Een SSD moet je juist NIET defragmenteren, althans niet te vaak. Een SSD is dusdanig snel dat je weinig impact hebt bij niet defragmenteren op de performance. Het probleem met defragmenteren is dat er een enorm aantal lees/schrijf acties op de SSD plaatsvinden en dit kan de levensduur aanmerkelijk bekorten.czarczar schreef:Och, de opstarttijd is natuurlijk niet het enige dat telt. Die kun je ook enorm verkorten door alle overbodige of niet gebruikte zaken eruit te gooien. Regelmatig je schijf opruimen (defragmenteren) helpt wel heel goed. En dat gaat bij een SSD razendsnel gelukkig.lies-oostveen schreef:Wat leuk van je nou ik ben dik tevreden over de HP start binnen 40 seconden op. Mijn buurjongen heeft mijn oude Toshiba voor een zacht prijsje overgenomen en daar een
SSD schijf ingezet en die heeft een gemiddelde opstart tijd van 1 minuut. Geen idee of dat lang zo blijft natuurlijk.
In mijn PC heb ik 2 SSD's zitten en die start wel in 10-12 seconden op. Maar dat is een dikke PC en die is natuurlijk veel sneller dan welke notebook dan ook. De eerste SSD is voor de programmatuur, de tweede voor alle tijdelijke bestanden die je schijf zo fragmenteren. Een HD heb ik ook nog voor grote data-bestanden. Maar ja, zo'n dingetje, in dit geval zelfbouw, kost ook wel ietsje meer dan jouw notebook. 40 seconden lijkt mij prima. Af-en-toe wel defragmenteren. zo eens in de maand of zo, dan blijft tíe wel snel. En niet te veel onnodige programma's installeren, die gooien je registry vol met rommel. Gewoon installeren wat je daadwerkelijk gebruikt.
Leuk even terugkoppeling te krijgen, veel succes met je HP!
Windows (vanaf 7) zal een SSD nooit automatisch defragementeren. Wel zal het optimaliseren. Daarnaast leveren sommige SSD fabrikanten optimalisatie software mee voor hun producten.