Hallo,
Eind december 2009 hebben we een nieuwe Toshiba laptop gekocht. Helaas is die in februari gevallen (gelukkig wel verzekerd, lag aan iemand anders). LCD scherm kapot, én de USB-rf module voor de draadloze muis die in een USB poort zat. We hebben contact opgenomen met Toshiba en die hebben ons doorgestuurd naar hun reparateur: Dynafix.
We hebben een duidelijke omschrijving gegeven van de klacht, dat de laptop gevallen was en we een prijsopgave nodig hadden voor de verzekering. Tevens stond op het ingesloten briefje dat oa het LCD scherm kapot was én dat alles goed nagekeken moest worden, dat oa een kapotte USB module (de resten ervan) nog in een USB poort zat.
We kregen een prijsopgave waarin oa stond "Aan het toestel is val-, stoot- of drukschade geconstateerd." en een totale prijs van 360,02 Euro. Wat best duur is voor zo'n scherm. We hebben het laten repareren, de verzekering heeft het ons vergoed. Het bedrag lag onder de aanschafprijs, vandaar reparatie. Er stond niets over de USB poort in, we namen aan dat die dus goed was.
Het heeft even geduurd (we moesten ook de verzekering regelen) maar ergens rond april-mei hadden we de laptop weer.
Maar nu komt het: in juni gaat de adapter kapot, de laptop laadt niet meer op. We kijken hem goed na om te zien wat er aan de hand is, en zien op dat moment ook dat de contacten in de USB poort waar die rf module in zat los zitten, de contacten zijn naar binnen geschoven, het is echt kapot. We hebben hem weer laten ophalen door Dynafix, en opgegeven dat hij niet laadt én de USB poort óók kapot is. Dynafix heeft de laptop teruggestuurd met een nieuwe adapter (was onder garantie) en de USB poort alweer niet gerepareerd.
We hebben contact opgenomen met Toshiba, en die hebben aangegeven de laptop weer naar Dynafix te sturen, maar dat we geen kosten voor handling en verzenden etc hoeven te betalen, omdat dat in de vorige reparatie(s) al meegenomen had moeten worden. Helaas hebben we niet de naam van de contactpersoon genoteerd. We hadden toen er nog vertrouwen in.
Nu krijgen we een prijsopgave van Dynafix. Ze schrijven "gebroken", zeggen dat het buiten garantie valt (schade veroorzaakt door de gebruiker), en rekenen 245,76 Euro voor de reparatie. Wat belachelijk is voor een USB poortje. Puur de connector vervangen, ik ben elektronicus, ik weet waarover ik het heb. Ze geven echter aan heel het moederbord te vervangen. Op onze telefoontjes dat we de vorige 2 keren al hebben aangegeven dat de USB poort nagekeken moest worden zeggen ze nu dat de poort toen niet kapot was. Wat dus echt ronduit een leugen is, ik heb het zelf geconstateerd!
Toshiba zegt nu dat we het met dynafix moeten regelen, Dynafix zegt dat we over die kosten het maar met Toshiba moeten regelen.
Als we meteen geweten hadden wat die kosten waren, die 245,76 euro bij die eerste reparatie geteld hadden we een andere beslissing genomen en zeker niet laten repareren maar gewoon een nieuwe gekocht. Toshiba en Dynafix zeggen: "het is nu eenmaal gebeurd en we kunnen er niets meer aan doen".
Ik ben het er totaal mee oneens. Door hun slechte onderzoekwerk zadelen ze ons op met hoge kosten. Nog erger: ze houden zich ook niet aan de belofte van geen kosten, we moeten nu zelfs 57,12 euro betalen om de laptop ongerepareerd terug te krijgen!
Dit kan toch niet goed zijn? Is dit normaal? Wat kan ik hier aan doen? Iemand tips? Moet ik voortaan telefoontjes met hen op gaan nemen als bewijs?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toshiba, Dynafix en slechte reparatiekostenopgave
Re: Toshiba, Dynafix en slechte reparatiekostenopgave
hey, ik kan mischien wel een aantal dingen toelichten.
er zijn inderdaad een aantal dingen fout gegaan zoals ik lees. maar dynafix moet zich houden aan de door de fabrikant opgestelde regels. zoals val en vochtschade zijn buiten de garantie. dit is ook terug te lezen omdat je een prijsopgave krijgt. wat hierbij fout is gegaan is dat ze de usb poort over het hoofd gezien hebben,
het dure aan dit scherm is dat deze als module word geleverd met nog veel onderdelen erbij (waarschijnlijk als complete inhoud van laptop "deksel") en teven komen hier nog onderzoeks kosten bij, omdat er regels zijn van de fabrikant er maar een maximaal aantal reparaties aan mainbord mag worden uitgevoerd (vervangen onderdelen) of wat ook probleem kan zijn is dat de soldeerspoortjes beschadigd zijn en er ook van de fabrikant niet gesoldeerd mag worden. dat dit bij de reparatie van de adapter niet ondervonden is kan fout van de monteur zijn ( Die niet goed ze werk deed ) maar als ze dan de schade wel hadden ontdekt hadden ze de laptop toen al afgekeurd en de adapter niet vervangen.
dit is inderdaad een vervelende zaak, dit is ook het grote nadeel van val en vochtschade problemen aan apparatuur als deze gemaakt word kan er na korte tijd een ander defect en kan er na een reparatie meestal nog een andere reparatie optreden
er zijn inderdaad een aantal dingen fout gegaan zoals ik lees. maar dynafix moet zich houden aan de door de fabrikant opgestelde regels. zoals val en vochtschade zijn buiten de garantie. dit is ook terug te lezen omdat je een prijsopgave krijgt. wat hierbij fout is gegaan is dat ze de usb poort over het hoofd gezien hebben,
het dure aan dit scherm is dat deze als module word geleverd met nog veel onderdelen erbij (waarschijnlijk als complete inhoud van laptop "deksel") en teven komen hier nog onderzoeks kosten bij, omdat er regels zijn van de fabrikant er maar een maximaal aantal reparaties aan mainbord mag worden uitgevoerd (vervangen onderdelen) of wat ook probleem kan zijn is dat de soldeerspoortjes beschadigd zijn en er ook van de fabrikant niet gesoldeerd mag worden. dat dit bij de reparatie van de adapter niet ondervonden is kan fout van de monteur zijn ( Die niet goed ze werk deed ) maar als ze dan de schade wel hadden ontdekt hadden ze de laptop toen al afgekeurd en de adapter niet vervangen.
dit is inderdaad een vervelende zaak, dit is ook het grote nadeel van val en vochtschade problemen aan apparatuur als deze gemaakt word kan er na korte tijd een ander defect en kan er na een reparatie meestal nog een andere reparatie optreden