LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] trage laptop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Met al het opruim werk, programma,s verwijderen etc blijft de 5 jarig laptop zo traag als een slak, de vraag is en blijft:
loont het de moeite om voor € 130,00 de harde schijf te vervangen incl de processor ?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En je processor zit niet op je moederbord?

Je moet als je een processor gaat vervangen er ook één pakken met het zelfde wattage, en qua snelheid zal dat weinig uitmaken. Meer moeite dan het waard is.

Als alles daadwerkelijk volledig is opgeschoond en alle onnodige processen uitgeschakeld zijn zou de laptop ongeveer even snel moeten zijn als dat hij was.. Okay misschien ietsjes langzamer vanwege software updates e.d. misschien, maar met je RAM zou je door moeten kunnen.

Maar uh, een processor vervangen??? Koop dan gewoon een SSD en zet die in je laptop. Dat heeft teminste nut. xD

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Har06 schreef:Met al het opruim werk, programma,s verwijderen etc blijft de 5 jarig laptop zo traag als een slak, de vraag is en blijft:
loont het de moeite om voor € 130,00 de harde schijf te vervangen incl de processor ?

Joh, voor 350 a 400 euri heb je reeds ee prima laptop met prima specs.

Data overzetten, oude laptop clean installen en aan je kleinkind oid geven met een deepfreeze erop.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Teunbosseman schreef:
Har06 schreef:Met al het opruim werk, programma,s verwijderen etc blijft de 5 jarig laptop zo traag als een slak, de vraag is en blijft:
loont het de moeite om voor € 130,00 de harde schijf te vervangen incl de processor ?

Joh, voor 350 a 400 euri heb je reeds ee prima laptop met prima specs.

Data overzetten, oude laptop clean installen en aan je kleinkind oid geven met een deepfreeze erop.
Sorry voor het woord processor: ik bedoelde het werkgeheugen vergroten met 1GB

Beste Teun, ik denk niet dat ik m,n kleinkinderen van 15 en 17 daar en plezier mee doe :), zij vinden m,n L Top nu al oude meuk :) en St Klaas is achter de rug met al hun gaggets

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Qua Ram zit je wel okay, tenzij je merkt dat je in je gebruik continu aan de max zit. Je zou er een GB bij kunnen doen, maar let dan goed op dat je het überhaupt kan installeren. Daar moet ruimte voor zijn. Ook moet het gelijkwaardig (of sneller) en compatible zijn met je huidige RAM. Als je langzamer geheugen koopt zal je computer er langzamer door worden.

Een SSD en daar je OS op gooien zal waarschijnlijk (heel veel) meer nut hebben. Anders een goedkope Dell met een i3 en 4GB RAM kopen is misschien ook een idee. Ben je voor zo'n € 300-nogwat klaar.

Als je een nieuwe zou willen kopen kan je ook voor wat langer naar voren kijken en naar betere specs kijken. Let wel dat Windows 8 een flinke adjustment is als je die OS niet gewend bent. Persoonlijk vind ik het geen fijne OS dus zou ik de oude laptop upgraden. Gelukkig kan mijn eigen machine nog wel even vooruit. :)
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 08 dec 2014 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:En je processor zit niet op je moederbord?

Je moet als je een processor gaat vervangen er ook één pakken met het zelfde wattage, en qua snelheid zal dat weinig uitmaken. Meer moeite dan het waard is.

Als alles daadwerkelijk volledig is opgeschoond en alle onnodige processen uitgeschakeld zijn zou de laptop ongeveer even snel moeten zijn als dat hij was.. Okay misschien ietsjes langzamer vanwege software updates e.d. misschien, maar met je RAM zou je door moeten kunnen.

Maar uh, een processor vervangen??? Koop dan gewoon een SSD en zet die in je laptop. Dat heeft teminste nut. xD
Net als bij elk stukje electronica slijt ook een computer. Een systeem van 5 jaar oud kan gewoon trager zijn dan toen hij uit de fabriek rolde puur vanwege slijtage, vervuiling (dan bedoeli ik in de behuizing) etc.

SSD is zeker prima investering. Vraag is alleen of die past in de laptop en of je deze eventueel kunt overzetten naar een nieuwe laptop mochten andere onderdelen kapot gaan. Anders is je investering een beetje voor niks geweest. Veel oudere laptops hebben een sata 1 of sata 2 aansluiting. Dan is je SSD sowieso minder snel dan hij in potentie kan zijn

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:Net als bij elk stukje electronica slijt ook een computer. Een systeem van 5 jaar oud kan gewoon trager zijn dan toen hij uit de fabriek rolde puur vanwege slijtage, vervuiling (dan bedoeli ik in de behuizing) etc.

SSD is zeker prima investering. Vraag is alleen of die past in de laptop en of je deze eventueel kunt overzetten naar een nieuwe laptop mochten andere onderdelen kapot gaan. Anders is je investering een beetje voor niks geweest. Veel oudere laptops hebben een sata 1 of sata 2 aansluiting. Dan is je SSD sowieso minder snel dan hij in potentie kan zijn
Allemaal valide punten, hoewel volgens mij (ik kan me vergissen) chips nauwelijks/erg langzaam slijten. Lijkt me waarschijnlijker dat mechanische onderdelen en condensatoren eerder de geest geven. Sommige dingen zijn relatief makkelijk te vervangen en soms heb je geluk met je onderdelen. Heb eens 8 jaar met een thinkpad gedaan... en toen was de fan kaduuk. Hij werkt nog steeds, downclocked, maar browsen is nog steeds mogelijk, als je dat zou willen met XP. Zijn huidige functie is typemachine en printdevice bij de schoonouders. xD

Hangt er natuurlijk ook van af hoe servicable de laptop is. Onderhoud kan een flink verschil maken, maar is niet altijd mogelijk. Vandaar dat de optie om een nieuwe ook genoemd moet worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:Qua Ram zit je wel okay, tenzij je merkt dat je in je gebruik continu aan de max zit. Je zou er een GB bij kunnen doen, maar let dan goed op dat je het überhaupt kan installeren. Daar moet ruimte voor zijn. Ook moet het gelijkwaardig (of sneller) en compatible zijn met je huidige RAM. Als je langzamer geheugen koopt zal je computer er langzamer door worden.
Meestal kun je ram wel bijplaatsen er zijn sites die nog ram verkopen van 10 jaar geleden. Als bijplaatsen niet kan, kun je ook al je ram vervangen voor groter, en zet je de oude op marktplaats voor paar euri.
Een SSD en daar je OS op gooien zal waarschijnlijk (heel veel) meer nut hebben. Anders een goedkope Dell met een i3 en 4GB RAM kopen is misschien ook een idee. Ben je voor zo'n € 300-nogwat klaar.
Nogmaals mijn waarschuwing. Een oude laptop heeft vaak oude sata poorten. De snelheidswinst kan dan zwaar tegenvallen.
Als je een nieuwe zou willen kopen kan je ook voor wat langer naar voren kijken en naar betere specs kijken. Let wel dat Windows 8 een flinke adjustment is als je die OS niet gewend bent. Persoonlijk vind ik het geen fijne OS dus zou ik de oude laptop upgraden. Gelukkig kan mijn eigen machine nog wel even vooruit. :)
Joh valt allemaal best wel mee. Zo groot is de verandering niet en anders even classic shell erop en alles is weer zoals het was. In de meeste gevallen zou ik upgraden van een laptop van 5 jaar oud afraden omdat je het risico loopt dat componenten binnenkort er de brui aan gaan geven dan is het zonde geld, tenzij je geupgrade componenten kunt hergebruiken in een nieuw systeem.
BIj ssd is dat vaak niet het geval omdat naast de aansluiting ook de vormfactor is gewijzigd. De ssd is dan te dik voor een nieuw model laptop.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:
olaf79 schreef:Net als bij elk stukje electronica slijt ook een computer. Een systeem van 5 jaar oud kan gewoon trager zijn dan toen hij uit de fabriek rolde puur vanwege slijtage, vervuiling (dan bedoeli ik in de behuizing) etc.

SSD is zeker prima investering. Vraag is alleen of die past in de laptop en of je deze eventueel kunt overzetten naar een nieuwe laptop mochten andere onderdelen kapot gaan. Anders is je investering een beetje voor niks geweest. Veel oudere laptops hebben een sata 1 of sata 2 aansluiting. Dan is je SSD sowieso minder snel dan hij in potentie kan zijn
Allemaal valide punten, hoewel volgens mij (ik kan me vergissen) chips nauwelijks/erg langzaam slijten. Lijkt me waarschijnlijker dat mechanische onderdelen en condensatoren eerder de geest geven. Sommige dingen zijn relatief makkelijk te vervangen en soms heb je geluk met je onderdelen. Heb eens 8 jaar met een thinkpad gedaan... en toen was de fan kaduuk. Hij werkt nog steeds, downclocked, maar browsen is nog steeds mogelijk, als je dat zou willen met XP. Zijn huidige functie is typemachine en printdevice bij de schoonouders. xD

Hangt er natuurlijk ook van af hoe servicable de laptop is. Onderhoud kan een flink verschil maken, maar is niet altijd mogelijk. Vandaar dat de optie om een nieuwe ook genoemd moet worden.
Scherm, videokaart, moederbord, allemaal onderdelen die constant aan staan en dus slijtage vertonen. Als je geluk hebt gaat het allemaal 20 jaar mee. Als je pech hebt heb je net voor paar honder euri geupgrade en begeeft je moederbord het. Dan is de investering voor niks. Kun je m.i. beter een nieuwe kopen of nog even door sparen. Upgraden is meestal iets voor de hobbist die het leuk vind om te knutselen met zijn systeem. In praktijk valt voor de gewone gebruiker vaak vies tegen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Klopt, het is altijd een gokje, hoewel ik 5 jaar niet erg oud vind voor een computer. Mijn huidige machine is ook bijna 5 (alleen met flink betere specs dan die van har) en zou als het even meezit nog zeker een aantal jaar moeten kunnen. Kan er ook nog steeds wat oudere games prima op spelen, hoewel ik hem eigenlijk een keertje moet gaan uitstoffen en koelpasta moet gaan smeren.

Ik houd wel van knutselen en heb tot nu toe alleen het toestenbord vervangen. Kostte me een whopping € 9,03.

Als een component dat je gebruikt als vervanging ook compatible zou zijn met een nieuwe machine, of een andere machine die al in het bezit is van een familielid oid, kan het zeker de investering waard zijn, zelfs als je ongeluk hebt. Dan kan je het mogelijk in een ander apparaat zetten of doorverkopen.

Als knutselen niets voor je is of je het risico niet wilt lopen is een nieuwe kopen waarschijnlijk inderdaad een betere optie.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door haljamar »

Har06 schreef:Mijn laptop is zo traag als een slak.

De profesionele software lui willen je allemaal opruim paketten verkopen.

De harde schijf is voor 85 % vol

Verplaatsen van oa 1 gb files kan wel 30 min duren.

Zijn er handzame adviezen ? :?: :idea:
@Har06

Ik heb begrepen dat u al opa bent wat is er mooier dan een trage laptop op iets oudere leeftijd ? Alles moet tegenwoordig maar snel...sneller..snelst :D

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Har06 schreef:
Teunbosseman schreef:
Har06 schreef:Met al het opruim werk, programma,s verwijderen etc blijft de 5 jarig laptop zo traag als een slak, de vraag is en blijft:
loont het de moeite om voor € 130,00 de harde schijf te vervangen incl de processor ?

Joh, voor 350 a 400 euri heb je reeds ee prima laptop met prima specs.

Data overzetten, oude laptop clean installen en aan je kleinkind oid geven met een deepfreeze erop.
Sorry voor het woord processor: ik bedoelde het werkgeheugen vergroten met 1GB

Beste Teun, ik denk niet dat ik m,n kleinkinderen van 15 en 17 daar en plezier mee doe :), zij vinden m,n L Top nu al oude meuk :) en St Klaas is achter de rug met al hun gaggets

Advies blijft hetzelfde......koop voor 350 a 400 euri een nieuwe. Kun je voorlopig voorruit.
Zet je oude laptop dan op MP oid.........50 a 75 euri moet er toch wel voor te vangen zijn. En anders doneer je hem aan een goed doel ofzo. Of kringloopwinkel.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

haljamar schreef:
Har06 schreef:Mijn laptop is zo traag als een slak.

De profesionele software lui willen je allemaal opruim paketten verkopen.

De harde schijf is voor 85 % vol

Verplaatsen van oa 1 gb files kan wel 30 min duren.

Zijn er handzame adviezen ? :?: :idea:
@Har06

Ik heb begrepen dat u al opa bent wat is er mooier dan een trage laptop op iets oudere leeftijd ? Alles moet tegenwoordig maar snel...sneller..snelst :D
Nou nou , ik voel me nog redelijk jong van geest en net zo ongeduldig als 35 jaar geleden, ik hak vanmiddag de knoop door na een paar uur over de golfbaan geflitst te hebben :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Teunbosseman schreef:Advies blijft hetzelfde......koop voor 350 a 400 euri een nieuwe. Kun je voorlopig voorruit.
Zet je oude laptop dan op MP oid.........50 a 75 euri moet er toch wel voor te vangen zijn. En anders doneer je hem aan een goed doel ofzo. Of kringloopwinkel.
Mijn advies zou zijn, spaar ietsje langer door, besteed 100 euro meer dan heb je ook een nieuwe maar net iets betere en dus heb je dan gelijk meer plezier van je nieuwe aankoop.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

olaf79 schreef:
Teunbosseman schreef:Advies blijft hetzelfde......koop voor 350 a 400 euri een nieuwe. Kun je voorlopig voorruit.
Zet je oude laptop dan op MP oid.........50 a 75 euri moet er toch wel voor te vangen zijn. En anders doneer je hem aan een goed doel ofzo. Of kringloopwinkel.
Mijn advies zou zijn, spaar ietsje langer door, besteed 100 euro meer dan heb je ook een nieuwe maar net iets betere en dus heb je dan gelijk meer plezier van je nieuwe aankoop.

:roll: Nog beter........spaar nog langer en besteed 200, 400, 500 of nog meer en je hebt een nog betere, nog meer plezier.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Teunbosseman schreef:
olaf79 schreef:
Teunbosseman schreef:Advies blijft hetzelfde......koop voor 350 a 400 euri een nieuwe. Kun je voorlopig voorruit.
Zet je oude laptop dan op MP oid.........50 a 75 euri moet er toch wel voor te vangen zijn. En anders doneer je hem aan een goed doel ofzo. Of kringloopwinkel.
Mijn advies zou zijn, spaar ietsje langer door, besteed 100 euro meer dan heb je ook een nieuwe maar net iets betere en dus heb je dan gelijk meer plezier van je nieuwe aankoop.

:roll: Nog beter........spaar nog langer en besteed 200, 400, 500 of nog meer en je hebt een nog betere, nog meer plezier.
Wie kan er mij doneren ?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Doneren, nee. Advies, ja.

Wat is je budget?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door Har06 »

Julie4444 schreef:Doneren, nee. Advies, ja.

Wat is je budget?
€ 100-€130 max

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door jerwarm »

om een oude [wat oudere] laptop met weinig budget weer wat sneller te krijgen;

Extra RAM erbij; SOdimm werkgeheugen welk type moet erin, dit moet je even nagaan> ? DDR2 [duur] DDR3 [goedkoop] .
ik vermoed dat je nog op XP/ Vista draait? in dat geval W7 installeren, gaat ie veel soepeler van lopen.

gooi eerst al je oude bestanden eens weg, wat je overhoudt aan gewenste bestanden moet je op een externe HDD zetten bv eentje met USB mogelijkheid.
daarna maak je de HDD volledig leeg en installeer je een recente goede versie van W7, geen HOME maar het liefste ULTIMATE . installatie gelukt? alles goed defragmenteren, dit houdt je HDD snel en gezond.
minimaal 20% aan schijfruimte VRIJ houden voor virtueel geheugen en defragmentatie mogelijkheid van je OS.


ik heb zelfs op een laptop van bijna 10 jaar oud W7 aan de praat gekregen, en die loopt als een trein, dus dat moet bij jouw laptop ook gaan lukken.


succes.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: trage laptop

Ongelezen bericht door jerwarm »

Har06 schreef:Met al het opruim werk, programma,s verwijderen etc blijft de 5 jarig laptop zo traag als een slak, de vraag is en blijft:
loont het de moeite om voor € 130,00 de harde schijf te vervangen incl de processor ?

nee, absoluut niet.


een CPU wordt niet trager, deze heeft een vast bereik qua snelheid.. maar een HDD wél.. die vervuilt na verloop van tijd.
vooral als je nooit defragmenteert en virussen hebt tast dat de gezondheid en leeftijd aan van je HDD.

alleen als je HDD grote fouten geeft en sectoren/ cluster problemen dan moet je denken aan hem te gaan vervangen. repareren met software heeft vaak geen zin, problemen komen terug.

installeer de freeware Speedfan eens om de "gezondheid" [sMART waardes] van je HDD te checken.
dit programma geeft deze waardes aan met health status.

Gesloten