LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vraagje over SSD schijf
Re: Vraagje over SSD schijf
een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
Dan nog is dat een risico voor de levensduur van je SSD. Immers je beschrijft dan steeds dezelfde delen van het flash geheugen. MBR staat immers aan het begin van het medium. Dus als je dat vaak doet zal die sector sneller slijten dan de rest.czarczar schreef:Misschien ten overvloede: wat is wild/rustig/uitgebreid en karig formatteren?jerwarm schreef:men moet gewoon helemaal geen SSD's gaan formatteren. Geen soft/hard/wild/rustig/uitgebreid/karig.
Die ken ik allemaal niet.
Soft-format is niks anders dan gewoon je tabel leeg gooien. Low-level is zover ik weet alles beschrijven met FBh, dat was het vroeger i.i.g. wel.
Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
Da's dan voor het eerst dat ik iemand hoor schrijven dat iets prima op Windows 7 draait...olaf79 schreef:Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
Dan heb jij waarschijnlijk nog niet zo veel horen schrijven (wat een tegenstrijdigheid is maar goed)eezacque schreef:Da's dan voor het eerst dat ik iemand hoor schrijven dat iets prima op Windows 7 draait...olaf79 schreef:Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
Noch bij een soft-format, noch bij een low-level format wordt je MBR gewijzigd.olaf79 schreef:Dan nog is dat een risico voor de levensduur van je SSD. Immers je beschrijft dan steeds dezelfde delen van het flash geheugen. MBR staat immers aan het begin van het medium. Dus als je dat vaak doet zal die sector sneller slijten dan de rest.
In je MBR (cilinder 0, sector 0) staat alleen je partitie-indeling plus een klein beetje software om het eerste deel van je OS te laden in geheugen en dat uit te voeren. Dat weet ik zeker, want ik heb in een ver verleden mijn eigen MBR's geschreven in Assembler plus een programmaatje om die te plaatsen. Die werden door virus-scanners overigens altijd gezien als mogelijk virus, omdat je keihard op cluster 00 moet schrijven
Aangezien je MBR buiten je partities staat was het een prima plaats om een serienummer in te stoppen om illegaal kopiëren tegen te gaan.
Uiteraard is Windows Enterprise wel te koop, ook voor consumenten, het is alleen een beetje boel duurder.olaf79 schreef:Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
Je kunt op een tablet ook wel een server installeren, het is alleen niet de beste oplossing. Een server dient vooral stabiel te zijn en altijd beschikbaar. Daarbij is Windows7 erg beperkt in mogelijkheden van gebruikersbeheer. Ik ben geen systeembeheerder, dus echt het fijne weet ik er ook niet van, wel dat geen serieus bedrijf een bedrijfsserver op Windows7 zal draaien. Als lokaal print-servertje voor een afdeling zal het niet zo'n probleem zijn. Verder zal een serieuze server ook op andere hardware draaien, denk gerust in duizenden euro's per server.
eezacque schreef:Da's dan voor het eerst dat ik iemand hoor schrijven dat iets prima op Windows 7 draait...olaf79 schreef:Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
wat? hier geen problemen. eigenlijk nooit problemen.
zelfbouwdesktop met flowkast, 5 HDD's 1 SSD Samsung 840, Windows Ultimate X64, geinstalleerd vanaf originele bootleg MS DVD op ongeformatteerde SSD. [SSD is nog nooit iets aan gebeurd] ! en draait als een speer.
geen NAS/server oid.
dat snap ik ook wel, een server kan zelfs draaien op 95.....olaf79 schreef:Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
ik reageerde alleen op de stelling van czarczar.
czarczar schreef:olaf79 schreef:Dan nog is dat een risico voor de levensduur van je SSD. Immers je beschrijft dan steeds dezelfde delen van het flash geheugen. MBR staat immers aan het begin van het medium. Dus als je dat vaak doet zal die sector sneller slijten dan de rest.
Noch bij een soft-format, noch bij een low-level format wordt je MBR gewijzigd.
In je MBR (cilinder 0, sector 0) staat alleen je partitie-indeling plus een klein beetje software om het eerste deel van je OS te laden in geheugen en dat uit te voeren. Dat weet ik zeker, want ik heb in een ver verleden mijn eigen MBR's geschreven in Assembler plus een programmaatje om die te plaatsen. Die werden door virus-scanners overigens altijd gezien als mogelijk virus, omdat je keihard op cluster 00 moet schrijven
Aangezien je MBR buiten je partities staat was het een prima plaats om een serienummer in te stoppen om illegaal kopiëren tegen te gaan.
MBR dat is die pak hem beet, 100MB die als een aparte "partitie" naast C: in schijfbeheer te zien is.
gezegd; als jij gaat formatteren [zoveel opties heb je niet met format in windows] dan gaat je MBR er ook [gedeeltelijk] aan.
En ik weet dat omdat ik veel heb zitten experimenteren met dual-boot op een HDD, onder andere.
* gelijk mijn MBR ver***** , je snapt me wel...
das leuk joh, W8 installeren achter jouw W7. Alleen toen ging er iets fout in OS.
bam, W8 verwijderd en MBR daarna naar de knoppen.
En zover zit ik er ook [nog] niet in, beschadigd MBR herstellen is een biatch.
* gelijk mijn MBR ver***** , je snapt me wel...
das leuk joh, W8 installeren achter jouw W7. Alleen toen ging er iets fout in OS.
bam, W8 verwijderd en MBR daarna naar de knoppen.
En zover zit ik er ook [nog] niet in, beschadigd MBR herstellen is een biatch.
Mens, wat vreselijk. En als jullie deze interessante technische discussie nou 'ns gingen voortzetten op een ander forum? Laatste keer dat ik keek ging het hier over consumentenzaken...jerwarm schreef:En ik weet dat omdat ik veel heb zitten experimenteren met dual-boot op een HDD, onder andere.
dit is nu een leeg topic TS heeft allang een nieuwe pc aangeschaft, ook het is af en toe wel leuk om wat info uit te wisselen. Als je het je niet geheel aanstaat kijk dan gewoon op een ander topic. Er zijn er zat uit te kiezen. Daarnaast maak ik zelf wel uit wat ik zeg en waar, en ben jij geen moderator.eezacque schreef:Mens, wat vreselijk. En als jullie deze interessante technische discussie nou 'ns gingen voortzetten op een ander forum? Laatste keer dat ik keek ging het hier over consumentenzaken...jerwarm schreef:En ik weet dat omdat ik veel heb zitten experimenteren met dual-boot op een HDD, onder andere.
MichielFRL, je hebt gelijk. Inderdaad wordt bij een low-level format ook de MBR overschreven. Ik ben niet te beroerd verkeerde beweringen toe te geven. Maar we hadden al geconstateerd dat een Low-level format voor een SSD niet verstandig is, dus dat was eigenlijk geen issue meer.MichielFRL schreef:Bij een low-level format wordt de hele harde schijf opnieuw ingedeeld en daarbij gaat ook de MBR en partitie indeling verloren.
Jawel hoor, maar niet bij de Mediamarkt. Ik heb 14 jaar gewerkt voor 1 van de 3 distri's van Microsoft in Nederland en geloof me, als jij een paar centjes op tafel legt kun je dat gewoon aanschaffen. Maar ja, zo is dat natuurlijk altijd, als je maar genoeg betaalt ... Het is gewoon niet bedoeld voor consumenten en die hebben er ook helemaal niks aan. Die willen die prijs ook niet ophoesten. Het is wel goed om te weten voor consumenten dat het toch echt iets anders is dan dat OEM Windows Home pakketje dat ze thuis draaien.czarczar schreef:Windows7 Enterprise is niet te koop voor consumenten, het is alleen beschikbaar voor klanten (lees grote bedrijven) met Microsoft Software Assurance.
En wat de servers aangaat: ik draai wel eens interne servers die met plakband aan elkaar gezet zijn, onder een consumenten-versie van Microsoft, en die draaien soms jaren goed, al moet je een wekelijkse herstart wel even instellen. Dat zijn natuurlijk geen bedrijfskritische servers. Apache kun je intern prima op Windows draaien als intranetserver, maar openbaar wordt het zelfs door Apache zelf nog altijd afgeraden.
-
Bootracer geeft alleen de opstarttijd van windows en het bureaublad aan zeg maar 15 seconden. Volgens mij klopt dat niet in de totale opstarttijd. Ik heb als beveiliging Security Bitdefender 2015 en die geeft de totale opstarttijd aan namelijk 58 seconden.lies-oostveen schreef:Ik heb Bootracer gedownload en die geeft gemiddeld een opstarttijd aan van 00.10.741 dat is dus de opstarttijd van windows of niet ? Is verder niet belangrijk toch je kunt alles wel gaan uitschakelen maar dat is toch peanuts.
Bovendien dringen ze aan om een registerprogramma te kopen om de PC nog sneller te maken. Alleen bevat dat programma malware
Tsja het is ook hoe je een server definieert. In feite hebben de meeste mensen zonder het te beseffen een server staan thuis (met windows 7 erop)jerwarm schreef:dat snap ik ook wel, een server kan zelfs draaien op 95.....olaf79 schreef:Een server kan ook prima draaien op Windows 7. Kwestie van wat je wilt serveren...jerwarm schreef:een server draait bv op Windows Enterprise x64. En dat is voor de gewone consument niet te koop voor zover ik weet.
ik reageerde alleen op de stelling van czarczar.
Ik neem aan dat u de software verwijderd heeft en uw virusscanner aan het werk heeft gezet.lies-oostveen schreef:Bootracer geeft alleen de opstarttijd van windows en het bureaublad aan zeg maar 15 seconden. Volgens mij klopt dat niet in de totale opstarttijd. Ik heb als beveiliging Security Bitdefender 2015 en die geeft de totale opstarttijd aan namelijk 58 seconden.lies-oostveen schreef:Ik heb Bootracer gedownload en die geeft gemiddeld een opstarttijd aan van 00.10.741 dat is dus de opstarttijd van windows of niet ? Is verder niet belangrijk toch je kunt alles wel gaan uitschakelen maar dat is toch peanuts.
Bovendien dringen ze aan om een registerprogramma te kopen om de PC nog sneller te maken. Alleen bevat dat programma malware
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=69&t=90380
@lies
Stel dat de opstarttijd van Windows is 6 sec. Bureaublad 14 sec.
Totale Boottime van Bitdefender geeft aan 56 sec. Dan is de Boot Time dus 56 minus 20 sec. is 36 sec.
Hoop dat het zo duidelijker is voor je.
Totale Boottime van Bitdefender geeft aan 56 sec. Dan is de Boot Time dus 56 minus 20 sec. is 36 sec.
-
Bedankt voor uw uitleg is heel duidelijk nu.hermelot schreef:@lies
Overigens kun je het programma Bootracer gewoon blijven gebruiken hoor. Is geen malwarelies-oostveen schreef:Bedankt voor uw uitleg is heel duidelijk nu.hermelot schreef:@lies