LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] s-video capturen zwart-wit

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
sandertje

s-video capturen zwart-wit

Ongelezen bericht door sandertje »

Hallo allemaal,

Onze Aldi-pc bevat een heleboel dingen waar je nooit gebruik van maakt.
Nu was het er toch van gekomen: ik ging een paar home-video's op dvd zetten.
Ik heb bij de Gamma een S-video kabel gekocht en alles netjes aangesloten.
Toen kwam het probleem: het beeld is wel scherp en het geluid is ook goed, maar hij captured alleen zwart-wit beeld.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Aan het captureprogramma kan het niet liggen, omdat ik er vier geprobeerd heb: Nero, VirtualDub, Blaze Media Pro en PowerCinema.

Ik vermoed dat het een instelling van Windows XP is, maar ik kom er niet achter welke.

Alvast bedankt,

Sander

L.Rozenwater

Re: s-video capturen zwart-wit

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Het probleem is de S-Video kabel ! Beter kan er gebruik worden gemaakt van een scart naar composiet !! (het gele tulp-chassisdeeltje)
Koop dus een scartkabel met aan het ene eind scart en het andere tulp en 3,5mm jackpluggen, of koop een scartadapter: dit is een scartplug met bovenop 3 aansluitingen: composiet video plus audio (links en rechts) en gebruik tulp-tulp voor video en tulp/tulp-3,5mm jack voor geluid.

Goose

Ongelezen bericht door Goose »

Nee, S-video is juist beter dan composiet.

Ik denk dat topicstarter tegen Macrovision is aangelopen. Dit is een beveiliging op sommige (lees: voorbespeelde) videocassettes die kopiëeren onaantrekkelijk maakt. Dit doet het systeem door de kleuren en helderheid te verpesten. Banden zien er dan uit alsof ze in zwart/wit zijn opgenomen. Een kopiëerbeveiliging dus.

Indien het niet om voorbespeelde banden gaat, dan denk ik dat e.e.a. te maken heeft met de instellingen van de capturesoftware/hardware.

Uw videobanden zijn, indien op een in Nederland gekocht apparaat opgenomen, in PAL. Mogelijk gaat de capturehardware/software in uw PC er van uit dat uw banden in NTSC (de amerikaanse/japanse tegenhanger van PAL) zijn opgenomen. Hierdoor klopt de kleurinformatie niet met het origineel en is het resultaat in zwart/wit.

Controleer daarom de instellingen van uw software eens. Mocht de instelling niet aan te passen zijn, dan is andere capturesoftware/hardware de enige oplossing.

sandertje

Ongelezen bericht door sandertje »

Bedankt voor de reacties.

Het betreft een eigen opname van een videocamera, dus Macrovision is zeker niet aanwezig.

PAL of NTSC maakt niet uit, het beeld blijft zwart.

Ik zou het inderdaad in composiet kunnen capturen, maar dan is de kwaliteit van de beelden beduidend minder.

Ik ben er inmiddels achter dat het toch echt aan de computer moet liggen, want op onze tv werkt het met de S-video kabel wel.

Ik kan in alle programma's instellen welke bron hij moet opnemen: composiet, S-video of tuner. Het gaat perfect, behalve dat het beeld zwart-wit is.

Ik heb de helpdesk van Medion gebeld, maar die wist er in een uur á €0,15 per minuut ook niet uit te komen.

Ik begin zo langzamerhand te geloven dat ik een andere videocapturekaart moet kopen. Als dat het geval is, vraag ik mij af of een videocapturekaart die niet in kleur van S-video op wil nemen wel als zodanig verkocht mag worden.

Indien iemand nog iets weet hoor ik het graag en in elk geval bedankt voor de reacties.

Sander

yasinhm

Ongelezen bericht door yasinhm »

Als je S-video aansluit op de TV dan krijg je ook altijd zwartwit. daarvoor moet je meestal de 2de av van de tv: overzicht. AV1 AV2 AV2+ AV3 dan is av2 de 2de degene voor S-video en als een video dat niet heeft moet je even sleutelen aan de instellingen bij drivers.

unSOUND

Ongelezen bericht door unSOUND »

Door een S-video kabel kunnen 2 verschillende signalen gaan, VHS, en S-VHS. De laatste is beter van kwaliteit, maar S-VHS wordt nog niet door alle apparatuur ondersteund... waarschijnlijk dus ook niet door je computer. Die snappen de kleuren-informatie niet, en geven vervolgens dus een zwart-wit beeld.

Wat je moet doen, is kijken in het menu van het apparaat waar de kabel vandaan komt welke uitvoer hij gebruikt, bij de meeste apparaten kun je instellen of hij VHS of S-VHS door de S-video kabel moet sturen. Als je dat veranderd in VHS zou je kleur moeten krijgen.

Succes !

Gesloten