LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Software en hardware in winkel apart prijzen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dus als wij consumenten het daat niet mee eens zijn moeten we dit aankaarten bij de consumenten bod, OPTA NMA e.d.
De consumentenbond. Laat me niet lachen.
De consumentenbond is een flutbond die de boel niet juist oplost, alleen bezig is om de consumenten tegen de winkeliers opzetten.

Die consumentenbond kunnen we missen als kiespijn.

Het is wel degelijk aangekaart bij de NMA en die oordeelden dat het geen koppelverkoop is.

Een ander punt is dat de meeste consumenten het geen reet interesseerd welke OS er op de computer staat.

Daarnaast willen de meeste consumenten Windows hebben en dat ze datgene er mee kunnen doen wat ze er mee willen doen.

Het is in de praktijk maar een hele kleine groep consumenten die een andere OS willen dan Windows.

De meeste mensen kiezen op dit moment voor XP en als ik dadelijk ook Linux kan leveren, wil ik wel eens zien of veel mensen ook zullen overstappen naar Linux.

Over een jaar kan ik je zeggen wat de mensen nu werkelijk willen.

Vergeet niet dat veel mensen van alles roepen in de media, maar dat hun koopgedrag toch een totaal ander beeld geeft.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 04 Jan 2008 01:47 door BBCS


Daarnaast willen de meeste consumenten Windows hebben en dat ze datgene er mee kunnen doen wat ze er mee willen doen.

Het is in de praktijk maar een hele kleine groep consumenten die een andere OS willen dan Windows.
En dat is een punt waar niemand om heen kan.Laat je het aan de koper over zal hij/zij in meer dan 90% van de gevallen om Windows vragen, XP Of Vista als het maar windows is waar men mee overweg kan.Linux is leuk maar niet voor de volkomen onkundige computeraar die al in paniek belt als de computer/laptop eens niet direct opstart of een onbekende fout? melding geeft.Wel ben ook ik het ermee eens dat het een vrije keuze moet zijn, wil iemand geen OS, oke. Wil iemand Linux, ook goed. Wil de rest Windows prima. De prijs van het gekozen OS zal los moeten staan van de hardware.

Jor.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door fietsje »

Het probleem ligt alleen bij de laptops.
Ik heb ik dan ook aangegeven! ( read my lips ! )
De laptop markt is echter een behoorlijk aandeel van het totaal !
Laat je het aan de koper over zal hij/zij in meer dan 90% van de gevallen om Windows vragen, XP Of Vista als het maar windows is waar men mee overweg kan.
Laat ik en ons bedrijf nou bij die 10% horen. En als ik dan zonder OS bestel wil ik zeker geen geld betalen aan Windows.
Met name als bedrijf wil ik zo min mogelijk verschillende besturingssystemen onderhouden. En dus liefst zelf kiezen of en wanneer ik over ga op iets nieuws.
De prijs van het gekozen OS zal los moeten staan van de hardware.
Maar dat is nog niet alles. Het moet ook geen hele tour zijn om dat geld terug te krijgen. Of zoals ik heb gesteld niet bij aankoop te betalen als je het voor geïnstalleerde product niet gebruikt.
Een ander punt is dat de meeste consumenten het geen reet interesseerd welke OS er op de computer staat.

Daarnaast willen de meeste consumenten Windows hebben en dat ze datgene er mee kunnen doen wat ze er mee willen doen.
Ja wat is het nou, of ze willen windows of maakt het ze niet uit, of willen ze het niet betalen als ze weten wat het kost en dat er een goed alternatief is. ( waar mee je ook windows applicaties kunt draaien )
Vergeet niet dat veel mensen van alles roepen in de media, maar dat hun koopgedrag toch een totaal ander beeld geeft.
Dat kan ook niet anders als je alleen merk artikelen kunt kopen met microsoft product er bij!
( zelfbouw PC's daargelaten )

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Een ander punt is dat de meeste consumenten het geen reet interesseerd welke OS er op de computer staat.

Daarnaast willen de meeste consumenten Windows hebben en dat ze datgene er mee kunnen doen wat ze er mee willen doen.

Ja wat is het nou, of ze willen windows of maakt het ze niet uit, of willen ze het niet betalen als ze weten wat het kost en dat er een goed alternatief is. ( waar mee je ook windows applicaties kunt draaien )
Het klinkt inderdaad heel verwarrend.

Maar bij de meeste klanten moet ik niet aankomen met welke besturingsysteem ze willen.

De klanten antwoorden:
Het is mij te technisch en ik snap er toch geen sikkepit van.
Je weet wat ik wil, dus zorg er maar voor.


Tuurlijk ben ik al rond gaan vragen en de meeste mensen willen gewoon Windows.

Bij laptops willen de meeste gewoon XP en een paar die Vista willen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door jor »

De klanten antwoorden:
Het is mij te technisch en ik snap er toch geen sikkepit van.
Je weet wat ik wil, dus zorg er maar voor.

Tuurlijk ben ik al rond gaan vragen en de meeste mensen willen gewoon Windows.

Bij laptops willen de meeste gewoon XP en een paar die Vista willen.
En daar raak je dus de kern. De meeste willen niets weten van Linux en vragen of om XP bij een laptop of bij desktops om XP of Vista.Hoor je bij die 10% die dit niet wil dan moet het mogelijk zijn om een laptop of desktop zonder OS te kopen.Zelf heb ik nu de keuze uit mijn iMac met Leopard en mijn Vista computer waar op een aparte partitie Ubuntu staat, de keuze is snel gemaakt, op 1 met stip Leopard gevolgd door Vista, Ubuntu is grappige en daar houd het voor mij op.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Zoals ik het aangaf is het helemaal niet zo gemakkelijk zoals de consumentenbond het voorsteld.

Wat ik eerder schreef kwam ik tegen grote driverproblemen aan toen ik een andere OS op de laptop installeerde dan Vista.

Willen de consumenten XP in plaats van Vista op die laptop?

Pech gehad. Het zal niet helemaal werken. Daarbij moeten ze zich neerleggen of massaal gaan klagen bij de fabrikanten.

Met dit probleem is de consument nu ook al bekend:
Gebrek aan drivers voor Vista.

Een ander probleem bij Linux:
De multimedia toetsenborden en de luxe meerknoppen muizen zullen die extra zaken niet werken, omdat Logitech geen drivers uitbrengt voor Linux.

Dit soort problemen behoort de consument ook te lezen en er open voor staan.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

het probleem is gewoon dat er zo veel extra moeite gedaan moet gaan worden voor een heel klein aantal klanten

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door fietsje »

De multimedia toetsenborden en de luxe meerknoppen muizen zullen die extra zaken niet werken, omdat Logitech geen drivers uitbrengt voor Linux.

Gewoon even googlen :

https://help.ubuntu.com/community/KeyTouch

Take your pick!
het probleem is gewoon dat er zo veel extra moeite gedaan moet gaan worden voor een heel klein aantal klanten
Willen de consumenten XP in plaats van Vista op die laptop?
Maakt niet uit, ik heb al aangegeven dat ik het prima vindt zoals er nu uitgeleverd wordt, kost dus geen enkele moeite meer.
Ik heb ook al gelezen dat als je Vista koopt, dat dan alle versie op de geleverde DVD staan, je kunt zelf kiezen welke vista versie je activeert ( Basic Premium busines etc ) . Dan moet je vervolgens die versie betalen!.
De enige keuze die er bij moet is Geen Vista waarna je ook niets hoeft te betalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Daar komt ook nog bij dat nu een groep consumenten de computer zo kaal mogelijk willen hebben als ze die computer gaan kopen, terwijl een andere hele grote groep consumenten die computer standaard zo compleet mogelijk willen hebben.

Wat je dus nu krijgt is dat de verschillende groepen consumenten het met elkaar niet eens zijn en de winkelier krijgt de **** over zich heen.

Met alle respect, we moeten niet alleen naar die consumenten kijken die geen OS standaard willen, maar ook naar die andere groep die verwachten dat de computer zo compleet mogelijk is.

Daarnaast moeten de fabrikanten van de laptops ook meewerken, maar dat wordt zoals gewoonlijk weer even vergeten.

Zoals ik al aangaf, het is niet zo gemakkelijk dan dat de consumentenbond ons wil laten geloven. Daar ben ik al achter gekomen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Maakt niet uit, ik heb al aangegeven dat ik het prima vindt zoals er nu uitgeleverd wordt, kost dus geen enkele moeite meer.
Ik heb ook al gelezen dat als je Vista koopt, dat dan alle versie op de geleverde DVD staan, je kunt zelf kiezen welke vista versie je activeert ( Basic Premium busines etc ) . Dan moet je vervolgens die versie betalen!.
De enige keuze die er bij moet is Geen Vista waarna je ook niets hoeft te betalen.
Hoe wil jij dan XP perfect draaiend krijgen als de fabrikant van de laptop deze drivers niet verstrekt?????

Ik heb het zelf wel geprobeerd en ik kwam wel een heel eind, maar voor de meeste consumenten een totaal onbegonnen werk.

Ga daar dan eens op in aub! :evil:

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door fietsje »

Ik wil XP helemaal niet draaiend krijgen. Ik kan best begrijpen dat je voor nieuwe onderdelen nieuwe drivers nodig hebt en dus ook een nieuw OS
( Zie mijn posts op vorige pagina's ( voor de elektrische fiets ) )

Als een fabrikant er voor kiest om geen XP te ondersteunen is dat zijn probleem. Die fabrikant ondersteunt nu toch ook geen Linux ?
Maar wel kun je uit 4 of vista versies kiezen die allemaal anders geprijsd zijn.

Lastig hé :wink:

De discussie gaat toch over het kunnen weglaten van Vista of XP.
Dus geen Vista-premium maar vista-nul

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

De discussie gaat toch over het kunnen weglaten van Vista of XP.
Dus geen Vista-premium maar vista-nul
Dan zit die consument met een computer waar geen andere OS op kan draaien dan Vista.

Ik heb zelf ook een Toshiba laptop waarop Vista staat.

Ik heb geprobeerd om XP erop te zetten, een totale ramp.

Nu heb ik er Kubuntu op staan, maar dat gaat ook absoluut niet vlekkeloos.
Er is zowiezo al 1 hele grote driver probleem.
Ik heb er nu ook windows programma's op draaien onder Wine, en ik kan de systeeminstellingen al niet meer aanpassen, omdat er een fatale fout gegenereerd wordt.

Dus als mensen een andere OS op die laptop willen dan Vista, dan kunnen ze het krijgen, maar ze moeten bij mij niet komen lopen te klagen dat er problemen zijn.

We hebben het hier ook over commerciële strategieën van die hardwarefabrikanten.
Als een fabrikant er voor kiest om geen XP te ondersteunen is dat zijn probleem.
Nee, dat is het probleem van de consument en van niemand anders. Hoe vervelend dat ook klinkt.
Nu wordt dus alle schuld en de verantwoordelijkheid op het bord van de winkelier geschoven. En dat komt omdat men het domweg verdomd om de bril van de consument af te zetten en het totale plaatje te bekijken en dan te oordelen.

Wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat als de fabrikanten alleen drivers voor Vista uitbrengen en de consument wilt een andere OS dan Vista, dat de consument dan hele grote problemen heeft.
De discussie gaat toch over het kunnen weglaten van Vista of XP.
Dus geen Vista-premium maar vista-nul
Wat heb je aan een laptop waar geen andere OS goed op kan draaien dan Vista?

Helemaal niks, nada, noppa.

Dacht je soms dat ik als professional hier niet mee bezig ben?
Ik spreek uit pure ervaring.
Als ik het al bijna niet voor elkaar krijg, hoe moet de consument met twee linkse handen dit dan voor elkaar krijgen?
En ik verdom het ook om een systeem te leveren die voor Vista bedoeld is en waar een andere OS dan Vista niet goed draait om die aan de klant uit te leveren.

Want zolang de fabrikanten deze strategie hebben, heeft de consument dat maar te slikken.

Ik had gehoopt dat door verandering in de regelgeving dat de fabrikanten verplicht werden om voor de meeste besturingsystemen drivers te leveren en dat de klant pas bij de koop de besluit kon nemen welke OS de klant hebben wilt.

Volgens het huidige systeem is dat dus niet mogelijk en die regels gaan dus helaas ook niet veranderen.

Dus ik zou hierop willen zeggen:

Einde discussie, omdat deze discussie helaas geen zin heeft.
Wat zeer jammer is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar wel kun je uit 4 of vista versies kiezen die allemaal anders geprijsd zijn.

Lastig hé
Er zijn er als ik me niet vergis 5 versies.

Wat de verschillen zijn weet ik ook niet precies.

En het is inderdaad heel lastig.

Ik heb me daarin eerlijk gezegd nog niet verdiept, omdat er nog geen klant is geweest die het weten wilde.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Een aantal mensen hebben in dit topic diverse keren naar voren gebracht dat bijna iedereen een PC / Laptop met Windows wil. Hoe verklaar je dan het succes van voorgeïnstalleerde PC's met Linux bij de grootste winkelketen ter wereld Wal-Mart?
"About a week ago Wal-Mart began selling a $200 Linux machine running on a 1.5 ghz VIA C7 processor and 512 MB of RAM. While the specs are useless for Vista, it works blazingly fast on Ubuntu with the Enlightenment Window Manager. The machine is now officially sold out of their online warehouses (it may still be available in some stores). And the product sales page at wal-mart.com is full of glowing reviews from new and old Linux users alike."
http://linux.slashdot.org/article.pl?si ... 0&from=rss
Dit toont aan dat zodra er op grotere schaal (geadverteerd wordt) aanbod voor Linux PC's is, er ook veel vraag naar deze systemen is.
Geplaatst op 04 Jan 2008 12:12 door BBCS

Wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat als de fabrikanten alleen drivers voor Vista uitbrengen en de consument wilt een andere OS dan Vista, dat de consument dan hele grote problemen heeft.
Je moet verder denken dan hoe de huidige situatie is. Zodra er vraag (lees aanbod) van Linux systemen komt zullen andere hardware fabrikanten echt wel 'aanhaken' en systemen geschikt voor Linux maken. Reken maar dat bijvoorbeeld Logitech dan snel met Linux drivers op de proppen komt.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door jor »

Je schermt nu al een paar keer met dat Wal-Mart verhaal maar dat is dus niet hier in Nederland.In Amerika zijn veel zaken anders dan hier.In Nederland zit geen Wal-Mart dus schei daar maar over uit.En de dozenschuivers hier ( zoals bv Mediamarkt ) geven nu al geen enkele service dus hoe dacht je dat dan te bereiken.Een ideale situatie zou zijn om een pc altijd zonder OS te lveren en de keuze aan de klant te laten, helaas is dat kennelijk nog een Eutopie.

Jor.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 04 Jan 2008 13:57 door jor

Je schermt nu al een paar keer met dat Wal-Mart verhaal maar dat is dus niet hier in Nederland.In Amerika zijn veel zaken anders dan hier.In Nederland zit geen Wal-Mart dus schei daar maar over uit.
In Amerika zijn inderdaad veel zaken anders. Het is bijvoorbeeld de thuismarkt van Microsoft. Amerika is véél meer Microsoft (Windows) 'minded' dan Europa. Linux is van Europese oorsprong. Hierdoor zal een dergelijke actie van een grote Europese winkelketen wellicht nog succesvoller zijn dan op de Amerikaanse markt. Dit is gewoon een concreet voorbeeld. Jij zegt daarentegen dat 90% van de consumenten Windows wil. Waar baseer je deze uitspraak op? Toch niet op de verkoop cijfers hoop ik? Want dat kan helemaal niet met (praktisch gezien) alleen maar aanbod van systemen (met name laptops) vooraf voorzien van Windows. De consument heeft simpelweg geen keuze.
En de dozenschuivers hier ( zoals bv Mediamarkt ) geven nu al geen enkele service dus hoe dacht je dat dan te bereiken.
Dat is eigenlijk een argument dat ik zou moeten gebruiken. Aangezien de dozenschuivers nu toch al geen service op Windows geven kunnen ze net zo goed ook Linux systemen gaan verkopen. Qua service verandert er dan niets. :roll:
Een ideale situatie zou zijn om een pc altijd zonder OS te lveren en de keuze aan de klant te laten, helaas is dat kennelijk nog een Eutopie.
Inderdaad is dat op dit moment nog een utopie. Dat moet dus snel veranderen. Gezien het concrete voorbeeld van Wal-Mart is het heel waarschijnlijk dat dat ook zonder meer op koste termijn kan veranderen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat is eigenlijk een argument dat ik zou moeten gebruiken. Aangezien de dozenschuivers nu toch al geen service op Windows geven kunnen ze net zo goed ook Linux systemen gaan verkopen. Qua service verandert er dan niets.
En dat is nu het grote verschil met mij.

Ik lever die service en support wel, en dadelijk ook met linux.

Daarnaast is het systeem wat de consumentenbond wilt een nachtmerrie voor vele dozenschuivers.

Daar wordt de consument beter van, en niet van dat de prijs steeds maar lager moet. Want steeds een lagere prijs is echt niet beter voor de consument.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door jor »


BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door BBCS »

Kan men straks in een Home-edition van Windows/Mac OS/Linux echt zelf gaan kiezen wat men installeerd?
Ik denk het niet.

De reden daarvan is dat deze elkaars concurrenten zijn en de concurrenten zetten hun software niet op 1 installatie medium.

Leuk bedacht, maar totaal onwerkelijk.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Software en hardware in winkel apart prijzen

Ongelezen bericht door jor »

Ben je nu echt te dom om niet de commentaren maar het artikel te lezen?
Jaaroverzicht: Ontwikkelingen in besturingssystemenland
Door Martin Sturm, vrijdag 4 januari 2008 10:53, views: 17.360

Linux
Naast Microsoft en Apple is er nog een flinke groep bedrijven die besturingssystemen produceren op basis van de Linux-kernel. In 2007 waren de belangrijkste spelers op dit gebied Red Hat, Novell en Canonical voor desktopbesturingssystemen. Naast de 'losse' Linux-distributies kwamen het afgelopen jaar ook de nodige organisaties en bedrijven met een kant-en-klaar concept bestaande uit hardware met daarop een Linux-distributie.

Wellicht het bekendste voorbeeld hiervan is de XO-laptop, die is ontwikkeld in het kader van het One Laptop Per Child-project. Deze energiezuinige laptop gebruikt een Linux-distributie die is gebaseerd op het Fedora-project en grotendeels wordt ontwikkeld door Red Hat. In februari werd bekend dat een miljoen exemplaren van de laptop zouden zijn verkocht, maar later werd dit bijgesteld naar slechts honderdduizend exemplaren. Tegen het eind van dit jaar werd bekend dat de XO-laptop ook door gewone consumenten kon worden gekocht, waarbij de prijs vierhonderd dollar zou bedragen en waarbij ook een OLPC-systeem werd gedoneerd aan een kind in een ontwikkelingsland.

Naast de XO-laptop zijn er ook diverse andere fabrikanten die energiezuinige Linux-systemen op de markt brachten, zoals bijvoorbeeld het bedrijf Zonbu dat een Linux-desktopsysteem op de markt bracht dat werkt op een aangepaste Gentoo-distributie.

De 'traditionele' Linux-distributeurs lieten uiteraard ook van zich horen gedurende het afgelopen jaar. Ook in 2007 was Ubuntu waarschijnlijk het meest in het nieuws wanneer het gaat over Linux voor op desktopsystemen. In april werd Feisty Fawn, met versienummer 7.04, uitgebracht gevolgd door versie 7.10 met de naam 'Gutsy Gibbon' in oktober. Vooral deze laatste versie was interessant dankzij de standaard ondersteuning van 3d-versnelling op de desktop, waardoor de grafische presentatie van een gemiddelde Ubuntu-desktop zich beter kon meten met de concurrentie. Om dit laatste beter te laten werken in de toekomst werkt AMD samen met Novell aan opensource-drivers voor zijn ATI-videochips, wat uiteraard positief werd ontvangen in de Linux-gemeenschap.


Naast nieuwe versies van Linux-distributies zijn de belangrijkste nieuwsfeiten op Linux-gebied niet van technische aard. In mei introduceerde Dell namelijk zijn eerste consumentensystemen waarop Linux voorgeïnstalleerd wordt geleverd. Ook concurrent Lenovo is van plan om Linux voorgeïnstalleerd te gaan leveren. Deze ontwikkeling is belangrijk voor het marktaandeel van Linux op de desktop, aangezien het een drempel voor de consument wegneemt.

Gesloten