LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Xando

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mike_m

Xando

Ongelezen bericht door mike_m »

Onlangs kocht ik een Apple Imac bij Xando in Nijmegen. Bij de aankoop hoorde een mooi verhaal, maar helaas was het een ordinair verkoopverhaal.

Ik vroeg de verkoper of hij in een nieuwe Imac voor mij meer geheugen kon plaatsen en een grotere harde schijf. Dat laatste vertelde hij kon niet via de winkel. Ik zou dan een maatsysteem online moeten kopen, maar dat raadde hij af omdat het veel gedoe geeft met garantie. Een systeem dat ik online zou kopen, daarop kon hij geen garantie claims afhandelen. Ik kon beter in een shop kopen, natuurlijk bij hem. Ik vertelde dat ik veel schrijfruimte nodig heb omdat ik de computer zakelijk gebruik. Hij raadde mij vervolgens aan een Time Capsule te kopen omdat ik dan meer Gb ter beschikking heb. Later lees ik in de gebruiksaanwijzing dat ik de Time capsule, wanneer ik hem gebruik voor back-ups en daarvoor heb ik hem gekocht en dat heb ik ook verteld, niet moet gebruiken voor bestandsopslag (enkel voor back-ups). Daar is hij dus helemaal niet bruikbaar voor. De verkoper vertelde tevens dat hij nog maar 1 systeem (500GB) had en dat het lange tijd kon duren voordat hij weer nieuwe voorraad had. Uiteindelijk haalde hij mij over het systeem te kopen.

Tot overmaat van ramp zie ik anderhalve week later dat mijn nieuwe Apple Imac alweer een oud model is. Het nieuwe model heeft een 1T schijf, meer geheugen en is alles bij elkaar nauwelijks duurder. Het systeem is nu ook in de winkel te koop. Anderhalve week later dus! Ik ben over de handelwijze van Xando zeer ontevreden. De verkoper had correcte informatie moeten geven, gezien de uitdrukkelijk vraag die ik had voor
meer schrijfruimte. Natuurlijk was hij ook op de hoogte dat er een nieuw model kwam.

Xando zegt nergens van te weten en wil het probleem van mij niet oplossen.

Wie heeft ook dergelijke ervaringen met XANDO en wat heeft u gedaan?

D2Freak30

Re: Xando

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Beetje jammer van die verkeerde informatie over de imac. De Time Capsule heb ik even opgezocht op internet, blijkt gewoon een NAS te zijn met ingebouwde router. Of router met ingebouwde HD, wat je maar wilt. Maar naast het maken van backups kunnen er ook bestanden naartoe gekopieerd worden. Dat betekend dat je hem ook kunt gebruiken voor bestandsopslag. Enige nadeel is dat je connectie hebt via je netwerk en dat het kopieren van grote hoeveelheden data niet echt snel gaat op die manier.

Over de nieuwe Imac die later in de winkel te koop staat: De verkoper houd natuurlijk vol dat hij niets van deze actie wist. Ik zou wel even contact opnemen met het hoofdkantoor van Xando om te laten weten hoe hun verkopers te werk gaan. Tis moeilijk om hier iets van verhaald te krijgen omdat niet duidelijk kan worden nagegaan wat u heeft aangegeven tijdens het gesprek. Iig veel succes.

mike_m

Bedankt voor je bericht en hulp.
Je hebt gelijk dat het een NAS is. Echter het wegschrijven gebeurt erg langzaam zoals je zelf ook al schrijft en wordt door Apple zelf afgeraden.

Natuurlijk wist Xando dat de informatie onjuist was en dat mijn Imac zeer snel een oud model zou zijn. Als ik eerder op de Apple site had gezien dat kopers in een bepaalde periode in aanmerking komen voor een ILife 2009 update had ik het misschien zelfs zelf kunnen zien. Zij wisten het. Ook de Time Capsule blijkt nu een oud model te zijn en is nu zelfs bijna 70 euro goedkoper geworden.

Ik raad iedereen aan een systeem online te kopen en zeker niet bij Xando. Je krijgt dan wat je hebben wilt, en mocht je toch een oud model kopen, dan heb je in ieder geval niet het gevoel gepakt te zijn (met een mooi praatje door Xando).

mike_m

Mijn opmerking in een vorig bericht dat de Time Capsule bijna 70 euro goedkoper geworden is onjuist. Dit is "slechts" 30 euro.

xando

Ongelezen bericht door xando »

Geachte heer,

Wij vinden het jammer om deze reactie te lezen op de Radar site. Wij hebben met u contact gehad na uw klacht. Wij hebben u uitgelegd dat wij vóór de introductie van nieuwe Apple apparatuur of programmatuur nooit op de hoogte worden gebracht door Apple. Apple houd dit strikt geheim. Dit is een wereldwijde Apple pollesie. Ook bij het online kopen van Apple apparatuur wordt u niet op de hoogte gesteld als er anderhalve week later een nieuw systeem uitkomt. Aangezien u heeft aangegeven dat u meer opslag wenste hebben wij u een oplossing geboden in de vorm van een gratis externe harddisk van 640GB. Dit hebben wij ook indertijd per mail aan uw bevestigd. U heeft vervolgens aangegeven hier niet op in te willen gaan. Een andere oplossing heeft u ook niet voorgesteld. Helaas noemt u dit niet in uw verhaal. U zegt zelfs dat wij het probleem niet willen oplossen. Ik nodig u hierbij nogmaals uit om met ons contact op te nemen om dit op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Xando

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Begrijp het sowieso niet van Xando een Time caps. verkopen dit is een router met HD bedoelt voor back-ups.

Jolleke87

Ongelezen bericht door Jolleke87 »

Ik kan de mening over Xando Nijmegen alleen maar beamen. Een maand geleden bleek het trackpad van mijn laptop kapot. Zo ineens spontaan. Uiteraard een jaar en 2 maand oud. Naar Nijmegen gegaan, zouden opsturen voor reparatie. Voor verlengde garantie moest ik zelf apple bellen. Apple gebeld en het bleek wel degelijk dat xando voor mij verlengde garantie aan moest vragen. Punt 1. Toen ik bericht kreeg dat de kosten bekend waren terug geweest in de winkel en dit uitgelegd. Zouden ze doen. 3 weken later en meerdere malen de aankoopbon ingescand en gemaild bleek dat deze dus gewoonweg niet was doorgestuurd. Uiteindelijk dusdanig boos geworden bij het hoofdkantoor dat hij direct gemaakt zou worden. Na 5 weken heb ik de laptop dan ook eindelijk terug, uiteraard wel moeten betalen. Daarnaast is mijn moeder die hem voor me is op gaan halen ook nog voor kinderachtig uitgemaakt omdat ze vertelde dat ze het er niet mee eens was.

Nu kom ik thuis, start mijn laptop op, krijg alleen maar foutmelding na foutmelding, internet doet het en ga maar verder. Xando neemt uiteraard de telefoon weer niet op... Dus mensen, wil je een apple, prima, maar ga niet naar Xando. Mijn mening.

53o

Ongelezen bericht door 53o »

Later lees ik in de gebruiksaanwijzing dat ik de Time capsule, wanneer ik hem gebruik voor back-ups en daarvoor heb ik hem gekocht en dat heb ik ook verteld, niet moet gebruiken voor bestandsopslag (enkel voor back-ups). Daar is hij dus helemaal niet bruikbaar voor.
Met Disk Utility is het mogelijk om een partitie op de Time Capsule aan te maken voor time machine backups. Het restant blijft dan benaderbaar als een normale externe harde schijf. Ook is de snelheid bedraad nog steeds goed, mits je een gigabit router hebt en de Time Capsule bedraad aansluit.

*edit* is alleen niet zo makkelijk te partitioneren als een normale HDD. Maar met google zijn wel een aantal guides te vinden om dit te doen.

Gesloten