LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje over SSD schijf

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
olaf79

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door olaf79 »

czarczar schreef:
lies-oostveen schreef:Wat leuk van je nou ik ben dik tevreden over de HP start binnen 40 seconden op. Mijn buurjongen heeft mijn oude Toshiba voor een zacht prijsje overgenomen en daar een
SSD schijf ingezet en die heeft een gemiddelde opstart tijd van 1 minuut. Geen idee of dat lang zo blijft natuurlijk.
Och, de opstarttijd is natuurlijk niet het enige dat telt. Die kun je ook enorm verkorten door alle overbodige of niet gebruikte zaken eruit te gooien. Regelmatig je schijf opruimen (defragmenteren) helpt wel heel goed. En dat gaat bij een SSD razendsnel gelukkig.
In mijn PC heb ik 2 SSD's zitten en die start wel in 10-12 seconden op. Maar dat is een dikke PC en die is natuurlijk veel sneller dan welke notebook dan ook. De eerste SSD is voor de programmatuur, de tweede voor alle tijdelijke bestanden die je schijf zo fragmenteren. Een HD heb ik ook nog voor grote data-bestanden. Maar ja, zo'n dingetje, in dit geval zelfbouw, kost ook wel ietsje meer dan jouw notebook. 40 seconden lijkt mij prima. Af-en-toe wel defragmenteren. zo eens in de maand of zo, dan blijft tíe wel snel. En niet te veel onnodige programma's installeren, die gooien je registry vol met rommel. Gewoon installeren wat je daadwerkelijk gebruikt.

Leuk even terugkoppeling te krijgen, veel succes met je HP!
Een SSD moet je juist NIET defragmenteren, althans niet te vaak. Een SSD is dusdanig snel dat je weinig impact hebt bij niet defragmenteren op de performance. Het probleem met defragmenteren is dat er een enorm aantal lees/schrijf acties op de SSD plaatsvinden en dit kan de levensduur aanmerkelijk bekorten.
Windows (vanaf 7) zal een SSD nooit automatisch defragementeren. Wel zal het optimaliseren. Daarnaast leveren sommige SSD fabrikanten optimalisatie software mee voor hun producten.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

MichielFRL schreef:Klopt als een bus. Vooral NIET defragmenteren i.v.m. de levensduur van de SSD en inderdaad vanaf Windows7 is er automatisch onderhoud en dit systeem herkent of er een SSD ingebouwd is of niet en past daar automatisch de uit te voeren handelingen op aan.
Nou, eerlijk gezegd, als de levensduur van je SSD je lief is, dan liever helemaal geen Microsoft OS gebruiken.
Ik zeg niets geks als ik zeg dat je dat 1 keer per maand moet doen. Zelf defragmenteer ik nooit, ik soft-formatteer m'n 2-de SSD gewoon, daarvoor heb ik ook een tweede aangeschaft.
MichielFRL schreef:@czarczar Opstarten binnen 10 à 12 seconden is wel erg snel. Dan reken je het laden van de bios al helemaal niet mee.
Klopt, die reken ik niet mee, maar ik heb de pauze er natuurlijk wel uit gesloopt. Is een i7 4771 met 16 Gig en een hele platte installatie van Win7. Het geheugen is overklokt op 2133 MHz en blijft stabiel, de processor is niet overklokt. Verder geen rare zaken als waterkoeling of zow, maar ik heb wel een gat in de behuizing gezaagd waardoor alle warmte er meteen uitgeblazen wordt door de processor-koeler. Echt stil is hij niet te noemen :-(
Voor de rest is de kast voorzien van een handvat van een keukenlaatje en best wel vrij klein (Micro-ATX), dus een beetje portable is het geheel nog wel. Tsja, knutselaar, altijd al geweest :-)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

czarczar schreef:Nou, eerlijk gezegd, als de levensduur van je SSD je lief is, dan liever helemaal geen Microsoft OS gebruiken.
Hoezo, kun je dat even uitleggen...?
Ik zeg niets geks als ik zeg dat je dat 1 keer per maand moet doen. Zelf defragmenteer ik nooit, ik soft-formatteer m'n 2-de SSD gewoon, daarvoor heb ik ook een tweede aangeschaft.
Jawel je zegt wel wat geks. 1x per maand is veel te veel. De meeste SSD's hebben helemaal geen defrag nodig, want de controller doet een automatische garbage collection en of trim als dat nodig is.
Dus ik zeg: SSD nooit defragmenteren, is niet nodig, heb je niks aan, kost je alleen maar je ssd.

czarczar

olaf79 schreef:
czarczar schreef:Nou, eerlijk gezegd, als de levensduur van je SSD je lief is, dan liever helemaal geen Microsoft OS gebruiken.
Ja hoor, SSD's kunnen slecht tegen schrijven.
Het MS OS doet vrijwel niets anders dan geheugen tijdelijk op schijf te zetten, het gaat erg inefficiënt om met geheugen en gebruikt de schijf veelvuldig. Ook alle programma's die hun 'rommel' in de registry plaatsen doen vele schrijfacties. Nu is het wel zo dat het MS OS zo gemaakt is dat programmatuur z'n eigen geheugen management heeft en zou moeten beheren, maar gek genoeg is al jarenlang bekend dat de software van Microsoft daar op zich vrij slecht in is, vooral in het vrijgeven van geheugenblokken. Dat is ook de reden dat een MS-systeem vaak vast loopt na een aantal dagen/weken aangestaan te hebben.
Neem je nu een optimaal systeem als Linux bijvoorbeeld, dat gaat veel efficiënter met het geheugen om en hoeft dus veel minder vaak virtueel geheugen naar de schijf te schrijven. Je krijgt dus nu de vreemde tegenstelling dat een MS-systeem veel sneller is met een SSD, maar dat al die snelle schrijfacties slecht zijn voor de SSD waardoor die het eerder zal begeven.
olaf79 schreef:
Jawel je zegt wel wat geks. 1x per maand is veel te veel. De meeste SSD's hebben helemaal geen defrag nodig, want de controller doet een automatische garbage collection en of trim als dat nodig is.
1 keer per maand is niks vergeleken bij alle schrijfacties die continue plaats vinden op een MS-OS.
Of je moet je PC weinig gebruiken, een uurtje per dag of zo, of die PC moet een fikse bak geheugen hebben, dat maakt namelijk wel enorm uit. Nog een reden om het ding vooral vol te proppen met geheugen. Was al vanaf Windows 1.0 de best denkbare upgrade en is nooit anders geweest.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

lies-oostveen schreef:Ik heb een laptop Toshiba van een jaar of 7 oud gekocht daarop is W7 gezet maar het duurt wel 10 minuten of langer voordat het kreng opstart. Nu heb ik me laten vertellen dat de harde schijf vervangen moet worden door een SSD schijf want dat zou de opstart tijd met wel 40% versnellen.

Ik ben een digibeet zou iemand mij wat advies kunnen geven of dat zo is en zo ja waar moet ik allemaal opletten ?

Bedankt alvast.

Groetjes Lies
ik knutsel nog weleens aan pc's, haal ze uit elkaar etc etc... . ;)

in het kort; ja, de boottimes worden veel sneller, maar procesaantallen en opstarten van programma's ook.

processen lopen veel soepeler.

Met welke pc je ook een "swap" uithaalt van HDD naar SSD, zin heeft het [bijna] altijd. :)
[bijna] hangt af van de ouderdom van je hardware/software....
daarnaast zijn er legio bij effecten in je OS te verzinnen om je pc sneller te maken.
daar ga ik nu niet op in; wordt een veel te lang verhaal.

zie het zo dat je HDD een volkswagen motor is en daar leg je nu een Ferrari motor in, dat heeft alleen maar optimaal effect met bv; max bruikbaar RAM geheugen modules.

voor 32-bit windows max 3,2gB adresseerbaar.
bij 64-bit systemen is je OS je bottleneck in combinatie met je hardware [moederbord], meestal tot 16GB moeiteloos te adresseren door je OS tot 16GB en zelfs 32GB.

dus ja het kan; je kan je HDD migreren naar een SSD [ook wel clonen genoemd] dit heeft het voordeel dat je alle data in 1 keer overzet zonder verlies!
al je programma's zullen gewoon draaien [mits migratie goed uitgevoerd] op je "nieuwe" pc.

alles loopt veel soepeler, dit allemaal uit eigen ervaring. . :idea:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 06 okt 2014 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.

jerwarm

@ TS, nog aantal dingen;

1; migreren/clonen kan met het gratis programma; HD-clone

2; een SSD mag je NOOIT formatteren en defragmenteren, dit verkort de levensduur aanzienlijk of hij geeft gelijk de geest.

3; De HDD volledig "schoon" maken/laten maken alvorens de migratie van HDD naar SSD te beginnen.
dwz alle temp-files eraf, defragmentatie, oude files, prullenbak leeg, etc etc.

jerwarm

olaf79 schreef:
Dus ik zeg: SSD nooit defragmenteren, is niet nodig, heb je niks aan, kost je alleen maar je ssd.

ik zeg dat ook; waarheid als een koe. :!: + ook nooit formatteren! ook geen soft-format.

niet nodig! :wink:

czarczar

jerwarm schreef:ik zeg dat ook; waarheid als een koe. :!: + ook nooit formatteren! ook geen soft-format.
Een soft-format is amper een schrijf-actie, feitelijk staat alles er nog op, het wordt alleen niet meer in het geheugen geladen. Een low-level format is niet zo'n best idee.

encore

Ongelezen bericht door encore »

...en toch draaien we hier SSD-machines die helemaal ready zijn na 7 seconden.. Ik wens TS overigens veel plezier met haar nieuwe aanwinst. En dat ze vooral geen problemen meer tegenkomt..

czarczar

encore schreef:...en toch draaien we hier SSD-machines die helemaal ready zijn na 7 seconden..
Ik ga een andere stopwatch kopen, want dan is 12 seconden wel erg traag :-)
Ja, kan natuurlijk prima. Ik zet 'm amper ooit uit, de restart vanaf de geheugendump is natuurlijk bloedsnel. Eens in de 3 weken wel echt opnieuw opstarten, want dan heeft Windows er wel een zooitje van gemaakt.

encore

Ongelezen bericht door encore »

Windhoos heeft een vreemde opstartkronkel: het laden van de fonts kost het meeste tijd. Dus zet in de font map alleen de noodzakelijkste ( stuk of 7 ) en de rest verhuis je naar een andere schijf. Ook handiger voor CSx mastercollection gebruik. En het scheelt echt seconden op opstarten.

lies-oostveen

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

encore schreef:Windhoos heeft een vreemde opstartkronkel: het laden van de fonts kost het meeste tijd. Dus zet in de font map alleen de noodzakelijkste ( stuk of 7 ) en de rest verhuis je naar een andere schijf. Ook handiger voor CSx mastercollection gebruik. En het scheelt echt seconden op opstarten.
Welke 7 zijn dat dan ?

czarczar

encore schreef:Windhoos heeft een vreemde opstartkronkel: het laden van de fonts kost het meeste tijd.
Windows is 1 grote opstartkronkel. Je moet vooral zaken uitschakelen.
Systeembeheerders die vaak Windows-servers opzetten zullen het meteen herkennen. Je moet vooral zaken uitschakelen. Zeker bij servers is dat erg ongebruikelijk. Meestal moet je die zaken inschakelen die je nodig denkt te hebben. Vergeet je bij een Windows-server bijvoorbeeld de updates uit te schakelen of zelf te regelen, dan kan het zomaar zijn dat zo'n kreng midden op de drukste tijd van de dag opeens opnieuw opstart. Overigens blijft de vraag waarom je na een update opnieuw moet opstarten. Andere systemen hebben dat helemaal niet nodig.

jerwarm

czarczar schreef:
jerwarm schreef:ik zeg dat ook; waarheid als een koe. :!: + ook nooit formatteren! ook geen soft-format.
Een soft-format is amper een schrijf-actie, feitelijk staat alles er nog op, het wordt alleen niet meer in het geheugen geladen. Een low-level format is niet zo'n best idee.

men moet gewoon helemaal geen SSD's gaan formatteren. Geen soft/hard/wild/rustig/uitgebreid/karig.

gewoon niets. :mrgreen:

czarczar

jerwarm schreef:men moet gewoon helemaal geen SSD's gaan formatteren. Geen soft/hard/wild/rustig/uitgebreid/karig.
Misschien ten overvloede: wat is wild/rustig/uitgebreid en karig formatteren?
Die ken ik allemaal niet.
Soft-format is niks anders dan gewoon je tabel leeg gooien. Low-level is zover ik weet alles beschrijven met FBh, dat was het vroeger i.i.g. wel.

jerwarm

vanwaar denk je de groene smylie? gebruik ik die ook nog, en al die tegenstellingen/tegenpolen.

satire man.

lies-oostveen

Ik heb Bootracer gedownload en die geeft gemiddeld een opstarttijd aan van 00.10.741 dat is dus de opstarttijd van windows of niet ? Is verder niet belangrijk toch je kunt alles wel gaan uitschakelen maar dat is toch peanuts.

czarczar

lies-oostveen schreef:Ik heb Bootracer gedownload en die geeft gemiddeld een opstarttijd aan van 00.10.741 dat is dus de opstarttijd van windows of niet ? Is verder niet belangrijk toch je kunt alles wel gaan uitschakelen maar dat is toch peanuts.
Is inderdaad niet enorm belangrijk, maar wel lekker snel.
Uitschakelen is handig als er allerlei drivers zijn geïnstalleerd waar je feitelijk niks mee doet. Voor jouw notebook geldt dat minder, da's een vrij karig ding. Bij servers gebruik je heel veel niet, meestal zit er niet eens een scherm aan gekoppeld. HD drivers zijn dan al overbodig, 3D-drivers helemaal, maar dat is maar een voorbeeldje. Servers staan toch meestal continue aan, dus is opstarttijd helemaal niet van belang, geheugengebruik des te meer. Dan moet je alle rommel aan drivers er dus uit gooien, beginnen met een minimale installatie en dat inschakelen wat je wel gebruikt. Dan hebben we het over Windows-Server, of Unix, of Linux. Een server draai je normaal gesproken niet onder Windows-7 Home, veel te instabiel.

lies-oostveen

@czarczar

Ik vind het een mooi resultaat en ben blij met mijn aankoop jij weet er alles van maar ik ga me meer verdiepen in de materie ik vind het leuk om steeds meer te weten te komen.

Bedankt voor al je tips.

Groetjes :wink:

czarczar

lies-oostveen schreef:@czarczar
Ik vind het een mooi resultaat en ben blij met mijn aankoop jij weet er alles van maar ik ga me meer verdiepen in de materie ik vind het leuk om steeds meer te weten te komen.
Nou, vooral gewoon gebruiken, daar is dat ding voor.
Ik ben meer een ontwikkelaar, daar heb je niet heel veel aan.
Er zijn wel geweldige freeware-programma's, maar daar zullen andere forumleden ook alles over weten.
Buiten de ontwikkel-editors noem ik even 3 persoonlijke favorieten, anderen mogen dat zeker aanvullen:

1. Paint.net - een grafisch programma en foto-editor
The Gimp is eigenlijk beter, maar knap ingewikkeld. Paint.net is simpel en kan op zich niet heel erg veel, maar het stikt van de gratis effecten en fontsen en dan wordt het leuk.
2. VDSC, een NLE-video editor. Geen gemakkelijk programma, maar je kunt filmpjes in lagen editen. Op youtube staan wel wat cursussen en feitelijk is het geweldig en helemaal niet heel erg moeilijk. Ook green-screen effecten worden ondersteund. Ik heb inmiddels zelf al een green-screen aangeschaft.
3. Stellarium: beste freeware sterren en planeten programma. Ik heb een telescoopje, dus dat is natuurlijk een favoriet voor mij. Geweldig, je hebt geen telescoop meer nodig :-)

Anderen: brandt los!
Opensource en freeware is geweldig.

Gesloten