( kon het niet laten hier ook een kopietje te zetten!)
Lees :
http://www.minez.nl/content.jsp?objecti ... 4&rid=home
Staatssecretaris Heemskerk geeft aan dat hij geen signalen heeft dat consumenten onvoldoende vrije keuze hebben bij de aanschaf van besturingssoftware.
Ik voel mij als consument geroepen te reageren op het door de staatssecretaris gestelde.
Voor consumenten moet duidelijk zijn bij wie ze moeten aankloppen als ze niet akkoord gaan met een geïnstalleerd besturingssysteem op een net aangeschafte computer.
Ik vindt het prima dat er een besturingssysteem is voor geïnstalleerd. Wat fout is, dat ik het al betaald heb alvorens de licentie te accepteren.Het is normaal dat je software download en of installeert op proef, en vervolgens nà de proefperiode moet kopen.
Onduidelijk blijft zo waar de consument eventueel geld terug kan krijgen voor het ongewenste besturingssysteem.
Zoals al hierboven gesteld : als ik de gebruiksovereenkomst niet accepteer, heb ik niets gekocht! Als ik pas betaal na acceptatie, hoef ik ook geen geld retour. Zoals in de EULA van Microsoft al staat : ik koop sowieso niets, ik verkrijg het gebruiksrecht als ik de overeenkomst accepteer. En ik wens dit pas te betalen nadat ik die overeenkomst geaccepteerd heb! De branche waaraan de staatssecretaris dit vraagt is niet de juiste instantie om dit te beantwoorden, immers de consument betaald, de branche verdient!
Er zijn ook pc's met een andere besturing of zelfs zonder besturingssoftware te koop.
Indien de Staatssecretaris mij een bedrijf in Nederland kan noemen waar ik eenvoudig notebooks (=50% van de markt) kan kopen van bekende merken als DELL HP ACER TOSCHIBA SIEMENS zònder besturingssysteem nodig ik hem uit mij de adresgegevens van die bedrijven te sturen.
Heemskerk heeft overigens geen signalen dat consumenten onvoldoende vrije keuze hebben bij de aanschaf van besturingssoftware voor een pc.
Dit signaal wil ik hiermee dan ook afgeven.
Zo die keuze er al is , met name de de markt voor notebooks is dermate aan Microsoft producten gekoppeld, dat dit m.i. verandering behoefd.
zoals ik al aan heb gegeven, prima dat e.e.a. voor geïnstalleerd is, echter pas kopen en betalen , nadat ik de licentie overeenkomst heb geaccepteerd!
Aldus heb ik hem dit laten weten!