LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke besturingsysteem zou je kiezen bij een nieuw computer?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Welke besturingsysteem zou je kiezen?

Windows XP
8
35%
Windows Vista
7
30%
Linux
8
35%

Totaal aantal stemmen: 23

BBCS
Contacteer:

Welke besturingsysteem zou je kiezen bij een nieuw computer?

Ongelezen bericht door BBCS »

Na aanleiding van de discussies dat de winkeliers en fabrikanten de prijzan van de software apart moeten vermelden, is bij mij de volgende vraag gekomen:

Mijn vraag is:
Als je een nieuwe computer wilt gaan kopen, voor welke besturingsysteem zou je dan kiezen en ook waarom?

Theo29

Re: Welke besturingsysteem zou je kiezen bij een nieuw computer?

Ongelezen bericht door Theo29 »

Ik zou nu nog kiezen voor XP gezien het feit dat dit OS stabiel werkt, de meeste kinderziektes hier uit zijn,het vertrouwd is en volledig voldoet aan mijn eisen

jor

Ongelezen bericht door jor »

Na de eerste tijd na de komst van Vista heb ik wat driver-problemen gehad en dat resulteerde in een nieuwe printer/Webcam. Nu 10 maanden later draait Vista Premium als een zonnetje, zeer snel ( opstarten in 35 seconden ) en bijzonder stabiel.Persoonlijk zou ik nimmer een XP-computer upgraden maar gewoon een computer kopen waar de OEM-DVD van Vista word meegeleverd. Dit sluit een hoop grote merken uit, die leveren recovery-zooi die ik absoluut niet wil.Met Vista is niets meer mis en ik voorspel in 2008 een grote stap omdat XP echt geen partij voor Vista is.Maar gelukkig kan iedereen nog kiezen dus ik respecteer ieders keuze natuurlijk.

BBCS
Contacteer:

Even over Vista:

Toen XP uitkwam zaten er ook fouten in.

Als er een nieuw besturingsysteem uitkomt zitten er nog kinderziektes in.

Persoonlijk vind ik dat het in de media nogal wordt opgeblazen.
En persoonlijk vind ik ook dat je pas een mening van een besturingsysteem kunt geven als die zeker een jaar uit is.

Ik draai nu XP, Vista en Linux (Kubuntu).

De reden van deze pol:

De consumentenbond wilt dat de mensen kunnen kiezen welke OS ze willen hebben.
Aan de andere kant zijn er ook instanties die Linux willen promoten.

Maar in alles blijft de vraag:

Wilt de consument ook Linux hebben?

Ik ben nu niet geïntereseerd wat die consumentenorganisaties allemaal roepen.

Ik wil graag weten:

Willen de consumenten overstappen op Linux.

Voor mij als computerleverancier vind ik dit belangrijk. Want als dus blijkt dat de consumenten ook over willen stappen (een gedeelte) op Linux uit kostenoverweging, dan ben ik van mening dat de consumenten dat moeten kunnen doen.

Hierdoor kunnen vooral bij de budgetsystemen toch een zeer lage prijs en terwijl de consument dan toch een volledig systeem kan krijgen.

Kijk, als de consumenten zeggen dat ze niet geïntereseerd zijn in Linux, hoeven we ook niet die discussie te houden dat de winkelieren naast XP en Vista ook Linux moeten aanbieden.

Vandaar deze pol om uit te zoeken wat de consument werkelijk wilt.

jor

Dan zou je een andere poll moeten maken. Want nu krijg je niet te horen wat je kennelijk wil horen.

Jor.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Jammer dat je niet een computer zonder OS als optie hebt meegenomen. Natuurlijk is de prijs niet altijd de doorslaggevende factor tot de aanschaf van een systeem. Volgens onderstaande link kost de voorgeïnstalleerde OEM XP Home edition momenteel € 104,72 inclusief BTW en Vista Home Premium OEM 32bit € 132,09.
http://www.btonotebooks.nl/ (met dank aan fietsje)

Op een systeem van zeg € 700,00 maakt dat nogal een verschil. Aangezien Linux niets kost, zal het prijsverschil tussen een Linux en een Windows computer in principe hetzelfde zijn als het verschil tussen een systeem met Windows en de PC zonder OS. En dan heb je het nog niet eens over bijvoorbeeld een virusscanner en andere beveiligingssoftware wat ook nog eens apart aangeschaft moet worden bij een Windows systeem. (De meegeleverde virusscanner is meestal een probeer versie die maar voor een bepaalde periode werkt).

Ik stem Linux. Niet vanwege de prijs maar omdat Linux waar ik de PC voor gebruik het beste OS is.

jor

Bij een nieuwe computer kan je de OEM versie kopen voor.
Productomschrijving Windows Vista Home Prem NL 32Bit OEM
Artikelnummer 30240
Prijs € 106,90

Bij bv gistron.nl.

WillemV

Geplaatst op 29 Dec 2007 21:15 door BBCS

Kijk, als de consumenten zeggen dat ze niet geïntereseerd zijn in Linux, hoeven we ook niet die discussie te houden dat de winkelieren naast XP en Vista ook Linux moeten aanbieden.
Ik denk dat een poll op Tros radar nooit representatief genoeg is om daar enige conclusies uit te trekken.

Maar ik denk dat er genoeg consumenten geïnteresseerd zijn in met Linux voorgeïnstalleerde PC's. De grootste winkelketen ter wereld, Walmart verkoopt sinds kort PC's met Ubuntu Linux voorgeïnstalleerd voor maar $ 200,00 (+/- € 140,00). Ze gaan als broodjes over de toonbank en zijn constant uitverkocht.
"About a week ago Wal-Mart began selling a $200 Linux machine running on a 1.5 ghz VIA C7 processor and 512 MB of RAM. While the specs are useless for Vista, it works blazingly fast on Ubuntu with the Enlightenment Window Manager. The machine is now officially sold out of their online warehouses (it may still be available in some stores). And the product sales page at wal-mart.com is full of glowing reviews from new and old Linux users alike."
http://linux.slashdot.org/article.pl?si ... 0&from=rss

BBCS
Contacteer:

Jammer dat je niet een computer zonder OS als optie hebt meegenomen.
Simpel, omdat je niks met een computer kunt doen zonder een OS.

En als mensen zeggen dat ze nog een computer hebben en ze willen die OS overzetten (OEM-windows) dan gaat dat niet en dat mag ook niet.

Kijk, wat mensen ook willen, het moet wel legaal blijven.
En als mensen vragen of ik er een illegale versie van windows kan leveren (wat sommige concurrenten wel doen) dan zijn ze bij mij echt aan het verkeerde adres.
Maar ik denk dat er genoeg consumenten geïnteresseerd zijn in met Linux voorgeïnstalleerde PC's.
Vandaar ook deze pol.
Ook om te kijken of Linux onder de mensen leeft en of mensen het ook willen.

Kijk, een computer leveren met een OS is één, maar ook nog support leveren als er problemen zijn en als de klanten er vragen over hebben is twee.

BBCS
Contacteer:

Dan zou je een andere poll moeten maken. Want nu krijg je niet te horen wat je kennelijk wil horen.
Wat zou ik dan willen horen?

Mijn doel met deze poll is er achter te komen wat mensen nu werkelijk denken.

En ook welke OS ze zouden kiezen bij een nieuwe computer.

Of dat nu XP, Vista of Linux is, maakt mij niks uit.

Oke, op XP en Vista verdien ik geld, bij Linux niet. Maar daar gaat het niet om.

WillemV

Geplaatst op 29 Dec 2007 22:20 door BBCS

En als mensen zeggen dat ze nog een computer hebben en ze willen die OS overzetten (OEM-windows) dan gaat dat niet en dat mag ook niet.
Natuurlijk mag dat wel. Als het maar geen OEM Windows is. De klant heeft wellicht al een retail Windows licentie of wil Linux of BSD etc. op de computer installeren.
Natuurlijk. Een systeem zonder OS verkopen is verre van illegaal.
Vandaar ook deze pol.
Ook om te kijken of Linux onder de mensen leeft en of mensen het ook willen.
Dus jij denk dat een poll op dit forum voor dit doel representatief is? Je kunt beter naar voorbeelden uit de praktijk kijken zoals in mijn vorige bericht. En dat voorbeeld gaat ook nog eens over de markt in de VS, de thuismarkt van Microsoft. Een dergelijke aanbieding in een grote winkelketen in Europa zal wellicht nog succesvoller zijn dan in de VS.

BBCS
Contacteer:

dergelijke aanbieding in een grote winkelketen in Europa

Met alle respect, maar waarom altijd die grote winkelketens?

Ik bedoel, de kleine winkels zijn er ook toch?

Als mensen vragen waar ze een computer moeten gaan kopen hoor ik heel vaak:

Aldi, Lidl, MediaMarkt, BCC, Dell, enz.

Met alle respect, er zijn meer winkels/bedrijven die computers leveren.

Daarnaast:
Als mensen een computer zonder OS willen en daar dus Linux op willen, dan kunnen ze dat toch ook bij de bestelling doorgeven, dan wordt er netjes een computer met Linux afgeleverd.
Quote:

Natuurlijk. Een systeem zonder OS verkopen is verre van illegaal.
Maar de ervaring leert wel dat ze dan wel een illegale windows erop gaan zetten.
En daar kan ik dus geen garantie, service en support op leveren. Als ze dan een probleem krijgen kunnen ze niet bij mij terecht (behalve dan echte hardwareproblemen.)

jor

Ik begrijp toch het doel van je poll niet, hoeveel mensen reageren hier nu? een stuk of tien misschien en dat zijn vaak al voorstanders van Linux ook. Ik heb niets tegen bv Ubuntu dat ik zelf op een aparte partitie draai maar zal het (nu nog) zeker niet omruilen voor mijn Vista of Leopard.Je verteld dat je een computerbedrijf hebt, waarom vraag je het dan niet aan je klanten. Dat zullen er toch wel meer dan de tien hier uitgesproken meningen zijn?.

Jor.

jor

Als mensen vragen waar ze een computer moeten gaan kopen hoor ik heel vaak:

Aldi, Lidl, MediaMarkt, BCC, Dell, enz.
Hier kan ik me weer wel in voelen. Zelf koop ik nimmer een computer bij de genoemde zaken simpel omdat er geen feeling is met het produkt of het word afgeschoven op een helpdesk.Ik koop mijn Windows computer gewoon bij een kleine ondernemer die het bouwt precies met de door mij verlangde specificatie's en ook de Vista OEM-DVD meelevert en geen recovery-rommel of een rescuepartitie.Het kost echt nauwelijks meer en dat wat het meer kost komt weer terug bij een probleem met de hardware. Had afgelopen zomer een kapotte Harddisk en na een telefoontje kon ik hem brengen en aan het einde van de dag weer halen.Ik was geen data ( eigen verantwoording naar mijn smaak) kwijt omdat ik maandelijks een backup maak op DVD. De harddisk kwam onder garantie en de kosten waren nul. Uit fatsoen gaf ik hem €40.- maar het hoefde niet.Dat is service en probeer dit maar eens bij de genoemde bedrijven, de kans is groot dat je de computer een flinke tijd kwijt bent.

WillemV

Geplaatst op 29 Dec 2007 23:00 door BBCS

Kom op nou, niet zo flauw doen. Dat was alleen maar een voorbeeld uit de praktijk waarmee aangetoond wordt dat er zeker vraag naar Linux systemen is zodra er aanbod is. Natuurlijk zijn er gelukkig ook nog de kleine winkels. Sommigen verkopen zelfs al Linux systemen.
Als mensen een computer zonder OS willen en daar dus Linux op willen, dan kunnen ze dat toch ook bij de bestelling doorgeven, dan wordt er netjes een computer met Linux afgeleverd.
Waarom doe je zo moeilijk over 'OS loze' systemen, het geeft de klant alleen maar meer keuze. Wellicht heeft de klant al een retail Windows licentie en wil hij helemaal geen Linux. Bovendien zijn er veel Linux distro's. Als het systeem met een andere Linux distro geleverd wordt dan welke ik gebruik, koop ik liever een PC zonder OS dan met die andere Linux. En wellicht wil de klant wel iets anders dan Windows of Linux. Voor de beginnende 'Linuxer' is het natuurlijk ideaal als hij een Linux PC kan kopen. Het gaat om keuzes kunnen maken.
Maar de ervaring leert wel dat ze dan wel een illegale windows erop gaan zetten.
Dat is echt de omgekeerde wereld. Dus er mogen volgens jou geen OS loze PC's verkocht worden omdat er mensen zijn die illegale software gebruiken? "innocent until proven guilty".
En daar kan ik dus geen garantie, service en support op leveren. Als ze dan een probleem krijgen kunnen ze niet bij mij terecht (behalve dan echte hardwareproblemen.)
Uiteraard. Dat geldt sowieso voor PC's geleverd zonder OS. Dus ook wanneer de door de klant geïnstalleerde Windows wel legaal is.

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

Kwam dit artikel - http://www.computerwoche.de/it_strategi ... ndex4.html - tegen waarin aan kennelijk binnen de Duitse IT-gemeenschap belangrijke personen gevraagd werd wat zij als de flop van het jaar beschouwen.

Bekijken we het commentaar van Werner Scherer - "Das war zum einen der SAP Solution Manager, den ich als internes Helpdesk-Tool in Erwägung gezogen habe. Laut SAP hätte ich zusätzlich zum Standard mehrere hunderttausend Euro in Individualsoftware investieren müssen, um einen minimalen User-gerechten Funktionsumfang zu erhalten. Zum anderen ist das Windows Vista, weil es keiner braucht, aber wir irgendwann gezwungen sein werden, darauf umzustellen." -, dan zien we dat hij naast de SAP applicatie, Vista niet alleen als een grote flop beschouwd, maar vertaald "omdat niemand Vista nodig heeft, maar het erge er wel aan is dat wij op een gegeven moment wel gedwongen zullen zijn om er op over te gaan" zelfs helemaal af serveert.

Ook het commentaar van Bernd Hilgenberger - "Für mich war das neue Betriebssystem Vista von Microsoft der Flop des Jahres. Das Fehlen von Business-relevanten Erweiterungen, gepaart mit zusätzlichen Ausgaben für Hardware – solch eine unglückliche Kombination ist für die professionelle IT nicht besonders förderlich. Der vielbeschworene "Wow-Effekt" ist nach meiner Ansicht ausgeblieben." -, dat Vista geen business relevante uitbreidingen biedt waarvoor echter wel extra investeringen in hardware noodzakelijk zijn, wat voor de professionele IT-wereld een bijzonder ongelukkige combinatie is, liegt er niet om.

Als zulke, kennelijk toch belangrijke beslissers, er dergelijke meningen op na houden over een systeem waar je als bedrijf vijf jaar aan gewerkt hebt, moet er toch iets grondig mis zijn. Natuurlijk, over een paar jaar, als er waarschijnlijk toch weer geînvesteerd moet worden in nieuwe hardware, zal het niet meer zo erg zijn als dat het nu lijkt.

Maar dan komt er een andere zaak om de hoek kijken, namelijk dat Microsoft zelf heeft aangekondigd in 2009 Windows 7 uit te gaan brengen.
Een systeem waarvan het zelf zegt dat het de user interface duidelijk gaat revolutioneren en andere softwarefabrikanten een lesje gaat leren hoe het eigenlijk moet.

Nu heeft het bedrijf uit Redmond niet bepaald een gunstig trackrecord waar het gaat om zulke hoogdravende aankondigingen in realiteit om te zetten - waar Vista op zich al een voorbeeld van is -, maar stel eens dat ze er dit keer wel in slagen om het waar te maken.

Dan zou je dus over goed een jaar een nieuw systeem op de markt krijgen dat dan wel zal draaien op alle computers die de mensen dit jaar en volgend jaar gaan aanschaffen?

Heb zelf Leopard geînstalleerd op een iMac 2.0 met een IBM-processor met 2.0 Gb van begin 2005 en het OS draait geen haar minder op die machine dan Tiger deed. Probeer dat eens met Vista op een PC uit die tijd of eentje van voor pakweg oktober 2006 (of zijn er personen die daar toch andere ervaringen mee hebben?).

Dus, als Windows 7 komt, ga je dan weer een ongetwijfeld benodigde nieuwe PC aanschaffen?
En zal je dan weer geen problemen hebben met ontbrekende drivers en krijg je dan weer het advies - net als in het reclamefilmpje Podium http://www.apple.com/getamac/ - om nieuwe randapparatuur aan te schaffen?

Wat er dus op neerkomt dat je je een paar dingen moet gaan afvragen, zoals:
a) heb ik in het zicht van dat komende nieuwe systeem überhaupt wel een nieuwe computer nodig?
b) wel een nieuwe computer, kan ik dan niet volstaan met een hele goedkope XP computer?
c) is het niet beter om te wachten op Windows 7 en Vista maar geheel over te slaan?

Wat dus voor bedrijven toch ook een item zal gaan worden, want als ik een beetje bedrijf ben met bijvoorbeeld een computertje of 1000 waarvan XP nu naar wens draait, zou ik me zelf toch eerst gaan afvragen of het wel zo nodig is om dat Vista aan te gaan schaffen en niet beter te gaan sparen voor wat nodig is om later de eens toch ook noodzakelijke overgang naar Windows 7 te maken.

Voor Microsoft is het maar altijd gelukkig geweest dat de goegemeente zich dit soort vragen nooit gesteld heeft en zich altijd als een dolle horde op haar systemen heeft gestort. Al lijkt het langzamerhand op dat daar nu met XP en Vista door haar eigen toedoen al een beetje verandering aan het komen is - anders zou dit item natuurlijk ook niet gestart zijn -.

Of is het een uiting dat de gemiddelde computergebruiker eindelijk een beetje volwassen begint te worden en het gezonde verstand laat prevaleren?
Misschien iets waarvoor Microsoft nog veel banger voor moet zijn dan voor welke competitie uit verleden en heden dan ook, klanten die echt gaan nadenken.

Wat wel eens het grootste rampscenario voor Gates cs. zou kunnen zijn, te meer daar het het grote voorbeeld IBM in het verleden ook overkomen is.

BBCS
Contacteer:

Persoonlijk zou ik zeggen:

Voeg XP en Linux samen.
Dat had Vista moeten zijn.

fietsje

Ongelezen bericht door fietsje »

Even over de originele vraag :

Welk OS ik zou kiezen bij een nieuwe computer....

Het liefste zou ik geen OS kiezen, ik zou alle spullen willen overzetten op mijn nieuwe computer....
Want waarom wil ik een nieuwe computer ?
- te traag.
- schijfruimte beperkt
- te oud
- defect
- nieuw scherm.
- vormfactor.

En waarom wil ik een ander OS ?

eh.. kwenie.

Of het zou moeten zijn dat :
- ik last heb van virussen
- het Os steeds trager lijkt te worden.
- de installatie na verloop van tijd instabiel is geworden.
- een ander OS iets bied wat dit niet bied.
- het OS niet meer draait op de nieuwe hardware. ( drivers )
...

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Op de laatste dag van het jaar nog een goed advies.
Neem electrische stuurbekrachtiging :wink:

fietsje

Ongelezen bericht door fietsje »

Op de laatste dag van het jaar nog een goed advies.
Neem electrische stuurbekrachtiging
Is dat een computeronderdeel of zit dit in het besturingssysteem ?

Anyway dit was ik natuurlijk vergeten te noemen :oops:

Gesloten