Ik lees wel goed.
Als de verkopende partij toestemming geeft dat de consument contact mag nemen met de fabrikant, dan moet dat wel heel duidelijk in de koopovereenkomst staan.
Als dat niet het geval is, heeft de consument nooit toestemming van de verkopende partij dat de consument zelf contact op mag maken met de fabrikant.
Dus op voorhand geeft de verkopende partij die toestemming dus niet.
Er zijn dus twee situaties:
- de consument wordt door de verkopende partij naar de fabrikant doorgestuurd.
- de consument gaat op eigen houtje zonder toestemming van de verkopende partij naar de fabrikant.
En jij beweert nu dus dat de consument z'n recht op wettelijke garantie verspeeld als hij dit 'advies' van de winkelier opvolg?
Nee, dat beweer ik niet en heb ik ook nooit beweerd.
Wat ik zeg:
De consument verspeeld z'n recht op de wettelijke garantie als hij of naar een andere winkelier of dergelijke gaat of zonder toestemming van de winkelier zelf contact opneemt met de fabrikant.
Want hoe kan de verkopende partij aansprakelijk worden gesteld als de koper zonder toestemming zelf naar de fabrikant gegaan is?
Dat kan dus nooit.
Daarnaast:
De koper heeft geen overeenkomst met de fabrikant, het is een extra service die de consument krijgt van de fabrikant. En als de koper een beroep doet op die extra service van de fabrikant, dan is het een zaak tussen de koper en de fabrikant, de verkopende partij is hierin totaal geen partij. Als de koper dit doet dan verspeelt hij wel het recht op de garantie die hij van de verkopende partij gekregen heeft.
Als de koper eerst naar de verkopende partij gaat en een beroep op de garantie doet, dan doet hij geen beroep op de fabrieksgarantie, maar op de winkelgarantie.
De verkopende partij kan de hulp en expertise inroepen van de fabrikant en soms is het praktischer dat de koper zelf contact opneemt met de fabrikant. De verkopende partij is hier dan wel degelijk partij in en het is zijn verantwoordelijkheid dat het goed komt. In dit geval is de wettelijke garantie gewoon van toepassing.
Wat is hier niet duidelijk aan?