LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ophef over brief NS verloren portemonnee

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, sorry, je was me net voor.

lady_hawko
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2015 11:46

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door lady_hawko »

Misschien kan de ns eerst de eigennaar een bericht sturen dat het verloren artikel is gevonden en dat je dan de keuze krijgt of je het zelf wilt ophalen of dat het moet worden opgestuurd en de kosten daarvan zijn dan voor de eigenaar. Dan kun je zelf kiezen wat je wilt en wat voor jou de beste oplossing is.

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door rdrcritic »

Als ik een portemonnee vind, dan moet ik die bij de gemeente inleveren (die dan 40% weer kwijt raakt, volgens Rambam). Zou de NS gevonden portemonnees ook niet gewoon moeten inleveren bij de gemeente?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door tenormin »

rdrcritic schreef:Als ik een portemonnee vind, dan moet ik die bij de gemeente inleveren (die dan 40% weer kwijt raakt, volgens Rambam). Zou de NS gevonden portemonnees ook niet gewoon moeten inleveren bij de gemeente?
Niks "inleveren bij de Gemeente". Als men iets vind en men is eerlijk dan is het: officieel aangeven bij de Politie. En men mag het gevonden voorwerp zelf thuis bewaren. Als na een jaar de rechtmatige eigenaar niet komt opduiken, is het van jou. Ik geef nooit meer iets af bij de Politie (sorry, slechte ervaring mee).

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door rdrcritic »

tenormin schreef:Niks "inleveren bij de Gemeente". Als men iets vind en men is eerlijk dan is het: officieel aangeven bij de Politie.
Dat is al 2-3 jaar niet meer zo, tegenwoordig moet je naar de gemeente.
Gemeentes nemen gevonden portemonnees gewoon in bewaring en na een jaar mag de vinder het inderdaad hebben.
Zie bijv. de Rambam portemonnee test 2015: http://www.npo.nl/rambam/04-03-2015/VARA_101373253

alfatrion
Berichten: 22077
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt er ook voor kiezen om de portemonnee zelf te bewaren.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door tenormin »

alfatrion schreef:Je kunt er ook voor kiezen om de portemonnee zelf te bewaren.
M.a.w. dan staat het niet geregistreerd? Niet netjes in ieder geval.

@rdrcritic, kan best hoor, zo vaak heb ik nu ook weer niet iets gevonden. Maar wat ik destijds vond was wel de moeite waard.

alfatrion
Berichten: 22077
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

tenormin schreef:M.a.w. dan staat het niet geregistreerd? Niet netjes in ieder geval.
Je geeft dat keurig op. Op die manier weet je zeker dat het geld niet in de zakken van een ambtenaar terecht komt. Je geld is niet veilig bij de gemeente/politie. Zie de afleveringen van Rambam.

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door rdrcritic »

alfatrion schreef:Je geeft dat keurig op.
En dan ben je wel 3, 6 of 12 maanden (dat weet de overheid zelf ook niet precies) verantwoordelijk voor de gevonden portemonnee. Als die dan wordt gestolen bij jou, mag je dat dan zelf gaan ophoesten als de eigenaar zich meldt?
Kortom, gevonden portemonnees moet je gewoon niet melden, lekker toe-eigenen, dat doet onze overheid in veel gevallen ook. Ik zou zelf zoeken naar de eigenaar op basis van de inhoud (pasjes, id-kaarten, desnoods foto's of sleutels of bonnetjes ed.) en als dat niet lukt, dan lekker zelf houden en niets melden aan de overheid. Hmmm... wellicht een goed plan daar een website voor op te zetten? Wij willen toch wel eerlijk zijn, toch?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door sjohie »

rdrcritic schreef:
tenormin schreef:Niks "inleveren bij de Gemeente". Als men iets vind en men is eerlijk dan is het: officieel aangeven bij de Politie.
Dat is al 2-3 jaar niet meer zo, tegenwoordig moet je naar de gemeente.
Gemeentes nemen gevonden portemonnees gewoon in bewaring en na een jaar mag de vinder het inderdaad hebben.
Zie bijv. de Rambam portemonnee test 2015: http://www.npo.nl/rambam/04-03-2015/VARA_101373253
Of naar de uitbater van de ruimte in kwestie. Als je een portemonnee vindt in zeg een zwembad, dan dien je deze dáár in te leveren, alleen bij iets gevonden in de openbare ruimte dien je naar de gemeente te gaan.

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door rdrcritic »

sjohie schreef:Of naar de uitbater van de ruimte in kwestie. Als je een portemonnee vindt in zeg een zwembad, dan dien je deze dáár in te leveren, alleen bij iets gevonden in de openbare ruimte dien je naar de gemeente te gaan.
En die uitbater haalt dan zelf 15 euro uit de portemonnee als administratiekosten?
Daar ging het namelijk over, dat de NS dat doet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door tenormin »

rdrcritic schreef:
sjohie schreef:Of naar de uitbater van de ruimte in kwestie. Als je een portemonnee vindt in zeg een zwembad, dan dien je deze dáár in te leveren, alleen bij iets gevonden in de openbare ruimte dien je naar de gemeente te gaan.
En die uitbater haalt dan zelf 15 euro uit de portemonnee als administratiekosten?
Daar ging het namelijk over, dat de NS dat doet.
Zoals al eerder vermeld: ik was mijn tas vergeten in Pathé bioscoop, enige maanden geleden. Iemand heeft hem afgegeven bij een medewerker van Pathé, niemand vroeg me geld toen bleek dat tasje (god zij dank) was afgegeven. Ik weet niet of een bioscoop als "openbare ruimte" word bestempeld (voor mij wel) maar de Pathé medewerker (wilde) ook niets van mij aannemen, toen ik hem wat wilde aanbieden. De echte vinder/vindster was ook niet te achterhalen. Wat ik nog steeds erg jammer vind want voor mij was het "goud" waard.

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door rdrcritic »

tenormin schreef:Zoals al eerder vermeld: ik was mijn tas vergeten in Pathé bioscoop, enige maanden geleden. Iemand heeft hem afgegeven bij een medewerker van Pathé, niemand vroeg me geld toen bleek dat tasje (god zij dank) was afgegeven. Ik weet niet of een bioscoop als "openbare ruimte" word bestempeld (voor mij wel) maar de Pathé medewerker (wilde) ook niets van mij aannemen, toen ik hem wat wilde aanbieden. De echte vinder/vindster was ook niet te achterhalen. Wat ik nog steeds erg jammer vind want voor mij was het "goud" waard.
Er is een wettelijk vindersloon van 15% zover ik weet, maar wat pasjes dan kosten?
Een ander kan er normaal gesproken niks mee, maar voor jou zijn ze kostbaar, net als je ID.
Pathé heeft ook niet even wat spullen uit je tasje gehaald als administratiekosten?
Natuurlijk niet, je biedt natuurlijk wel iets aan, anders stuur je een bedankbriefje met een mooie bos bloemen die ze in de hal kunnen neerzetten.
De NS is way-out-of-line door zichzelf iets toe te eigenen dat anderen toebehoort.
Foei NS! Doe eens een loket openen. Als jullie zo door gaan, krijg je dezelfde stakingen als in DL.

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Geef de NS nu geen reden om de treinkaartjes weer eens omhoog te gooien. De opslag kost geld, administratie kost geld. Het kost tijd mensen te achterhalen, opgeruimd, daarna verzonden. Kost allemaal tijd en geld. Ik ben gewoon blij dat de portemonnee terug komt bij mij. (Mijn rijbewijs vervangen alleen kost al meer denk ik). Trouwens nu ben ik benieuwd. Ze kunnen wel een factuur mee sturen als er geen geld in de portemonnee zit, maar ben je verplicht die te betalen? Volgens mij zou het bij een rechter geen stand houden.

Moneyman
Berichten: 31367
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou dat geen stand houden? Het is gewoon zaakwaarneming, en de daaraan verbonden redelijke kosten mogen verhaald worden.

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Stel nu dat je een lege portemonnee met alleen een briefje met naam en adres erin achter laat. Die eheeft (weinig) waarde. Is 15 euro dan redelijk? Ik kan toch ook niet naar iemand toe gaan met een gevonden portemonnee en een factuur erbij leveren van wat ik een redelijk bedrag vind wat betaald moet worden.

Gesloten