LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] recht van retour & semi-zakelijke aankoop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
martijnvankleef

recht van retour & semi-zakelijke aankoop

Ongelezen bericht door martijnvankleef »

Hallo,

Ik heb van mijn werk een tegoedbon gekregen voor aanschaf van een product in een zakelijke webshop. Daarmee heb ik voor mijzelf een tablet gekocht. Bij de bestelling heb ik weliswaar de naam van mijn bedrijf vermeld maar alle overige gegevens mbt facturatie en bezorging zijn mijn prive-gegevens, en ik het BTW betaald voor de aanschaf van de tablet. Nu bleek na het uitpakken en aanzetten van de tablet helaas dat er een dode subpixel en een minieme beschadiging op het scherm zijn. Normaal gesproken zou ik als consument gebruik willen maken van mijn recht van retour en in contact gaan met de webshop voor een nieuwe tablet, maar kan dat nu ook? Het recht van retour geldt alleen voor consumenten in de niet-zakelijke markt en nu weet ik niet zeker of dit nu een zakelijke aankoop was of niet.

brokkel

Re: recht van retour & semi-zakelijke aankoop

Ongelezen bericht door brokkel »

Ik denk dat je refereert aan de 7dagen regel. Die is inderdaad voor consumenten en zal in jouw geval niet zomaar worden geaccepteerd (alhoewel ik mij afvraag of zij dit zelfs niet moeten accepteren) maar dat ontslaat de webwinkel niet van het leveren van een deugelijk product. Ik zou dus direct (ik neem aan dat je de tablet pas hebt ontvangen) direct contact opnemen met de webshop en melden dat jij niet accoord gaat met de levering van de tablet en opgeeft waarom.
Laten zij daar maar weer op reageren.
Want ik neem aan dat jij wel een tablet wilt en dus een ander nieuw toestel wel accepteert alleen dit toestel met beschadiging niet.

Over zakelijk of consumenten-aankoop:
Dat jij BTW hebt betaald is normaal, die betaald een ondernemer ook alleen mag die deze (gedeeltelijk) terugvorderen.
Net als jouw prive-adres voor aflevering niet/minder relevant is. Hij is namelijk op naam van het bedrijf gekocht en daarmee zullen ze schermen dat het een zakelijke aankoop is.

ArneLH
Contacteer:

Re: recht van retour & semi-zakelijke aankoop

Ongelezen bericht door ArneLH »

In beginsel moet je in Nederland bewijzen dat je een overeenkomst bent aangegaan als consument als je je beroept op 'rechtsgevolg' (in dit geval het gebruik mogen maken van het herroepingsrecht). In Duitsland wordt dit bijvoorbeeld wat anders aangepakt (Bundesgerichtshof 30 september 2009, zaak VIII ZR 7/09), maar ook in Nederland moet je daar over het algemeen niet te zwaar aan tillen en is de rechter vaak ook tevreden met een goede motivering. Helaas loopt de ts daar nu al vast door te bestellen onder de bedrijfsnaam, daarmee is immers zelfs het vermoeden dat hij als consument handelde weg.

Zoals brokkel al aangeeft is daarmee niet de kous af: op grond van art. 7:17 lid 1 BW moet in alle gevallen het geleverde voldoen aan de overeenkomst (conformiteit). Net zoals een consument kan ook het bedrijf (de ts handelde als (on)bevoegd vertegenwoordiger) in deze vervanging, herstel of aflevering van het ontbrekende binnen een redelijke termijn eisen (art. 7:21 BW). Doet de verkoper dit niet, dan de overeenkomst ontbonden worden (art. 6:265 BW).

Gesloten