Emmy75 schreef: Daarom moet ook meegewogen worden dat de positie van de eenling van een consument wat zwakker is dan die van een gemiddeld bedrijf.
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Emmy75 schreef:Wat betreft het consumentenrecht moet wel een beetje in het achterhoofd gehouden worden dat dit bedoeld is om de "zwakkere" consument te beschermen tegen de "grote boze wolf" bedrijven die een veel grotere machtspositie hebben.
Dat bedoel ik dus.
Kleine ondernemers zijn zeker geen grote boze wolf en hebben zeker geen grote of grotere machtspositie.
Daarbij zijn (gezonde) bedrijven doorgaans draagkrachtiger dan een gemiddelde consument. Dit is een beetje vergelijkbaar met de grotere bescherming die een "zwakkere" verkeersdeelnemer heeft tov een automobilist bijvoorbeeld.
BBCS schreef:Dat men voor de consument opkomt, is mooi, maar men moet niet overdrijven. En dat is precies wat er nu gebeurd.
Als ik hoor over de regels, is het alleen maar aandacht voor de consument, terwijl bij conflicten 2 partijen zijn: koper en verkoper, en niet alleen de koper (consument.)
Op zich is dit een beetje logisch op dit forum. Dit is nu eenmaal een consumentenforum en geen forum voor bedrijven die zich beklagen over de gedraging van consumenten. Hoewel ik mij terdege besef dat er ook daar een hoop mis is en het best eens leuk zou zijn om daarover te lezen.[/quote]
Begrijp ik zeker wel.
Alleen ben ik van mening dat niet ten koste van alles altijd voor de consument opgekomen moet worden, omdat het nu eenmaal een consumentenforum betreft.
Wat wel vaak ontbreekt is begrip voor de andere partij.
Neem als voorbeeld die 100% aanbetaling.
De consumenten schreeuwen wel moord en brand, maar het interesseert ze geen moer WAAROM de webshops dat doen.
Dat schiet dus niet op.
De kunst is juist niet om de andere partij te beschuldigen van wat dan ook, maar begrip voor elkaar hebben en ook in elkaar geïnteresseerd zijn.
Het doel daarvan is dat problemen veel gemakkelijker opgelost kunnen worden.
Wat veel consumentenorganisaties doen is de ondernemer overal de schuld van geven en maar tegen de schenen van de ondernemer schoppen.
Het gevolg daarvan is dat de consument en ondernemer als vijanden tegenover elkaar komen te staan.
Probeer dan maar eens de problemen op te lossen.
Dat schiet dus echt niet op.
Wat men beter kan doen is interesse tonen in de tegenpartij, met de tegenpartij in gesprek te gaan, en op die manier te kijken hoe het probleem opgelost kan worden en ook te kijken hoe beide partijen er gezamelijk op vooruit kunnen gaan.
En geloof mij maar, daar gaat de consument zelf ook op vooruit.