.z. temp.files, enz. verwijderen, dan werkt deze ook weer.
Het laatste is inderdaad, naar fabrieksinstellingen te gaan, tenminste, als de pc deze functie heeft.
Dag allemaal,
Erg bedankt voor alle snelle adviezen.
Een aantal heb ik vanochtend meteen uitgevoerd:
- programma's die ik niet gebruik weggegooid. Was niet veel hoor (behalve google-earth). Het grootste programma op mijn computerblijkt Microsoft Office 2003 te zijn
- cccleaner geinstalleerd en 'gedraaid', 4 mb verwijdert aan troep (volgens mij niet veel?)
- schijfopruiming ging snel (doe ik zelf al wel redelijk frequent = 1 x per maand)
- schijfdefragmentatie idem
- C gescand op beschadigde sectoren (via eigenschappen, zag een tip op een microsoft-site)
- de capaciteit van de C-schijf bekeken: 41,5 GB gebruikt, 42,5 beschikbaar (is mooi toch?)
En verder:
- dank Ulbe "Voor thuisgebruik is zo'n antivirusprogramma als G-Data niet echt zinvol, en zonde van het geld" --> net twee maanden geleden G-data voor 2 jaar verlengd... Maar waarom staat in die computerblaadjes (die ik als niet deskundige maar wel veel-computergebruiker trouw volg) dan dat het zo belangrijk is een goede scanner te kopen. G-data komt er goed uit altijd. Afijn, je tip ga ik natuurlijk zeker volgen!
- systeemherstel terugzetten heeft niet veel zin meer, vrees ik (?). In de loop van 1-2 jaar is de computer langzamer geworden
- zit geen windows 7 maar XP op
- volledig naar fabrieksinstellingen terug zetten: vind ik nog wel wat... Ga ik wel aan een deskundige overlaten (als echt niets helpt)
Nog een vraag:
- hoe doe ik dit Pindakaaspotje: "controleer eens of er iets veel cpu vraagt, en kijk wat het programmatje precies is." ? Misschien dat ik daar nog iets kan vinden.
Nogmaals allemaal dank voor advies. Voor meer tips hou ikmij aanbevolen. En verder ga ik dit weekend eens kijken of al het bovenstaande al wat heeft geholpen.
Groet. Douwe
Erg bedankt voor alle snelle adviezen.
Een aantal heb ik vanochtend meteen uitgevoerd:
- programma's die ik niet gebruik weggegooid. Was niet veel hoor (behalve google-earth). Het grootste programma op mijn computerblijkt Microsoft Office 2003 te zijn
- cccleaner geinstalleerd en 'gedraaid', 4 mb verwijdert aan troep (volgens mij niet veel?)
- schijfopruiming ging snel (doe ik zelf al wel redelijk frequent = 1 x per maand)
- schijfdefragmentatie idem
- C gescand op beschadigde sectoren (via eigenschappen, zag een tip op een microsoft-site)
- de capaciteit van de C-schijf bekeken: 41,5 GB gebruikt, 42,5 beschikbaar (is mooi toch?)
En verder:
- dank Ulbe "Voor thuisgebruik is zo'n antivirusprogramma als G-Data niet echt zinvol, en zonde van het geld" --> net twee maanden geleden G-data voor 2 jaar verlengd... Maar waarom staat in die computerblaadjes (die ik als niet deskundige maar wel veel-computergebruiker trouw volg) dan dat het zo belangrijk is een goede scanner te kopen. G-data komt er goed uit altijd. Afijn, je tip ga ik natuurlijk zeker volgen!
- systeemherstel terugzetten heeft niet veel zin meer, vrees ik (?). In de loop van 1-2 jaar is de computer langzamer geworden
- zit geen windows 7 maar XP op
- volledig naar fabrieksinstellingen terug zetten: vind ik nog wel wat... Ga ik wel aan een deskundige overlaten (als echt niets helpt)
Nog een vraag:
- hoe doe ik dit Pindakaaspotje: "controleer eens of er iets veel cpu vraagt, en kijk wat het programmatje precies is." ? Misschien dat ik daar nog iets kan vinden.
Nogmaals allemaal dank voor advies. Voor meer tips hou ikmij aanbevolen. En verder ga ik dit weekend eens kijken of al het bovenstaande al wat heeft geholpen.
Groet. Douwe
Zou een keer goed op spyware scannen, dat kan ook met Gdata maar misschien moet U daarvoor de instellingen aanpassen. De meeste programma`s slaan veel bestanden over om tijd te besparen. Antivirus werkt alleen goed als de instellingen goed staan. Daarnaast zou ik de laaste versie van Firefox nemen, die werkt goed.
Zoals door anderen al aangeven is is het raadzaam om te kijken welke software actief is (control+alt+delete), met een zoekmachine kunt U achterhalen welke software actief is als de termen U niets zeggen.
Succes
Ps Gdata is goed maar gebruikt veel rekenkracht. Het ratelen als U de pc niet gebruikt kan op spyware duiden.
Zoals door anderen al aangeven is is het raadzaam om te kijken welke software actief is (control+alt+delete), met een zoekmachine kunt U achterhalen welke software actief is als de termen U niets zeggen.
Succes
Ps Gdata is goed maar gebruikt veel rekenkracht. Het ratelen als U de pc niet gebruikt kan op spyware duiden.
De pc zoals die nu is kan prima werken en snel genoeg voor de toepassingen die ts verlangt. Wil je de pc weer snel hebben moet alles er af en opnieuw installeren. Dat wil zeggen de systeemschijf opnieuw formatteren, niet op de snelle wijze maar volledig. het is wel handig om belangrijke bestanden zoals muziek en foto bestanden op een externe schijf te zetten of op dvd branden. De meeste drivers geluid netwerkkaart worden automatisch geïnstalleerd, de videokaart is een ander verhaal die vereist software van de fabrikant dus schrijf even merk en type op, bij apparaatbeheer kun je zien welke apparaten zijn aangesloten. Na de volledig nieuwe installatie moet je direct alle essentiële updates ophalen, beginnend bij de service packs, sp2 en daarna sp3. De rest wordt naar verloop van tijd binnen gehaald. Wat de beveiliging betreft heb ik goede ervaringen met Microsoft security essentials dit programma is gratis en belast het systeem bijna niet. Het is even werk maar is goed zelf te doen, het enige wat je nodig hebt is een legale versie van xp en tijd want je bent zo twee uur verder. Maar het resultaat zal verbluffend zijn, de oude snelheid is weer compleet terug soms nog sneller dan de originele installatie. Tip voor de toekomst zet geen onnodige programma´s op de pc.
Succes.
Succes.
ronald g schreef:De pc zoals die nu is kan prima werken en snel genoeg voor de toepassingen die ts verlangt. Wil je de pc weer snel hebben moet alles er af en opnieuw installeren. Dat wil zeggen de systeemschijf opnieuw formatteren, niet op de snelle wijze maar volledig. het is wel handig om belangrijke bestanden zoals muziek en foto bestanden op een externe schijf te zetten of op dvd branden. De meeste drivers geluid netwerkkaart worden automatisch geïnstalleerd, de videokaart is een ander verhaal die vereist software van de fabrikant dus schrijf even merk en type op, bij apparaatbeheer kun je zien welke apparaten zijn aangesloten. Na de volledig nieuwe installatie moet je direct alle essentiële updates ophalen, beginnend bij de service packs, sp2 en daarna sp3. De rest wordt naar verloop van tijd binnen gehaald. Wat de beveiliging betreft heb ik goede ervaringen met Microsoft security essentials dit programma is gratis en belast het systeem bijna niet. Het is even werk maar is goed zelf te doen, het enige wat je nodig hebt is een legale versie van xp en tijd want je bent zo twee uur verder. Maar het resultaat zal verbluffend zijn, de oude snelheid is weer compleet terug soms nog sneller dan de originele installatie. Tip voor de toekomst zet geen onnodige programma´s op de pc.
Succes.
Heel mooi bericht, alleen TS kan het zelf niet uitvoeren.
volledig naar fabrieksinstellingen terug zetten: vind ik nog wel wat... Ga ik wel aan een deskundige overlaten (als echt niets helpt)
@Hobby en TS, als je niet bang bent, kan lezen en wat geduld hebt is alles op nieuw doen een eitje, je wordt er ook nog eens een stuk wijzer van. Window's XP is zo simpel te installeren en wat mij betreft het beste systeem die microsoft ooit gemaakt heeft.
Ik ben niet bang, niet voor XP en ook niet voor W7, maar als TS ook niet bang is, maar het niet kan, is het helaas geen eitje meer.ronald g schreef:@Hobby en TS, als je niet bang bent, kan lezen en wat geduld hebt is alles op nieuw doen een eitje, je wordt er ook nog eens een stuk wijzer van. Window's XP is zo simpel te installeren en wat mij betreft het beste systeem die microsoft ooit gemaakt heeft.
Ga ik wel aan een deskundige overlaten
Dan hier nog een aanvulling (misschien heeft een andere lezer er iets aan in de toekomst).
Via een tip in een computerblad kwam ik op het spoor van het programmaatje Ramrusch.com . Geeft in rechterhoek beeldscherm een beeldje van wat je aan CPU en RAM gebruikt. Erg handig.
Verder heb ik gisteren de computer maar eens open gemaakt. Bleek voor een niet-technisch persoon minder ingewikkeld dan gedacht (twee schroefjes ). En ja - wat ik ook gelezen had - ventilator na bijna twee jaar flink onder het stof. Na voorzichting schoonmaken draaide de computer weer een stuk rustiger (minder cpu).
Dankzij Ramrush ook gaan zoeken naar programma's die CPU 'hoog' houden. De belangrijkste gevonden. Heb op mijn pc http://www.worldcommunitygrid.org/ al jaren draaien. Daarmee draag je bij aan wereldwijd onderzoek naar kanker, aids, schoon water etc. Erg nuttig dus. Maar deze bleek ontzettend veel CPU te gebruiken! Heb programma nu anders ingesteld (vertraging drie minuten, draait alleen als ik zelf computer niet gebruik). En zowaar!!! CPU staat nu terwijl ik dit bericht tik constant onder de 10%!
't Was wat zoekwerk. Dank iedereen die mij op dit forum geholpen heeft. Voorlopig geen nieuw pc aanschaffen.
Groet.
Via een tip in een computerblad kwam ik op het spoor van het programmaatje Ramrusch.com . Geeft in rechterhoek beeldscherm een beeldje van wat je aan CPU en RAM gebruikt. Erg handig.
Verder heb ik gisteren de computer maar eens open gemaakt. Bleek voor een niet-technisch persoon minder ingewikkeld dan gedacht (twee schroefjes ). En ja - wat ik ook gelezen had - ventilator na bijna twee jaar flink onder het stof. Na voorzichting schoonmaken draaide de computer weer een stuk rustiger (minder cpu).
Dankzij Ramrush ook gaan zoeken naar programma's die CPU 'hoog' houden. De belangrijkste gevonden. Heb op mijn pc http://www.worldcommunitygrid.org/ al jaren draaien. Daarmee draag je bij aan wereldwijd onderzoek naar kanker, aids, schoon water etc. Erg nuttig dus. Maar deze bleek ontzettend veel CPU te gebruiken! Heb programma nu anders ingesteld (vertraging drie minuten, draait alleen als ik zelf computer niet gebruik). En zowaar!!! CPU staat nu terwijl ik dit bericht tik constant onder de 10%!
't Was wat zoekwerk. Dank iedereen die mij op dit forum geholpen heeft. Voorlopig geen nieuw pc aanschaffen.
Groet.
@Douwe 63
fijn dat het nu beter gaat , als je er aan denkt dan effe wat vaker de computer aan de binnenkant schoonmaken die dingen vreten stof.
fijn dat het nu beter gaat , als je er aan denkt dan effe wat vaker de computer aan de binnenkant schoonmaken die dingen vreten stof.
Dat hangt er van af of het economisch voordeliger is om "het" op te lossen. Op een gegeven moment is zo versleten of hopeloos verouderd dat veel geld er in steken onwijs is.ciske schreef:sorry begrijp ik het goed dat jij liever een computer koopt dan het op te lossen?Los hiervan koop ik over het algemeen liever een nieuwe computer; slechts wanneer ik een specifiek doel heb zal ik overwegen om iets met de hardware te doen